Už dlho som sa netešil na testované auto tak, ako na nový Mercedes E kupé. Nový dizajn sa v Mercedese tradične vydaril a sekne mu to pri limuzínach, kupé aj kabrioletoch a dokonca aj pri kombi. Nové S kupé aj kabriolet je stelesnenie luxusu a elegancie. Z nemeckej prémiovej trojky im ešte stále primeraná konkurencia úplne nedorástla. Okrem anglickej klasiky Bentley a Rolls-Royce im v oblasti luxusu budú asi veľmi ťažko hľadať konkurenciu. A tie sú ale cenovkami v úplne inej dimenzii. A aj keď patrí Mercedes k tým drahším značkám, oproti nim sa dokonca zdá byť S kupé ako celkom rozumný pomer medzi cenou a ponúkaným luxusom.
Minulý rok som mal možnosť sa v redakcii zoznámiť s menším C kupé, a vtedy som bol z neho veľmi milo prekvapený. Vyzeralo veľmi sexi a užili sme si s ním dostatok zábavy. Ja som ho vtedy túžil trochu nafúknuť, a to sa mi splnilo práve pri nedávno predstavenom kupé triedy E. Podľa mňa má úplne ideálne rozmery. Elegantná karoséria má naozaj tú správnu veľkosť a biela farba jej veľmi pristane. Pri pohľade z predu padne do oka diamantová mriežka chladiča a multibeam LED svetlá. Mňa najviac ale oslovil pohľad na bočnú líniu. Vďaka bezrámovým dverám sa podarilo krásne presvetliť celý interiér, ktorý najviac vynikne pri stiahnutých oknách a auto opticky odľahčuje. V kombinácii s panoramatickou presklenou strechou sa tak Éčko kupé stáva veľkým konkurentom pre kabriolety. Ak niekomu nebude vyhovovať nový E kabriolet kvôli jeho plátenej streche, E kupé by mu tento problém mohlo veľmi elegantne vyriešiť. Oproti Céčku kupé ma pri Éčku zaujala mohutná zadná línia, ktorá sa pri menšom Mercedese zdala trochu ukrojená. Všetky časti navzájom do seba presne zapadajú a ťažko k celku hľadať nejaké pripomienky. V Mercedese dali teraz prednosť jednoduchým a čistým líniám, čo podčiarkuje elegantný celok.
Interiér ponúka dostatok priestoru a luxus hodný prémiovej triedy. Použité sú len veľmi kvalitné materiály a vidno, že v Štutgarte pri jeho výrobe na detailoch nešetrili. Stačí sa usadiť do pohodlných kresiel s výborným bočným vedením. K dokonalosti im chýbalo len masírovanie a dofukovanie bedrových opierok v zákrutách. V zime určite poteší vyhrievanie stredovej opierky ako aj opierky lakťa vo dverách. S takouto možnosťou som sa zatiaľ pri inom aute doteraz nestretol. Väčšinou bývajú vyhrievané len sedadlá a volant. Ten, ktorý je v Éčku kupé výborne padne do ruky. K športovému autu sa hodí jeho mierne zrezaný tvar. Originálne pôsobia aj dotykové plochy umiestnené na volante. Namiesto tradičného stlačenia sú ovládanie jemným hladkaním. Pomocou nich je možné ovládať nastavenie a funkcie na oboch centrálnych displejoch. Áno, prístrojový panej tvoria rovnako ako pri sedane dva veľké displeje s výborným rozlíšením, ak si to v príplatkovej výbave zvolíte. Displej navigácie je obrovský a veľmi prehľadný. Jeho ovládanie je jednoduché a rýchlo si naň zvyknete, najmä keď nie je dotykové. Už tradične na ňom viete nastaviť celé nastavenie auta. Zaujímavo pôsobí napríklad ovládanie RGB podsvietenia interiéru v noci.
Na prvý pohľad zaujmú dokonalé kruhové výduchy klimatizácie. Tvar, ktorý bol v testovanom aute vyzerá priam fantasticky. Čierny matný obklad s imitáciu dreva tiež elegantne zapadá do interiéru. V rohoch dverí sa lesknú luxusne vyzerajúce strieborné reproduktory Burmester. Ich zvuk je už tradične na veľmi vysokej úrovni. Po sadnutí za volant prekvapí dostatok miesta. Pohodlne sa v ňom odvezú aj štyria dospelí. Zadné sedadlá nie sú vôbec iba núdzové, ale dajú sa bez problémov plnohodnotne využívať. Vysokým bude vzadu vadiť zvažujúca sa strecha, ale tento problém mávajú vysokí aj pri sedanoch. Zo strany interiéru pri jazde asi najviac očaria stiahnuté bezrámové okná. Vodič má tak pocit ako keby išiel na kabriolete a naplno si môže užívať prúdenie vzduchu cez interiér.
Aktuáne je pre E kupé v ponuke päť motorov. Výber predstavujú dva naftové motory a dva benzínové. Jeden dvojliter s výkonom 143 kW (194 k) a 400Nm a šesťvalcový trojliter s výkonom 190 kW (258 k). Milovníci benzínu si zatiaľ môžu vybrať z dvoch štvorvalcových dvojlitrov s výkonom 135 kW (184k) a 300 Nm alebo 180 kW (245k) a 370 Nm. V našom redakčnom teste sme mali ale možnosť vyskúšať zatiaľ jediný benzínový šesťvalcový motor v ponuke s objemom 3 litre a dvomi turbami s výkonom 245 kW (333 k) a krútiacim momentom 480Nm. Všetky motory sú k dispozícii iba s 9-stupňovou automatickou prevodovkou 9G-TRONIC. Tá funguje výborne a počas testu sme nemali dôvod na žiadne pripomienky. Pri komfortnej jazde radí jemné a príjemne, pri zmene jazdného režimu na Sport alebo Sport plus drží motor v otáčkach a vtedy veľmi rýchlo reaguje na stlačenie plynového pedála. Práve jazdné režimy ECO, Komfort, Spor, Sport+ a Individual robia z E400 kupé univerzálne auto, ktoré môže slúžiť ako pohodlný partner na každý deň v práci. Pri bežnej jazde o pohodlie postará vzduchový podvozok, ale v prípade potreby sa prispôsobí štýlu jazdy a stáva sa divoký partner aj na víkendové výlety po horských okreskách. S pohonom 4Matic nebude problém s ním v zime vybehnúť na hory lyžovať. Vzduchový podvozok sa dá výškovo nastaviť a tých pár centimetrov navyše určite poteší pri výlete po lesnej ceste na chatu. Aj keď 20-palcové disky vyzerajú na kupé úžasne, možno by som vzhľadom na kvalitu našich ciest zvážil 18tky alebo 19tky. Kupé už nebude možno až tak sexi, ale budete si môcť viac jeho jazdu a univerzálnosť užívať.
Pokiaľ ide o spotrebu, pri bežnej jazde nie je problém dosiahnuť hodnoty pod 10 litrov. Pri troche snahy vie klesnúť aj pod 9, ale to už by vodič musel veľmi krotiť jeho potenciál. Svižná jazda po mimomestských komunikáciách sa ale bežne dokáže držať pod 11 litrov a len výnimočne ukazuje palubný počítač čísla okolo 13 až 15 litrov. To si myslím, že sú vzhľadom na výkon a pohon všetkých kolies veľmi dobré údaje. Oproti nafte kompenzuje mierne vyššiu spotrebu krásny zvuk benzínového šesťvalca. Zase oproti kabrioletu C43 AMG, ktorý sme nedávno testovali je zvuk výrazne jemnejší krotkejší. Ten divoký si v Mercedese nechali v zálohe pre E43 alebo E63 AMG. V E400 pôjde skôr o pohodlie, luxus a počúvanie príjemnej hudby z audiosystému Burmester. Špičkový 3D zvuk s výkonom 1450W je reprodukovaný cez 23 špeciálne navrhnutých reproduktorov.
Testované kupé malo vo výbave tú najmodernejšiu techniku. Okrem elektronicky ovládaných jazdných režimov, ktoré menia nastavenie motora, podvozku a prevodovky treba určite spomenúť adaptívny tempomat. Ten v spolupráci so systémom sledovania jazdných pruhov a okolia auta dokázal pri zapnutí smerovky vľavo predbehnúť pomalšie autá na diaľnici. Po prebehnutí stačí dať smerovku doprava a Mercedes sa sám bezpečne zaradí do pravého jazdného pruhu. Trochu dlhšie mi trvalo kým som mu začal dôverovať. Počas testu som ale objavil aj jednu jeho slabinu. Večer, pri jazde po diaľnici, priamo oproti zapadajúcemu slnku systémy nedokážu presne rozoznať vodiace čiary. Vtedy je lepšie, ak sa na jazdu bude sústrediť vodič a nebude nechávať riadenie na techniku. V iných situáciách mu bude technika stále výborne slúžiť. Sledovanie pozornosti (Attention Assistant) si všimne aj mobil v ruke, ale sleduje aj značky alebo mŕtvy uhol v zrkadlách a tým môže často pomôcť predísť nežiaducej nehode.
Nové kupé od Mercedesu nadmieru splnilo moje očakávania. Vyzerá moderne, športovo a reprezentatívne. Veľmi ma prekvapila jeho univerzálnosť. Viem si ho predstaviť ako pohodlné auto na každý deň, prekonávať s ním dlhé pracovné cesty aj rodinné dovolenky. Cez víkend si rád stiahnem okná a užijem si vietor vo vlasoch rovnako ako pri kabriolete. Inokedy zase môžem cítiť bezpečnosť a istotu pevnej strechy. Pri každej krajšej ceste môžem prepnúť nastavenie do Sport+ a kupé sa mení na divokejšie monštrum. Len pri veľmi málo autách je ten rozdiel taký výrazný ako práve pri E400 4Matic. Rozmerovo by mu mohol konkurovať napríklad nový Mustang. Ten ale nie je taký pohodlný a bohužiaľ ani univerzálny. Aj keď je cena Mercedesu oproti Fordu dvojnásobná, rozdiel je hneď badateľný pri spracovaní interiéru, použitých materiáloch ako aj modernej technike. Pri jazde po horských cestách som mal z neho podobný pocit ako pri poslednej jazde na Nissane GT-R. Mercedes síce nebol taký rýchly, ale cesty a zákruty kopíroval s podobnou presnosťou a ľahkosťou. Až prekvapivo dobre dokáže maskovať rýchlosť a hmotnosť. Na známych cestách prekvapivo zvládal vyššie rýchlosti ako iné silnejšie autá, ktoré som mal možnosť vyskúšať. Na druhu stranu, dokáže spraviť radosť aj pri pomalej jazde po meste alebo vidieku. A ak by sa zdal E400 4Matic až príliš kludný a nevýrazný, môžete si počkať na niektorú z ostrejších verzií od AMG. Taká E63S AMG asi veľmi ťažko bude hľadať primeraného súpera. Zaujímavá by ale mohla byť, vzhľadom na univerzálnosť na každý deň, aj naftová šeťvalcová E350 4Matic.
Galériu nafotil Martin
Mercedes-Benz E400 Coupe
Motor | V6 benzín |
Objem | 2996 cm3 |
Výkon | 245 kW (333 k) pri 5250-6000 ot/min |
Krútiaci moment | 480 Nm pri 1600-4000 ot/min |
Prevodovka | Automat 9 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4826 mm |
Šírka | 1860 mm |
Výška | 1430 mm |
Rázvor osí kolies | 2873 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1655/2190 kg |
Batožinový priestor | 425 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 11,2/6,7/8,4 |
Emisie g CO2/km | 189 |