Test Mercedes-Benz CLA220d Shooting Brake: Tu je prvá elegancia a dojazd

Mercedes CLA zostáva posledným modelom, ktorý má v ponuke karosériu Shooting Brake. Je to akési kombi, ale s dynamickejším tvarovaným. Ozaj dynamickejším? Bez balíka AMG vyzerá skôr perfektne hodené do elegantného spektra a to aj ak je to CLA220d Shooting Brake.

Aj keď je v ponuke niekoľko alternatív, vrátane plug-in hybridu, stále má čo povedať aj naftový agregát. Tých je v ponuke niekoľko a vrcholný má označenie CLA220d Shooting Brake. Je to dvojliter, ktorý poháňa prednú nápravu a je schopný dlhých prejazdov s nízkymi nákladmi.

Jasné, CLA220d Shooting Brake má aj bezrámové dvere

Niektoré autá majú dynamickú siluetu zakomponovanú priamo do svojej vizáže. Nie je nutné ich nejako zásadne odlišovať od základných modelov a už v základne majú línie, za ktoré by sa ani športovejšie vozidlá nemuseli hanbiť. Presne toto je definícia CLA220d Shooting Brake, ktoré ma veľmi nízku a zaujímavo klesajúcu líniu strechy. Má aj bezrámové dvere, čo zase podčiarkuje, že toto je ozajstné kombi kupé? Aká je vlastne toto kategória? Je to ale kategória, do ktorej patrí ešte jeden hráč. Aj s bezrámovými dverami!

CLA220d Shooting Brake v základnej verzii, bez balíka doplnkov AMG, vyzerá stále dobre a predvádza, že aj elegancia tu má čo povedať. Najmä keď ju podčiarkujú mnoholúčové zliatinové disky a jedna z najlepších farieb, červená. Musím sa priznať, v ponuke je ešte jedna, ktorá kombinuje medenú, ružovú a sivú a tá je asi najlepšia zo všetkých.

Všetko začína pri prednej maske, ktorá faceliftom získala viacero hviezdičiek, nielen tú v strede. Fun fact, CLA nemôže mať stojanček s mieritkom ako majú niektoré väčšie modely, ale to vôbec nevadí práve tu by bol zbytočný a nevyzeral by až tak dobre.

CLA220d Shooting Brake

Čo však dobre vyzerá je zadná časť. Kufor nie je zasunutý do vnútra, ako je to pri niektorých ďalších vozidlách, ale pekne kopíruje líniu posledných štvrtých stĺpikov karosérie. Všetko na seba pekne nadväzuje a svetlá sú rozdelené na dve časti. Jedna je na karosérii samotnej, jedna je na veku batožinového priestoru. Práve tieto svetlá a ich rozdelenie spôsobilo, že oproti prvej generácii CLA Shooting Brake má táto omnoho širší otvor na nakladanie. Veď predtým boli svetlá celistvé a boli na karosérii, takže zužovali možnosť nakladania na minimum.

Aj keď to tak nevyzerá, CLA220d Shooting Brake je dobre veľké auto. Veď od pôvodného CLA Shooting Brake ho v tejto generácii delí už len 60 milimetrov a to znamená, že vnútri sú priestory celkom solídne. Takisto je solídne aj prevedenie vonkajších detailov a výborné sú tiež predné svetlá s maticovým usporiadaním a hlavne s možnosťou vyrezávania lúčov bez toho, aby osvetľovali neprimerane všetkých okolo.

Priestor pokročil aj v CLA Shooting Brake

Prechodom na druhú generáciu sa auto zväčšilo. S priestorom sa ale nestalo nič pri modernizácii, všetko zostalo pri starom. Máte teda relatívne veľký batožinový priestor s veľkým nakladacím otvorom a môžete využiť až 490 litrov. Sedadlá sa dajú sklápať, na zadných je dokonca dosť miesta, toto už je plnohodnotné, kľudne aj rodinné, auto. Zadné sedadlá sú pritom trochu ležérnejšie sklopené, aby eliminovali práve strmší pád strechy.

O priestor sa snaží aj bledé čalúnenie, ktoré ho opticky zväčšuje. Vyzerá to tak aj v prednej časti a práve predná časť má jednu výraznú výhodu oproti verzii pred faceliftom naviac. Ak pri pôvodnej alternatívne druhej generácie občas padlo krivé slovo na spracovanie, tu už je všetko v poriadku. Teda všetko v poriadku, nie je to úplne stopercentné vyjadrenie. Spracovanie je síce výborné, ale pred modernizáciou mal Mercedes CLA220d Shooting Brake aj jednu dôležitú doplňujúcu výbavu.

Pred modernizáciou mal model ovládanie informačno-zábavného systému aj dotykovým poľom na úrovni lakťovej opierky predných pasažierov. Toto je už fuč a miesto nej je len ovládanie dotykom priamo na displeji a malá vanička, v ktorej sa ani škrečok neokúpe. Inak povedané, čokoľvek väčšie ako iPhone Mini tam nedáte. Možno ešte iPhone SE. Ale rozhodne nie nič, čo má veľkosť 12, 13, 14 a 15 v štandardnom vyhotovení. A to isté platí o Androidoch. Takéto malé androidové telefóny už robí dokonca málokto. Aspoň, že si obe platformy môžete pripojiť bezdrôtovo cez Apple CarPlay a Android Auto.

CLA220d Shooting Brake

Aj napriek tomu je ovládanie príjemné. Jediným zádrhľom môže byť volant. Má dotykové polia, ktoré občas nechtiac stlačíte. V sume je to menej časté ako keď máte volant z výbavy AMG so šiestimi lúčmi. Vlastne toto je možno na ovládanie ešte lepšie kormidlo, aj keď je trochu väčšie a môže pôsobiť trochu neohrabane. Pritom všetko funguje ideálne a dokonca si ľahko zvyknete aj na dve páčky, z ktorých tá vpravo ovláda prevodovku. Tí, čo sú zvyknutí na páčku vpravo ovládajúcu stierače môžu mať tendenciu preraďovať miesto čistenia okna.

V každom prípade je ale CLA220d Shooting Brake, z pohľadu komfortu jazdy, ideálnym priestorom na život. Priestorom, ktorý prináša aj výbavu na úrovni a výborné displeje. Dokonca aj základná aparatúra rádia hrá perfektne, takže nič netreba priplácať. Ale určite si priplaťte, bude to ešte lepšie. A rozhodne si nezabudnite bledú farbu čalúnenia skombinovať s hnedým matným drevom. Vyzerá to fantasticky!

Veď to nič nepýta

Čo by ste čakali od Mercedesu? Pohon zadnej nápravy a k tomu mohutný radový šesťvalec? Áno, jasné, ale tu sme v úplne inom segmente. Toto je vlastne základ toho, čo sedany a kombi od hviezdnej značky ponúkajú. To znamená, že platforma je čisto s pohonom prednej nápravy, ale s možnosťou doplnenia pohonu všetkých 4 kolies za príplatok. Lenže treba ho? Toto je dvojliter s vyšším výkonom spojený výhradne s pohonom prednej nápravy a vôbec to nevadí.

Tým, že auto nemá AMG podvozok je jasné, že bude auto poddajnejšie a viacprvkové zavesenie zadnej nápravy funguje znamenite. Predvádza, že aj s pohonom prednej nápravy je možné jazdiť veľmi dynamicky. Podporuje to vlastne aj jemnejšie naladenie, čiže auto ani neposkakuje. Tu je však rozdiel, čo máte obuté. Keď som s autom jazdil prvýkrát, tak málo letné Bridgestone Turanza, ktoré sú už všetkým známe. Hovorím o nich veľmi v zlom. Omnoho lepšie sa auto správalo na zimných pneumatikách Yokohama. Lepšie drží cestu a rozumnejšie funguje aj v zákrutách.

CLA220d Shooting Brake

Akurát tu netreba brať do úvahy rýchlu jazdu, toto auto je na dlhé diaľničné presuny ako stavané. Má predsa extrémne úsporný motor. Áno, dá sa od neho čakať aj dynamika, ale 140 kW (190 k) je stále vhodných aj na nízku spotrebu. Tu sa znova prejavuje rozdiel medzi pneumatikami. Kým v lete, na letných pneumatikách, CLA220d Shooting Brake bralo približne 5,3 litra priemerne, v zime som sa dostal na 5,8 litra. Stále cifry, ktoré sú hodné rešpektu.

Takže na naplnenie nádrže stále prejdete 800 a viac kilometrov a ak jazdíte po diaľniciach rozumnejšie, tak sa viete stále držať pod 5,5 litrami. Toto auto je geniálne na dlhé trasy a zjavne má veľmi málo dynamických nedostatkov. Vlastne nemá žiadne. Výkon motora je dobrý, jazdné vlastnosti sú výborné a k tomu ešte prihráva aj nízka spotreba!

Cenovka je celkom adekvátna

Cena 60-tisíc eur je síce, na prvý pohľad, celkom vysoká, ale dostávate za ňu rozumnú hodnotu. Toto auto nie je prehnané, je presne akurát. Nič viac nepotrebuje a už takto je výborné. Veľa príplatkových prvkov totiž prichádza v balíku Progressive Line Advanced Plus, takže suma nestúpa do extrémnych výšin.

Za svoje peniaze získate najviac elegancie ako sa dá, získate dojazd, ktorý je slušný s 51-litrovou nádržou a získate tiež to hlavné, bezrámové dvere. V tejto kategórii je už len jeden zástupca, ktorý ich má. Peugeot 508 SW! Ten však stavil hlavne na PHEV a rozumný výkonný naftový motor jednoducho nemá. A vlastne tu ešte máme väčší Arteon Shooting Brake, ten je aktuálne ku tomuto CLA220d Shooting Brake najbližšie.

Mercedes-Benz CLA220d Shooting Brake

Motor R4 nafta
Objem 1950 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 3800 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová, dve spojky
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4688 mm
Šírka 1830 mm
Výška 1430 mm
Rázvor osí kolies 2729 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1560/2155 kg
Batožinový priestor 490 l/1355 l
Palivová nádrž 51 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 237 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,4 s
Spotreba (WLTP) 5,1-5,6 l/100 km
Emisie g CO2/km 132-147