V súčasnej dobe SUV je prekvapením, keď niekto vyrába aj normálnejšie autá. Sedany má Mercedes v ponuke, rovnako ako niektoré kombi. Ale SUV idú stále vpred a ich ponuka je stále pestrejšia. Preto udržanie triedy B v ponuke hodnotíme veľmi kladne. Ale už to nie je MPV, ako sme sa dozvedeli.
Nové Béčko by malo byť väčším kombi, takým vyšším. A vyššie kombi je predsa MPV. Vlastne to je Sports Tourer. Ale to nevadí, stále má šancu stať sa príjemným rodinným autom. My sme ho skúsili s motorom skrytým za označením B180d a cenovkou, ktorá naozaj patrí do sfér Mercedesu. Pritom onedlho bude mať tento model monopol, keďže BMW sa svojho modelu 2 Active Tourer hodlá zbaviť.
Malý, ale pritom priestranný
Vážne, Béčko nie je veľké auto. A nie je veľké už od začiatkov niekedy v prvej polovici prvého desaťročia tohto milénia. Vtedy prišiel s vlnou MPV a postupne sa zmenil do dnešnej tretej evolúcie. Sendvičovú konštrukciu mala len tá prvá generácia, čo zase znamená, že aktuálne dokáže ponúknuť viac miesta za menej peňazí. Aj keď to je veľmi relatívny pojem.
Dĺžka 4,4 metra je na úrovni hatchbackov nižšej strednej triedy, ale vyššia stavba pridáva naozaj veľa priestoru. Až máme fakt problém s tým, že automobilky takéto autá púšťajú k vode a miesto nich predvádzajú stále nové a nové SUV a crossovery.
Jednopriestorový tvar nepredvádza príliš veľa dynamiky, čo dokonale korešponduje najmä s touto verziou. Má však všetky prvky, ktoré robia Mercedes Mercedesom. Veľká hviezda na kapote je jedným zo základných prvkov dizajnu, ale tiež nesmieme zabudnúť na LEDkové maticové svetlá, ktoré svietia naozaj famózne a ich nastaviteľný lúč je jedným z najlepších v triede a veľkosti. Teda, to onedlho už nebude také ťažké, keď všetci opustia loď a ostane len Mercedes medzi malými MPVčkami. Ale my sme mali obyčajné LEDky, ktoré sú však tiež dobré.
Aj vzadu vidno typické prvky, s ktorými Mercedes prichádza pri ostatných modeloch. Má podobný tvar svetiel ako nové GLE a tiež prichádza s imitáciami koncoviek výfuku. Len decentnými, ale sú tam. Karosériu decentne zmenšuje aj tmavá modrá metalíza. Ku celkovému vizuálnemu dojmu ešte prispievajú disky s priemerom 18 palcov. Béčko nevyžaruje dynamiku, ale eleganciu, tak to má byť.
Pohľad do budúcnosti
„Hej, Mercedes!“ – takto pekne viete osloviť auto, aby vám odpovedalo na niektorú z otázok. MBUX, systém, ktorý má celý názov Mercedes-Benz User Interface, dokáže povedať vtip. Teda vlastne reagovať na požiadavku, že chcete vtip počuť. Toto je však dosť nepotrebná funkcia, aj keď poteší. Skôr poteší menenie podsvietenia LEDkami pomocou hlasu. Inak by ste ho dlhšie v rozsiahlom menu hľadali. To však platí za predpokladu, že ho nemáte na rýchlej voľbe.
Systém MBUX využíva veľký displej v strede, ku ktorému potrebujete veľký displej aj pred vodičom, aby to vyzeralo ako z budúcnosti. Na displeji pred vodičom viete meniť témy, je fakt premakaný. Nevieme mu nič vytknúť. Ale už to opakujeme asi stýkrát, vyhodenie kolieska na ovládanie nám nesedí. Náhrada je dotyková plocha. Funguje vynikajúco, ale vyžaduje viac sústredenia ako otočný prvok. Aspoň, že sú na volante tie malé dotykové plochy, tie sú jednoduchšie ako samotný touchpad v strede. Vlastne celý volant je perfektný. Do sekcie perfektných vecí spadá aj kamera, ktorá ukazuje na strednom displeji semafory, takže sa nemusíte nakláňať cez volant.
A perfektný je celý interiér. Vizuálne pôsobí naozaj miliónovo. Bledé čalúnenie, matné drevené obklady, nepriame osvetlenie LEDkami, všetko pôsobí naozaj hodnotne a honosne. O praktickosti bledého čalúnenia nebudeme polemizovať. Len tvrdíme, že vyzerá naozaj výborne.
Priestor na zadných sedadlách je omnoho väčší ako v prípade malých hatchbackov s približne rovnakou veľkosťou pôdorysu. No a kufor tiež nezostal pozadu. Ponúka papierových 455 litrov, avšak reálne je dosť veľký pre štvorčlennú rodinu na týždňovú dovolenku, možno aj na dlhšiu. Ak teda nepotrebujú jej členovia so sebou brať odrážadlá a podobné obrovské kusy nevyhnutného náčinia.
Spotreba, nie rýchlosť
Jazda v Béčku je celkom komfortná aj na osemnásťpalcových diskoch. Avšak zo zadnej časti občas počuť, pri väčších nerovnostiach, trochu hluku. Počujete ho však len v prípade, že máte vypnuté rádio. Ak ho zapnete, tak už nič také riešiť nebudete. Možno by sme odporučili ostať pri sedemnástkach, ktoré majú vyšší profil, čo by znamenalo aj menej hluku a ešte väčší komfort. Len by utrpela vizuálna stránka.
Na osemnástkach asi lepšie drží v zákrutách ako na sedemnástkach a eliminuje sa náklon, ktorý je spôsobený deformáciou bočnice. Avšak toto auto nie je na preteky, ani na iné ostré prejazdy. Veď čo by povedali pasažieri?
Od závodenia výrazne odrádza motor. Je to 1,5-litrový naftový agregát s prepĺňaním a výkonom 85 kW (115 k). To naozaj nie je veľa a zrýchlenie na stovku trvá 10,7 sekundy podľa údajov výrobcu. Sem by sa hodila hláška zo seriálu Černobyl: „3,6 Röntgen, not great, not terrible.“ Výrazne pocitu pomáha krútiaci moment s hodnotou 260 Nm dostupný od 1 750 do 2 750 otáčok motora za minútu.
S týmto autom nebudete jazdiť rýchlo, budete skôr sledovať spotrebu. Pri veľkej, až obrovskej porcii diaľničných kilometrov sa dostanete na 5,3 litra. Inak nie je problém sa hýbať okolo 4,5-litrových hodnôt. S maličkou 38-litrovou nádržou tak dokážete spraviť nozaj veľkú porciu kilometrov. Približne 750 kilometrov nebude vôbec problémom.
Všetko má svoju cenu, aj Mercedes
„Anča, si drahá ako Volvo!“ Pesnička od Lojza síce hovorí pravdu, ale ani 47-tisíc za Mercedes triedy B nie je práve málo. Na jednu stranu má brutálnu výbavu, veľa všetkého, displeje, kožu, metalízu, osemnástky, až štyri, má toho naozaj veľa. Avšak má stále B180d, čiže relatívne slabý motor. Je však vynikajúcim autom s perfektným udržiavaním pruhu, vzdialenosti od predchádzajúceho auta. Tak ako teda? My odporúčame priplatiť ešte štyri tisícky za B200d a naozaj tú dodatočnú investíciu neoľutujete. Dvojstovka má dokonca aj novú osemstupňovú automatickú prevodovku. Inak, v Béčku je prevodovka s motorom lepšie zladená ako v CLA. Celkom nechápeme prečo, ale je to tak. S Béčkom sa dá jazdiť príjemnejšie a zladenie je naozaj obstojné.
Mercedes-Benz B180d
Motor | R4 nafta |
Objem | 1461 cm3 |
Výkon | 85 kW (115 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 260 Nm pri 1750-2750 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7 stupňov, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4419 mm |
Šírka | 1796 mm |
Výška | 1562 mm |
Rázvor osí kolies | 2729 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1485/2010 kg |
Batožinový priestor | 455 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,7 s |
Spotreba | 4,0-3,9 l/100km |
Emisie g CO2/km | 107-102 |