Test Lotus Evora 410 Sport: Radosť na niekoľko spôsobov

Niektoré testy u nás v redakcii sú výnimočné. Výnimočné nielen zaujímavým a nezvyčajným autom, ale aj príbehom, ktorý so sebou nesie spomienky, ktoré nám pri jeho mene navždy ostanú v pamäti. A niekedy ide len o príbeh, ktorý by sme ani nemuseli písať ale aspoň si ho v tejto forme nezvyčajného redakčného testu uložíme v našom redakčnom archíve. Niečo podobné sa stalo nedávno, keď sa v jednom momente nečakane podarilo spojiť niekoľko výnimočných ľudí, áut a situácií. 

Začiatok tohto príbehu sa píše ešte niekde začiatkom minulého roka, keď sa partia nadšencov s dobrým srdcom rozhodla zorganizovať charitatívnu jazdu športových áut okolo Slovenska, s cieľom pomôcť deťom s onkologickými chorobami. A nielen to, potešiť cestou fanúšikov a priblížiť k nim autá, ktoré bežne vidia iba na internete alebo na stránkach motoristických časopisov. Preto sme neváhali, a rozhodli sme sa tento výborný nápad aj my podporiť a zúčastnili sme sa tejto výnimočnej motoristickej akcie. Pestrá tridsiatka zaujímavých áut vtedy pomohla cestou nielen vyzbierať niekoľko tisíc eur, ale aj vyčariť úsmev na tvárach stoviek detí ale aj dospelých, ktorí nás prišli pozrieť počas našich prestávok v Trnave, Banskej Bystrici, Košiciach, Spišskej Sobote, Žiline a Trenčíne. Minulý ročník Rally radosti mal veľký úspech, a preto sme sa rozhodli túto výbornú akciu podporiť aj tento rok.

Fotka je od Mareka Sedláka

Žiaľ, tento rok nám prináša množstvo nečakaných zmien a pôvodný plán sa musel presunúť z dôvodov situácie okolo Covidu na polovicu septembra. To ale nebola jediná starosť, ktorá nám prípravu na tohtoročnú Rally radosti skomplikovala. Zhoda rôznych náhod a okolností doplnená pracovnou vyťaženosťou spôsobila, že auto s ktorým sme sa pôvodne plánovali pridať medzi ostatné autá v kolóne okolo Slovenska nebolo pojazdné. Neostávalo nám tak nič iné, ako na poslednú chvíľu hľadať vhodnú alternatívu, ktorá by zapadla medzi ostatné superšporty. Medzi autami určenými na redakčné testy žiadne až tak zaujímavé auto k dispozícii nebolo. A len tak sa previezť okolo Slovenska medzi superšportami na bežnom novinárskom aute by zase neplnilo zmysel myšlienky Rally radosti. Neostalo nám nič iné, ako hľadať zaujímavé auta v okolí medzi kamarátmi. Áno, my vieme najlepšie, že auto a žena sa medzi chlapmi nikdy nepožičiava. Hlavne, ak ide o niečo výnimočné a ide o srdcovú záležitosť pre majiteľa.

Ako sa ale vraví, v núdzi poznáš priateľa. A to sa potvrdilo hneď pri prvom telefonáte. Ešte som ani nestihol vysvetliť celý problém ohľadom auta a Rally radosti, keď ma pohotovo zaskočil kamarát otázkou: „jasné, a ktoré by si chcel?“ Aj keď som tajne veril, že by som práve u tohto priateľa mohol vhodné auto na túto akciu nájsť, nečakal som až takúto nečakane pohotovú a pozitívnu reakciu. Veľmi milo ma to prekvapilo, ale o to väčší záväzok som na seba prebral, aby som týmto nestratil prejavenú dôveru. Odjazdil som už stovky áut, bez nehody mám na cestách už viac ako milión kilometrov. A nerád by som mal premiéru práve pri aute z kamarátovej výnimočnej zbierky.

Moja voľba bola hneď jasná. Lotus Evora 410. Možno trošku nenápadná šedá myška, ale s nádhernými tvarmi a motorom hneď za sedadlom spolujazdca. Pravé anglické športové auto s výbornými jazdnými vlastnosťami od značky s legendárnou jazdeckou históriou. Možno na túto dlhú cestu nie je Evora s tvrdými škrupinami miesto pohodlných sedadiel tým najkomfortnejším autom, ale má energiu a šarm, s ktorým sa medzi ostatnými výnimočnými autami určite nestratí. Od začiatku som si bol istý, že si cestou nájde aj ona množstvo fanúšikov a obdivovateľov. A to sa potvrdilo už na štarte v Trnave. Evora priťahovala hlavne jazdeckých nadšencov, ktorí oproti iným dizajnovo výraznejším autám chválili hlavne výborný výber pre športovo naladeného vodiča. Tu som žiaľ musel preberať pochvalu za kamaráta a s rešpektom priznať, že mám to šťastie a Evora mi robí výbornú spoločnosť len počas Rally radosti.

Za jazdy Evoru cvakol Filip Izrael

Ak ste niekedy mali možnosť šoférovať auto s motorom za zadnými sedadlami, určite uznáte, že tá atmosféra sa s inými autami, ktoré majú motor umiestnený pred vodičom nedá vôbec porovnávať. Stačí len motor vytočiť do správnych otáčok a stroj hneď začne do ucha spievať jednu nádhernú pieseň. Tú vám zaspieva 24-ventilový orchester preplňovaného, vodou chladeného, hliníkového šesťvalca. Ale pri tomto koncerte budete dirigentom práve vy. Miesto dirigentskej  paličky budú títo poslušný muzikanti poslúchať na každé jedno stlačenie plynového pedálu. Pri otáčkach do 4500 a zavretých výfukových klapkách to bude skôr pokojný Johann Strauss a jeho valčík Na krásnom modrom Dunaji. Pri stlačení akcelerátora na podlahu ale mení svoju tvár, otvoria sa klapky a miesto valčíka sa spustí divoká hudba z akčných westernov. Evora vás núti neustále tlačiť nohu na plyn, držať ju v otáčkach a užívať si plný potenciál plnokrvných 410 koní pod karbónovou kapotou s horizontálnymi vetracími mriežkami. Pri rýchlom štarte preletí ručička rýchlomeru okolo 100 km/h za 4 sekundy a neustále zrýchľuje až ku hranici 300 km/h. Pri automatickej prevodovke je maximálna rýchlosť znížená na 278 km/h.

Ľahký hliníkový rám a karoséria z odľahčených kompozitných materiálov pomáha znížiť celkovú hmotnosť Evory 410 na 1325 kilogramov.  V prepočte to vychádza úctyhodných 300 koní na jednu tonu hmotnosti auta. Ak by sa niekto náhodou obával spoľahlivosti motora, tak tu by malo byť všetko v najlepšom poriadku nakoľko základom je overený 3,5-litrový šesťvalec od Toyoty. A aj keď si ho v Lotuse vyladili podľa seba, určite patria vo svete motoršportu v tejto oblasti medzi tých najskúsenejších. Evora sa tak rada točí do vysokých otáčok a červené pásmo sa začína na 7000 otáčkach a končí na 9000. Nastavenie riadiacej jednotky umožňuje voľbu troch jazdných režimov. Okrem základného režimu je k dispozícii Sport alebo Race. V týchto režimoch sa z Evory stáva plnohodnotný okruhový špeciál. V testovanej verzii doplnený o štvorbodové bezpečnostné pásy v škrupinách.  Inak okrem týchto funkčných tlačidiel na palubnej ploche veľa ďalších nehľadajte. Okrem výstražných smeroviek a ovládania klapiek výfuku ich tam žiadne iné nenájdete. Musíte sa uskromniť s manuálnou klimatizáciu. Počas teplého víkendového počasia ale dokázala v pomerne malom priestore kokpitu vytvoriť dostatočne príjemnú teplotu a pohodu.

Tá pohoda až taká príjemná nebola pri nastupovaní. Nízke auto vysoké len 122 centimetrov nie je úplne stvorené pre 192 centimetrov vysokého vodiča. Postupne som si ale na to spravil systém a už to nebolo až také komplikované. Stále je to jednoduchšie ako v BMW i8. Ale aj napriek tomu to nie je úplne ideálne auto, ak musíte počas cesty často nastupovať a vystupovať. Rovnako je potrebné si zvyknúť  na veľmi tvrdé škrupinové sedadlá. Pri krátkej svižnej jazde, kedy si užívate atmosféru motora a potenciál výborného podvozku ich cestou ani nevnímate. Štvorbodové pásy vás pevne držia a spolu s pevnými  bočnicami nikam nepustia. Horšie sú na tom ale nútene nudné presuny počas dlhej cesty. Motor má, v prípade Evory, určite príjemnejší zvuk ako je rádio, ale nie vždy ho môžete držať v príjemných otáčkach. Kľudná jazda v meste, posúvanie v kolónach, alebo len plynulá jazda pri presune, ako sme absolvovali na Rally radosti okolo Slovenska, môže byť časom bolestivá a únavná. Možno som len zvyknutý na pohodlné komfortné sedadlá v bežných autách, ale tieto konkrétne neboli určite určené trávenie na dlhých hodín za volantom. Napriek tomu ale ostalo prekvapením, že boli vybavené vyhrievaním na zimu. S dlhými cestami určite nikto pri vývoji Evory nepočítal, lebo okrem malej odkladacej plochy pri ručnej brzde žiadne iné odkladacie miesto po ruke nenájdete. Využiť sa dá miesto za sedadlami, ale to je tiež skôr len na príručnú batožinu. Niečo podobné sa dá povedať aj o zadnom kufri, ktorý sa ukrýva hneď za motorom pod spoločným karbónovým krytom. Na víkend vo dvojici sa určite dokážete pobaliť, vaša partnerka sa ale musí, pri rozhodovaní čo všetko si na cestu zoberie, uskromniť. 

Aj takúto parádnu fotku nám spravil Marek Sedlák

S Evorou som v priebehu jedného predĺženého víkendu spravil niečo viac ako 1700 kilometrov s priemernou spotrebou 14,9 litra. Kombinovali sa kľudné aj celkom svižné úseky cesty. Aj z tohto dôvodu som trošku nadhodil tému komfortu pri dlhých cestách na ktoré nie sú autá ako Evora vyrobené. Tie sa cítia ako ryba vo vode práve tam, kde sa práve tie obyčajné, ale pohodlné auta strácajú. A to sú kľukaté okresky, alebo okruhy. Tam hneď po stlačení plynu na podlahu zabudnete, že vás niekde niečo tlačilo. S úsmevom od ucha k uchu sa premiestnite do úplne iného sveta. Sveta v ktorom kraľuje Lotus a jeho neodolateľná atmosféra. Svet vysokých otáčok, nádherného zvuku motora a výborných jazdných vlastností. Budete si užívať každý jeden prejazd zákruty a následné stlačenie plynu na podlahu. Zistíte, že Lotusu vôbec nechýba výbava, akú si bežne volíte pri autách iných značiek. Vo svete, kde vás vtiahne Evora nikomu nechýba rádio, či elektrické sedadlá. Hľadať budete len voľné jazdy na závodných okruhoch, alebo cesty mimo mesto s kvalitným asfaltom. A Evoru môžete neúnavne naháňať ďalej a ďalej. Donúti vás zastaviť len na benzínovej pumpe, na chvíľu sa nadýchnuť a spoločne doplniť dôležité tekutiny.  A potom sa znova spoločne vrátiť do sveta vysokých otáčok a pôžitku z jazdy. O tom sa mal možnosť presvedčiť nedávno na Brnenskom okruhu, kde počas celodenných voľných jázd vydržali zo sériových áut do záveru dňa, okrem závodných špeciálov, iba Lotusy.

Ako som už na úvode spomenul, v tomto prípade nešlo len o bežný redakčný test akých u nás, ale aj na iných motoristických portáloch nájdete každý týždeň niekoľko. Jediný dôvod bolo sa s vami podeliť o túto výnimočnú situáciu a jedno veľmi zaujímavé auto. Auto, ktoré okrem nás a motoristických novinárov možno ani nemal nikto iný možnosť vyskúšať. A nielen to.  Je to pre nás tiež priestor si uvedomiť, že na svete nie sme sami a život je krásny práve vtedy ak máte okolo seba správnych ľudí, na ktorých sa môžete vždy keď máte problém sa spoľahnúť.  A nejde teraz len o zapožičanie Evory veľmi dobrým kamarátom. Tá pre mňa osobne ostane navždy ako symbol priateľstva, dôvery a zároveň veľkej úcty a zodpovednosti. Celé to ale majú na svedomí chalani, ktorí organizovali a organizujú Rally radosti. Vo svojom voľnom čase dostali výborný nápad niekomu cudziemu nezištne pomôcť. Obetovali tomu stovky hodín, museli bojovať mesiace s rôznymi nástrahami a aj napriek tomu to nevzdali.  V tejto náročnej dobe sa im podarilo vytvoriť nielen zaujímavý program, vyčariť úsmevy tisíckam detí aj dospelých, ale aj vyzbierať počas víkendu na charitu viac ako 31 000 eur. Chalani, máte náš obdiv a spoločne vám v redakcii držíme palce aj pri ďalších podobne zameraných nápadoch!

RR 2020 objektívom Filipa z instagram.com/filipizr

Uverejnil používateľ Rally Radosti Nedeľa 27. septembra 2020

 

Lotus Evora 410 Sport

Motor V6 kompresor benzín
Objem 3456 cm3
Výkon 306 kW (410 k) pri 7000 ot/min
Krútiaci moment 410 Nm pri 3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4385 mm
Šírka 1845 mm
Výška 1229 mm
Rázvor osí kolies 2575 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1325/- kg
Batožinový priestor áno, trochu
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 278 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,2 s
Spotreba (mesto/mimo mesta/komb.) 13,6/7,3/9,7
Emisie g CO2/km 225