Lexus má v ponuke viac crossoverov ako obyčajných vozidiel. Nebolo tomu tak vždy, veď automobilka začínala vozidlom, ktoré bolo prísne sedanom s rozumnými prevádzkovými nákladmi a s výdržou, ktorú mohli závidieť akýkoľvek konkurenti z ktoréhokoľvek koncernu, či z ktorejkoľvek inej luxusnej automobilky. Ale to už je dávno a časy sa zmenili. Svet chce teréne vyzerajúce auta a Lexus prináša aj takéto. Novinkou je prevedenie NX350h, ktoré predvádza, že aj tento crossover vie zvládnuť terén. Aspoň ho zvládnuť chce.
Nová verzia sa volá NX350h Overtrail a prichádza štandardne s pohonom E-Four, ktorý značí prídavný elektrický motor na zadnej náprave. V preklade to znamená, že dozadu nepotrebuje automobilka ťahať žiadne veľké tunely kvôli kardanu. Všetko sa totiž pripája elektrickým systémom a tým pádom by malo byť vozidlo efektívnejšie. Stále to nie je jediná zmena, ktorú NX350h Overtrail prináša. Je ich niekoľko zvonka, aj zvnútra.
Púštna kamufláž NX350h Overtrail
Aké sú vlastne zmeny zvonka? Jasné, niektoré veci sú čierne, niektoré majú sivý odtieň, ale ten najhlavnejší rozdiel tkvie v úplne inom fakte. V akom? Napríklad v tom, že celé auto je zdvihnuté o 15 mm a svetlá výška sa dostáva zo 185 na 200 mm. To z NX350h Overtrail robí verziu s potenciálom prejsť aj trochu väčšími terénnymi nerovnosťami. Nie, stále to nie je svetlá výška akú má Dacia Duster, ale už toto je výrazný pokrok a výrazné zlepšenie terénnych vlastnosti.
Ďalšou zásadnou zmenou je špeciálna farba, ktorou Lexus toto vozidlo lakuje. Je to taká béžová, púštna, ktorá vyzerá jednoducho dobre. Je to naviac metalíza, takže bude vyzerať dobre aj na slnku. Kamufláž na púšti by teda bola, škoda že ja som mal auto v zime, kedy až tak veľmi nezanikalo. Aj to je vlastne dobre, lebo bolo tým pádom bezpečnejšie.
Toto auto bude bezpečnejšie aj v bežnej cestnej premávke, lebo bude jasné, že niekde na ceste sa nachádza. Prečo? Lebo ho bude dobre vidieť. Táto farba sa volá práve Púštna béžová. Presne ako som ju aj nechtiac nazval.
Ale ani tieto novinky nič nemenia na základnom tvare auta s masívnou prednou maskou, ktorá kričí na diaľku, že toto auto je iné. Toto auto nie je klasické Audi, ani BMW, ani Mercedes. Ale tie už vlastne idú veľmi svojským štýlom tiež. Už je zaujímavé sledovať, že tvorba vozidiel prechádza do výraznejších kontúr, aj keď to nie je úplne v súlade s možnosťami pevných prvkov pri nárazových požiadavkách.
Lexus model NX350h Overtrail odel do veľmi výrazného šatu, vpredu sú klasicky adaptívne LED svetlá, ktoré sú štandardom pre túto výbavu, ale fungujú tak priemerne. Diaľkové sú vlastne celkom slabé. Ale to nič nehovorí o celkovom výkone. Aj keď trochu ohŕňam nosom, stále sú použiteľné a slabé sú z pohľadu konkurentov. Povedal by som, že v svetelnej technológií je nemecká prémia o kúsok ďalej.
Ale v tom ako maskovať veľkostné rozmery je Lexus s modelom NX350h Overtrail absolútnym kráľom. Auto vyzerá konpaktne a vôbec by som nepovedal, že je o výrazný kus väčšie ako model UX. Celková dĺžka Lexusu NX je 4 660 mm, čo rozhodne nie je málo. Je to také priemerne veľké auto, ktoré sa dá ľahko zaparkovať a nemáte problém ani s manévrovaním v meste.
Vnútri je tiež viac dobrodružných pohľadov
Lexus NX350h Overtrail je stále luxusným autom. Je použiteľný aj ako parník na dlhé trasy, čomu zodpovedá aj výbava tejto verzie. Aj keď je jedna z tých najdrahších, stále si môže odôvodniť svoju cenu práve tými prvkami, ktoré bežne nie sú. Veď toto auto má nielen vyhrievanie predných a zadných sedadiel, ale vpredu má dokonca aj ventiláciu. V základnej výbave tohto vozidla je aj väčší displej s uhlopriečkou 14 palcov, ktorý zase využíva know-how automobilky ako zakomponovať do plochy aj dva otočné prstence na nastavovanie teploty.
Predná časť je spravená veľmi kvalitne a Lexus tu predvádza elektronický štýl prepínania prevodovky malým prepínačom v strede. Za ním je zopár tlačidiel, ktorými si môžete aktivovať terénny režim, prípadne elektrický režim. Ale omnoho zaujímavejší je volant. Na prvý pohľad sa zdá, že NX350h Overtrail má klasické tlačidlá. Ale nie je to tak.
Matná plocha je totiž dotyková a funkcie sa dajú meniť spodným tlačidlom. Funkcie šípok. Čo to znamená v praxi? Že v momente ako sa dotknete týchto plôch, tak sa vám na displeji zobrazí akú funkciu aktuálne majú. Zobrazujú sa nielen na displeji pred vodičom s dostatočnou uhlopriečkou, ale aj na head-up displeji, aby ste nemuseli utekať pohľadom od hlavného prvku, od výhľadu von.
Dá sa povedať, že Lexus NX350h Overtrail je jedným z tých áut Toyoty, ktoré majú najnovšiu generáciu informačno-zábavného systému. Tu by som sa ale pozastavil, je celkom zaujímavý na ovládanie. Nie je až tak intuitívny, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať, ale určite sa do neho dokážete dostať v priebehu niekoľkých desiatok minút, možno zopár hodín. Inak povedané, funkcie sú správne, ale treba ich hľadať.
A kým vpredu sú vynikajúce sedadlá s vyšším bočným vedením, ktoré udržia aj v teréne, vzadu sú tiež podobné, čalúnené kožou v kombinácii farieb khaki a čierna. Lenže prekvapenie prichádza v momente, keď si sadne vysoký šofér sám za seba. Priestoru až tak veľa nie je. Lexus NX350h Overtrail je stále relatívne kompaktným autom, ktoré má veľkú kapotu a preto priestor v interiéri nie je nijako oslnivý. Patrí skôr k priemeru.
Porovnateľné dlhá Toyota RAV4 prinesie vnútri priestoru o poznanie viac. A prinesie aj väčší batožinový priestor, ale ak si kupujete Lexus , tak chcete niečo iné ako práve priestor. Chcete štýl. A toho NX350h Overtrail predvádza veľa aj s objemom kufra 520 litrov.
Keď nakopne zadný motor
Lexus NX350h Overtrail je štandardne štvorkolkou E-Four. Čo to ale znamená? Znamená to, že dozadu idú káble, ktoré spúšťajú zadný elektrický motor. Ten má výkon 40 kW (54 k), čiže asi toľko, koľko mávali základné Felicie. Ale to nie je dôležité. Dôležité je akým spôsobom sa elektromotor vzadu pripája, ale k tomu sa ešte dostanem. Treba najprv vedieť, že vozidlo má 2,5-litrový benzínový štvorvalec fungujúci v Atkinsonovom cykle, ale má aj štandardne elektrický motor vpredu, ktorý je ten výkonnejší. Celkový výkon vozidla je 179 kW (244 k).
A môžem za seba potvrdiť, že toto je jedna z najlepších verzií NX, ktorá sa robí. NX350h Overtrail má svoje terénne schopnosti, ktoré podčiarkuje aj zadný motor. Pripája sa veľmi jemne a nenakopne až tak, ako by ste čakali, ale pomôže vám v krízovej situácii. Ja by som na zadnej náprave prijal možno aj trochu väčšie stádo, ale na bežné jazdenie to stačí. Toto auto nechce byť úplne extrémnym terénnym autom.
Chce byť alternatívou, ktorá nás dostane na tú horskú chatu aj ak sa niečo udeje. Dačo. Voľačo. A to zvláda bravúrne. Zvláda to aj vďaka adaptívnemu systému tlmenia, ale aj vďaka štandardným pneumatikám s univerzálnym a hrubším vzorom. Ja mám obuté zimné pneumatiky Pirelli, ale k tým nemám veľmi čo povedať. Som slušne vychovaný a ako sa hovorí, ak nechceš povedať niečo dobré, radšej mlč. Sú zlé. Jazdil som už na omnoho lepších pneumatikách. Ale aj tieto fungovali, napríklad na BMW 550e.
Keď už máme vyriešené, že auto dokáže fungovať na rôznych úrovniach komfortu, ale tiež dokáže fungovať na rôznych povrchoch. Lenže väčšinou budú jazdy NX350h Overtrail na klasických cestách. Čo to bude znamenať hľadiska spotreby? Diaľnica môže kľudne znamenať 8,5 litra benzínu na 100 km. Práve za to môže jemné zvýšenie výšky a pridanie zadného elektromotora pridávajúceho hmotnosť. Vlastne aj celkový prierez auta je dosť veľký, ale zväčšuje sa práve týmito vylepšeniami pre Overtrail.
Lenže ak vynecháte diaľnice, alebo na nich pôjdete pomalšie, čo je celkom logické, budete mať nižšiu spotrebu. Mne sa mimo obce podarilo raz dostať na 5,5 litra benzínu na 100 km, ale skôr to bude okolo 6,5 litra. Aj to by som považoval za rozumnú hodnotu, lebo auto je relatívne ťažké, váži takmer 1,9 tony a k tomu treba prirátať aj ostatné charakteristiky. Bez ohľadu na spotrebu ale treba uznať, že na palube NX350h Overtrail je komfort ako sa patrí!
Luxus, ktorý sa v teréne nestratí
Lexus spravil modelom NX350h Overtrail zaujímavú stopu v ponuke podobných áut. Veď model už teraz má bežnú verziu, má športovú verziu F-Sport, ale má aj túto terénnu. NX350h Overtrail je v podstate niečo ako Kodiaq Scout od Škody. Pridáva zopár terénnych vlastností a schopností, ale plnohodnotný off-road z auta nerobí. Ak by ste chceli ozajstné terénne auto s logom Lexus, tak musíte ísť do USA a nájsť si model GX. Ten je naozaj terénny, aj keď sa môže trochu meniť pri silnom slnku.
Ale späť k tomuto NX350h Overtrail. Cena tohto auta je takmer 80 000 €. Ak by sme to porovnali s najlacnejšou verziou so štvorkolkou, tak je rozdiel 30 000 €. 30 000 € vo výbave, prevedení a exkluzivite. Už základný model je síce super, ale toto môže byť právom považované za vrchol aktuálnej ponuky modelu NX. Podobné auto tejto veľkosti má málokto v ponuke.
Otázka je, komu bude konkurovať. Pri Mercedese to je asi GLC, ale pri BMW je otázne, či to bude X3, alebo X1, ktorá tiež výrazne narástla. V každom prípade je Lexus stávkou na istotu a najbližšie mu je asi Volvo XC60. Z týchto všetkých má Japonec najväčšiu šancu, že sa dožije dlhého veku aj pri menej šetrnom vodičovi.
Lexus NX350h Overtrail
Motor | R4 benzín + HEV |
Objem | 2487 cm3 |
Výkon | ICE: 140 kW (190 k) pri 6000 ot/min Elektro vpredu: 132 kW (180 k) Elektro vzadu: 40 kW (54 k) Celkovo: 179 kW (244 k) |
Krútiaci moment | ICE: 239 Nm pri 4300-4500 ot/min Elektro vpredu: 270 Nm Elektro vzadu: 121 Nm Celkovo: – Nm |
Prevodovka | Automatická e-CVT |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4660 mm |
Šírka | 1865 mm |
Výška | 1655 mm |
Rázvor osí kolies | 2690 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1870/530 kg |
Batožinový priestor | 520/1411 l |
Palivová nádrž | 55 l /1,6 kWh batéria |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,7 s |
Spotreba (WLTP) | 5,7-6,4/100 km |
Emisie g CO2/km | 129-145 |