Land Rover Discovery sa predstavil už v roku 1989. Aktuálne máme na trhu piatu generáciu, ktorá je vlastne tretia. Prečo? Lebo prvá a druhá boli spriaznené a takisto tretia a štvrtá. Čiže piata generácia je vlastne tretia, ale je najkomfortnejšia, najluxusnejšia a vlastne aj najväčšia zo všetkých. Veď veľkosťou sa už rovná napríklad Volkswagenu Multivan, ktorý som testoval nedávno.
Po prvých jazdách s prevedením D350 som trochu skepticky pristupoval k motoru označenému D250. Prečo? Jednoducho preto, že sa mi zdal výkon nízky. Ale už to nie je ten štvorvalec, čo spočiatku, je to radový šesťvalec s veľkou výkonovou rezervou. Tu je naviac s kombinovaný s výbavou HSE Dynamic, takže vlastne tou najvyššou. A skrátene, auto je famózne!
Dokáže sa váš panelák pohybovať?
Land Rover Discovery je obrovský. Na dĺžku má takmer 5 metrov, keď zdvihnite podvozok, tak na výšku má takmer dva metre a na šírku tiež takmer 2. Medzi ostatnými autami vyzerá ako taký panelák, ktorý sa pohybuje. Veľmi to platí pri pohľade zozadu, kde má Discovery kontroverznú formu umiestnenia evidenčného čísla. Prečo je to tak? Jednoducho preto, že kedysi bývalo na zadných dverách aj rezervné koleso, ktoré dovolilo asymetrický vzhľad a dokonca sa dvere neotvárali hore, ale na bok. Teraz už sa rezervné koleso na kufri až tak často nenosí a Land Rover Discovery ukazuje dizajnové deviácie.
Splývajúce uhladené tvary sú dôležité, lebo musí ladiť s prepravníkmi na kone. Pekné auto, pekný prepravník, pekné kone, aj preto má 80 % Land Roverov Discovery ťažné zariadenie. Vôbec sa nečudujem. Skôr sa čudujem, že si niekto Discovery objedná bez neho, alebo bez siedmich sedadiel. Sedem sedadiel tiež patrí k dlhodobému dedičstvu od prvej generácie modelu. Dokonca aj s tromi dverami mohol mať takýto počet miest pre pasažierov.
Ale naspäť k tomuto kúsku. Mne sa tvary páčia. Dokonca aj ten zadok. Auto pôsobí majestátne a kričí, že je obrovské. No a s obrovským autom ani nepotrebujete chodiť rýchlo. Land Rover Discovery nič nemaskuje a ukazuje svoje meno už aj písmenami na prednej kapote. Sú miesto tradičného nápisu Land Rover. Logo automobilky je ale nielen na maske chladiča v rohu, ale aj na zadných dverách, v tom najdlhšom mieste.
Vždy keď som si auto konfiguroval, tak som si vyberal presne túto istú béžovú farbu. Áno, na toto auto by sa mi hodila aj tmavočervená, ale tá, bohužiaľ, v ponuke nefiguruje. Napríklad čierna auto absolútne zabíja. Nenecháva vyniknúť ani jeden tvar a nepredvádza ani jednu líniu. Veľmi si od Land Roveru cením, že nechal štandardné kľučky tradičnému vozidlu. Takto dvere dokážu otvoriť aj neznalí.
Celkom sa mi zdá, že Land Rover Discovery je postavený tak, aby bol úplne jednoduchý na používanie. Do jednoduchosti používania ale nerátam parkovanie, lebo s týmto kolosom je parkovanie trochu zložitejšie. Musíte nájsť dostatočne veľké miesto a aj priemer otáčania je celkom veľký, lebo natáčanie zadnej nápravy absentuje.
Veľkou nevýhodou pri parkovaní, ale výhodou pri celkovom zladení, sú 22-palcové zliatinové disky čiernej farby. Som rád, že sa mi podarilo vrátiť ich v rovnakom stave ako som ich dostal, ale sú dosť náchylné na všelijaké strety s rôznymi prekážkami, takže by som asi skôr volil o palec, prípadne o dva palce menšie priemery a nechal by som väčší profil pneumatiky.
Luxus vo všetkých úrovniach
Discovery je síce menom nástupca skôr pracovnej sekcie automobilky, ale pohľad do interiéru hovorí, že to až také jednoznačné nebude. Veď ma všetok luxus, ktorý si môžete v aute želať. Chcete ventilované sedadlá? Máte ich mať. Vyhrievané máte dokonca aj v druhom a treťom rade. Všetky zadné sedadlá sa dajú sklopiť elektricky a z informačno-zábavného systému dokážete cez displej sklápať samostatne opierky hlavy. Prečo je toto dobrým bodom? Kvôli tomu, že sa viete pozrieť dozadu, keď potrebujete.
V prednej časti panuje luxus a dokonca je cítiť aj z volantu, len tlačidlá sú trochu zvláštne. Prečo? Ich ťuknutie pripomína počítačové myši z deväťdesiatych rokov. Je to také drsné hrubé kliknutie, ktoré pôsobí až ostro. A to je vlastne jediná pripomienka k tomuto interiéru vpredu. Lakťová opierka je široká, na sedadlách sú ešte prídavné lakťové opierky, ktoré sa posúvajú s operadlom, sedadlá sú maximálne komfortné. Pred vodičom je logický a prehľadne spracovaný displej a stredový displej tiež vyzerá veľmi ľahký z pohľadu obsluhy.
Pod displejom tróni zase klimatizácia s kolieskami, ktorými môžete meniť funkcie stlačením, alebo potiahnutím, podobne ako to má Škoda Superb a Škoda Kodiaq. No a za panelom klimatizácie je schránka, do ktorej viete niečo schovať pred očami ľudí, čo sa pozerajú do áut. Som celkom rád, že Land Rover prišiel naspäť k tradičnej páčke miesto otočného ovládača prevodovky.
O presvetlenie interiéru sa starajú dve masívne strešné okná na zvyšujúcej sa streche. Aj toto je výborný prvok, ktorý presvetlí aj zadnú časť, dokonca aj tretí rad s vyhrievaním sedadiel. Lenže tu prichádza jedna taká zaujímavosť. Pri sedení v druhom rade sa mi miesto zdá tak akurát, presne na moje potreby. Nemám ho príliš veľa, sedadlá sa už ďalej dozadu posunúť nedajú. Ale dopredu sa dá naklápať operadlo.
Naopak v treťom rade som až prekvapený, koľko miesta reálne mám. Dokázal by som v treťom rade cestovať kľudne aj na viac ako 100 km. Takže toto je reálne 7-miestne auto, ktorému pri 7 sedadlách ešte stále ostáva 172 litrov batožinového priestoru. Ak ale nebudete trvať na siedmich sedadlách a posledné dve elektricky sklopíte, elektricky sa sklápajú iba v prípade príplatku, tak máte viac ako 900 litrov kufra.
Interiérové prevedenie tohto auta je jednoducho vynikajúce. Všetko pôsobí kvalitne, všetko pôsobiť tak, že vydrží, ale pritom vozidlo prináša veľmi honosné prevedenie. Môže za to aj dvojfarebné kožené čalúnenie. Koža na bokoch má čiernu farbu, koža v strede je bledá. Možno tu prichádza jedna taká menšia pripomienka, kožu s takto bledým odtieňom treba ošetriť pred používaním, aby sa dala udržiavať. Ak totiž nosíte rifle, tak sa veľmi rýchlo zašpiní a bude skôr modrá, prípadne čierna ako bledá šedá.
Discovery so základným motorom?
Discovery vlastne v ponuke prezentuje jediný motor s viacerými výkonovými stupňami. Je to radový trojlitrový šesťvalec, ktorý má veľmi kultivovaný chod a je spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF. To je geniálna kombinácia, ktorá ešte pridáva do rovnice systém Terrain Response prispôsobujúci nastavenia vozidla aktuálnym podmienkam, ktoré zvolíte otočným ovládačom za radiacou pákou. Tu koliesko ostalo, ale je schovávateľné. Manuálne.
Trojliter dosahuje výkon 183 kW (249 k) a krútiaci moment 570 Nm. Zrýchlenie na stovku je, podľa papierov, 8,1 sekundy, ale s týmto autom sa rozhodne pretekať nikam nepôjdete. Budete ho mať ako ťažné vozidlo, ktoré prináša neskutočný komfort jazdy v prípade štandardného nastavenia vzduchového podvozku. Podvozok totiž máte bežne so svetlou výškou 207 mm, čo už by sa zdalo ako celkom rozumný údaj. Ale po nafúknutí mechov sa viete dostať až na 285 mm.
V takom prípade dokážete prejsť aj cez väčšie brody s hĺbkou až 90 cm. O hĺbke brodu vás informujú senzory hodnotiace práve túto veličinou. Discovery, aj napriek úplnému odchodu od rámového podvozku, predvádza dostatočne schopné terénne jazdné vlastnosti. Ale priznajme si, do terénu s týmto autom nikto nebude zbytočne chodiť. Toto má byť o niečom inom. O tom, aby ste dokázali obhospodarovať svoj ranč, o tom, aby ste dokázali prevážať prívesy, o tom, že chcete masívne vozidlo.
Komfort teda máme, dynamika je rozumná, ale dôležité je vedieť aj spotrebu. Bežne sa budete s takýmto autom pohybovať do 10 litrov, čo považujem za výrazný úspech, vzhľadom na proporcie. Keď som sa snažil, tak som síce vedel jazdiť za 7,5 litra, ale bolo to utrpenie. V histórii som dokonca našiel, že niekto predo mnou sa dostal na 5,5 litra nafty na 100 km. A to je v cifra z ríše snov.
Bežne po diaľnici sa mi darilo dostať do 9,5 litra, niekedy aj trochu nižšie. Vlastne pri tomto aute až tak na spotrebu hľadieť nebudete, lebo aj napriek 9 až 10 litrom máte stále dostatočný akčný rádius. Veď objem nádrže sa dostáva na 89 litrov. Vlastne toto je, aj napriek mild hybridu, najviac antielektrické vozidlo. Ukazuje vztýčený prostredník technológiám budúcnosti a je konzervatívne s dojazdom viac ako 800 km doplneným za pár minút.
Vlastne je lacným autom
Koľko by ste čakali sumu za auto, ktoré má vlastne maximálnu výbavu a vyzerá takto majestátne? Ak by si čakali výrazne nad stotisíc, tak by ste boli na omyle. Toto auto s danou výbavou, stojí presne 100 000 €. Neviem ako sa podarilo dostať na presnú sumu, ale jedným hlasom treba povedať, že cena bola stanovená pred zvýšením DPH, takže teraz bude vozidlo niekde na úrovni 102 500 €. Stále je to až šokujúco dobrá hodnota, keď zoberiem do úvahy koľko stojí konkurencia. Vlastne, má toto auto konkurenciu? No, má. Veď 7-miestnu verziu pripravilo aj BMW X5 a Mercedes GLE, prípadne Audi Q7.
Discovery je ale iné. Je to auto, ktoré sa nezľakne pracovného nasadenia, ktoré dokáže tie prívesy ťahať, ktoré pritom poskytuje maximálny komfort a luxus. Až na pár ostrých detailov je fakt vynikajúce.
Land Rover Discovery D250 HSE Dynamic
Motor | R6 nafta + MHEV |
Objem | 2997 cm3 |
Výkon | 182 kW (249 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 570 Nm pri 1250-2250 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4956 mm |
Šírka | 2073 mm |
Výška | 1888 mm |
Rázvor osí kolies | 2923 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 2442/803 kg |
Batožinový priestor | 172/922/1997 l |
Palivová nádrž | 89 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 194 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,1 s |
Spotreba (WLTP komb.) | 8,3-8,9 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 218-232 |