Kia Sportage je, tak trochu, slovenské SUV, keďže aktuálna, piata generácia, sa vyrába u nás v Žiline. Na trhu je už dlhých tridsať rokov a pri tejto príležitosti prichádza na trh s limitkou Edícia 30, ktorú sme testovali. Spoznáte ju podľa špeciálneho lakovania aj výbavy a pohonu 1,6 T-GDi MHEV, v dvoch výkonových variantoch.
Kia Sportage v tejto edícií má lakované čierne spätné zrkadlá aj strešné lyžiny a veľké 19″ čierne kolesá. A tiež mimoriadne zaujímavé lakovanie zadného difúzora, bočných líšt a prednej časti vo farbe tmavého chrómu. Tak to uvádza výrobca, my by sme sa priklonili dokonca až k mosadznej farbe. Pozrite sa na fotky, je to každopádne veľmi originálne a pekné. Sivý príplatkový lak karosérie Wolf Grey s čiernou strechou považujeme tiež za super voľbu. Z technológií nechýba Full LED predná optika a inak ide o Kiu Sportage takú, akú ju poznáme v aktuálnej generácií. Teda odvážne a pomerne avantgardné tvary svetiel a celej prednej masky ako takej. Proporčne je ale Sportage dobre vyváženým autom a v kombinácií s veľkými kolesami pôsobia aj takto radikálne strihané kontúry veľmi harmonicky a nič na nich neruší. Ba naopak, v tejto edícií so sivým lakom je auto veľmi pekne zladené a pôsobí moderne s dojmom kvality a hodnoty.
V interiéri na prvý pohľad zaujme čalúnenie v netradičnej , tmavozelenej zemitej farbe. Tu dávame ihneď bod za originalitu, keďže nejde o žiaden opozeraný a masový odtieň a zároveň je to vkusné a decentné. Sedadlá, ovládané elektricky, kombinujú práve túto zelené kožu s čiernou Alcantarou. Zelené sú aj obklady dverí a lakťovka a celé sa nám to páči, hlavne so sivou karosériou. Celý interiér zanecháva dojem slušnej kvality a nenápadného luxusu. Je plne digitálny s 12.3″ displejom, teda dvoma, aj keď prepojenými do jedného celku. Ide o digitálny kokpit a infotainment a oba chválime za veľmi prehľadnú a čistú grafiku aj ľahkú ovládateľnosť. Kreatívnym riešením je ovládanie klimatizácie a audia, ktoré pozostáva z dvojice fyzických kruhových ovládačov a dotykových tlačidiel medzi nimi. Tie slúžia pre klimatizáciu aj audio a navigáciu, podľa zvolenej možnosti dvoma dedikovanými tlačidlami. Funkčné a originálne. Sportage má mimoriadne široký a mohutný stredový tunel, čo ale má svoj účel. Združuje totiž dvojicu držiakov na nápoje aj kruhový volič prevodovky, prepínač jazdných režimov aj ovládanie kamery či vyhrievania sedadiel a volantu. Volant je tu inak tiež vydarený, tak akurát hrubý veniec aj priemer a multifunkcia s dostatočne veľkými a presnými tlačidlami. V kabíne vám nebude chýbať nič. Keď sme spomínali, že dýcha nenápadne luxusným dojmom, tak sme mali na mysli spracovanie aj výbavu. Malá výčitka smeruje však ku klavírnemu lakovaniu spomínaného tunela, ktoré je síce pekné, avšak tu je použite v pomernej veľkej miere a dobre vieme, že to nie je to najodolnejšie možné riešenie a priťahuje škrabance a šmuhy. Po praktickej stránke Sportageu nemožno uprieť slušnú priestorovú ponuku v kabíne vpredu aj vzadu. Aj na zadných sedadlách sa veľmi pohodlne a bez kompromisov odvezie dvojica dospelých a k dispozícií majú vlastný výduch ventilácie aj lakťovú opierku. Do kufra naložíte solídnych 562 litrov, takže Sportage je absolútne dôstojným rodinným autom so všetkým, čo k tomu patrí. Priestorom, výbavou aj kvalitou interiéru.
Benzínový, mild-hybridný štvorvalec 1,6 T-GDi MHEV je k dispozícii v dvoch výkonoch, 180 alebo 150 koní. My sme jazdili s tým slabším. Krútiaci moment 250Nm a k tomu 110kW nie je nič ohurujúce, jeho samotný prejav ale bol kultivovaný a dobre odhlučnený. Akurát v nízkych rýchlostiach, pri potrebe prudkého zrýchľovania, sa nám zdalo, že sedemstupňový automat radí trochu zbrklo, čo ale môže byť spôsobené konkrétnym kusom a vodičom, ktorý s autom jazdil v zábehu a prevodovka si naňho „zvykla“. Na stovke je auto za 10 sekúnd, čo opäť nie je žiaden závratný výkon ale aj tak sa nám motor pozdával. Pohodový charakter a relatívny dostatok výkonu, ak ste skôr vodič preferujúci kľudnú a ustálenú jazdu. Ak chcete viac dynamiky, choďťe do silnejšej verzie so 180 koňmi. Štvorkolka sa môže zísť v zime ak chodíte do oblastí, kde je ešte sneh. A že takých veľa nie je… Alebo ak proste chcete extra dávku istoty za mokra či v hraničných situáciách. Polemiky o tom, či skutočne potrebujete štvorkolku v tomto type auta sa dajú viesť donekonečna. Asi v 99% situáciách reálne nepotrebujete, ale môžete ju mať. Pravdou ale je, že nejaké to deci na spotrebe pridá. My sme sa na diaľnici dostali na 8.6 litra, na okreskách je to skôr k 7,5. Týždňový priemer sme mali 7,7, čo nie je úplne zlé, ale skôr priemerné a nie úplne excelentné. Podvozok je možno trochu tuhší, ale vďaka tomu vcelku sebaistý a dobre reagujúci, najmä na kvalitnom povrchu. Sportage teda patrí medzi tie športovejšie jazdiace SUV triedy a nie je úplným lietajúcim kobercom ako napríklad francúzska konkurencia. Za nás ale fajn, ak chcete práve takýto športovejší prejav, Sportage v ňom vyniká. Veď to má aj v mene 🙂
Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV v Edícií 30 je veľmi zaujímavou ponukou domácej produkcie. Vyzerá moderne a odvážne a práve limitka svojimi doplnkami a farebným prevedením ešte viac zvýrazňuje silný vizuál exteriéru. Interiér je zasa pohodlný, veľmi dobre vybavený a nenápadne luxusný. Mild hybrid nás úplne neuchvátil spotrebou ani výkonom, avšak samotný jazdný prejav je príjemný a veľmi pohodový. Auto na obrázkoch stojí 36 290 eur s DPH, čo nám za takýto balík príde ako veľmi priaznivá ponuka.
Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV
Motor | R4 benzín + MHEV |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 5500 ot./min. |
Krútiaci moment | 250 Nm pri 1500-4000 ot./min. |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4515 mm |
Šírka | 1865 mm |
Výška | 1650 mm |
Rázvor osí kolies | 2680 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 1722 kg |
Batožinový priestor | 562/1751 l |
Palivová nádrž | 54 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 189 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Spotreba (WLTP) | 6,8/100 km |
Emisie g CO2/km | 153,8 |