Je neodškriepiteľným faktom, že za posledné roky v našich končinách značne narástla popularita naftových motorov na úkor tých benzínových. A keď je reč o vyslovene praktických rodinných vozidlách, platí toto pravidlo dvojnásobne. Avšak, v každej situácií existujú aj alternatívy a jednou z nich je kombinácia benzínového motora so spaľovaním LPG. Nedávno nám testom prešiel Citroen C3 Picasso vybavený práve týmto druhom pohonu a dnes tu máme jeho priameho ázijského konkurenta – Hyundai ix20 vo výbave Style so silnejším, 1.6 litrovým benzínovým motorom s LPG.
Auto pôsobí na prvý pohľad veľmi kompaktne, napriek tomu však príjemne tvarovaná zaoblená karoséria ponúka relatívne veľký vnútorný priestor a dostatočné praktické využitie. O tom svedčí aj fakt, že do ix20 sme nemali problém naložiť troch pasažierov vrátane batožiny a po sklopení jednej sedačky zostalo miesto aj na prepravu bicykla. Kvalita materiálov v kabíne zodpovedá účelu a kategórií vozidla, nemožno teda čakať super kvalitné mäkké plasty prémiovej kvality. Na chválu však slúži logické a prehľadné rozloženie ovládacích prvkov prístrojovej dosky a taktiež jej sympatické tvarovanie. Volant má dobrý tvar i veľkosť, neuškodil by však o trochu menej preposilovaný pocit v riadení a o kúsok lepšie bočné vedenie sedadiel. Poteší aj chod prevodovky, ktorý je síce relatívne ľahký, avšak oproti konkurencii tuhší a presnejší. O tom, že sedíte v aute spaľujúcom LPG sa v kabíne máte šancu dozvedieť iba vďaka prítomnosti malého okrúhleho prepínača naľavo od volantu. Ním prepínate medzi spaľovaním na plyn a benzín a zároveň vás jeho diódy informujú o stave v nádrži.
Môžeme prehlásiť, že sme nepocítili žiaden rozdiel vo výkone či v celkovom správaní motora pri jazde na plyn v porovnaní s benzínovým režimom a vyvrátiť tak fámy o tom, že „plyn uberá výkon“. Objem plynovej nádrže je 48 litrov a keďže naša kombinovaná spotreba sa pohybovala približne nad hodnotou 7 litrov plynu na 100 kilometrov, je možné na nádrž prejsť niečo cez 600 kilometrov. A to máme stále k dispozícií ešte aj benzín, reálny dojazd pri tejto kombinácií je teda skutočne viac než slušný. Keď vezmeme do úvahy cenu plynu v porovnaní s naftou, začína takáto alternatíva dávať celkom racionálny zmysel. Menšou slabinou sú však pomerne vysoké otáčky motora vo vyšších rýchlostiach a s tým spojená vyššia hlučnosť. A pravdupovediac, motor si vyššie otáčky pýta, keďže v tých nižších pôsobí pomerne letargicky a pre potrebnú dynamiku je potrebné nebáť sa pritlačiť plynový pedál do podlahy trochu viac. V tomto ohľade má teda klasický dízel predsa len navrch, avšak je aj skupina ľudí, ktorým takáto točivá charakteristika motora naopak vyhovuje. Do hry tu však vstupuje ešte jeden podstatný faktor, ktorým nie je nič iné než peniaze. Príplatok za LPG je 1500 eur, zároveň však rozdiel v cene medzi naftovou verziou 1.4 CRDI a nami testovaným benzínom 1.6 CVVT je 700 eur v prospech benzínovej verzie. Ak k tomu prirátame už spomínaný doplatok 1500 eur za LPG, zistíme, že nami testovaný model vychádza iba o 800 eur viac než spomínaný naftiak. V prospechu dízlu hrá vyšší krútiak, avšak celkový výkon benzínu je o nezanedbateľných 30 koní vyšší.
Jazdným vlastnostiam sa nedá vytknúť nič zásadné, ix20 je príjemne neutrálna a naladenie podvozku je ale bližšie k pojmu komfortný než športový, čo by malo cieľovej skupine vyhovovať. Hladenie nerovností je na dobrej úrovni a náklony karosérie nie sú nijak drastické. Samozrejme, stále uvažujeme v rovine danej kategórie vozidiel. Predsa len si ale neodpustíme malú výčitku, v riadení by mohlo byť o kúsok viac citu a odporu, čo by dodalo istejší pocit ovládania a celkom určite by tým neutrpelo pohodlie. Spomenúť a pochváliť ale musíme veľmi praktický prvok výbavy, ktorý rozhodne stojí za príplatok, a to prisvecovanie do zákrut. Pri nočnej jazde najmä mimo mesta, kde absentuje pouličné osvetlenie, je skutočne cítiť rozdiel.
Takže, zásadná otázka znie? Je lepšie LPG alebo nafta? My tvrdíme, že neexistuje jednoznačná odpoveď, aj keď po tomto teste by sme sa asi predsa len priklonili k menej konzervatívnej testovanej verzii s plynom. Presvedčil nás hlavne veľký dojazd a akási „zábavnejšia“ charakteristika benzínového motora ktorá v tomto prípade vôbec nemusí znamenať náklady naviac. Ix 20 sa v kombinácií s ním stáva poctivým autom vhodným pre menšie rodiny, ktoré si skôr než na image či prémiové materiály potrpia na praktickosť, variabilitu a dobrý pomer cena/hodnota. Ten prvý faktor v tomto prípade predstavuje sumu 15 970 Euro za konkrétny testovaný kus.
Martin O. Gallery
Motor | R4 |
Objem | 1591 cm3 |
Výkon | 92 kW (125 k) pri 6300 ot/min |
Krútiaci moment | 156 Nm pri 4200 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4100 mm |
Šírka | 1765 mm |
Výška | 1600 mm |
Rázvor osí kolies | 2615 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1355/1710 kg |
Batožinový priestor | 440/1486 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 184 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,4/5,7/6,4 |
Emisie g CO2/km | 148 |