Test Hyundai i40 CRDi Premium: Genes-i40

Prerod modelov Hyundai pri ostatných faceliftoch sa nedá nazvať inak ako výborný. Platí to pre i30, i30 kombi a aj pre ix20. Nedávno však faceliftom prešiel aj druhý najväčší sedan automobilky, i40. Okrem vizuálnych prvkov sa zmenili aj motory.

V ponuke na Slovensku sú dva. Benzínový dvojliter s výkonom 121 kW (165 k) bude mať síce dobré vlastnosti, ale ten nebude tvoriť základný pilier predaja sedanu a ani kombi. Tou pohonnou jednotkou, ktorá bude hrať prím v predajoch bude naftová pohonná jednotka s 4 kW (6 k) naviac oproti verzii pred faceliftom.

Premena

Vzadu akoby sa nič neudialo. Tvary sú úplne rovnaké, ale predsalen jednu novinku postupne nájdete. Ak porovnáte prvú verziu a túto, okamžite zbadáte iné rozloženie prvkov zadných svetiel. Teda iné rozloženie… Rozloženie je vlastne rovnaké, ale prevedenie iné. Je ostrejšie a modernejšie.

Bok prezradí len inovovaný tvar diskov kolies. Obuté osemnástky sa na auto vyslovene hodia a miesto športového dizajnu vytvárajú dojem elegancie. Profil s dynamickým tvarom zostal taký, aký bol. Veď na dobrom netreba nič meniť. Hyundai i40 stále zostáva skôr štvordverovým kupé ako presným sedanom.

Najviac nových prvkov Hyundai predviedol vpredu. Oblé tvary postupne nahradili zložitejšie hranaté a najviac vidieť singleframe prednú masku s chrómovými lištami a chrómovým lemovaním. Šesťuholníkový tvar autu prepožičiava exkluzívnejší výraz ako plasty pred faceliftom. Svetlá obsahujú LED pásy na denné svietenie bez zvláštnych tvarových výstrelkov a reálne využívajú natáčací xenón, teda vo výbave Premium. Treba povedať, že xenónové svetlá svieta veľmi dobre a schopne funguje aj automatické prepínanie diaľkových. Hmlovky v nárazníku tiež zúročujú LEDky, vďaka čomu nemusia byť vysoké a tiež sú to vlastne len pásiky.

Z vonkajšieho vzhľadu nie je veľa na kritizovanie. Možno by i40tka lepšie pôsobila, keby je bližšie k zemi, čo by zmenšilo aj vzdialenosť medzi kolesom a blatníkom. Lenže to by utrpela priechodnosť nástrah na ceste a lakovanie predného nárazníka by bolo pravidelnou každoročnou činnosťou. Keď už sme spomenuli lakovanie, tak sfarbenie celej karosérie testovaného auta nie je čierne, ale tmavohnedé. Presne také, ako sme mali na Genesise. No a práve i40 teraz vyzerá ako zmenšená verzia. Ešte však pouvažujte nad tmavou modrou metalízou.

Čierna nie

Interiér i40 nie je fádny, teda ak ho nenakonfigurujete do celočiernej kombinácie. Béžová koža funguje naozaj výborne a perforácia niečo prezrádza. Na malom tlačidle na stredovej konzole je okrem vyhrievania aj ventilácia. Naozaj, i40 má reálne ventilované sedadlá. Oceníte ich najmä v lete, kedy môže byť koža, aj bledá, trochu horúca.

Vpredu si naozaj užívate okrem ventilácie a vyhrievania aj kvalitné materiály. Elektricky si nastavíte sedadlo a i40 má ešte jednu vec, ktorá v triede nie je úplne bežná. Vyhrievanie volantu poteší najmä pri ránach s teplotou pod 5 stupňov a ešte viac, keď reálne mrzne. Ale tlačidlo nájdete ťažšie, je na stĺpiku riadenia za volantom vľavo.

Dojem kvality podporuje aj informačno-zábavný systém. Nielen, že navigácia dostala slušné spracovanie, obrazovka rádia vyzerá takmer dokonale. Nevieme ako to Hyundai spravil, ale na dotykovom displeji ani odtlačky prstov nie sú zásadným problémom, akosi ich nie je vidieť. No a celok podčiarkuje ešte pekne prevedené tlačidlo štartovania a vypínania motora.

Vzadu je trochu menej miesta na hlavu a sedadlá sa môžu zdať až príliš mäkké. Lenže mäkkosť sedadiel tiež znamená, že sa do nich ponoríte hlbšie a miesto nad hlavou zrazu problémom nebude. Teda nie natoľko, ako tvrdí prvý pohľad.

Kufor veľkostne musí stačiť každému, kto nepreváža slona, či komodu. Ani ten prístup nie je problematický, lebo sedan si musíte kupovať s tým, že otvor nie je ako vráta na požiarnej zbrojnici. Skôr ako problém budete vnímať, že pánty stále zasahujú do batožinového priestoru. Takže si pod ne radšej nedávajte notebook, či demižón domácej pálenky. Hyundai ku kufru vymyslel aj bezdotykový prístup. Ak ho v palubnom počítači zapnete, tak stačí keď prídete ku zadnej časti a chvíľu počkáte. Áno, aj my sme túto funkciu vypli.

4kW do plusu, ale chce to viac

Facelift pridal osvedčenému motoru s objemom 1,7 litra 4 kW naviac. Celkovo tak naftový štvorvalec ponúka 104 kW (141 k) a 340 Nm. Na pohľad to vyzerá ako dosť. Ono, v reálnom svete to aj dosť je, ale pár kW naviac by neuškodilo. Veď i40 má nezanedbateľných 1500 kilogramov. Nebudeme mamonári, 120 kW (163 k) a 370 Nm by bolo výrazným krokom vpred. Oceňujeme však vynechanie start-stop systému. Jasné, je trochu vyššia spotreba, najmä v meste, ale neustále zapínanie a vypínanie nemusí byť pre agregát príjemné (S-S je za príplatok, ale len s 16tkami).

Vpravo na stredovej konzole máte tlačidlo Drive Mode. Keď ho stlačíte, na displeji sa objaví oranžový nápis Sport. Mení nastavenie plynového pedálu a volantu. Reakcie sú o niečo rýchlejšie a volant tuhší. Možno bude práve toto tlačidlo zásadným pri automatickej sedemstupňovej prevodovke.

V hnedom sedane bol manuál so šiestimi prevodovými stupňami. Dráhy neboli príliš dlhé a ani presnosť nemôžeme kritizovať. V ruke cítiť príjemné radenie, aj keď bez výraznejších dorazov. Okrem motora aj prevodovka prispieva k priaznivej spotrebe. V pohode sme zvládali pohyb okolo čísla 5, ale pri dynamickejšej jazde sme sa prehupli cez šestku. Na veľký sedan strednej triedy super hodnota.

Poďme na ovládanie. Ani tuhosť volantu nie je zárukou komunikatívnosti riadenia. Viete kam idete, ale práve komunikáciu, akú ponúkal Civic Type-R EP3 od i40 asi nebude čakať nikto. Pritom v zákrutách zvláda, aj keď s náklonom, naozaj veľa. Akurát pneumatiky Hankook Ventus Prime mu hádžu polená pod nohy. Lokalpatriotizmus pri výbere obutia je síce fajn, ale hneď ako ich zjazdíte, dajte na osemnástky niečo z vyšších rád Michelinu, alebo Pirelli. Sami pochopíte prečo.

Šokuje cenou

V poriadku, takže si to zrátajme. Kožené čalúnenie, ventilácia predných sedadiel, vyhrievanie zadných, adaptívne xenóny, aparatúra Infinity, elektrická roleta zadného okna, čítanie značiek, automatické parkovanie, ktorému stačí medzera o 90 centimetrov dlhšia ako je auto, či 5-ročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov… Nakladačka, ktorá by pri VW stála približne 45-47 tisíc. Hyundai celý balík aj s metalízou ponúka do 30 tisíc (29 490 €). Jasné, dá sa vytknúť, že v ponuke nie sú LED svetlá a Head-up Displej, ale to akosi nevyváži obrovský cenový rozdiel. Možno sme našli jedno z najlepších manažérskych vozidiel. Skoro Superb za cenu Octavie. i40 naviac vyzerá po facelifte celkom exkluzívne, skoro ako menší Genesis.

Pozrite si aj test Hyundai i40 pred faceliftom

Martin Ofúkaný / Automotive Photography


Hyundai i40 1,7 CRDi Premium

Motor R4 diesel
Objem 1685 cm3
Výkon 104 kW (141 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 340 Nm pri 1750-2500 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4745 mm
Šírka 1815 mm
Výška 1470 mm
Rázvor osí kolies 2770 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1507/2090 kg
Batožinový priestor 525 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 203 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,9/4,4/4,9
Emisie g CO2/km 130