Segment luxusných limuzín je na cestách až prekvapivo hojne zastúpený. A nielen z historických hlbín, ale aj úplne nových. Nový Mercedes triedy S? Tie sa vyrojili ako huby po daždi. Posledná sedmička od BMW? Tých je asi ešte viac ako medveďov. O olympijskom príspevku, A8 ani nehovoriac. Na Slovensku však donedávna existovala jedna alternatíva. Bol ňou Jaguar XJ. Ale teraz sa do ponuky ešte naviac predral Hyundai. Predchádzajúca generácia luxusného sedanu sa oficiálne na Slovensko nedostala, ale tá najnovšia prichádza v plnej sile a aj v plnej výbave.
Tmavé ráno preťal kórejský blesk
Hyundai Genesis asi najviac zvonka vystihuje slovo šok. Presne v takej situácii zostane každý, ktorý nevie, čo to je zač a zistí, že pred ním stojí Hyundai. Počas testu sme počuli všelijaké dohady. Začínali pri BMW a končili pri Bentley. Prvá podobnosť je jasná vo svetlách a luxusnú značku Volkswagen zase pripomínajú krídelká na prednej maske. Niektorým predná maska zase pripomína A8, ale to len na prvý pohľad. Hyundai zvolil veľmi decentné tvary, ktoré nikoho neurazia a budú aktuálne aj o niekoľko rokov.
Pri pohľade z väčšej diaľky a bez akejkoľvek formy veľkostného porovnania vyzerá najväčšia limuzína značky so svojimi piatimi metrami celkom kompaktne, teda najmä z boku. Ale ak máte s čím porovnať, vynikne majestátnosť celku.
Naozaj, z ktoréhokoľvek vonkajšieho pohľadu sa nedá nič vyčítať. Je vhodnou alternatívou k zavedeným značkám. Jedine bude mať problém s imidžom. V tom momente si treba opakovať, že to už nie je Hyundai, je to Genesis. Keď sa stretne banda topmenežérov a padne slovo na vozidlá, ohlásiť sa Hyundaiom asi medzi bavormi, medveďmi a kruhmi nebude pôsobiť dostatočné. Ale oznámiť Genesis môže vyvolať naopak záujem okolia. Veď o ňom málokto z tých, ktorí preferujú Nemcov vie.
Ešte je dôležitá kauza kombinácie. Videli sme biely perleťový. Nebol zlý, ale pôsobil skôr ako do hip-hopového klipu. Čierny nevynikne, tak sa ako ideál javí práve hnedá tmavá metalíza. Avšak netreba hneď do koša hodiť ani červenú. Že červená limuzína? Na Bentley funguje, tak sa netreba ničoho báť. Ale našou voľbou by sa stala tmavá modrá s bledým interiérom, čo by evokovalo jachty.
Problémy ostávajú vonku
Nasadnete do vnútra a okamžite zabudnete na väčšinu problémov. Izolácia od hluku okolia je skoro dokonalá. Pri akejkoľvek rýchlosti panuje v interiéri ticho. Nepočiť ani tie hodinky, ktoré v Rollse tikajú. Aj tie asi prešli odhlučnením.
Bledý interiér vytvára dojem honosnosti. Prispieva k tomu aj koža Nappa. Je zima? Zapnete si vyhrievanie sedadiel a tiež vyhrievanie volantu. Jedinou nevyhrievanou časťou tak zostane hlavica páky prevodovky, ale na nej stačí zaradiť D a už nemusíte príjemne vyhriaty volant vôbec púšťať. Je teplo, tak nastavte adekvátne klímu a zapnite ventiláciu sedadiel. Že sedíte vzadu? Tam máte možnosti rovnaké, len vyhrievaný volant by tam bol zbytočný. Miesto neho je vpravo vzadu možnosť posunúť dopredu sedadlo spolujazdca a vyrovnať jeho opierku. Ak je príliš nahlas aparatúra, aj to dokážete zozadu dorovnať. Pri únave si môžete svoje sedadlo nastaviť tak, že skoro ležíte. Zo zadného pohľadu chýba jediná vec, vlastne dve. Jednou je viac ako dvojzónová klimatizácia a druhou je ovládanie presklenej strechy. Ale to sa dá vyriešiť pokynom začínajúcim oslovením. Žán, je mi zima, treba nastaviť klímu na vyššiu teplotu.
Vrátite sa za volant a pustíte sa do informačno-zábavného systému. Ovládanie silno pripomína iDrive a rovnako ako pri bajeri všetko funguje dokonale. Deväťpalcový displej síce využíva aj dotykové ovládanie, ale to fakt nebudete musieť použiť asi nikdy.
A potom to príde, to ticho treba niečim ozvláštniť. Do lakťovej opierky dáte USB kľúč a pustíte svoju obľúbenú hudbu. Aparatúra Lexicon so sedemnástimi reproduktormi hrá, v prípade dobrého zdroja, skoro dokonale. Ostáva otázka, čo sa dá vytknúť interiéru. Reálne iba jedna vec, ak máte na displeji 360-stupňový parkovací systém kamier, tak auto je zvrchu sivé a nie hnedé, ako reálne.
Autonómna jazda už teraz
V momente ako sa dotknete štartovacieho tlačidla, vráti sa volant aj sedadlo do poslednej nastavenej konfigurácie. Tá pri vypnutí musela ustúpiť nastaveniu pre ľahké vystupovanie. Jasné, naštartujete, ale stále skoro nič nepočuť a musíte sa presvedčiť pohľadom na otáčkomer. Rýchlosť môžete nastaviť aj na displeji medzi kruhovými stupnicami, ale väčšinou sa tak dole ani pozerať nebudete. Veď Genesis zobrazuje dôležité informácie aj na Head-Up Displeji. Okrem rýchlosti sa do zobrazovacieho poľa dostanú aj prvky z navigácie, či údaje zo systému eliminujúceho mŕtvy uhol. Pritom na spodnom displeji svieti aj prečítaná značka o rýchlosti v danej lokalite.
Viacerí naftofili budú frfľať, že pod prednou kapotou je iba jeden motor. V6 s objemom 3,8 litra sa dostáva k výkonu 232 kW (315 k). Na dvojtonové auto však stačí. Síce predchodca mal aj V8, ale ten v tejto generácii zatiaľ nie je, teda u nás. Pri pohľade na spotrebu to nie je zlé. Veď sto kilometrov zvládne okolo 11 až 12 litrov pri náročnejšom využívaní výkonu. Relatívne nízka spotreba je samozrejme možná aj vďaka hladko radiacej osemstupňovej prevodovke.
Ak idete po diaľnici, tak treba zapnúť adaptívny tempomat a systém udržiavania auta v pruhu. Nám sa podarilo jedným hackom prejsť až 20 kilometrov po diaľnici bez akéhokoľvek dotyku volantu, či pedálov. Jedine oranžové pruhy na „dočasnej“ trojprúdovej diaľnici mu nesedeli, ale potom sa adaptoval aj na takýto výstrelok.
V zime sa zase bude hodiť pohon všetkých štyroch kolies, ktorý na suchu pomáha pri rýchlom prejazde zákrut. Celkovo auto značne maskuje rýchlosť. Stále sa zdá, že idete pomaly. A pritom balansujete na hranici toho, že sa budete musieť rozlúčiť s vodičským preukazom. Napríklad na diaľnici je 130 kilometrov za hodinu úplne mizivá rýchlosť. Je to ako v iných autách 80.
Seriózny konkurent
Genesis nie je len o tom, že členovia predstavenstva pozerajú cez prsty pri tom, keď si generálny za firemné kúpi luxusnú limuzínu. Veď to je Hyundai, čo u veľa zamestnancov nevyvolá nevraživé pohľady. Tomu zodpovedá aj cena. Genesis stojí 59 990 eur. A je to najmenej v celej Európe, všade je o 4-5 tisíc drahší. A idete rovnako špecifikovať nemecké luxusné trio? To skončíte so šesťcifernou sumou. My by sme ho brali. Veď má aj dovieranie dverí. V konfigurátore sme podobne skúsili nastaviť triedu S a vyšlo nám 104 382 eur. Takže ešte doložiť 15 000 a môžete mať dva Genesisy, ak sa neviete rozhodnúť medzi hnedou a modrou. Len tak mimochodom, v USA je dostupná aj verzia s pohonom zadnej nápravy a motorom V8 dosahujúcim 309 kW (420 k).
Martin O. Gallery
Motor | V6 |
Objem | 3778 cm3 |
Výkon | 232 kW (315 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 397 Nm pri 5000 ot/min |
Prevodovka | Automat 8 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4990 mm |
Šírka | 1890 mm |
Výška | 1480 mm |
Rázvor osí kolies | 3010 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2025/- kg |
Batožinový priestor | – l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | pod 6 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 16,2/8,9/11,6 |
Emisie g CO2/km | 269 |