Test Honda CR-V Hybrid 2WD: Tichá voda brehy myje

Značka Honda bola vždy tak trochu svojská a zároveň inovatívna. Niet divu, keďže pochádza z Japonska a tieto prívlastky dokonale sedia aj na samotnú krajinu. Veľmi dobrým zhmotnením toho, o čom hovoríme, je model CR-V Hybrid. Tradičné SUV s netradičným motorom znie ako zaujímavá ponuka. O to viac, že tento Hybrid je tak trochu iný ako jeho konkurencia, ale k tomu sa dostaneme neskôr. My sme konkrétne jazdili so sivým kusom vo výbave Lifestyle. Poháňaná bola iba predná náprava.

Exteriér CR-V nepatrí medzi tie úplne tuctové a zameniteľné. Aj napriek tomu, že je karoséria nenápadne šedá, dizajn má v sebe dávku japonskej špecifickosti a nemieri na úplne najkonzervatívnejších zákazníkov. Chrómová maska plynule prechádza do šikmých podlhovastých LED svetlometov. Chróm je inak využitý v hojnej miere. Či už na lemoch okien, na veku kufra, maske alebo na spodných dekoračných lištách dverí a nárazníkov. Nedbáme, je to elegantné a nie prehnané. Hliníkové 18“ disky kolies majú čierno-striebornú kombináciu a pomerne šialený tvar ale napodiv to dizajnovo funguje a k autu sa hodia. Pre CR-V sú už od prvej generácie typické zvislé zadné svetlá. V tejto generácii ale dosahujú vrchol a sú skutočne obrovské, aj vďaka ním si toto auto nemôžete pomýliť so žiadnym iným. Nie je to to rozhodne SUV ktorého vzhľad sadne úplne každému, rozhodne je ale originálne a veľmi moderné a nám na jeho vizáži nevadilo vlastne nič.

Rovnako špecifický ako exteriér je aj interiér. Začnime netradične a to voličom prevodovky. Aj keď prevodovka nie je to správne slovo, keďže CR-V prevodovku nemá. Má ale volič jazdných režimov P R N D ako pri automatoch. Režimy sa tu ale neprepínajú pákou či voličom ale tlačidlami. Na prvé počutie to znie bizarne, vyzerá to úplne jedinečne ale má to aj racionálny zmysel. Pri tradičnej páke musíte ísť z P do D cez všetky ostatné voľby, tu proste stlačíte tlačidlo a máte ihneď zaradené čo chcete. Úplne hladko, bez trhania a okamžite. Interiér je čierny, s pohodlnými a rozložitými koženými sedadlami a striebornými lištami. Nie je prvoplánovo krásny, nie je to láska na prvý pohľad ale pôsobí precízne, kvalitne, premyslene a funkčne. Plasty sú mäkké tam kde to očakávate, nič nevŕzga a odkladacích priestorov je tiež dostatok. Pozitívom je tiež viacero USB portov. Digitálny prístrojový štít je možno trochu menej prepracovný ako u konkurencie, napríklad 3D navigáciu si na ňom cez celú plochu nepustíte. Grafika a prehľadnosť je ale fajn. Po stranách sú ukazovatele nabitia batérie a tiež paliva v nádrži. Zobrazované údaje stredovej časti si viete prepínať. Stredový displej je dobre umiestnený z hľadiska čitateľnosti. Nevyčnieva totiž nad úroveň palubnej dosky a teda nie je tak výrazne ožarovaný slnečnými lúčmi. Nevýhodou je, že samotná zobrazovacia plocha je pomerne malá a displej je tým pádom trochu zbytočne lemovaný širokými čiernymi plochami. Taktiež jeho grafika a rýchlosť odovzvy nie sú úplne najmodernejšie, čo platí najmä o navigačnom systéme. Kabína je ale inak super priestorná, sedadlá vpredu aj vzadu veľmi pohodlné aj na dlhé cestovanie. Dokonca aj pasažieri vzadu majú kráľovský priestor pre nohy. Veľmi praktická je zasúvacia schránka v strede s posuvnou lakťovou opierkou. Tiež kožený volant sa drží dobre, má tri ramená a žiadno nebráni vo výhľade na displej za ním. Ovládanie multifunkcie na volante si vyžaduje nejaký čas na navyknutie, majitelia si na to ale po krátkej dobe zyvknú a vôbec to nebudú riešiť. Veľmi dôležité tlačidlá sú napravo od tých, ktorými sa volia jazdné režimy. Econ, Sport alebo EV. Tými sa volí spôsob pohonu, ku ktorému sa ešte dostaneme. Ako sme spomínali, CR-V Hybrid nemá prevodovku, napriek tomu sú ale pod volantom pádla + a -. Tie tu slúžia na brzdenie motorom a s ním spojené dobíjanie batérie. Tým – zvyšujete intenzitu brzdenia motorom a + ju naopak znižujete. Možno to znie trochu mätúco ale po pár kilometroch to už budete robiť intuitívne a vedzte, že to skutočne funguje. Aby sme nezabudli, batožinový priestor je oproti ne-hybridnej verzii o pár litrov menší. Jeho 497 litrov už v dnešnej dobe dych nevyrazí ale stále je to úplne dostačujúce.

Konečne sa dostávame k tej najväčšej špecialite tohto SUV, ktorou je pohonné ústrojenstvo. Nuž, je to hybrid, to vieme. Technológia zvaná i-MMD sa stará o plynulý prechod medzi zdrojmi pohonu, teda batérie a dvojlitrového benzínového štvorvalca. Režimy sú tri, prvým je plne elektický EV ktorý sa aktivuje príslušným tlačidlom. Vtedy sa naakumulovaná energia z batérie prenáša do elektromotora, avšak dojazd je v tomto prípade rádovo v jednotkách kilometrov. Druhým je hybridný režim. A tu sa dostávame k špeciálnosti Hondy. Benzínový motor totiž dodáva svoj výkon a energiu generátoru, ktorý poháňa druhý elektromotor. Správne, CR-V ich má dva. Prvý, ktorý sme zmienili a tento druhý. Treťou variantou je čisto benzínový pohon, kedy sa sila motora prenáša priamo na predné kolesá, bez sprostredkovania elektromotorom. Tak, toľko z teórie. Znie to síce super komplikovane ale v praxi to funguje. Asi najdôležitejšou informáciou, ktorú si z tohto celého treba zobrať je, že v hybridnom režime, v ktorom budete toto auto používať prevažnú väčšinu času, ide takmer stále na elektromotor, ktorému dodáva silu benzínová jednotka. Tá sa samozrejme aj aktívne pripája vo vyšších rýchlostiach či pri predbiehaní, skrátka vždy keď je potrebná väčšia sila. Výsledkom celého tohto procesu je extrémne tichá a plynulá jazda v mestských rýchlostiach a extrémne nízka spotreba. Počas týždenného jazdenia sme dosiahli priemer 6,1 litra. V tom je zarátaná približne 600km dlhá trasa kombinujúca všetky druhy ciest vo štvorici s plným kufrom batožiny pomerne svižným tempom. Na SUV s celkovým  kumulovaným výkonom 135kW/184 koní je to až šokujúci údaj. Jazdiť s týmto autom za približne 5 litrov benzínu na 100 km je teda pri troche snahy a disciplíny úplne reálny cieľ. K tomu sa asi nepriblíži žiaden diesel. Ako sme spomenuli, CR-V nemá prevodovku ale stály fixný prevod. Trochu nepríjemne sa to v kombinácii s hybridným motorom prejavuje vo vyšších rýchlostiach. Predstavte si, že idete 90 km rýchlosťou a začnete zrýchľovať. Auto to urobí ochotne a plynule, avšak za sprievodu akéhosi vysokého hvízdavého zvuku. Naviac máte nutkavý pocit preradiť na vyšší prevodový stupeň, žiaden však nemáte k dispozícii. Zvuk pritom nie je žiadno extrémne hlučný, avšak je dosť zvláštny a treba si naň zvyknúť. Vzhľadom k vynikajúcej spotrebe a hladkému chodu to však motoru časom prepáčite, toto je skôr než výčitka vec zvyku s ktorou sa musíte naučiť žiť a je skrátka charakteristikou tohto druhu pohonu. Ako sme už spomínali, pádlami pod volantom viete regulovať brzdenie motorom. Ak ste trpezlivý a disciplinovaný a pri jazde budete premýšľať, viete nimi skutočne dosť výrazne pomôcť dobíjaniu batérie.

Z toho, čo sme už napísali, vám musí byť jasné, že CR-V rozhodne nechce byť športovcom, ale skôr ekologickým a komfortným rodinným presúvadlom. A tak tomu aj je. Podvozok je príjemne pohodlný a utlmený a má bližšie k mäkkému ako tvrdému. Presne tak to v rodinnom SUV chcete. Pri veľmi agresívnom prejazde zákruty sa samozrejme neprevráti ani neodpochoduje rovno mimo cestu, zareaguje ale korigovateľnou nedotáčavosťou. To už sa ale bavíme o extrémnych situáciach, ktoré, asi nebude nikto úmyslene s takýmto autom vyvolávať.

Honda CR-V Hybrid 2,0 i-MMD je vskutku zaujímavé a svojím spôsobom veľmi presvedčivé auto. Ponúka štedrý vnútorný priestor, typicky japonskú originalitu a podivnosť v tom najlepšom slova zmysle. Jej pohonné ústrojenstvo môže síce pôsobiť komplikovane, ale funguje až šokujúco výborne. Asi nenájdete iné auto podobných rozmerov a výkonových parametrov s nižšou spotrebou. V meste je až desivo tiché, vo vyšších rýchlostiach si ale treba zvyknúť na atypický zvuk elektromotora v kombinácii s absenciou prevodovky. Výbava je veľmi slušná, spracovanie tiež a tak je cenovka 37 390 Eur s DPH za kvalitné SUV so super nízkymi prevádzkovými nákladmi akceptovateľná a adekvátna.

Honda CR-V Hybrid 2,0 i-MMD 2WD

Motor R4 benzín + Elektromotor
Objem 1993 cm3
Výkon 107 kW (145 k) pri 6200 ot/minelektromotor 135 kW (184 k)
Krútiaci moment 175 Nm pri 4000 ot/minelektomotor 315 Nm
   
Prevodovka Automatická e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4600 mm
Šírka 1855 mm
Výška 1679 mm
Rázvor osí kolies 2662 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková)  1685/2240 kg
Batožinový priestor 497/1694 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,0/5,4/5,3
Emisie g CO2/km 120