Na trhu je už desiata generácia jedného z najslávnejších modelov Hondy, ktorým je samozrejme Civic. Legendárane Type-R či iné športové verzie k tomutu autu nedomysliteľne patria a nie inak je tomu aj u súčasnej generácie. Tento krát sa nám síce do rúk nedostal brutálny Type-R ale výkonovo omnoho skromnejša verzia Executive Sport Line s malým trojvalcovým jednolitrom VTEC Turbo s výkonom 126 koní. Na papieri to síce nevyzerá ohurujúco ale ako vieme, Honda vie vytvoriť zábavu za volantom aj s nižšími výkonmi.
Civic desiatej generácie nie je tým autom, ktoré sa prvoplánovo zapáči každému. Japonci majú pomerne špecifický prístup k životu a dizajnu a ten sa prejavuje aj na avantgardnom vzhľade tejto Hondy. Niekomu môže prísť príliš prekombinovaný, je však nápaditý a nepomýlite si ho zo žiadnym autom iných značiek. Šedá farba je nenápadnou a tajomne pôsobiacou voľbou. Tvary Civicu sú ale všetkým len nie nenápadným. Škoda len, že pekné čierne 17” disky sa v karosérii pomerne utápajú, čo spôsobuje ich farba a aj trochu hlbšie vsadenie v blatníkoch. Kopec zalomení a plôch, veľké otvory v nárazníku s hmlovkami a pre verziu Sport Line aj lemy nárazníka a prahové lišty v čiernej farbe. Difúzor v zadnej časti je celkom výrazný a nemusel by sa zaň hanbiť ani Type-R. Nechýba zadné krídlo na hrane piatych dverí, avšak aj keď nie je úplne malé, je pomerne decentné. Zaujímavým prvkom sú tiež dve strešné “plutvy”. Zadné svetlá sú veľké a zalomené a podobne ako vpredu, aj tu sa hmlovky nachádzajú v “žiabroch” nárazníku. Civic Sport Line v tejto šedej je síce farebne pomerne nevýrazné, ale tvarovo veľmi extrovertné auto, ktoré nie je ľahké prehliadnuť. Pôsobí omnoho menej uhladene než väčšina inej automobilovej produkcie a v tom je práve čaro a odvaha. Honda robí veci po svojom a to sa nám páči aj na Civicu. Nepôsobí tuctovo a razí si vlastnú dizajnovú cestu.
Farebnosť interiéru je taktiež šedo-čierna, avšak ozvláštnená červeným prešívaním sedadiel, volantu, radiacej páky či výplní dverí. Aj kabína využíva veľké množstvo zalomení a svojský vizuál, oproti karosérií je ale predsa len o niečo umiernenejšia. Posed je športovo nízky a pocit toho, že ste v kabíne a sedadle integrovaný umocňuje aj vyššie umiestený stredový tunel a páka prevodovky. Športovo založené povahy sa tu budú cítiť výborne. Trojramenný volant príjemne sedí v rukách, na množstvo tlačidiel a logiku multifunkcie si treba zvyknúť ale celkovo funguje dobre. Po facelifte dostal Civic aj vylepšený infotainment, ktorému pribudli fyzické tlačidlá pre ovládanie hlasitosti a prepínanie do jednotlivých sekcií menu, teda navigácie, audia a telefónu. Grafika a rýchlosť sú skôr priemerné, ale vonkoncom neurazia. Konektivita s oboma operačnými systémami smartfónov nechýba tiež. Veľmi sa nám páčili čierne obkladové lišty a pochvalu si zaslúžia aj pohodlné látkové sedadlá s červeným prešívaním a šachovnicovým pásom. Lakťová opierka je presne tam, kde má byť a viete ňou manipulovať a tak si ju nastaviť do žiadanej polohy a prípadne zakryť odkladací priestor pod ňou. Panoramatická otváracia strecha je super vec pre presvetlenie tmavého interiéru. Odkladacích priestorov má inak Civic celkovo hojne, jeden rafinovaný sa ukrýva v bokoch stredového tunela, takmer pri nohách. Špecifický prístup Honda zvolila aj na poli prístrojovej dosky. Tri výrazne oddelené kupoly ukrývajú teplomer, otáčkomer s rýchlomerom a palivomer. Čo sa týka priestorových pomerov, je to taký dobrý štandard svojej triedy. Karoséria má síce vcelku nízky profil ale keďže nízky je aj posed, nebude problém ani s priestorom pre hlavy vyšších pasažierov. Vzadu sa taktiež pohodlne odvezú aj dospelé osoby a ani ich kolená nebudú trpieť. Obrovský je batožinový priestor, ktorý má na danú kategóriu auta až neuveriteľných 478 litrov.
Malý litrový trojvalec sa štratuje tlačidlom, takže kľúč môže ostať vo vrecku. Po naštartovaní je veľmi tichý, takmer ho ani nepočujete. Jeho výkon 93kW/126 koní nie je ničím ohurujúci, rovnako tak ani krútiaci moment 200Nm. V praxi sa správa vskutku nenápadne, pracuje potichu a je veľmi pružný s ochotou ísť do otáčok. Typická Honda. Ak z neho chcete dostať maximum, musíte ho vytáčať vysoko nad 2000 otáčok. Chýba mu však výraznejšia výkonová špička či záťah o čom svedčí aj fakt, že na stovku sa dostanete za zhruba 11 sekúnd. Na bežné jazdenie v dvojici však tento kultivovaný motor stačí. Odmení sa super spotrebou pohybujúcou sa, v našej praxi, okolo hodnoty 6,4 l pri dynamickom jazdení s častým vytáčaní motora. Takže rovná šestka by nemala byť problémom. Aj keď Civic Sport Line nemá výrazne výkonný motor, všetko kompenzuje prevodovka a podvozok. Názov Sport Line si už len vďaka nim toto auto zaslúži.
Civic má síce v ponuke aj automat CVT, ak sa ale chcete za volantom baviť, bolo by hriechom nesiahnuť po šesťstupňovom manuále, ktorým bol vybavený aj náš testovaný kus. Manuály od Hondy sú klenotmi a v rámci bežne dostupnej automobilovej produkcie patria medzi úplnú špičku. Rovnako je to aj v tomto prípade, extrémna presnosť, krátke dráhy a pevný mechanický pocit pri radení bez akejkoľvek vôle. Guľatá koncovka krátkej radiacej páky, skvele padnúca do dlane, je príjemný bonus. Tu fakt nie je čo vyčítať a každý skúsenejší vodič si bude radenie užívať. Vynikajúci je aj podvozok a taktiež je úplnou špičkou svojej triedy. Pri bežnom nastavení je príjemne poddajný s dostatkom komfortu, avšak asbolútne sebaistý. Prepnite ho do športového módu a stuhne. Nie však do nepríjemne tvrdej podoby, je to auto na každý deň a nie brutálny Type-R. Tento podvozok je však tak dobrý, že by kľudne zvládol aj ďalšiu stovku koní. Čím zakrútenejšia cesta, tým viac sa budete v Civicu baviť. Bude vás baviť krútiť volantom a radiť do zbláznenia a vzhľadom ku skromnému výkonu motora nikdy nepôjdete tak rýchlo, aby ste ohrozili seba a schopnosti podvozku. Bravó Honda! Zábavné auto sa dá vyrobiť aj bez brutálneho výkonu.
Honda Civic 1.0 VTEC Sport Line je špecifické auto, ktoré nemusí byť úplne po chuti každému. Robí veci tak trochu svojsky a po japonsky. Vyzerá extravagnatne a netuctovo, dizajn je plný zakrivení a plôch a je opakom uhladenej uniformnosti mnohých iných konkurentov. Litrový trojvalec je veľmi tichý a kultivovaný, výkonom neohúri ale odmení sa nízkou spotrebou. Prevodovka a podvzok sú ale tie ingrediencie, ktoré vytvárajú znamenitú chuť tejto Hondy. Týmto dvom elementom sa nedá vyčítať absolútne nič. Pridajte k tomu celému slušnú výbavu, vysokú mieru spoľahlivosti a za akčnú cenu 24 590 euro s DPH tu máme originálny hatchback s vysokou mierou jazdnej zábavy použiteľný na každý deň.
Honda Civic 1,0 VTEC Turbo Executive Sport Line
Motor | R3 benzín |
Objem | 988 cm3 |
Výkon | 93 kW (126 k) pri 5550 ot/min |
Krútiaci moment | 200 Nm pri 2250 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4518 mm |
Šírka | 1799 mm |
Výška | 1428 mm |
Rázvor osí kolies | 2697 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1225/1271 kg |
Batožinový priestor | 478/828l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 205 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,2 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,9/4,2/4,8 |
Emisie g CO2/km |