Ford Transit, špeciálne jeho posledný model, sme si po nedávno uverejnenom teste najväčšej verzie L3H3 v redakcii veľmi obľúbili. Tak trochu zmenil náš pohľad na dodávky a dokázal, že aj v tejto kategórií je možné postaviť vozidlo, ktorého cestovný komfort je takmer na úrovni osobného auta. Šanca vyskúšať model Transit Custom Sport s 2.2 litrovým motorom preto nešla odmietnuť.
Interné označenie L1H1 znamena nízku kabínu a krátku karosériu, teda úplný protiklad k verzii, ktorú sme testovali v nedávnej minulosti. Už na prvý pohľad je Custom Sport typický extrovert, za ktorým sa otočí nejeden človek. Výrazný modrý lak doplnený „rýchlymi pásmi“, špotové nárazníky, prahy a osemnásťapalcové disky kolies, decentne vytŕčajúce spod mierne rozšírených blatníkov rozhodne nevidíte na každej dodávke. Teda, vlastne, asi na žiadnej inej. S rukou na srdci priznávame, že inú známku než jednotku si vzhľad tohto Transitu nezaslúži a že len máloktorý konkurent mu dokáže v tejto oblasti sekundovať.
Kabínu sme vychválili už aj minule, nie inak tomu je aj v tomto prípade. Naviac, verzia Sport má vo výbave aj výborne vyzerajúce sedadlá s vyhrievaním a výškovým nastavovaním. Ich jedinou slabinou je, že by zniesli o kúsok výraznejšie bočné vedenie. Dizajn samotného interiéru je takmer identický s osobnými Fordami, že sedíte v dodávke napovie len výhľad z výšky a tri miesta vedľa seba. Nechýbajú ani také prvky výbavy ako varovanie pri opustení jazdného pruhu a v spätnom zrkadle zabudovaný displej cúvacej kamery, vďaka ktorej s Transitom bez problémov zaparkuje hocikto. Klimatizácia je manuálna, avšak veľmi výkonná a kabínu dokáže aj počas horúcich letných dní vychladiť až prekvapivo rýchlo. Samozrejmosťou je tempomat či kvalitné audio s ovládaním na kožou obšitom volante akurátnych proporcií. Elektrické sklápanie spätných zrkadiel len umocňuje dojem, že sedíte v osobnom aute. Dojem z interiéru nie je teda o nič horší ako je tomu v prípade zovňajšku, sťažovať sa na použitie tvrdých plastov na mnohých miestach kabíny by bolo u auta danej kategórie neoprávnenou zhýčkanosťou.
Nami testovaný Transit Custom Sport skrýval pod „pruhovanou“ kapotou Duratorq TDCI, ktorý z objemu 2.2 litra produkoval výkon 114kW/155 koní a krútiaci moment slušných 385 Nm. Dynamika mu teda rozhodne nechýbala, nestratil sa ani v rýchlom diaľničnom pruhu a aj napriek štýlu jazdy, ktorý nebol vždy zrovna ekonomický sa priemerná spotreba vždy pohybovala okolo hodnoty veľmi príjemných 9.5 litra/100 km. Po dynamickej a hospodárnej stránke sa teda motoru nedá príliš čo vyčítať, kultivovanosť je však na štandardnej dodávkovej úrovni. Mierne „klepavá“ charakteristika a prenos zvukov do kabíny je ale podmienená už samotnou konštrukciou auta, keďže posádka sedí takmer nad motorom a jeho prejavy sa tak logicky v znesiteľnej miere dostávajú na palubu. Potrebné je taktiež pomerne často a presne radiť, akonáhle otáčky padnú pod určitú hranicu, motor sa z nich horšie zbiera. Podotýkame, klepavú charakteristiku si nemožno zamieňať s hlučnosťou, keďže aj pri štandardnej diaľničnej 130 dokážu medzi sebou cestujúci komunikovať bez zvyšovania hlasu. Pochváliť treba aj vynikajúci chod a presnosť 6-stupňovej manuálnej prevodovky, časté radenie je teda v tomto prípade celkom príjemná činnosť.
Počas jazdy je auto až prekvapivo komfortné a prejazdy cez nerovnosti hladí spôsobom, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani niektoré osobáky. Vďaka 18 palcovým kolesám prechádza zákruty, na dodávku, až neprirodzene sebaisto. Transit rútiaci sa zákrutou v odvážnej rýchlosti teda neraz dokáže zaskočiť ostatných účastníkov premávky. Samozrejme, vo vyšších rýchlostiach dokáže nezaťažený zadok na nerovnostiach ľahko odskočiť, čo je však pri konštrukcii auta logické. Tu treba podotknúť, že náš Transit až tak úplne nezaťažený nebol. V jeho úžitkovom priestore mala totiž svoje miesto na mieru vyrobená špecialita a to konkrétne pojazdná autodielňa, demonštrujúca aké rôzne uplatnenia dokáže toto auto mať. Štýl mu nechýba, praktickosť očividne taktiež. Z dielne sa počas jazdy neozývali žiadne zvuky či hrkanie, čo svedčí o kvalitnom spracovaní.
Celkový dojem z auta je teda viac než pozitívny a konkurencia má z nového Transitu celkom určite ťažké sny. Boduje najmä perfektným a výrazným vzhľadom, obzvlášť v testovanej verzii je neprehliadnuteľný a mimoriadne fotogenický. Vzhľad sám osebe by však pri úžitkovom aute nestačil, lenže to nie je tento prípad. Cestovný komfort takmer na úrovni osobného auta posúva štandardy hodnotenia dodávok do úplne novej dimenzie. Faktom je, že cena pohybujúca sa na úrovni zhruba 30 000 eur s DPH za konkrétny testovaný kus sa môže mnohým zdať relatívne vysoká, avšak vzhľadom ku kvalitám auta úplne adekvátna a ospravedlniteľná.
Prečítajte si aj test Transitu Custom z opačného konca ponuky (L1H1 – 100 k)
Motor | R4 |
Objem | 2198 cm3 |
Výkon | 114 kW (155 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 385 Nm pri 1600-2300 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4972 mm |
Šírka | 1986 mm |
Výška | 1972 mm |
Rázvor osí kolies | 2933 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1832/2900 kg |
Batožinový priestor | 5950 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | N/A km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | N/A s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 8,1/6,4/7,0 |
Emisie g CO2/km | 178 |