Ford Transit je už dlhodobo pojem medzi úžitkovými autami. A Ford si tohto faktu je dobre vedomý, preto postupne nabaľuje ďalšie prevedenia a ďalšie modely, ktoré rozširujú portfólio. V súčasnosti je to vlastne o tom, že Ford je značka, Transit je značka úžitkových áut a až tie pridané mená hovoria o konkrétnom vozidle. Taká tá stredná veľkosť dodávky je Transit Custom. A prichádza aj na náš trh s novinkou.
Novinka je vo forme benzínového pohonu spojeného s elektrickou energiou a treba uznať, že sa výrazne podarila. Využíva také komponenty, ktoré by vlastne fungovali aj bez nabíjacej časti. A pritom spomenuté nabitie dokáže prejsť takmer 50 km.
Od ostatných sa nelíši
Ford Transit Custom je tým autom, ktoré aktuálne prišlo s novou generáciou a predvádza, že môže byť moderným automobilom. Práve Transit má omnoho viac možností ako Tourneo. Stavil nielen 2 na dĺžky, ale aj možnosť plechového, poloplechového, či úplne kombi prevedenia. Aktuálne prichádza na náš trh prevedenie Business, čo znamená, že interiér má až po strop obložený plastovými obkladmi, podobne ako Tourneo.
Lenže toto vozidlo je trochu špeciálne. Má niečo, čo Tourneo mať nemôže ani v jednom prevedení. Má dvojkrídle zadné dvere, ktoré sú výhodnejšie, ak chcete v aute prevážať aj nejaké väčšie predmety na paletách. Takto dokážete paletovým vozíkom vytiahnuť aj zadný rad sedadiel, pričom ten stredný je zložený z troch samostatných. Zadné sú ako pevná trojmiestna hlavica. Transit Custom má toto usporiadanie kvôli faktu, že zadné pásy má ukotvené na karosérií a nie na sedadlá.
A zvonka sa Transit Custom Plug-in Hybrid od ostatných líši najmä odklápacími dvierkami. Sú umiestnené v pravej časti predného nárazníka, čo výrazne zjednodušuje manévrovanie pri hľadaní nabíjačky a jednoduchšie je to aj kvôli faktu, že môžete mať tým pádom 2 dĺžky, netreba meniť kabeláže ako v prípade umiestnenia nabíjacieho konektora vzadu.
Toto je rozumný nápad, ktorý je vlastne lacnejší na výrobu. Akurát tu prichádza do rovnice fakt, že práve roh nárazníka býva občas tým bodom stretu s ostatnými autami. Čiže by sa mohlo stať, že poistná udalosť sa o niečo predraží.
Testovaný kus predvádza peknú oranžovo-červenú farbu, ktorá je doplnená malými zliatinovými diskami. Vadí to? Vôbec nie! Práve takáto kombinácia pôsobí pracovne, ale zároveň elegantne a keď je doplnená tými dvojkrídlymi zadnými dverami, tak je vlastne ešte praktickejšia ako akákoľvek iná s výklopnou zadnou časťou.
Je to z dôvodu, že výklopná zadná časť v úžitkovej verzii nemusí byť vždy vybavená elektrickým motorom na zatváranie. Áno, schovať sa pod vyklopeným vekom je fajn, ale takisto si medzi otvorené dvere dokážete natiahnuť plachtu, ale pri cúvaní dokážete ísť až natesno, lebo dvere sa dajú otvárať až do uhla 180°, čo výklopné nedokážu.
8 miest pre Transit Custom
Veľkou výhodou Ford Transit Custom je variabilita. Možno by bolo ešte zaujímavejšie, keby je všetkých 6 zadných sedadiel samostatných, ale to v tomto prípade, aspoň zatiaľ, neexistuje. Najvýhodnejšie je zvoliť 8 miest, pričom 2 sú vpredu a pomedzi ne sa dá prejsť do stredného radu. Transit Custom s takouto špecifikáciu vyzerá výborne a Business výbava mu jednoducho sedí.
Jedna lavica je naviac celkom jednoduchá na vyberanie, akurát je extrémne ťažká. Lebo je ako jeden kus. Musíte rátať, že toto váži tak 80-90 kg. Preto je vhodné že má Transit Custom aj dvojkrídle zadné dvere, lebo sa do neho dostanete vysokozdvižným vozíkom.
Ešte zaujímavejším faktom sú fakt tie stredné sedadlá, ktoré sa dajú preklápať, aby sa ľahko dalo dostať do tretieho radu. Predné sedadlá sú priestranné, ale všetko záleží od toho ako si ich ukotvíte v podlahe. No a ak máte dve sedadlá úplne vpredu, tak vám musí byť jasné, že Transit Custom bude pohodlný aj pre toho, čo sedí po vašom boku.
A tým sa dostávam do úplnej prednej časti. Okrem výborných sedadiel je na čo pozerať. Prístrojová doska je stavaná prísne pracovne a v prevedení sa plug-in hybridom má výlučne automatickú prevodovku ovládanú páčkou na pravej strane pod volantom. Všetko ostatné je združené na ľavej páčke. Transit Custom má na nej ovládanie nielen svetiel a smeroviek, ale aj stieračov.
Dva displeje sú zasadené pred vodičom a v strede, pričom ten stredný je fakt obrovský. Výhodou je, že sa na ňom dá všetko relatívne rozumne riešiť a podporuje bezdrôtové zrkadlenie mobilných platforiem, ktoré to dokážu. Ford Transit Custom je jedným z tých príjemných úžitkových vozidiel, v ktorých sa dokážete voziť.
Nie je tak príjemný ako Tourneo Custom, ale takmer ho dobieha. Rozdielna je azda iba stredná časť, ktorá má v Tourneu Custom naviac odkladací priečinok. V Transite Custom je za príplatok. No a pohodlné sedadlá znamenajú aj lakťové opierky pre predných pasažierov na oboch stranách. Nie, nehovorím o opretí lakťa o výplne dverí, ale o sklopnú lakťovú opierku priamo aj na druhej strane.
Plug-in hybrid pre Transit Custom je gamechanger
Áno, priznám sa, ku hybridom v takto veľkých autách pristupujem trochu skeptický. Či už to bola Staria, ktorá ma ale milo prekvapila, alebo toto vozidlo. Lenže postupne uznávam, že som sa nemohol mýliť viac. Dokonca teraz si myslím, že Transit Custom s plug-in hybridom môže byť ešte lepší ako Transit Custom s dízlom. Ak nevyužívate veľmi diaľnice, tak sa viete dokonca dostať aj na veľmi rozumné spotreby.
Možno predtým, než sa dostanem k spotrebe, treba vyriešiť výkon. Samotný 2,5-litrový motor s Atkinsonovým cyklom má výkon 88 kW (120 k), čo rozhodne nevyzerá ako veľa. Ale sekunduje mu elektrický motor, ktorý ma až 111 kW (152 k) a spolupracuje s prevodovkou e-CVT.
Elektronicky riadená prevodovka s variabilným prevodovým pomerom. Práve do implementácii takýchto vozidiel je optimálna. No a tým, že v prvom rade kopne elektrický motor a potom sa pripojí spaľovací, tak má auto reálne dosť výkonu aj je najvýkonnejšie s celkovou hodnotou 171 kW (233 k).
O dynamiku sa teda báť netreba, systém občas trochu hučí, ale stále je to na rozumnom hodnotovom stupni. Ten Ford Transit Custom s týmito usporiadaním pohonu je najdynamickejší Transit Custom zo všetkých a to nielen z pohľadu zrýchlenia, ale aj z pohľadu pružnosti.
Tým, že je Transit Custom stále úžitkové auto, tak zadná náprava musí byť jednoducho pevnejšia, aby udržala nielen batériu, ale aj ďalšie náklady. Veď nosnosť tohto auta je 966 kilogramov a celková hmotnosť 3275 kilogramov. Je to 150 kilogramov rozdiel do plusu oproti štandardnému naftovému s pohonom prednej nápravy a automatom. Ale treba uznať, že aj napriek úžitkovému pôvodu sa vďaka relatívne malým diskom s veľkou bočnicou pneumatiky jazdí Transit Custom absolútne vynikajúco.
Ak ste sa dostali až sem, tak teraz je na rade pohonné ústrojenstvo z pohľadu hospodárnosti. Prvú vec, čo musíte vedieť je, že nabíjanie možné iba výkonom 3,7 kW. Takže batéria s kapacitou 16,5 kWh celkovo a 11,8 kWh využiteľne nemá veľmi pri rýchlej zastávke na obed šancu prijať rozumnú energiu na nejaký dojazd.
Najlepšie bude nabíjať v noci. Akurát Transit Custom funguje vynikajúco aj bez toho, že by ste ho nabíjali. Áno, na nabitie sa dá prejsť takmer 50 km, niekedy aj viac, ale aj bez nabíjania sa viete dostať na slušné spotreby.
Po diaľnici dokáže Transit Custom s PHEV jazdiť, bez nabíjania, do 9 litrov, ale ak sa vzdáte diaľnic, tak to môže byť aj výrazne menej. Koľko? Mne sa podarilo medzimesto s priemerom 5,7 litra, čo sa mi nepodarilo v minulosti ani na Tourneo Custom s dvojlitrovým dízlom, automatom, ale štvorkolkou. Aj preto si myslím, že Transit Custom je aktuálne najlepší s plug-in hybridom, lebo celý systém nie je až tak zložitý a je už overený časom v iných modeloch.
Treba ho vôbec nabíjať?
Takto vybavený Transit Custom stojí 56 000 € s DPH. Je to adekvátne tomu, čo vozidlo ponúka. Má predsa 8 miest, dlhšiu karosériu a vynikajúcu výbavu, v ktorej vlastne nič nechýba. A kde je háčik? Nikde. Reálne k tomuto autu nie sú žiadne pripomienky. Výkon má dostatočný, spotreba je výborná, azda mi vadí iba jedna vec.
Vadí mi, že Ford Transit Custom nie je dostupný s full hybridom, ktorý by dával ešte väčší zmysel. V takom prípade by bol ideálnym pracovným nástrojom, ktorý netreba nabíjať doma. Alebo ho netreba nabíjať v zamestnaní. Ale plug-in hybrid vďaka slušnej batérii dokáže poháňať cez Ford Pro Power aj rôzne prídavné spotrebiče s výkonom až 2300 wattov. Takže môžete mať zapojenú nabíjačku na batérie do náradia, prípadne si môžete spraviť malú grilovaciu párty miesto obeda.
Ford Transit Custom PHEV
Motor | R4 benzín + HEV |
Objem | 2488 cm3 |
Výkon | ICE: 88 kW (120 k) pri – ot/min elektro: 111 kW (152 k) Celkovo 171 kW (233 k) |
Krútiaci moment | ICE: 205 Nm pri – ot/min elektro: 320 Nm Celkovo – Nm |
Prevodovka | Automatická bezstupňová e-CVT |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5450 mm |
Šírka | 2032 mm |
Výška | 1978 mm |
Rázvor osí kolies | 3500 mm |
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) | 2309/966 kg |
Batožinový priestor | 1407/3653/5921 l |
Palivová nádrž | 63 l a 16,5 kWh brutto/11,8 kWh netto |
Nabíjanie | 3,7 kW AC |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | – km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | cca 11 s |
Dojazd na plné nabitie (WLTP) | 40-51 km |
Spotreba (WLTP) | kombinovane: 1,6-1,7 l/100 km Iba ICE: 7,2-7,3 l/100 km Elektro iba: 19,6-19,8 kWh/100 km |
Emisie g CO2/km | kombinovane: 37-39 |