Doba kedy mala každá automobilka veľké MPV v ponuke je nenávratne preč. Preto sa túto rolu snažia prevziať nielen SUV, ale aj odvodené vozidlá z úžitkovej sekcie. Ford má celú plejádu takýchto automobilov a najväčší z nich je Ford Tourneo Custom. Tourneo Custom s dvomi dĺžkami, luxusom v interiéri a mnohými možnosťami pohonnej sústavy. Na oko úplne ideálny kandidát. A vlastne aj v realite.
Pre mňa sa stal Tourneo Custom ideálnym spoločníkom na dlhšiu trasu v osadení piatimi pasažiermi. Má určité nevýhody, ale má nespočetne veľa výhod, ktoré tie marginálne nevýhody dokážu okamžite skryť do absolútneho tieňa, kde nie sú vidieť. Za dva týždne som spravil 2,5 tisíca kilometrov, ktoré boli väčšinou diaľničné. Okrem toho som zavítal aj mimo spevnených ciest a prepletal sa mestskými uličkami. Nič z toho nepredstavovalo pre auto žiadny problém. Dobre, manévrovanie nie je ako s malým autom, ale s tým už pri kúpe musí každý rátať.
Majestátne a ešte krajšie ako doposiaľ
Už prvá generácia Ford Tourneo Custom vyzerala veľmi dobre, ale tá nová posunula dizajn ešte do tvarov, ktoré sú skôr charakteristické pre osobné autá a nie pre dodávky. Veď Ford toto auto prezentuje ako rodinné vozidlo, nie ako úžitkové. Takže musí zaujať aj v takýchto prevedeniach. Možno by lepšie vyzerala verzia Active, ale Titanium má určitý štýl tiež, taký zaváňajúci luxusom. Dokonca mi na ňom nevadí ani strieborná farba, vadia mi tie disky. Sú sivé, čo by mohlo dobre pôsobiť s čiernou farbou, ale pri striebornej pôsobia absolútne malé. A to majú priemer 17 palcov.
Inak je to Ford podľa najnovších dizajnérskych štýlov. Vpredu sú Full LED svetlomety s dennými pásikmi, ale aj masívna predná maska a ak je kombinovaná s kompletne lakovaným predným nárazníkom, tak auto vyzerá exkluzívne, ako keby chcelo konkurovať až takým vozidlám ako Mercedes triedy V. To vlastne aj chce.
Bok Fordu Tourneo Custom odhalí jednu zásadnú charakteristiku. Toto je predĺžená verzia, L2, ktorá má dlhý rázvor a nepôsobí tak kompaktne ako krátka, čo je celkom logické tvrdenie, lebo dĺžku 5 450 milimetrov neoklamete. Ale o to viac je miesta v interiéri.
Do interiéru sa dostanete cez dvojicu klasických dverí a dvojicu posuvných dverí. Dodávkové základy naznačujú občasné zvukové prejavy karosérie pri prejazde cez nerovnosti, ktoré by v Rasťovom Chválovom videu boli označené ako kríženie náprav. Vtedy je jednoduchá karoséria mäkšia a je to počuť na jemnom vrznutý z priestoru práve posuvných dverí. Nie je to nič nové, dodávky to jednoducho majú, aj ak sú prerobené na rodinné autá s utlmením. Všetky.
Zadok modelu Tourneo Custom stavilo na jednoduchosť tvarov, ale aj tu mám jednu pripomienku. Asi by sa mi lepšie fungovalo s dvomi dverami otváranými do bokov, ako s jednými výklopnými. Ak zaparkujem pri stene, tak sa do kufra nedostanem, iba cez interiér. Áno, takéto prevedenie prináša možnosť využitia ako dočasnej strechy v prípade dažďa, ale kto to kedy použil?
Toto tvrdenie je úplne zbytočné a dvojkrídle dvere sú praktickejšie aj napriek predeleniu pohľadu pri cúvaní. Neberte to, že auto príliš kritizujem. Na vzhľade zvonka nie je čo kritizovať , Vyzerá vynikajúco, lepšie ako kedykoľvek doteraz a lepšie aj ako veľa z konkurentov.
Tourneo Custom je o nekonečnom priestore
Ak hľadáte veľké, priestranné a univerzálne auto, tak už nemusíte. Toto je presne ono! Ford Tourneo Custom sa novej úlohy vo svojom novom živote zhostilo s radosťou a profesionalitou. Nový veľký Ford dokáže nahradiť Galaxy vo svojej krátkej forme, ale galaxiu vnútri schová vo svojej predĺženej forme. Chachacha, aké prirovnanie!
Predĺžený Tourneo Custom môže byť horší na parkovanie, ale priestorový štýl interiéru mu nikto nezoberie. Má predsa dve sedadlá vpredu, tri sedadlá v strede, posuvné v samostatných koľajničkách a posledný rad, ten tretí, tvoria sedadlá zložené z dvojlavice a jedného samostatného sedadla. Sedadlá môžete akokoľvek vyhadzovať, jediný zádrhel je, že nemôžu mať v celej dĺžke posunu vystreté operadlá.
Znamená to, že ak zadné sedadlá, zadnú trojicu posuniete príliš dopredu, už ju nevyklopíte naspäť. Je to bezpečnostný prvok kvôli ukotvenú pásov o karosériu. Ford však pripravuje aj prevedenie s trojicou samostatných sedadiel v zadnej časti, čo môže vyriešiť aj túto nevýhodu. Ale, na druhú stranu, Staria má ešte špecifickejšie prevedenie sedadiel.
Bez ohľadu na tento fakt, že nie je možné posúvať sedadlá podľa ľubovôle ako v niektorých iných autách podobného zamerania, je všade priestoru extrémne veľa. Priestoru je veľa v akomkoľvek rade a ešte aj v kufri. Dokonca aj keď posuniete zadný rad najviac dopredu ako je možné, tak získate stále extrémne veľa miesta na batožinu a zmestíte aj 8 ľudí na palubu.
Zadné sedadlá dokonca môžu mať aj vetranie, nielen vďaka vzduchotechnike, ale aj vďaka malým okienkam vo veľkých oknách. Tie sú odsuvné a mám pocit, že práve tie sú dôvodom, že občas vznikajú nejaké zvuky pri vyšších rýchlostiach, ale zvuky aerodynamického charakteru.
Najlepšie sedadlá má vodič a spolujazdec, lebo majú aj nastaviteľné opory stehien. Celkovo je priestor pre vodiča príjemným miestom na život, a to aj vďaka volantu zrezanému z viacerých strán a klasickým tlačidlám. Čo je ešte zaujímavejšie, je zistenie, že radiacu páku budete chvíľu hľadať. Je, po vzore nových Volkswagenov a Mercedesov, umiestnená pod volantom a umožňuje aj radenie prevodov manuálne.
Manuálne radenie je dosť neergonomické, takže ho používať rozhodne nebudete. Budete ale používať masívny dotykový displej s najnovším informačnú záznam systémom SYNC4 so zakomponovanou klimatizáciou a bezdrôtovým zrkadlením. A využitie určite aj množstvo odkladacích priestorov, do ktorých vlezie nielen mobilný telefón, ale aj nápoje. Už mi chýba len chladnička medzi prednými sedadlami!
Najvyšší výkon a pohon všetkých 4 kolies aj pre Tourneo Custom
Ford prešiel nedávno z dva-dvojok na dvojlitrové agregáty. Dvojliter je aj pod prednou kapotou tohto Tourneo Custom. Má výkon 125 kW (170 k) a využíva, ako prostredníka pohonu, osemstupňovú automatickou prevodovkou s hydrodynamickým meničom. Okrem toho má aj pohon všetkých 4 kolies AWD, čiže toto je vrchol ponuky aktuálne.
Na komfort sa nemôžem sťažovať, lebo prejazdy nerovností sú veľmi príjemné, občas sa môže zdať podvozok tvrdší, ale to len do momentu, kým naložíte buď zopár ľudí, alebo časť nákladu. Pri naložení auto kľudne zdolá v komforte pre všetkých ôsmich aj tisíce kilometrov. Dôležité je, že vodič nie je zbytočne unavený z parazitných vibrácií. Tourneo Custom je naladené vynikajúco a vynikajúco nielen z pohľadu tejto triedy, ale aj z pohľadu veľkých rodinných áut. Veď mu nie je cudzia ani dynamika od podvozku, motor má výkonu priemerne a nejakú zásadnú špičku nepredvádza.
Jediné, čo by som možno v špecifikácii zmenil by bola tá štvorkolka. Asi by som ju nepotreboval, ale istota v zime je pre niekoho určite dôležitá a fungovanie pohonu nebadáte, netrhá, všetko prichádza automaticky a môžete si na displej sledovať rozdelenie krútiaceho momentu. Prečo by som nechcel štvorkolku? Asi by som ju nevyužil a zároveň by som mal možno nižšiu spotrebu s pohonom výlučne prednej nápravy.
Keď už som začal so spotrebou, mne vyšla na približne 8,5 litra počas celých 2 500 km. Záležalo ale od zvolenej trasy. Na diaľnici to bolo 8,5 litra a viac, mimo diaľnic som sa vedel dostať pod 7 litrov. Ale toto sú čísla, ktoré by mali aj niektoré osobné vozidlá, takže na veľké MPV, alebo skôr osobnú verziu dodávkového vozidla sú hodnoty až veľmi rozumné. V praxi si ale myslím, že alternatíva s pohonom výlučne prednej nápravy by mala trištvrte litra až liter nižší prísun paliva.
Konkurencieschopnosť na prvom mieste
Ford Tourneo Custom je postavený s ohľadom na rozumné náklady pri vývoji, preto sa automobilka spojila s inou automobilkou a bude vozidlo vyrábať v jednej fabrike. Nový Tourneo Custom v tomto prevedení stojí približne 62 000 €, čo považujem za absolútne bezkonkurenčné. Veď podobný Mercedes triedy V by stal minimálne o 20 000 € viac a konkurencia zo Stellantis je o niečo menšia. Takže Ford zatiaľ boduje na čiare, kde sa mu ako súper v šprinte postaví budúci Volkswagen Caravelle T8.
Ak máte teda viac ako 2 deti a potrebujete veľa miesta pre aktívny životný štýl rodiny, tak práve Tourneo Custom je ideálnym riešením všetkých situácií. Má určité limity, ale má menej limitov ako veľa iných áut. Vlastne svojím vlastným spôsobom perfektným autom. Ja by som si vybral predokolku, krátku, prevedenie Active a 7 sedadiel s kompletnými koľajnicami po celom aute a stolíkom v strede, ale takáto verzia s najvýkonnejším motorom zatiaľ v ponuke nie je.
Ford Tourneo Custom L2 AWD Titanium
Motor | R4 nafta |
Objem | 1996 cm3 |
Výkon | 125 kW/170 k pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 390 Nm pri 1750-2500 ot/min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5450 mm |
Šírka | 2032 mm |
Výška | 1978 mm |
Rázvor osí kolies | 3500 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 2388/912 kg |
Batožinový priestor | 632-999/3202/5472 l |
Palivová nádrž | 70 l (príplatková) |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | – km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | cca 12 s |
Spotreba (WLTP) | 8,7 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 227 |