Ford Ranger ide v ostatnej dobe riadne bomby. Nečudujeme sa, že sa na cestách objavuje toľko kusov Wildtrakov a Raptorov. Ale tieto dve výbavy rozhodne nie sú jediné v ponuke Rangeru. A tiež biturbo, ktoré sme mali práve v oboch nie je jediným motorom.
Tentoraz je skúšaná verzia s výbavou označenou XLT. Je to vlastne tesne nad základom. Ale to vôbec nevadí. Niekto si nepotrpí na koženom čalúnení a chrómových detailoch ako má výbava Limited. A Wildtrak s Raptorom sú trochu drahšie. Reálne je práve XLT voľbou, ktorá je vhodná pre tých, či naozaj Ranger využijú pre prácu.
Nie je základ ako základ
Je asi zrejmé, že úplne základná verzia nebude pre každého, tá je naozaj pracovná. Ale XLT už ponúka aj vizuálne všetko, čo treba, aby Ranger dobre vyzeral. Chrómu je trochu aj tu, veď predná maska chladiča a spätné zrkadlá sa lesknú a žiaria do diaľky. Ale XLT je posledná výbava, ktorá nemá žiaden rám nad ložnou plochou. Má však na bokoch úchyty na gumy, ktoré držia kryciu plachtu na mieste.
Ale ako je jasné podľa fotiek, tie uchýty sú tu celkom zbytočné. Veď prekrytie z Rangera robí takmer SUV, črty pick-upu utrpeli porážku. Vedeli ste, že existuje model Ford Everest, ktorý je reálnym SUV súrodencom Rangeru? Ten je však určený skôr pre Áziu a južnú Afriku. Pod značkou Arquus vzniká aj pre armádne účely.
Naspäť k Rangeru. Veľkou devízou je pre niektorých práve tá nadstavba nad ložným priestorom. A keď už na aute je, tak by mala byť presne takáto. Má na bokoch dve otvárateľné okná a zamyká sa centrálnym zamykaním. Má síce samostatný kľúč, ale ten je takmer zbytočný. Chvíľu sme s ním šaškovali, ale nakoniec sme nechali všetko pri diaľkovom ovládači.
Tento Ranger má naviac aj sadu XLT III, ktorá okrem uzávierky zadného diferenciálu, vyhrievaných sedadiel a parkovacieho asistenta vzadu má aj chrómový zadný nárazník. Ten dotvára imidž aj na základnejšej výbave lepšie ako klasická chrómová trubka výbavy XLT. Svoje na štýle zohrávajú aj disky s priemerom 16 palcov. Kolesá tak vyzerajú ešte väčšie ako reálne sú.
Dvojkabína s priestorom
Ranger má niekoľko verzií karosérie. To vie každý. Ale odbyt single kabíny a jemne predĺženej je na Slovensku nulový. Najviac teda idú dvojité kabíny s dvomi radmi sedadiel. A kabína Rangeru je aktuálne tou najpriestrannejšou kabínou pick-upu bežne dostupného na trhu. Špeciality ako RAM do tohto asi nebudeme rátať, aj keď vlastne na Slovensku sú tiež.
V preklade to znamená, že vpredu je miesta dosť vždy. Horšie to býva vzadu. Ale v tomto prípade je miesta dosť aj pre pasažierov dospelého vzrastu. Plus za zadnými sedadlami je priestor, do ktorého sa dá umiestniť napríklad notebook. Teda je tam možné umiestniť úzke veci, ktoré sú skôr na plochu. Toto je jediný interiérový batožinový priestor.
Samotná ložná plocha sa dá tiež vyučiť na batožinu vďaka premakanej nadstavbe. Hlavné je, že perfektne tesní a dnu sa teda nedostane voda. Teda nám sa to nestalo ani po brodení približne 70 centimetrov hlbokého toku. Takže s takouto nadstavbou je Ranger najpraktickejší ako SUV. Ale nedáte do neho miešačku a nezasypete ju pieskom ako sa dá pri ostatných dekloch.
Aj v interiéri je viditeľný príplatok. Vpredu je 8-palcový displej so systémom SYNC3. Je fakt použiteľný, rýchly a zároveň jednoduchý na použitie. Pripojiť telefón nie je vôbec problém a zároveň podporuje zrkadlenie mobilov, takže navigácia bola aj tak zbytočná. Teda inak. Nebola by zbytočná, ale nie je k fungovaniu nutná. Jediné, čo nám v interiéri chýbalo bolo paradoxne vyhrievanie volantu. Lenže rozmaznaní pracovníci by potom žiadali vyhrievané všetko. Sedadlá s výhrevom však v tejto verzii sú a to je najdôležitejšie.
Slabší dvojliter nie je slabý
Charizmatický päťvalec je preč. Je ho škoda? Máme zmiešané pocity. Na jednu stranu nikto nič také nerobil, ale na druhú bol extrémne drsný a mal až agrárny štýl. A vysokú spotrebu. V tomto Rangeri je slabšia verzia dvojlitra. Má výkon 125 kW (170 k) a agregát spolupracuje s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. A z dynamiky je lepší pocit ako práve pri 3,2-ke. Môže mať charizmy koľko chce, ale kultúra je lepšia tu, zrýchlenie vlastne tiež. A to má o 22 kW (30 k) menej.
Dvojliter má od 3,2-ky o 50 Nm menej, ale fakt to nie je cítiť. Je agilnejší a dokáže pružnejšie reagovať. Na stovku zrýchli za 11,4 sekundy, čo je len o 0,8 sekundy viac ako výkonnejší predchodca. Avšak reálnym výkonovým predchodcom bola skôr verzia s 2,2-litrovým štvorvalcom a výkonom 118 kW (160 k). Tento motor bol omnoho pomalší a tiež menej kultivovaný.
Win-win situácia je aj v prípade spotreby. Pri extrémnom šetrení nám vyšlo po 60 kilometroch 6,6 litra na sto kilometrov. Ale bežne to bude okolo 9, čo je stále dobrý výsledok na takéhoto obra s hmotnosťou cez 2,2 tony. S týmto autom nechcete paralelne parkovať, ale inak je jazda veľmi príjemná.
O komfort sa starajú aj veľké balónové pneumatiky. Tie determinujú aj správanie v zákrutách. Ranger sa nakloní. Ale zase, zimný dezén v blatistom prostredí spôsobuje, že niekedy netreba ani uzávierku zadnej nápravy zapínať. V teréne je prekážkou jedine veľkosť auta a jeho hmotnosť. Inak sa s ním dá prejsť naozaj všeličo. Najmä ak má plechové kryty podvozku z príplakovej výbavy.
Za málo peňazí kus poriadneho auta
Ranger si nekúpi hocikto. Musí ho vedieť využiť. Alebo nemusí, ale to potom siahne po Wildtraku a Raptorovi. Tie sú ultimátne verzie. Avšak táto pracovnejšia je veľmi príjemná tiež. Nevadí, že má látkové čalúnenie, práve naopak, v lete sa látka tak nezohreje a v zime nie je tak studená. Za približne 39-tisíc eur s daňou je toto naozaj extrémne veľa auta za rozumné peniaze. Ak však v ňom chcete tráviť veľa času, tak zvážte, či neskočíte rovno do spomínaného Wildtraku s automatickou 10-stupňovou prevodovkou a biturbom. Stojí o 10-tisíc viac, ale ponúkne ešte viac komfortu. Vlastne, ktorýkoľvek Ranger si kúpite, tak budete mať auto, s ktorým môže prísť zombi apokalypsa a dostanete sa s ním ďalej ako s ktorýmkoľvek elektromobilom. Vraj má mať nástupca aj trojlitrový šesťvalec. Je teda na čo sa tešiť. A dá sa tešiť aj z prítomnosti. Ranger je fakt dobrým pick-upom.
Ford Ranger XLT
Motor | R4 nafta |
Objem | 1995 cm3 |
Výkon | 125 kW (170 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 420 Nm pri 1500-2500 ot/min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5363 mm |
Šírka | 1867 mm |
Výška | 1848 mm |
Rázvor osí kolies | 3220 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2193/3270kg |
Batožinový priestor | nenapúšťali sme do neho vodu l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,3 s |
Spotreba (WLTP) | 6,9-7,2 |
Emisie g CO2/km | 179-188 |