Niekde sa povrávalo, že leto príde rýchlo a vo veľkom štýle. Teplo už vonku máme, no a ten štýl? Skúste posúdiť sami, či sa Mustang so slnečnou žltou farbou a sklápacou strechou dá niečím prekonať. Niekto by rýpal s otázkou čo F-type? Aj ten sa robí vo verzií s plátenou strechou alebo také Camaro?
Každé poskytuje určitý druh zábavy a jasný úsmev na tvári, už hneď, keď ktorékoľvek z nich zbadáte. Môžete sa s nimi rovnako zastaviť na okruhu, preháňať od rána do večera pri mori, ale Mustang má svoje príbehy a skryté emócie. Už od roku 1965 jazdí po nekonečných a rovných cestách Ameriky. Jeho prvý prototyp mal byť dokonca zošrotovaný. Zachoval sa vďaka náhode, že si ho dizajnér schoval na neznáme miesto a Ford nahlásil krádež. Miesto bolo asi také utajené, až naň sám zabudol a po čase ho objavili majitelia prenajímanej budovy. Iný príbeh, ten sfilmovaný poznáte určite tiež. Kto by nepoznal film 60 sekúnd s Nicolasom Cageom. Viete však, že slávny Eleanor je len vytvorený pre tento film a jemu obdobnú verziu linka továrne nikdy do sveta nevypustila?
A takto by sme vedeli pokračovať snáď do nekonečna, hlavne ak by sme sa pozreli na jeho špeciálne edície. Vráťme sa však späť k nám do Európy. Tu sa jeho predaj začal len v roku 2014 a hneď za prvý rok prijal Ford viac ako 15 000 objednávok. Dostupný je s dvoma motormi, 2,3-litrovým benzínom z Focusu RS a väčším päťlitrom. Ruku na srdce, ktorý by ste chceli počuť pri letnom západe slnka? Správne, ten väčší sa ukrýval aj pod dlhou kapotou nášho testovaného modelu. Bezmála päť metrov dlhý Mustang toho skrýva ale oveľa viac než jeho predchodcovia. Tí mali smolu, že elektronika nebola ešte tak pokročilá ako je dnes.
V interiéri nájdete automatickú klimatizáciu, multifunkčný dotykový displej s navigáciou a systémom Sync3 a mnoho dobre spracovaných detailov, vrátane plakety Mustang na palubnej doske pred spolujazdcom. Pred šoférom sa nachádza palubný počítač, ktorý toho dokáže asi najviac, čo sme doteraz v autách značky Ford mohli vidieť. Môže za to pridanie TrackApps, ktoré vás síce varujú červeným nápisom, že používať len na závodnej trati, no zmerajú vám výkon bŕzd, odmerajú zrýchlenie alebo celé kolo na trati. Výborný je aj ukazovateľ teploty hlavy valcov, tie mávajú viac stupňov ako olej a tak získate trochu väčší prehľad o tom, kedy je váš koník zahriaty. V neposlednom rade ukazuje palubný počítač aj spotrebu, napríklad priemernú za poslednú polhodinu jazdy.
Čísla sú to nepodstatné, veď načo by vám inak taký motor bol. Netreba ho trestať jazdou pod 10 litrov, jedine že by ste ho mali ešte v zábehu. Nám sa tak podarilo spraviť zhruba 150 kilometrov do Bratislavy za 9,5 litra. Určite to bola jedna z najnudnejších jázd pre samotné auto, na tempomate neustále 120 km/h. Keď ale vypustíte 422 koní na cestách mimo mesta, zapnete si režim Sport+ a prejdete pár zákrut v stúpaní na nejaký kopec, všetko na okolo stráca zmysel. Bude vám jedno, že to možno nebolo tak zábavné ako s Focusom RS, že spotreba atakuje hranicu 20 litrov, no ten zvuk V8 rozliehajúci sa všade na okolo v kombinácií s otvorenou strechou? Dovidenia, nemáme sa ďalej o čom baviť. V tom momente vám blikne, že meno Mustang nenosí len tak a je to naozaj ukryté zviera, ktoré sa bude chovať tak ako vy k nemu. Popravde som sám prekvapený, že videí ako niekto rozbije Mustang pri odjazde z tuningovej akcie, nie je viac.
Ak budete mať všetko štandardne zapnuté a len tak mu z miesta dáte bezhlavo do zákruty plný plyn, máte zarobené na poriadne problémy. Skrátka ho niektorí majitelia neskrotili. V opačnom prípade, keď už sa spolu zoznámite, nezačnete zhurta, čaká vás maximálne kontrolovaný výjazd bokom a úsmev na tvári ešte aj v noci pri spánku. Za tie roky vývoja prešiel takými výraznými zmenami, že nastavenia podvozku a riadenia vám dovolia jazdiť na 275 milimetrov širokých gumách vzadu za každých podmienok. Veľa nám počas testu pršalo, plátená strecha si prešla búrkou, no ak vy nebudete k Mustangu vulgárni, ani on nebude sviňa k vám a úspešne prídete do cieľa bez akéhokoľvek ustreľovania zadku na vode.
Počas testu sme mali možnosť sa znova odviezť aj na predchádzajúcej verzií Chevroletu Camaro o ktorej ste si už mali možnosť u nás prečítať. Tiež veľmi pekná hračka na leto, no s ním budete stále dieťa. Ľudia si vás budú spájať s filmom transformers a pýtať sa či ste si ho kúpili kvôli tomu. Mustang vzbudzuje záujem a rešpekt v každom človeku okolo. Malé deti nám ukazovali palce na hor a tí starší, ktorí pamätajú jeho prvé generácie sa pristavili na pár slov s chválou, do akej podoby sa dostal. Je dostupný skoro všade na svete, má stále obrovský motor a každým dňom naberá na popularite. Nás to teší o to viac, keď musel prejsť nezmyselnými zákonmi o emisiách a postaviť sa trhu downsizingu.
A Jozef má k Mustangu čo povedať:
Mustang som bol iba doviezť a spravil som asi 170 kilometrov, nie veľa, nie málo. Musím však konštatovať, že v prípade kabrioletu by som ani netrval na osemvalci. Štvorvalec je v otvorenej verzii OK. Ale až do momentu, keď… Neviem, čo to bolo za dedinu, ale už z diaľky som videl, že malý, asi trojročný chlapec ukazuje na žiarivo žltý Mustang. Ako som bol pri ňom, tak som dal neutrál a vyhnal motor do otáčok. Ten pohľad malého chlapca bol dokonalý, tak bol nadšený, že aj mne sa razom zlepšil deň. A to v žltom kabriolete s päťlitrovým osemvalcom nebol ani predtým zlý. Razom som zabudol na menšiu tuhosť karosérie. Zabudol som aj na jemne horšie materiály v interiéri. Na Ameriku veľmi dobré, ale Európa je trochu ďalej. Avšak Mustang je lacnejší ako všetko ostatné, veď je vďaka tomu najpredávanejším športovým autom v Európe. Úprimne, nedivíme sa. Dáte nejaký zo športovejších režimov a všetko, čo by ste ofrflali je v momente zabudnuté, toto auto si vás získa. Nielen vizážou, nie iba zvukom motora, ten by bolo asi nutné trochu poštekliť sústavou s ventilom na prepínanie mohutnosti, získa si vás aj históriou. A aký by som chcel ja osobne? Chcel by som kupé, nie som vizuálne prispôsobivý do kabrioletu. Stále hovorím o žiarivých farbách, ale bral by som zelenosivú Guard, ako sme mali na Kuge a S-Maxe. A disky by som dal ako mal Steve McQueen v Bullitovi. A to najdôležitejšie, bral by som ho, teraz si sadnite, ako polotovar. Pre tento motor existuje toľko dielov! Aj pre Mustang. Manuál, kompresor, prispôsobiť brzdy, spomenutý výfuk, všetko možné existuje, je to úžasné auto!
Pár fotiek na klišé mieste sa podarilo aj Jozefovi
Ford Mustang GT Convertible 5,0 Ti-VCT
Motor | V8 benzín |
Objem | 4951 cm3 |
Výkon | 310 kW (422 k) pri 6500 ot/min |
Krútiaci moment | 530 Nm pri 4250 ot/min |
Prevodovka | Automat 6-stupňový |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4784 mm |
Šírka | 1916 mm |
Výška | 1394 mm |
Rázvor osí kolies | 2720 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1792/- kg |
Batožinový priestor | 332/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 19,9/8,7/12,8 |
Emisie g CO2/km | 289 |