Kuge sme už v redakcii raz pozornosť venovali, teda vlastne dvakrát, ale s novou sme sa v teste zoznámili zatiaľ len raz. Od jej posledného testu prešiel nejeden rok a medzičasom sa na nej stihol trochu podpísať zub času. Prešla si svojimi prvými detskými problémami, dostala omladzovací styling a celá akosi dozrela. Nemyslíme si však, že spomínané dôvody by mali byť dôvod na kompletne nový test, keďže základ auta ostal, v podstate, nezmenený. Preto sme sa chceli zamerať primárne na funkčnosť inteligentného pohonu všetkých kolies. Chceli sme ho vystaviť podmienkam, s akými sa môže v bežnej prevádzke stretnúť.
Je sobota 8:00, stupnica teplomeru útočí na hranicu -10 stupňov a ja sa pomaly začínam chystať na víkend prežitý v horách. Mám v pláne naplno otestovať inteligentný systém pohonu 4×4 od Fordu. Teplé oblečenie zbalené, lyže tiež… Cieľ cesty ? Chata umiestnená vo výške približne 950 metrov nad morom, v lesnej oblasti s cestami bez chemického posypu. Zostáva už len všetko naložiť a môže sa vyraziť. Ak sa chcete pri preprave lyží/snowboardu vyhnúť montáži strešného nosiča, či dokonca strešného boxu, je nutné sklopiť jednu zadnú sedačku. Netreba sa ale báť, že by vám dlhé predmety zabrali veľa miesta a aj napriek tretinovému obmedzeniu viete posadiť na zadné sedačky celkom pohodlne dve osoby. Ak sa chystáte s autom chodiť častejšie na lyžovačky užitočná bude určite aj funkcia bezdotykového otvárania kufra zamávaním nohy pod zadným nárazníkom. Odporúčam ju ale používať výhradne v prípade núdze. Mohli by ste pri tom vyzerať komicky a myslím, že susedova otázka: „Čo si pri tom aute tancoval? “ hovorí za všetko.
Poďme konečne na cesty. Prvá etapa trasy nestojí veľmi za zmienku, keďže bola z väčšej časti tvorená diaľnicou. Aspoň sa však naskytol priestor na zoznámenie s multimediálnym systémom. Hlavne som bol zvedavý na funkčnosť prepojenia s telefónom cez Bluetooth. Ten je v novších automobiloch už skoro samozrejmosťou, no aj napriek tomu sa často stáva, že jednoducho nie je s niektorým telefónom kompatibilný. Kuga sa však v tomto prípade radí medzi výnimky. Spárovanie a synchronizácia kontaktov prebehla s telefónom behom jednej minúty a všetko fungovalo tak ako malo (vyskúšané so zariadeniami ios, android a tzv. dumbphoneznačky sonyericsson). Prehrávanie pesničiek cez BT fungovalo tiež bez akýchkoľvek komplikácií a všetko po spárovaní fungovalo plne automaticky (testované len s ios). Hlasové ovládanie zatiaľ nepodporuje slovenčinu, no netreba sa ho báť, na jeho používanie budú stačiť základy angličtiny. Po pripojení telefónu sa tiež v aute aktivuje funkcia automatického kontaktovania pomoci v prípade nehody. Jedine čo by som vypichol sú trošku pomalšie softwérové reakcie na stlačenie tlačidiel, no tie som po chvíľke používania prestal vnímať. Trošku som tu ale skĺzol od primárneho zamerania tohto testu, ktorým je systém 4×4 v praxi, takže naspäť k ceste.
Diaľnice vystriedali čím ďalej, tým typickejšie slovenské rozbité okresky a spolu s pribúdajúcou nadmorskou výškou sa pomaly, ale určite začali zhoršovať aj ďalšie podmienky. Vozovka sa zúžila na šírku jedného auta a asfalt nahradila súvislá vrstva snehu. Hovorím si, že konečne! Na scénu prichádza inteligentný systém AWD od Fordu vo svojej plnej paráde. Najprv by som však spomenul trochu nudnej teórie, čiže princíp jeho fungovania. Systém je plne automatický a dokáže rozoznávať typy povrchov (sucho, mokro, sneh, asfalt, nespevnený povrch,…), čomu prispôsobuje rozloženie výkonu na každé koleso zvlášť. V praxi to znamená, že počas jazdy sa nemusíte absolútne o nič starať a auto bude premýšlať a prispôsobovať nastavenie systému za vás. Na papieri to vyzerá super. Ako sa ale správa v reálnych podmienkach? Počas výstupu na spomínanú chatu som nespozoroval žiadne väčšie zaváhania. Auto nemalo problémy ani s rozjazdami v kopcoch s klzkým povrchom pri ktorých ochotne asistovala užitočná vychytávka, systém HLA (asistent rozjazdu do kopca). Celkom ma prekvapil prejav pohonu pri agresívnejšej jazde. Áno bežný vodič to väčšinou nerobí, avšak po plnom zošliapnutí plynového pedála Kuga začne neisto vrtieť zadnou časťou a má tendenciu ísť do šmyku. Čo my ale vieme… Možno to bol zámer pánov pri rysovacej doske s cieľom vyčariť vodičovi úsmev na tvári po dlhom pracovnom dni. U väčšiny konkurenčných modelov by však nastával scenár, že by na vodiča vybehli rôzne farebné kontrolky a indikátory s odkazom, že to čo robíme je zlé, hnusné, nezodpovedné a auto by sa za každú cenu snažilo zabrániť nežiadúcej situácií. Ak budete jazdiť normálnym štýlom auto vás ničím neprekvapí a v rámci svetlej výšky podvozku toho zvládne naozaj dosť, aj napriek tomu že vyzerá skôr ako jedno z tých mestských SUVčiek. Koniec-koncov aj známe porekadlo hovorí, nesúď knihu podľa obalu a Kuga je toho jasným dôkazom. O jej vlastnostiach v teréne sa môžete dočítať viac TU. Sám som sa Kugu počas testu pokúšal dostať do ťažšie zvládnuteľných situácií, no auto ma prekvapivo nikde nenechalo. Jediné, čo by som z mojich predchádzajúcich skúseností neodporúčal je brodenie hlbším snehom, kde je kľúčová vyššia svetlá výška vozidla. Ľahko sa potom môže stať, že si nechcene skomplikujete deň a ostanete niekde v lese visieť na bruchu.
Ak patrí zima medzi vaše obľúbené ročné obdobia, ak ste vlastníkom horšie prístupnej chaty a nemáte v pláne kupovať offroad, Kuga 4×4 by určite mala figurovať vo finálnom výbere pri kúpe nového auta. Na diaľnici poskytne dostatočné pohodlie bez prehnaného aerodynamického hluku a v priebehu víkendov vás bude ochotne podporovať vo vašich koníčkoch. Počas testu sa spotreba s naftovým dvojlitrom s 120 kW (163 k) pohybovala na hodnote 7,4 litra. Konzumáciu ale vo veľkom ovplyvňoval terén a podmienky v ktorých auto prevažne jazdilo. Reálne sa viete dostať aj na nižšie hodnoty.
Ford Kuga Titanium 2,0 TDCI AWD
Motor | R4 nafta |
Objem | 1997 cm3 |
Výkon | 120 kW (163 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 340 Nm pri 2000-3250 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4524 mm |
Šírka | 1838 mm |
Výška | 1701 mm |
Rázvor osí kolies | 2690 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1692/2260 kg |
Batožinový priestor | 456/1653 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 198 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,2/5,1/5,9 |
Emisie g CO2/km | 154 |
Velmi pekné fotky