Test Ford Kuga 2.0TDCi Spirit X – Off-road light

Ford predstavil Kugu po dlhej absencii SUV pre Európu. Predtým starý kontinent zásoboval Ford USA, ak nerátame Maverick, spoločný podnik s Nissanom.

Len teraz na Ženevskom autosalóne bola predstavená nová Kuga, avšak nejaký čas bude súčasná stále aktuálna. Niektorí dokonca hovoria, že tá, čo je stále v predaji je krajšia ako tá nová. Niečo pravdy na tom bude, pretože testovaný exemplár s bledohnedou farbou všade budil pozornosť. Dokonca aj pred predajňou áut s trojcípou hviezdou na kapote. Samotné auto bolo iba jeden z dôvodov ťahania zrakov okoloidúcich. Čiastočnú zásluhu na tom mali nálepky na každej strane a na kapote naviac s podobizňou snežného muža.

Kugu Ford vytvoril ešte v predchádzajúcej etape spolu s minulým Focusom a Mondeom. Zovňajšok to však neprezentuje. Je to klasické SUV s čiernym lemovaním karosérie. Prvý pohľad hneď značí, do ktorej triedy Kuga mieri. Výzor terénnejšieho auta podporujú aj strieborné aplikácie na prednom nárazníku, ktoré čiastočne plnia ochrannú funkciu a rovnaké sfarbenie má aj zadný difúzor. V ňom sú otvory na dve koncovky výfuku, nie vedľa seba, ako býva zvykom, ale po jednej na každej strane.

Sedemnásťpalcové kolesá sa v karosérii trochu strácajú, veď Kuga nie je miniauto. Viac by sa hodili osemnástky. Dĺžka je až 4443 milimetrov, čo spoločne s výškou 1710 milimetrov vytvárajú veľkú plochu. Rozmaznanosť núti povedať, že bez antény na streche by to bolo lepšie, ale na druhú stranu, neprekáža tam.

Interiér prezrádza, že je založený na starších modeloch automobilky, hlavne to potvrdzuje pohľad na stredovú konzolu vyfarbenú striebornou farbou. Aj keď, je to len vec zvyku a povrch vyšiel krajšie ako v Civicu EP3, ktorý sme mali nedávno v teste.

Stredová konzola svojou farbou oživuje tmavý interiér. Prístrojovú dosku konštruktéri vytvorili z viacerých materiálov. Vrch, klasicky čierny, nehádže odlesky do čelného skla, takže materiál je v poriadku, dokonca je aj mäkký. Spodná časť šedej farby sa bude lepšie udržiavať.

Na sedadle vodiča sa pohodlne usadí akákoľvek postava, nedostatkom miesta trpieť nebude. Niektorí by mohli namietať, že sedáky sú mäkké a bude ich bolieť chrbát na dlhších trasách. Toto tvrdenie je daňou za používanie približovadiel z koncernu VW. My to nepokladáme za zlú stránku, pretože počas celého testu sme žiadne problémy nezaznamenali.

Z miesta vodiča je dosah na všetky ovládacie prvky. Ovládanie svetiel naľavo pod volantom, tempomat priamo na volante a diaľkové ovládanie rádia akurát na špičky prstov ľavej ruky. Ergonomicky sa Kuga nemá za čo hanbiť.

Miesto v interiéri vpredu netreba ani opisovať. Slovo bezproblémové dokonale stačí. Vzadu sa za vodiča s výškou 1,9 metra posadil rovnaký pasažier. Títo dvaja asi viac ako 400 kilometrov v kuse nezvládnu. Avšak normálne výšky to dokážu s prehľadom.

Interiér nie je bezchybný. Tu máme výkričník pri kufri. Objem 360 litrov pri plnohodnotnej rezerve možno rozšíriť použitím sady na dofúkanie kolesa na 410 litrov. To stále nie je mnoho, ale vyvažuje to pravidelný tvar a dobrá využiteľnosť. My by sme volili radšej menší batožinový priestor ako zháňanie odťahovky pri roztrhanej pneumatike v noci a daždi na diaľnici.

Sony dodáva rádiá pre Fordy už dlhú dobu. Hlavný panel kontrastuje s hranatým stredovým panelom, pretože má oblé tvary. Zvuk môžeme len pochváliť, takisto ako aj príjem signálu. Horšie to je s Bluetooth, ten nie je stopercentne kompatibilný. Vždy sa nájde telefón, ktorý má problém. Nám sa to stalo pri Nokii N8 s najnovším systémom Symbian Belle. Podľa nášho názoru bol celý problém spôsobený práve telefónom, keďže iné fungovali bez problému.



Povinne treba spomenúť odkladacie priestory. Napríklad také menu z McDonaldu sa v aute nestratí. Dva držiaky pohárov pred posuvnou lakťovou opierkou obstarajú pitie, malá priehradka vo dverách zase podrží hranolky. A sendvič? Buď na spolujazdcove kolená alebo vedľajšiu sedačku. Mobil dokáže využiť to isté miesto ako poháre. Problém nastane pri odkladaní veľkej fľaše. S objemom menším ako 1,5 litra vojde do jaskyne pod lakťovou opierkou, ale väčšia už len bezhlavo blúdi v priestore nôh spolucestujúcich.

Dosť bolo omáčky. Faktom je, že Ford Kuga je aj napriek prichádzajúceho nástupcu plnohodnotnou alternatívou menších SUV. Podmienečne zvládne síce aj terén, avšak ten nie je jeho prirodzeným prostredím. Lepšie sa cíti na cestách a ani urbanizované aglomerácie mu nespôsobujú ťažkosti.

V meste sa však majitelia musia rozlúčiť so spotrebou začínajúcou šestkou. Skôr treba počítať s ciframi blížiacimi sa ku 7,5 litrom. Priemerne sa nám podarilo jazdiť tesne pod hranicou siedmych, ale na pohon všetkých kolies a viac ako 1800 kilogramov to nepovažujeme za zlý údaj.

Testovaný exemplár poháňal slabší z naftových motorov. Dvojitrové TDCi pramení ešte zo spolupráce s koncernom PSA. Nasvedčuje tomu aj štandardný výkon 103 kW (140 k) a krútiaci moment 320 Nm. Nebudeme klamať, motor na auto stačí, je adekvátny. Niečo mu ale chýba. Myslíme si, že každý by ocenil pár koníkov naviac. Tu môžeme vrelo odporučiť silnejší agregát s rovnakým objemom, ale výkonom 120 kW (163 k). Podľa nášho názoru by mohol aj menej vypýtať, pretože hmotnostne je na tom rovnako.

Jazda s Kugou zaváňa tradíciami modrého oválu. Keď sa hovorí, že Fordy sú vo všeobecnosti dobre ovládateľné (bavíme sa o európskych), tak SUV nezaostáva. Vyššia stavba karosérie spôsobuje tendenciu k väčším náklonom, ale čuduj sa svete, auto sa nakloní, potom sa zahryzne do cesty a prejde zákrutu takým štýlom, o akom sa môže niektorým konkurentom len zdať.

Nakláňanie môžu čiastočne eliminovať väčšie disky. Devätnástky sú trocha veľa, ale také osemnástky predstavujú alternatívu, ktorá viac podrží a zachová dostatok komfortu. Naše auto ešte trochu plávalo v prípade hlbších vyjazdených koľají na vozovke, ale to je skôr záležitosťou kvality ciest ako kvalít Kugy. Pri veľkom cite v rukách sa nám podarilo zachytiť určitú komunikáciu volantu, ale iba pri režime posilňovača Sport. Hra na prerozprávanie diania pod kolesami však nie je doménou triedy SUV.

Ford Kuga vyzerá ako ideálny spoločník človeka, ktorý cez týždeň pracuje v meste, prípadne čo-to dochádza, ale cez víkend sa mu pritrafí nejaká poľná cesta. Znie to ako marketingová fráza, ale na auto to sedí. Dokáže tiež uspokojiť potreby transportu dvoch potomkov, ak však nepotrebujú kočíky. V tom prípade sa zrazu kufor s objemom 360 litrov zdá tragicky malý. Títo užívatelia však skôr siahnu po minivane, ktorých má aj Ford dostatok.

Aj keď je nová verzia Kugy už za rohom, tak táto, povedzme, že súčasná bojuje vo svojej triede s poriadnou vervou. A nestráca sa. Konkurencia vo forme najmä kórejských modelov Kia Sportage a Hyundai ix35 je nekompromisná, ale menšie SUV s modrým oválom má čo ponúknuť.

Testovaný exemplár bol výborný, ale my by sme pri pohľade do cenníka zvolili verziu 4×4 Individual X. A to hneď z viacerých dôvodov. Najdôležitejším by bol výkonnejší motor. Svoj podiel na rozhodovaní by zohrali aj osemnásťpalcové disky kolies a navigačný systém, posúvajúci zážitok z vnútra na vyššiu úroveň.

Plusy

-Vzhľad

-Cena

-Spotreba

-Priestor vpredu a vzadu

Mínusy

-Menší batožinový priestor

-Niektoré odkladacie priestory sú ťažšie využiteľné, čím podporujú fantáziu

-Oblé rádio v hranatom interiéri

Základná cena: 21 890 eur (Trend X 4×2)

Cena testovaného vozidla: 26 355 eur

Auto na test poskytol Auto Koiš

 

Motor
Objem 1998 cm3
Výkon 103 kW (140 k)
Krútiaci moment 320 Nm
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4443 mm
Šírka 1842 mm
Výška 1710 mm
Rázvor osí kolies 2690 mm
Hmotnosť 1614 kg
Batožinový priestor 360 l / 1405 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 184 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7.6/5.1/6.0