Test Ford Kuga 2,0 TDCI: Kde začína prémiový segment?

Ďalší kus Fordu zo stratégie globálnych modelov, One Ford je nová Kuga. Teda Kuga, pre zachovanie tradícií nesie v severnej Amerike názov Escape. Ale v podstate je to stále to isté auto. Starému kontinentu, na rozdiel od Ameriky najviac vyhovujú naftové motory. A presne také palivo spaľoval aj nami testovaný model Kuga Titanium X 2,0 TDCI. Skúsili sme jeho slabšiu verziu.

Hneď na začiatku však musíme konštatovať, že s autom bol jeden výrazný problém. Tým bolo hľadanie negatívnych vlastností. Akoby bola nová Kuga vo všetkom dobrá. Začína to výzorom. Už letmé porovnanie s predchodcom jasne prezentuje, že nový dizajnový jazyk Fordu prešiel aj na malé SUV. Stará Kuga je veľmi pekná, ale nová dotiahla tvary do lepších kruhov.

Naviac čierna farba zakryla bočné lišty z plastu, ktoré by inak pôsobili kontrastne. Kuga v takomto prevedení akoby skákala do noty prémiovým Nemcom. Jasné, ani hnedá nie je zlá, ale tá uberá niečo z elegancie a tajomnosti auta. Bočný pohľad odhalí medzigeneračný nárast rozmerov. A platí to aj o kolesách. Kým pri prvej Kuge boli 16tky celkom fajn, nový model si žiada minimálne 17tky, ideálne až 19tky z hľadiska dizajnu. Ale na druhú stranu, pri stave ciest sú práve sedemnásťpalcové disky ideálne na prechod jám a parkovanie pri obrubíkoch.

My sme bohužiaľ nemali možnosť skúsiť bezdotykové otváranie kufra zamávaním nohy pod zadným nárazníkom. Aj keď sme to skúšali. Rozcvička stability však mohla na okoloidúcich pôsobiť prinajmenšom komicky. Ale nejako nám systém veľmi nechýbal. V aktuálnych limitovaných sériách ani v ponuke nie je. Iba na špeciálnu objednávku a za 786 eur. Je tak na zvážení každého zákazníka, že koľko je ochotný dať za možnosť otvárania bez položenia nákupu. Ak chodíte na veľký nákup dvakrát za týždeň a plánujete mať Kugu tri roky, tak vás každé jedno otvorenie bude stáť asi 5 eur. Jasné, má aj iné využitie, ale tento príklad hovorí jasne. A naviac, ak naozaj idete na veľký nákup, tak sa zväčša dá dostať vozíkom až k autu. Aj keď lenivosť v súčasnosti dokáže veľké divy. My by sme si systém asi kúpili, ale nie kvôli samotnému reálnemu využitiu, ale kvôli tomu, že je to vynikajúci nápad.

Apropo kufor, kým v predchodcovi sme sa sťažovali na to, že okrem brašne na foťák a statívu sme toho veľa neodviezli, nová Kuga nás prekvapila. S minirezervou pod podlahou sa zastavil objem na čísle 405 litrov, avšak pocitovo a tvarom presviedča o tom, že do neho vopcháte omnoho viac.

Celkovo sa interiér nafúkol. Asi v žiadnom rozmere nám nechýbali centimetre. Vpredu samozrejme nie je čo kritizovať. Počuli sme názory, že vzadu sú krátke sedáky. Pravdou je, že s Maybachom súperiť nemôžu, ale my by sme ich za krátke neoznačili. Sú tak akurát. Zadní pasažieri majú aj za vyššími prednými miesta habadej. Šírka interiéru tiež dovoľuje cestovanie troch vzadu. To ani v tejto triede nie je pravidlom, ale na Sicíliu by sme radšej išli vo štvorici.

Zozadu sme sa pekne dostali dopredu. Vodičovi naozaj netrvá dlho, kým si nájde svoje miesto. Volant dokáže prispôsobiť v dvoch smeroch a sedadlo dotvára presne tú polohu, ktorú potrebujete. Rozhliadnutie okolo vnukne tú istú myšlienku, akú aj ostatné Fordy. Prečo automobilka používa na každom displeji iné zobrazovanie? Displej klimatizácie má bodové zobrazovanie, ale čísla vyzerajú ako tie, ktoré sú na kalkulačkách, displej hore pod čelným sklom má tiež bodové, ale grafické zobrazovanie a ten v prístrojovom paneli pred vodičom, medzi otáčkomerom a rýchlomerom je zase plne grafický farebný. Nebolo by dobré ich zjednotiť? Ostatné časti akoby z oka vypadli napríklad Focusu, či iným posledným modelom automobilky.

Volant je tiež presne ten istý. A ten sa nám veľmi páči, hlavne tie priehlbinky pri horných ramenách, ktoré sú stavané na prsty. Dosť interiéru, treba naštartovať. Kľúč hoďte bárs aj do otvoru na plechovku a stlačte tlačidlo s nápisom Ford Power. To prebudí slabšiu, 103 kW (140 k) verziu dvojlitrového TDCI. Za studena svoje palivo nezaprie, ale už po čiastočnom zohriatí sa skultúrni. Už podľa tabuliek to nebude žiaden športovec, ale pocitovo sa znova javí lepšie. Keď však budete chcieť naháňať motorkárov na kľukatých cestách, tak Kuga nebude tým správnym autom. To musí byť jasné už pri kúpe, veď si nekupujete dvojdverové kupé, kde sedíte hneď pri zemi. Pri tejto myšlienke kašlete na motorku a idete svojim tempom. Odmena pri pohľade na priemernú spotrebu znamená cifry okolo 6 litrov. A to sedíte v relatívne veľkom SUV. Ford sa hral aj s nastavením podvozka a vyťažil z neho čo sa dalo. Limitujúcim faktorom sú pri nami testovanom aute najmä pneumatiky s vysokou bočnicou. Nakláňanie asi každý v podvedomí čaká, ale aj pri ňom úradujú najmä gumy.

Potrebujete miesto? Je pre vás nutnosťou štvorkolka? Práve nová Kuga môže byť tou správnou voľbou. Ale dajte si pozor na farbu. Máme tušenie, že strieborná by nemusela vyzerať práve dobre. Tá, ktorú sme testovali mala aktuálnu cenu 27990 eur plus 495 za metalízu. To je tiež veľmi silným argumentom pri rozhodovaní medzi SUV v tejto triede. My by sme asi siahli po 18-palcových kolesách, ale neboli by nutné, už takto auto funguje nadpriemerne. A ani výbave Titanium X nechýba nič. Má všetko, čo budete kedy potrebovať, bezkľúčové štartovanie, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, rádio s USB, Bluetooth a polokožené čalúnenie dobre tvarovaných sedadiel. Dobre Ford, len tak ďalej, sme zvedaví, ako dopadne nové Mondeo.

Partner testu: Auto Koiš

Fotogaléria Cypo Design:

*

Motor
Objem 1997 cm3
Výkon 103 kW (140 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1750 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4524 mm
Šírka 1838 mm
Výška 1703 mm
Rázvor osí kolies 2690 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1692/558 kg
Batožinový priestor 405/1603 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 188 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,2/5,1/5,9