V Kolíne to spravili výborne. Facelift Focusu pridal ladnejšie tvary a štipku elegancie. Veľká predná maska, nové svetlá. Vlastne asi to zbytočne zdôrazňujeme, už ste ho videli určite ako hatchback, alebo možno aj sedan.
Verzie, ktoré sú so základnými tvarmi sa pomaly na cestách objavujú v celkom hojnom počte, ale len málo z nich má fabrický balík doplnkov so športovými tvarmi. A ak áno, určite nemajú karosériu kombi. V reálnom svete je možno takéto auto zriedkavejšie ako Porsche 911.
Pozor na obrubníky
Ford má v ponuke balík vonkajších doplnkov Sport X. Pozostáva zo zmenenej spodnej časti auta a zo spojleru na streche. Aj keď by mal byť športový, najmä vpredu vyzerá elegantnejšie ako bežné verzie. Teda až kým sa na predný nárazník nepozriete zboku.
Práve ten pohľad ukáže, že parkovanie kolmo na obrubník nebude obľúbenou činnosťou. Verte, že radšej vždy zacúvate. Dôvod na to je veľmi jednoduchý. Tá spodná časť, čo spredu vyzerá tak efektne celkom trčí a je prvá na rane pri náhodnom kontakte s betónovým rozdeľovačom cesty a chodníka. Vpredu ešte postrehnete jedno negatívum. Cez čiernu prednú masku vidno nejaké biele držiaky. Nevšimne si to každý, ale v momente ako ich zbadáte, tak budete neustále dumať nad tým, že prečo nie sú nejako prekryté.
Bočné prahy s výrazným tvarom už nepredstavujú žiaden problém. Svojimi rysmi akoby rozširovali prelis tiahnuci sa cez celý bok. Vlastne pri pohľade zboku sa nemôžete ubrániť pocitu, že jediné, čo by ste menili sú zliatinové disky. Dali by ste aspoň o palec viac, čiže 18-palcové. Na kombi dokonca ani zadné svetlá nespôsobujú toľko kontroverzie ako na hatchbacku.
Kým hatchback sa vzadu pomenil celkom slušne, kombi ostalo skoro rovnaké. Znova však úraduje balík doplnkov Sport X. Spojler nad zadným oknom je len jednou z častí. Najväčší rozdiel robí spodná časť nárazníka s lakovaním vo farbe karosérie. Teda vlastne aj difúzor, ale najviac pomohol práve ten biely lak. Vonkajší zjav pôsobí dokonca tak, že veľa okoloidúcich odhaduje skôr Mondeo ako Focus.
Komorná atmosféra
Focus kombi má jedného rivala, ktorý je naozaj ťažký. Teda tých je viac, ale najmä ním je Octavia Combi. To sa nikto nebude hádať. Kufrovo jasne víťazí český sen, ale závažná otázka znie, či to už nie je príliš. Keď máte veľa miesta, dokážete ho naplniť. Ale niekedy aj za cenu nakladania úplných zbytočností. Podľa nás stačí, aj to, čo má Focus kombi. A nadmieru.
Celkovo interiér Focusu pôsobí tak komornejšie. Oblé tvary, široká stredová konzola a mohutné dvere sú faktormi, ktoré určujú, že vnútro vyzerá tesnejšie. Lenže znova, stále máte dostatok miesta, či už vpredu, alebo vzadu. Všetko je len optická ilúzia.Vzadu nemáte miesta ako v Rollse Ghost a vpredu nepociťujete vzdušnosť ako vo Volve FH, ale na nedostatok sa sťažovať nemôžete. Všetko je akosi ideálne a akurát.
Keďže testovaný kus bol s vyššou výbavou Titanium, je jasné, že mal dvojúrovňový priečinok za radiacou pákou. Keď otvoríte garážové vráta, máte normálnu veľkosť. Ale v prednej časti je ešte skrytý rozširujúci prvok. Odsunite ho a máte buď miesto na výšku pollitrovej fľaše, ktorá nezavadzia pri radení, alebo úkryt na pár drobností.
V kusoch, ktoré prešli faceliftom je výraznou novinkou trojramenný volant s iným ovládaním tempomatu. Je síce dobre viditeľné, ale ergonomickejšie bolo to predtým. Celý interiér pôsobí jednoduchšie, čo má na svedomí veľký dotykový displej. Pozor, nie je vo všetkých úrovniach výbavy sériovo. Ovládate ním všetko, od navigácie, cez rádio a môžete aj klímu, ak nechcete stáčať samostatné tlačidlá. Len trpí tým, čím väčšina displejov. Sú na ňom stále odtlačky prstov. Možno práve na handričku je tá tajná skrýša v stredovej konzole.
V noci ešte zistíte význam nastavenia na strope. Môžete ním meniť farbu osvetlenia interiéru. Od zelenej, cez modrú, oranžovú, červenú, až po fialovú. Plus ešte nastavíte intenzitu. Reálne však nastavíte jednu a už máte pokoj. Možno stačilo funkciu integrovať do nastavení v rámci displeja. Ten zase nie je v každom Focuse, takže asi je samostatný ovládač nevyhnutným riešením.
Dve spojky si s naftou rozumejú
Do kombi je väčšinou logickou voľbou naftový motor. Väčšinou. My by sme možno siahli po benzínovom EcoBooste, či už ako ST, alebo s objemom 1,5 litra. Lenže ak točíte naozaj veľa kilometrov, tak možno zájdete aj do časti cenníka s dvojlitrovým TDCI a automatom.
Dvojliter odovzdáva 110 kW (150 k). Nie je to málo, veď pri kombinácii s dvojspojkovým automatickým preraďovaním máte stovku za 8,9 sekundy. Agregát pôsobí razantne a cítiť celých 370 Nm. Dokonca má v papieroch písanú kombinovanú spotrebu 4,4 litra.
Hmm, tá spotreba… Na rovinu, tú nedosiahnete. Možno keď sa veľmi budete snažiť. Ale reálne to bude nad 5. Do 5,7 je už veľmi svižná jazda. No a nad 6 nepôjdete väčšinou ani na diaľnici. Aj napriek výraznej odchýlke od papierovej hodnoty sú hodnoty adekvátne.
Automat so šiestimi stupňami radí vďaka dvom spojkám naozaj hladko a môžete mu pomôcť aj pádlami pod volantom. Pri ich použití prevodovka drží stupeň kým nepreradíte, čo je celkom zriedkavé. Problém budete mať iba s radením pri štarte. Dráha je úplne rovná a nezriedka skončíte v športovom režime miesto normálneho.
Ale dvojlitrové TDCI si zásadne kupujte ako kombi. S litrovým EcoBoostom máte dobré rozloženie hmotnosti aj v hatchbacku. Lenže veľký naftový motor je predsa ťažší. A kombi má predsa vzadu viac hmotnosti, čiže je vyváženejšie. V zákrutách pôsobí dlho stabilne. Nad hranicu neutrality sa dostane naozaj málokto. Potom veľmi pozvolna nastupuje nedotáčavosť, ktorá sa dá odstrániť jednoduchým povolením plynu. Vlastne celý čas pocitovo neviete koľko idete, lebo FoFo celkom slušne rýchlosť maskuje. Prekročenie odhalí až pohľad na tachometer.
Aj sám parkuje
Táto verzia Focusu je naozaj veľmi dobrá. Len jej chýba jeden palec na veľkosti diskov a možno polokožené čalúnenie. Tieto prvky by však vyhnali cenu zo štandardného cenníka až niekam ku 35 tisícom. V akčnom je však Focus už od 12 590 eur. Kombi s týmto motorom je už za 23 690 eur. Automat stojí 1990 eur, sedemnástky sú štandardne, veľký displej tiež. Aspoň zatiaľ. Len sa musíte vzdať balíka vonkajších doplnkov Sport X. To by až tak nevadilo, ani normálne nie je na zahodenie. Teda inak povedané, aj normálna verzia je pekná. Vlastne má aj päťročnú záruku. A to už vyzerá na výbornú ponuku. K nej môžete mať aj systém, ktorý automaticky zaparkuje, či pozdĺžne, alebo priečne. Funguje spoľahlivo, len niekedy zaparkujete sami rýchlejšie ako s pomocou.
Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Ford Focus kombi 2,0 TDCI PowerShift6 Titanium Sport X
Motor | R4 |
Objem | 1997 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 370 Nm pri 2000-3250 ot/min |
Prevodovka | Automat 6 stupňov, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4556 mm |
Šírka | 1823 mm |
Výška | 1505 mm |
Rázvor osí kolies | 2648 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | -/- kg |
Batožinový priestor | 490/1516 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 210 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,2/4,0/4,4 |
Emisie g CO2/km | 115 |