Test Ford Focus 1,0 EcoBoost: Liter s ambíciami

Ford Focus tretej generácie už čaká na facelift. Lenže ten sa zvonka podobá na Aston Martin. Síce sa páči viacerým, ale vnútri má jednu vec, ktorá hrá do karát súčasnému tvaru. Nový volant akoby prišiel od Seatu. Ten, ktorý je ešte stále súčasný je omnoho krajší a perfektne sa drží.

Po hatchbacku Focus s benzínovou jedna-šestkou a kombi s litrovým EcoBoostom sme z tých civilných modelov testovali znova EcoBoost, ale v kratšej karosérii. Päťdverový hatch bol zatiaľ najkrajšie nakonfigurovaným kusom tretej generácie, ktorý sme videli, ak teda nerátame medzi bežné Focusy športovú verziu ST.

Zuby ako čert

Modrá farba je vždy dobrou voľbou, či už je bledá, alebo tmavá. Ford má vo vzorkovníku pre Focus jednu tmavú, ktorá pôsobí neskutočne hlboko. Taká, ktorá sadne aj výkonnému ST. A presne tá zažiari aj na bežnejšom litrovom EcoBooste.

Lenže farba nie je zďaleka jedinou žiarivou vecou. Na prvý pohľad ešte vynikajú mnoholúčové sedemnásťpalcové disky z ľahkých zliatin. Ale ako budete chodiť okolo, tak niečo ďalšie nebude sedieť. Tento Focus má akési iné tvary. Nie celkové, ale detaily z neho robia iné monštrum.

Najviac rozdiely vyniknú, ak zastavíte vedľa úplne bežného kúsku. Prichádza to a vráža do očí ako Muhammad Ali knokautujúci Sonnyho Listona v zápase 25. mája 1965. Celý vzhľad je omnoho športovejší. Môže za to balík doplnkov Sport X.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Balík doplnkov karosérie pozostáva z viacerých detailov. Predný nárazník získal spodnú časť, ktorá akoby mala dva ostré výbežky, z ktorých budú mať radosť najmä podbiehajúce mačky. Vzyerajú ako čertove zuby a predlžujú auto aspoň o dva centimetre. Aj prahy vyzerajú ako z verzie ST, po pôvodných čiernych plastových nie je ani chýru, ani slychu. Zadný nárazník tiež maskuje plastovú spodnú časť obrovským difúzorom. O funkčnosti sa dá pochybovať, ale estetický pohľad na vec spôsobuje híkanie radosťou. Z celého balíka sa o športových ambíciách tohto kusu najlepšie vyjadruje zadný spojler nad oknom.

A zrazu narážame na problém. Kým na normálnom Focuse by tie sedemnástky pôsobili exkluzívne, Sport X potrebuje niečo dynamickejšie s menším počtom lúčov a jedným palcom naviac.

Jeden je iný

Vnútro súčasnej verzie pôsobí stále nadčasovo. Jasné, po facelifte bude mať v niektorých výbavách obrovský displej nahradzujúci niektoré tlačidlá. Ale volant je v súčasnosti jedným z najlepších, ktorý sa v dostupných autách nachádza. Môže sa zdať, že vrchné tlačidlo na oboch stranách je horšie dosiahnuteľné palcami, ale na to sa dá zvyknúť.

Sedadlá sú priemerne dobré, teda vlastne nadpriemerne dobré. Bočné vedenie nemá taký výrazný profil ako v ortodoxne športových autách, lebo tieto sú určené pre masy. Všetko je tam, kde by malo byť, len jedna jediná vec bude rušiť niektoré kruhy. Displej pred vodičom medzi prístrojmi má pekné jemné zobrazovanie, rovnako tak aj displej na vrchu prístrojovej dosky zobrazujúci informácie z výborného rádia Sony. Jediný iný, ktorý sa tvári ako návštevník z nedávnej minulosti, alebo skôr ako japonské digitálky je ten, čo zobrazuje teplotu a stav klimatizácie. Nebudete ho mať na očiach stále, ale občas naň jednoducho pozrieť musíte. Vlastne nemusíte, lebo všetko, čo spravíte s teplotou sa ukáže aj na displeji úplne navrchu nad rádiom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na hľadanie ďalších problémov treba vŕtať do úplných detailov. Jediným takým ďalším na vzhľade je tlačidlo ovládania sklápania zrkadiel. Na ľavých dverách pôsobí naozaj nemiestne a vtipne, akoby popri sklápaní zrkadiel vypínalo nejaké pero.

Ako si sadnete na predné sedadlo máte naozaj veľa miesta. Len v momente, keď otvoríte oči sa to zdať nebude. Jednoducho preto, že všetko okolo pôsobí mohutne a bezpečne. Vzadu na nohy nebude mať problém veľká väčšina obyvateľov planéty. V oblasti hlavy to však nebude úplne ružové. Veď zvažujúca sa strecha padá pozvolna ku veku kufra. Kufor nie je obrovský, ale vyzerá, že tvarovo zvládne dostatočnú porciu batožiny.

Hey you!

Naštartujete tlačidlom a tri valce sa zobudia. Ak ste v hlučnejšom prostredí, tak to prezradí len pohľad na otáčkomer. Stláčate neuveriteľne ľahkú spojku, radíte celkom presne fungujúcou prevodovkou jednotku a rozbiehate sa. V tom sa rozozvučí pípanie, ktoré rytmom zvláda sekundovať do pesničky Hey You od Pink Floyd. Po zapnutí pásov nečakaný nový akord pesničky odíde.

V kombi sme boli prekvapení pružnosťou a celkovými parametrami trojvalca. Motor roka po viacerých aplikáciach až tak neprekvapil, ale stále sa choval lepšie ako väčší štvorvalec s objemom 1,6 litra a bez prepĺňania. Žiadne vibrácie spojené s hádkou troch piestov, žiadne neželané neduhy. Vyzerá, že je kúsok od dokonalosti. Veď ani spotreba 6,3 litra nie je na zahodenie v naozaj kombinovanom cykle s mestom a diaľnicami. Ak teda vydrží toľko, čo udáva Ford, tak naozaj netreba reálne rozmýšľať nad naftovými alternatívami.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mesto a diaľnicu zvláda naozaj bravúrne a nevytrasie kosti mimo tela. Len tie pravé kvality sa objavia až keď sa FoFo dostane za mesto, kde sa cesta pokriví do tvaru hada vyhýbajúceho sa kužeľom na slalome. Komfortný podvozok stále zachováva určitú dávku istoty, takže sa posledná tretia generácia Focusu môže kľudne zaradiť za dobre ovládateľných predchodcov.

Mesto však skrýva ešte jedno prekvapenie. Za vnútorným spätným zrkadlom je kamera sledujúca značky. Niektoré, teda tie s rýchlosťou a zákazovými značkami, sa zobrazujú na displej pred vodičom. To oceníte, keď si neviete spomenúť aká rýchlosť bola prikázaná značkou. Kamera však funguje aj ako senzor pri Active City Stop. V rýchlostiach do 30 km/h dokáže aktivovať brzdu ak v blízkosti auta detekuje prekážku, čiže chodca, ktorý skočí do dráhy auta.

Stále Good Deal

Ak váhate, či Focus teraz, alebo až po facelifte, tak nemusíte. Bežte si po EcoBoost rovno teraz, má lepší volant. Naozaj! A naviac začína už od 14 590 eur s výkonom 92 kW (125 k). To je za auto s výbavou ku ktorej reálne nič netreba veľmi lákavé. Príplatky síce vyhnali cenu testovacieho kusu trochu vyššie, ale už by sme nechceli Focus bez balíka Sport X. Balík Active City Safety by sme oželeli, ale tie športové detaily vyzerajú fakt perfektne! Za litrový EcoBoost hovorí aj fakt, že jeho stokoňová verzia začína s cenovkou 12 990 eur.

Martin Ofúkaný Gallery

Motor R3
Objem 998 cm3
Výkon 92 kW (125 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 170 (200 OverBoost) Nm pri 1400-4500 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4358 mm
Šírka 1823 mm
Výška 1484 mm
Rázvor osí kolies 2648 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1279/1900 kg
Batožinový priestor 363/1148 l (so sadou na dofukovanie)
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 193 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,3/4,2/5,0
Emisie g CO2/km 114