Test Ford Focus 1,6 Ti-VCT Sport – Quit Golf, Focus on something else

Príchod prvej generácie Fordu Focus vyvolal medzi motoristickou verejnosťou doslova šok. Ten bol do veľkej miery spôsobený novým dizajnovým jazykom Fordu „New Edge“, ktorý nebol podobný asi ničomu inému, čo bolo v tom čase na trhu. Avšak, tou najšokujúcejšou vecou na Focuse boli jeho jazdné vlastnosti. Auto úplne prekalibrovalo všetky merítka a stanovilo úplne novú úroveň ovládateľnosti a radosti za volantom bežného a masovo dostupného rodinného hatchbacku. A podobný trend pokračoval aj s druhou generáciou, ktorá svojmu predkovi rozhodne nerobila hanbu. Na trhu však už je nejakú dobu aj najnovšia, tretia generácia Fordu Focus, ktorú sme mali možnosť otestovať. Pod kapotou bola, pre dnešnú dobu nie úplne typická, pohonná jednotka. Netypická v tom slovazmysle, že namiesto dnes tak populárnej nafty spaľovala benzín. Reč je o atmosférickom motore 1.6 Duratec Ti-VCT, ktorého parametre sú 92kW/125 koní a krútiaci moment 159 Nm. To znie tak akurát na bežné pohodové jazdenie. Poďme sa teda pozrieť, ako sa novému Focusu v našom teste darilo.

Začnime vizuálnou stránkou exteriéru, ktorá je občas zdrojom kontroverzných reakcií. Koniec koncov, čo sa páči jednému, nemusí sa naopak zavďačiť druhému a tak je dizajn iba otázkou vkusu. Treba však priznať, že tvary a línie nového Focusu už nie sú také čisté a jednoduché ako tomu bývalo u predošlých modelov a preto môže tento jeho dizajn pôsobiť na vkus niektorých jedincov ako príliš komplikovaný a prekombinovaný. Zadné svetlomety sú toho dôkazom. Áno, je úplne iný ako jeho predchodcovia, ale rozhodnie nie je je škaredý či nevydarený,  skôr moderne a dynamicky pôsobiaci. Nami testovaný model bol nalakovaný do striebornej metalickej farby a jazdil na 16“ pneumatikách obutých do päťlúčových diskov kolies. Pravdupovediac, autu by určite nezaškodili minimálne o jeden palec väčšie kolesá, propseli by jednak vzhľadu ale aj jazdným vlastnostiam. O niečo výraznejšia farba karosérie v kombinácií s väčšími diskami by celkový vzhľad auta posunula ešte o kus dopredu.

Presuňme sa do interiéru, ktorý sa, podľa nášho názoru, Fordu mimoriadne vydaril. Ergonomická, dizajnová aj kvalitatívna stránka sú na veľmi vysokej úrovni. Štvorramenný volant má príjemne hrubý veniec s výstupkami pre palce a jeho stredová časť a ramená sú čiastočne obložené hliníkom. Trochu nám však vadilo umiestnenie diaľkového ovládania rádia, ktorého tlačidlá boli umiestnené mierne mimo ideálnu pozíciu a tak bolo potreba neprirodzene vykrúcať prsty. Jedná sa však o malý detail na ktorý sa dá veľmi rýchlo zvyknúť. Budíky zakomponované do okrúhlych tubusov sú veľmi dobre čitateľné, ručičky tyrkysovo modrej farby síce nemusia byť po chuti úplne každému, ale na druhú stranu zaručujú výbornú viditeľnosť. O niečo menej výrazný odtieň modrej je použity aj na display audiosystému, ktorý je zakomponovaný do vrchnej časti prístrojovej dosky. Modrá farba a Ford idú spolu neodmysliteľne dokopy. Samotný tvar prístrojovej dosky má mimoriadne zaujímavý a vydarený tvar. Doplnená je obkladom z imitácie hliníka a dominantne na nej pôsobia výduchy ventilácie podlhovastého tvaru. Mimochodom,  mimoriadne sa nám páčil dizajn masívneho ovládača ich otvárania. Náš Focus bol ďalej vybavený automatickou klimatizáciou, voči ktorej fungovaniu sme nemali žiadne výhrady. Ocenili sme aj dostatok odkladacích priestorov, s odložením mobilu či peňaženky skutočne žiaden problém nie je. Do otvorov vo dverách sa s prehľadom vojde aj PET fľaša, takže v tomto teste praktickosti obstál Focus vynikajúco. A aby sme nezabudli na posed, sedačky môžu na prvý dojem pôsobiť pomerne mäkkým dojmom, avšak sedí sa v nich veľmi príjemne a bočné vedenie je taktiež dostatočné. Vyrobené sú z kvalitnej pevnej látky, pripomínajúcej Recará v poslednom Focuse ST. Čo sa týka priestoru na zadných sedadlách, nie je sa príliš na čo sťažovať. Ten je, v rámci triedy, tak akurát. Pokiaľ sa v aute neprepavujú hráči basketbalu, priestor na nohy aj hlavu im bude dostatočný.

No, a teraz konečne to hlavné, to prečo boli všetky Focusy tak obľúbené, teda jazdné vlastnosti. Začnime tým, že nový Focus má, na rozdiel od svojich predchodcov, elektrický posilňovač riadenia. Našťastie, na cite v riadení ani presnosti sa to príliš neprajavuje. Volant má príjemný odpor, riadenie je presné dokonca aj okolo stredovej polohy a na každé sebemenšie pohyby volantu reaguje Focus okamžite a spontánne, tak ako tomu bolo u tohto modelu vždy zvykom. Podvozok je krásne utlmený, jamy a nerovnosti filtruje na výbornú, avšak na úkor komfortu nestráca nič zo sebaistého chovania v zatáčkách. Dokonca aj na 16“ kolesách sa pri rýchlej jazde chová skutočne presvedčivo, na blížiaci sa limit svojich schopností vždy včas pozvoľne upozorní a šofér tak má dosť času na prípadnú korekciu.

Pohonnou jednotkou nášho Focusu, ako už bolo spomenuté, bol benzínový motor 1.6 Duratec TI-VCT s výkon 92 kW/125 koní a krútiacim momentom 159 Nm. Treba podotknúť, že v čase nášho preberania malo auto najazdených iba 500 km. Motor bol teda ešte nezabehnutý a surový, tým pádom nemohol podávať úplne optimálny výkon. Pocitovo sa to prejavovalo miernou neochotou a lenivosťou ísť do vyšších otáčok, avšak pri pohľade na tachometer sme vždy prekvapene opätovane zisťovali, že nejdeme až tak pomaly, ako sa zdá. Podiel na tom do určitej miery malo aj skutočne vynikajúce odhlučnenie motora v kabíne, ktorý na voľnobehu nie je prakticky vôbec počuť. Pri dlhých cestách skutočne oceniteľná vlastnosť, nemalou mierou zvyšujúca pohodlie pasažierov, na druhú stranu ale pri športovej jazde zasa kvalitný maskovač skutočnej rýchlosti. Pri dynamickej jazde sa však veľmi dobre osvedčila manuálna prevodovka, ktorá síce disponuje iba piatimi stupňami, ale zato funguje perfektne. Dráhy radenia sú krátke, prevody zapadajú s milimetrovou presnosťou a zaradiť chybne je takmer vylúčené.

Nový Focus nás počas testu nesklamal a svojmu menu rozhodne hanbu neurobil. Oproti predchádzajúcej generácií je zasa o kus dospelší, čo sa prejavuje či už kvalitnejším spracovaním interiéru alebo komfortnejším naladením podvozku, ktorý však nestratil nič zo svojej hravosti a športovosti. Ak by však bol výber na nás, určite by sme si priplatili za silnejší motor a väčšie disky kolies. Átmosferická tisícšesťstovka síce nie je vyslovene slabá a na bežné jazdenie plne dostačujúca, avšak pri plnom obsadení auta či snahe o ostrejšiu jazdu jej trocha dochádza dych. Všetko však záleží od konkrétenych preferencií a preto niet pochýb, že Focus si aj s týmto motorom získa množstvo spokojných majiteľov.

Auto na test poskytol Auto Koiš

Motor
Objem 1596 cm3
Výkon 92 kW (125 k)  pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 159 Nm pri 4000 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4358 mm
Šírka 1823 mm
Výška 1484 mm
Rázvor osí kolies 2648 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1260/640 kg
Batožinový priestor 316/1101 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 196 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,9/4,8/5,9