Test Ford Fiesta EcoBoost AT: Vyššia hra

Medzi malými autami je naozaj veľký boj. Od Dacie Sandero sa cez mainstream dostanete až k naozaj prémiovým kusom ako Audi A1. Preraziť s niečim novým je naozaj zložitejšie, lebo aj lacné autá sú, väčšinou, dobré. Ford si je toho zjavne dobre vedomý a snaží sa Fieste vtlačiť inú pozíciu v hierarchii triedy.

Nová Fiesta má byť bližšie k prémiovej časti segmentu. A ako je to reálne? No, najskôr sme tomu neverili, ale zdá sa, že sa to celkom podarilo. Nielen tvarmi, ale aj technológiami a obrovský skok zažilo spracovanie interiéru a použité materiály. A to už predchodca nebol úplne na chvoste.

Naživo krajšie

Málokedy sa to stáva, ale Fiesta mala asi smolu na promofotky. Vyzerala nafúknuto, na oficiálnych fotkách je akási divná. Vysoká, zvláštna. Ale naživo je to niečo úplne iné. Modrá farba, sedemnástky, vyzerá naozaj výborne. Vyzerá ako pekný kus auta. Kým fotky ukazovali zvláštne svetlá, realita ukazuje, že sa malému mestskému bojovníkovi naozaj hodia.

Pri priamom pohľade viac dominuje šírka a veľmi veľa robia aj sedemnásťpalcové zliatinové disky. Na pätnástkach by tiež vyzerala fajn, ale fajn nie je práve vynikajúco, všakže? Druhý prvok toho ako auto pôsobí je farba. Modrá stojí najviac zo všetkých, ale zároveň dáva autu trochu iný charakter, stojí za 795 eur. Aj keď je to o 300 eur viac ako bežná metalíza.

Pár prekvapení máme aj vzadu. Svetlá už nie sú v bokoch karosérie, ale zasahujú aj do piatych dverí. Horizontálne rozloženie má za následok, že Fiesta vyzerá širšie. No a druhé prekvapko? Koncovka výfuku. Pozriete sa na imitáciu difúzoru a vidíte, že koncovka výfuku imitáciou naozaj nie je. Je reálna a reálne napojená na výfukové potrubie.

Ani bok nesklame, veď disky sme už spomínali. V ponuke je trojdverová a päťdverová karoséria. Aj to je celkom unikát, lebo často vidno, že automobilky zostávajú pri piatich dverách, len schovajú zadné kľučky. Na päťdveráku vyzerá naozaj super bočný prelis, ktorý vizuálne spája kľučky dverí. Kľučky akoby sa od predchádzajúcej generácie ani nezmenili. Ale iné sú. Plus máte možnosť priplatiť si za výsuvný chránič lemu dverí. Pri každom zatváraní budete mať spočiatku pocit, že ste v nich zavreli pás, ale systém zachráni vizáž auta nielen vám, ale aj ostatným okolo.

Cítiš prémiu?

Interiér Fiesty sa podaril, je jednoduchý a má naozaj intuitívne ovládanie. Samostatná zostala klimatizácia. Bežne je manuálna, ale za príplatok môžete mať automatickú, aj keď jednozónovú. Dokonca aj niektoré prvky na ovládanie sú mimo dotykového displeja. Máte koliesko na hlasitosť, na ladenie a pár tlačidiel priamo pod displejom.

Práve displej je ale trochu obtiažnejšie charakterizovať. Tento najväčší, osempalcový, je výborný. Len keď je menší, 6,5-palcový, tak je výbežok rovnako veľký. Takže pôsobí, že mu niečo chýba. Ak to dovoľujú financie, tak skočte rovno do toho väčšieho. A nemusíte mať ani navigáciu. S Apple CarPlay funguje napríklad Sygic a v rámci zrkadlenia AppLink, od verzie Sync3 3.0 funguje dokonca aj Waze. Dokonalé, konečne! Ale toto zvláda aj sériový systém, aj keď s menším displejom. Za väčší displej si priplatíte veľmi rozumných 225 eur.

Priestorovo je nová Fiesta veľmi príjemná. Ani na zadných sedadlách nie je miesta málo a kufor má slušný objem. Môže ho naviac rozdeľovať prepážka. Na predných sedadlách sa môžete spokojne uvelebiť. Len po 100 kilometroch sme už nevedeli akosi nájsť správnu polohu. Možno to ale bolo ranným vstávaním a rozpoložením, v ostatné dni sa nič také neopakovalo.

Ak sú teda sedadlá priemerné, tak volant je super. Má ideálnu hrúbku venca, tlačidlá majú príjemný chod a tento kus interiéru pôsobí naozaj prémiovo. Rovnako tak pôsobia aj nové páčky pod volantom. Tento kus hardvéru inovuje málokto a veľakrát je táto inovácia prehliadaná. My musíme uznať, že tieto sú parádne! A keď sme pri tých parádnych veciach v interiéri, treba spomenúť B&O Play aparatúru. Hrá tak, ako by aparatúra v aute hrať mala. Plus Sync3 číta aj veľké USB kľúče, zožral aj 64GB.

Motor treba zvoliť adekvátne

Poďme na to zhurta! Fiesta jazdí vynikajúco. Podvozok je naozaj výborne nastavený, má dostatok priľnavosti, neposkakuje v zákrutách. Pritom ponúka dostatok komfortu aj na sedemnástkach a pneumatiky Michelin Pilot Sport, ktoré obúval testovaný kus, dokázali auto poriadne podržať aj pri prudkých prejazdoch zákrut.

Akurát prudké prejazdy zákrut nie sú úplne easy. Niežeby bol problém pri samotnom prechádzaní. Len na ostrý prejazd potrebujete vyššiu rýchlosť. To znamená, že motor musí mať výkon. Litrový EcoBoost ho má. Máme však pocit, že práve táto kombinácia je akosi ležérnejšia.

Litrový EcoBoost má, v tejto konfigurácii, len 74 kW (100 k) a 170 Nm. Slovo „len“ platí len pre kombináciu s automatom. Nový hydrodynamický menič, ktorý nahradil dvojspojkový automat radí hladko, ale niekedy nevie, čo chce a zdalo sa nám, že trochu motor škrtil. V režime D agregát prevodovka podtáčala, tak mal zvuk takmer ako naftový a potom zrazu ho točila do výšin. Jednoducho musíte jazdiť stále na režim S. To ale zvýši spotrebu. Stále však budete niekde medzi 6 a 7 litrami. Aj v meste. A do mesta práve takáto kombinácia patrí.

Ak plánujete jazdiť viac mimo mesta, tak voľte viac výkonu a manuál, motor bude živší a ponúkne lepší zážitok za volantom. Ak ste bojovník proti trojvalcom, tak sa budete musieť uspokojiť so štyrmi valcami naftových agregátov. Dokonca aj Fiesta ST má trojvalec, síce s objemom 1,5 litra, ale s vypínaním jedného valca.

Nakoniec zistíte, prečo je kombinácia automatu a najslabšieho litrového EcoBoostu vo Fieste ležérna. Aj s parádnym preskleným okonom, naozaj panoramatickým, so segmentom nad zadnými sedadlami a otváracou prednou časťou, váži krpec prevádzkových 1 273 kilogramov podľa osvedčenia o evidencii. Toľko vážila Honda Accord Type-R pred takmer 20 rokmi. To je len o necelých 100 kíl menej ako má Megane GT.

Ak chcete radosť za volantom, automat neberte, do mesta je OK

Máte viacero možností konfigurácie. Automat je len so základným výkonon EcoBoostu. Naozaj, do mesta je fajn, máte aj pádla pod volantom na prinútenie prevodovky do iných kúskov, síce malé, ale sú. Lenže Fiesta má aj dobrý manuál a ak zvolíte výkonnejší 92 kW (125 k) EcoBoost, tak ešte ušetríte 290 eur pri kúpe, plus budete mať nižšiu spotrebu, keďže nebudete musieť tak dupať na plyn.

No a ako je to s tou prémiovosťou? V cenníku si nájdete, že aj s 2 000-eurovou zľavou stojí takto vybavený kus 24-tisíc eur. Podobne vybavené Audi A1 je za 28 766 eur, ale bez započítania akejkoľvek zľavy. Cena je teda blízka prémii, ale aj spracovanie a celkový pocit z auta podporuje určitú prémiovosť.

Ford Fiesta Titanium 1,0 EcoBoost 6AT

Motor R3 benzín
Objem 998 cm3
Výkon 74 kW (100 k) pri 4500 ot/min
Krútiaci moment 170 Nm pri 1400 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4040 mm
Šírka 1735 mm
Výška 1476 mm
Rázvor osí kolies 2493 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1273/1680 kg
Batožinový priestor 285 litrov
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,9/4,2/5,2
Emisie g CO2/km 118