Ford Explorer sa do aktuálnej generácie na európskom trhu extrémne zmenil. Ale začnem pekne poporiadku. Pamätám si ako v deväťdesiatych rokoch, približne v roku 1995 začal americký Ford Explorer prichádzať na náš trh. Bol typickým terénnym autom so štvorlitrovým motorom V6 a automatickou prevodovkou možno aj s piatimi stupňami. Ďalší, pri generačnej obmene, prišiel až omnoho neskôr a to bola vlastne predchádzajúca generácia.
Predchádzajúca generácia bola vo forme 5,1-metrového plug-in hybridu s masívnym krútiacim momentom a ešte masívnejším záťahom elektrického motora už od stojaceho auta. No a teraz? Teraz ubudlo 50 cm dĺžky a z auta je vlastne mestský crossover takmer veľkosti Fordu Kuga, ktorý stojí na zdieľanej platforme veľmi elektrického charakteru.
Explorer sa tvári odhodlane
Ford Explorer súčasnej generácie je postavený ako crossover, či skôr SUV. Veď svetlá výška je 19,3 centimetra a tvary dokážu zaujať. Ja by som možno zvládol časť medzi prednými svetlami s čiernym lakom, čo by auto viac priblížilo ku klasickým spaľovacím, ale aj takto v úvodnej a prezentačnej farbe Arctic Blue vyzerá výborne.
Štýl päťdverového hatchbacku na steroidoch je in a preto nič iné nemôže vymýšľať ani Ford Explorer. Vymýšľa ale s detailami. Predné maticové LED svetlomety fungujú veľmi dobre a vzadu sú svetlá síce prepojené, ale pás v noci nesvieti. To je tiež fajn, lebo tých prepojených svetiel je v ostatnej dobe akosi extrémne veľa. Bok ozvláštňujú disky s priemerom 20 palcov, ale nie je to všetko, čo môžete mať. Ak si priplatíte, tak môžu mať disky až 21 palcov. Ale to nechcete. Kvôli dojazdu.
Bočný profil vyzerá zaujímavo aj vďaka netradičnej línii okien s rôznym skokmi vo vrchnej aj spodnej časti, ale aj vďaka prepojenému pásu presklených plôch, na ktorých je len strieborný ornament v podobe tretieho stĺpika karosérie. Čo je na Ford Explorer naozaj vynikajúce je zachovanie kľučiek v originálnom prevedení, v takom, ktoré dokáže ovládať hocikto a nepotrebuje kladivko na dobíjanie sa do auta v prípade akútnych mrazov.
Ako som spomenul, Explorer Premium má 20-palcové zliatinové disky, ktoré už oproti sériovým 19-palcovým trochu znižujú dojazd. Nie je to nič strašné, ale ak si na toto potrpíte, tak si naozaj nemusíte priplácať za vyšší stupeň výbavy. Čo ale odporúčam priplatiť, je táto modrá farba. Áno, bude ňou nalakovaných väčšina Fordov Explorer, ale patrí medzi to je najlepšie, ktoré auto má a bledá modrá karosériu nielen zvýrazňuje, ale dáva jej aj dojem veľkosti, ktorý možno trochu klame. Toto auto nie je až také veľké, lebo na dĺžku má 4 468 milimetrov.
Priestranný interiér a rovná podlaha
Začnem pekne od batožinového priestoru. Pod prednou kapotou ho nemusíte hľadať. Tam nie je. Je pod zadným vekom, ktoré je pre Premium elektricky ovládané aj so senzorom pohybov nohy, čiže do kufra viete pristupovať aj s plnými rukami. Samotný batožinový priestor má objem 450 litrov, ale iba pre základnú verziu. Verzia Premium pridáva niektorý z prvkov, predpokladám, že to je podlahové dno, alebo subwoofer aparatúry Bang and Olufsen, čiže je objem len 445 litrov. Ale tvar má použiteľný a praktický na každodenné používanie.
Ak by ste šli na lyžovačku, tak môžete využiť služby tunela v stredovej opierke vzadu, ale asi to nebudete robiť často. Veď máte aj strešné lišty na nosiče a strešný box. Explorer s rázvorom 2 767 milimetrov ponúka vzadu dostatočný priestor s rovnou podlahu, ktorú ocení najmä ten, čo bude sedieť v strede. Ten ale neocení, že stredné sedadlo nie je uspôsobené na jeho transport. Je skôr usporiadanie favorizujúe dvojicu. Žiadne výrazné výstrelky tu nie sú. Vzadu je Ford Explorer príjemným autom s výduchmi klimatizácie a zásuvkami USB-C na nabíjanie zariadení.
Omnoho zaujímavejšia je predná časť modelu. Veď prístrojová doska už na prvý pohľad vyzerá kvalitne a stredová konzola ukrýva mega veľký box, ktorý má objem až 17 litrov. Nachádza sa pod lakťovou opierkou a ak ho otvoríte, tak viete vyhodiť dokonca aj držiak na poháre. Neviete vyhodiť dvojitú nabíjačku na mobilné telefóny bezdrôtovo, ale to nie je problém. Problém bude ak budete hľadať USB-C konektor vpredu.
A tým sa dostávam ku najzaujímavejšej časti vnútri Fordu Explorer. Tou je, bez pochýb, displej. Displej pred vodičom je síce malý, ovláda sa dotykovými tlačidlami, ktoré sú na volante. Dotykové tlačidlá sú priam desivé, ale stredový displej má atribúty výborného zariadenia.
Reakcie sú rýchle, logika je veľmi dobrá a celý displej si viete posúvať, či skôr naklápať a práve pod ním sú dva USB-C konektory, ktorými dokážete zase nabíjať a prepájať mobil s informačno-zábavným systémom. Akurát to môžete robiť aj bezdrôtovo, čiže táto funkcia nebude až tak veľmi využívaná.
Ak som skeptický voči volantu, tak maximálne voči tým dotykovým tlačidlám. Čo sa týka venca a tvaru, tak mi dokonca nevadí ani zrezanie z dvoch strán, z vrchu je useknuté a aj zo spodnej časti. Korunu všetkému dáva relatívne kvalitné spracovanie. V aute nič nevŕzga a dokonca na dvoch miestach prístrojovej dosky máte pripomienku v čom sedíte.
To najlepšie z platformy
Ford postavil svoje druhé elektrické vozidlo, tretím je Capri a štvrtým Puma Gen-E, na platforme MEB od iného výrobcu. Každý už vie, že mierim do Wolfsburgu. No a v ponuke je aj to najlepšie, čo aktuálne platforma ponúka. Čo to znamená? Znamená to dva elektrické motory a naozaj použiteľnú veľkosť batérie s rozumným nabíjaním. Ale pri nabíjaní ešte chvíľu ostanem. To je tiež samostatná kapitola, ktorú neradno podceniť.
Nabíjanie batérie je možné výkonom až 185 kW, ale musíte sa na to pripraviť. Buď musíte do navigácie zadať všetky prejazdové body a vyrátať si zvyškovú energiu, ktorú budete potrebovať v cieli, alebo môžete vyhrievanie batérie spustiť aj cez displej.
Mne sa podarilo dostať na maximum okolo 160 kW, ale vždy som vyhrievanie batérie púšťal pri teplotách v mínusovom spektre, aj keď to bolo len okolo -3°C. Vtedy mi za hodinu dokázalo posunúť celkový výkon nabíjania z 50 na zhruba 120 kW. Takže musíte rátať s nabíjaním dopredu. Ak budete nabíjať striedavým prúdom, tak máte stále 11 kW.
Ford sa pri modeli Explorer spolieha na tri rôzne pohony, pričom toto je ten najlepší z ponuky. Ako jediný má pohon všetkých štyroch kolies, aj keď výkonnejší motor s výkonom až 210 kW (286 k) je na zadnej náprave. Celkovo sa výkon dostáva na 250 kW (340 k) a je to naozaj cítiť. Veď zrýchlenie na stovku je v papieroch za 5,3 sekundy, čomu úplne s prehľadom môžem veriť.
Čo je ešte dôležitejšie, auto sa dokáže vysporiadať aj s horšou priľnavosťou. Môžu sa to určite aj pneumatiky Continental TS870P, ktoré ma ani raz nenechali na pochybách o ich vavrínoch vo viacerých hodnoteniach.
Aj na 20-palcových zliatinových diskoch je Ford Explorer stále komfortný a nepočuť žiadne výrazné prenosy hluku do interiéru. Pripomínam, že auto váži takmer 2,2 tony. No a tomu je adekvátna aj spotreba. V zime a pri tachometrom údaji 135 km/h sa mi podarilo jazdiť okolo 27 až 28 kWh na 100 km. Veľkou výhodou, pri tomto jazdení, je tepelné čerpadlo, ktoré síce stojí 1 530 €, ale v našich končinách je pre vás asi nevyhnutné. Ak som sa ale snažil mimo obce, tak som sa vedel pohybovať, aj napriek zimným podmienkam, do 20 kWh na 100 km.
Ani raz som nesiahol do studnice vypínania spotrebičov kvôli znižovaniu spotreby. Stále som mal dojazd viac ako 300 kilometrov, čo mi na deň úplne stačí. Keby je leto, alebo skôr jar, či jeseň, tak som si vedomý, že môj dojazd by sa kľudne dostal cez 500 km. A to aj s diaľničným tempom zníženým o pár kilometrov za hodinu.
Najkrajšie MEB auto?
Na platforme z Wolfsburgu vznikajú rôzne vozidlá, ale nenechajte sa pomýliť. Celková dĺžka Ford Explorer pasuje skôr na konkurenta nového modelu Škoda Elroq ako na konkurenta veľkého modelu Enyaq. Cenová hladina sa začína na 38 890 €. Je to kvôli tomu, že do zvýšenia DPH stál Explorer od 37 990 €, teraz sa cena posunula na vyššiu sumu, tá s DPH. Ale tušíte správne, toto prevedenie, ktoré má takmer kompletnú výbavu a niekoľko výrazných príplatkových prvkov, medzi ktorými je aj tepelné čerpadlo za 1 530 € bude stáť o niečo viac. Koľko?
Po zvýšení cien sa Ford Explorer dostáva takmer na 60 000 € s týmto najvýkonnejším prevedením s pohonom všetkých štyroch kolies a vlastne všetkým, čo kedy budete v aute potrebovať. Má výrazné pozitívne vlastnosti, vrátane zimného dojazdu a rozumného nabíjania, ale zároveň má miesto tradičných tlačidiel na volante plochy, ktorými máte ovládať rôzne funkcie tempomatu. Ak by som mal nájsť najhorší bod auta, tak sú to práve tieto dotykové tlačidlá. Inak je celý elektromobil postavený výborne a rovnako dobre je ovládateľné aj vozidlo samotné.
Ford Explorer EV AWD Premium
Motor |
Elektromotor x2 |
Kapacita batérie | 82 kWh brutto/79 kWh netto |
Výkon | 250 kW/340 koní |
Krútiaci moment | 679 Nm |
Prevodovka |
Automatická jednostupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4468 mm |
Šírka | 1871 mm |
Výška | 1639 mm |
Rázvor osí kolies | 2767 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 2179/561 kg |
Batožinový priestor | 445/1417 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,3 s |
Spotreba WLTP (kWh/100 km) | 16,6 |
Dojazd WLTP | 532 km (nabíjanie DC 185 kW) |