Ford Bronco Badlands

Test Ford Bronco Badlands: Broncosaurus Rex

Ak by si sa ma spýtali, aké najšialenejšie auto som tento rok šoféroval, asi by som už nepovedal, že to bol Mercedes-AMG GLC63 S e-performance. Určite to bol Ford Bronco! Ford sa totiž hecol a na náš trh dotiahol aj túto americkú ikonu, ktorá síce v domovine má niekoľko vybav, ale ku nám sa dostali dve. Buď si zvolíte Outerbanks, alebo Badlands.

A práve výbava Badlands je to, čo chcete. To, čo vás dokáže motivovať na jazdu v teréne, to, čo vás bude nútiť robiť veci, ktoré by ste inak nerobili. Nemyslím teraz zatváranie príbuzných do pivnice ako svojho času v Rakúsku, ale skôr myslím blbnutie aj na ceste s otvorenou strechou. Má na to predpoklady a vylepšený podvozok HOSS 2.0 s Bilstein tlmičmi, kovový aj predný nárazník a 17-palcové disky s pneumatikami BFGoodrich so špecifikáciou Baja Champion.

Ak ste to ešte nepostrehli, tak fakt Bronco je celkom veľký terénny automobil, ktorý má u nás výhradne päťdverovú karosériu a zároveň dáva najavo, že to myslí smrteľne vážne. Je to auto, ktoré vás chytí a už nepustí. Nepotrebujete ho, chcete ho!

Ford Bronco Badlands

Dôvodov prečo ho chcieť je hneď niekoľko a jedným z nich je určite to ako vyzerá. Toto je ozajstné terénne auto s masívnymi pneumatikami, ktoré majú šírku 285 mm, priemer disku 17 palcov, ale celkový priemer kolesa 33 palcov. Aj to je za celkovou svetlou výškou 261 milimetrov, ktorá umožňuje prejsť vlastne cez čokoľvek. Terénne prejazdy z auta sršia a Bronco sa nezľakne v žiadnom prípade. Veď čoho by sa malo zľaknúť, keď má vštepené off-roadové schopnosti ako máloktorý iný automobil.

Toto je predsa odpoveď na Géčko, odpoveď na Defender a aj odpoveď na Wrangler. Akurát do Európy prichádza v úplne inom zložení a iných detailoch. Môže sa stať, že Outerbanks pôsobí trochu civilnejšie, ale chcete to? Chcete predsa tú plnokrvnú verziu. Preto je dobre, že na náš trh neprichádza ani Bronco Sport ako menšia a crossoverovejšia verzia modelu. Bronco u nás nemá predchodcu a nemá reálne na čom stavať. Ale jeho životný cyklus začal celosvetovo už vroku 1966 a odvtedy bolo niekoľko generácií.

Tá súčasná okrem drsného off-roadového vzhľadu ponúka zaujímavú možnosť zhodiť panely nad vodičom, nad spolujazdcom, nad zadnými pasažiermi a aj ten zadný s prekrytím batožinového priestoru. Preto sa kufor otvára do boku a okno hore. Lebo sa dá rozoberať! Ford toto auto spravil dobrodružne. Bronco dokážete rozložiť aj viac a bezrámové dvere so schovaným sklom viete odložiť do kufra. Ja som to nerobil kvôli dažďu, ale za hodinku máte auto prestavané kompletne na niečo ako buginu. Bývať v prímorských krajinách a mať na auto prístrešok, tak diely ani nenahadzujem.

Ak sa na exteriér pozeráme ako na celok pripravený na drsný život, interiér je na tom veľmi podobne. Veď použité plasty vykazujú pocitovú odolnosť a všetko vyzerá, že určite vydrží aj drsnejšie zaobchádzanie. Najväčší šok som mal, keď som objavil odtok vo vaničke na nabíjanie telefónu. Takže aj ak vám do auta spŕchne, alebo šplechne, tak síce vytopíte mobil, ale nabíjačka by mala byť v pohode. Všetko sa dá ovládať jednoducho a aj so špinavými rukami. Možno displej úplne nie, ale tlačidlá na volante sú pogumované a rovnako sú pogumované aj tlačidlá na vrchu prístrojovej dosky. Tie slúžia na odpájanie stabilizátorov, zapájanie uzávierok diferenciálov a Trail Turn, ktorý pribrzdí jedno koleso v teréne a tým vám zmenší polomer otáčania. No a je tu aj tlačidlo obmedzenia, či úplného vypnutia stabilizačného systému, hlavne jeho protišmykovej zložky.

Pre tých, čo nemajú skúsenosti s Mercedesom môže byť mätúce použitie jedinej páčky vľavo. Ale je to logické, veď potrebujete mať čo najmenej takýchto ovládačov, aby ste mohli eliminovať potenciál zatečenia.

Medzi sedadlami si svoje miesto našla, už tradične, masívna páka prevodovky, ale aj prepínač režimov. Má označenie G.O.A.T. ako koza, ale s bodkami, čo vlastne znamená Go Over Any Terrain, čiže prejdenie cez akýkoľvek terén. Režimy volíte kolieskom, alebo si tlačidlami môžete pripojiť pohon prednej nápravy, alebo zapnúť systém na zjazd z kopca. Bronco pôsobí nezastaviteľne. Aj zvnútra.

Keď už sa do auta dostanete, lebo kvôli svetlej výške to niektorí zvládajú horšie, tak máte miesta dosť. A rovnako rozumný priestor majú aj pasažieri vzadu. Nebudú sa sťažovať, ale nebudú ani vo vytržení z tanečného parketu. A za hlavami budú mať masívny oblúk a celkom logicky je ovládanie okien v strede a nie na dverách. Rovnako je to aj vpredu a rovnako je to aj s reproduktormi systému Bang and Olufsen. Na dverách jednoducho byť nemôžu, lebo dvere môžete zvesiť.

Ford Bronco Badlands

Batožinový priestor so špeciálnym prístupom, podobným ako kedysi na japonských autách, kvôli rezerve na veku, je veľký a pravouhlý. Pod podlahou naviac skrýva malé úložné priestory na náradie potrebné k rozkladaniu auta. Kufor nemá žiadnu formu krytu v strede, ale má celkom slušnú výšku. Dokonca keď zhodíte strechu, tak môžete chladničku prevážať aj na stojato, ale otázka je, či ju pusti ochranný rám.

Zatiaľ je všetko úplne fantasticky terénne. Otázka prichádza ako sú na tom jazdné vlastnosti. Veď vozidlo využíva niektoré spoločné črty s Rangerom a zároveň je mnoho kratšie a obratnejšie. Veď na sypkom povrchu dokážete systémom Trail Turn ušetriť až 2 metre na polomere otočenia vďaka šmyku vnútorného kolesa. Na ceste to rozhodne neskúšajte. Ale aby sa Bronco rozbehlo, musí mať aj rozumný motor. A tento rozumný je! Z pohľadu výkonu je perfektný. Pod prednou masívnou kapotou je totiž motor V6 s objemom 2,7 litra a prepĺňaním dvomi turbami. Má výkon až 246 kW (335 k), ktoré primárne smeruje na zadné kolesá. Mne sa podarilo vypnúť ESP a vyjsť z križovatky rovnakým spôsobom ako s iným koníkom z ponuky Fordu.

Tlmiče Bilstein s dvomi komorami fungujú priam dokonale a čím rýchlejšie idete, tým sú azda lepšie. Toto tvrdenie platí najmä v teréne, na poľnej ceste, diaľnica je už trochu náročnejšia na kontrolu. Nie je to komfort, že sadnete do auta, ktoré vás v tichu prevezie cez celý kontinent. V modeli Bronco sa musíte občas aj zapojiť do deja. Nie, auto netrhá, nie je nervózne, ale jednoducho mu treba pevnú ruku. Ja som preto väčšinou na diaľniciach volil rýchlosť do 125 km/h, s ktorou si Bronco Badlands rozumie bez výhrad. Napriek celkovej stavbe vozidla ma teší, že Ford nechal aspoň čiastočnú dávku komfortu.

Auto s takýmto odporom vzduchu, výškou, všetkým, celou plochou, benzínovým motorom a hmotnosťou nemôže mať nízku spotrebu. Nebudete s ním jazdiť za 5 litrov. Teda áno 5 litrov na 50 km, možno na menej. Mne sa podarilo za približne 800 km dostať na priemer 12,7 litra. Je to dokonca ešte viac ako malo vyššie spomenuté AMG, ale každý 1 liter natankovaný do Bronca stál zato. Pri extrémnej snahe sa mi na palubnom počítači objavili hodnoty hovoriace o 8,6 litroch na 100 km, ale pri trochu terénnej jazde Bronco nemalo problém vypýtať aj 20 litrov.

Ford Bronco Badlands

Nie, toto auto nechcete kvôli spotrebe, aj keď mám taký tajný pocit, že v prípade implementácie motora V6 s tromi litrami objemu spaľujúceho naftu, ktorý má Ranger, by bol dopyt výrazne vyšší. Stále je tu však dobrá 10-stupňová automatická prevodovka, ktorá dokáže aspoň trochu spraviť jazdu ekonomickejšou. Veď predchádzajúca generácia s päťlitrovým osemvalcom s atmosférickým plnením a nie tak pokročilým automatom musela brať minimálne 15 litrov pri veľkej snahe.

Cena už našťastie nie je taký zásadný problém ako pár mesiacov dozadu. Vtedy sa odvíjala od sumy 90 000 €, ale medzičasom importér zlacnil Bronco Badlands o 10 000 €. To znamená, že takmer plne vybavené Bronco kúpite za 80 000 €. Jedine si môžete priplatiť za stan, prípadne za metalízu. A táto modrá je zase jeden z najlepších odtieňov. Bronco Badlands predstavuje zaujímavý portfóliový protipól ku Mustangu, tiež s koňom. A čo by som si vybral ja? Broncoo s prepravníkom, na ktorom je najdrsnejší Mustang aký sa dá kúpiť.

Toto rozhodne nie je praktické auto, ale máte z neho perfektný pocit. Je to auto, ktoré vytvára dojem, že prejde všade, že dokáže skákať, že dokáže lietať, že dokáže vlastne hocičo. Do práce nebudete chodiť po cestách, ale tak ako lietajú vtáky, krížom. A dáte to. Tu samozrejme platí nejaká občasná výnimka. Brodivosť je 80 centimetrov, ak by ste to chceli vedieť.

Ford Bronco Badlands

Motor V6 benzín
Objem 2694 cm3
Výkon 246 kW (225 k) pri 5250 ot/min
Krútiaci moment 563 Nm pri 3100 ot/min
   
Prevodovka Automatická 10-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4800 mm
Šírka 1937 mm
Výška 1962 mm
Rázvor osí kolies 2950 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2343/2805 kg
Batožinový priestor 873 l (po strechu)
Palivová nádrž 79 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 161 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,2 s
Spotreba (WLTP) 14,2/100 km  
Emisie g CO2/km 338