Po tom, čo automobilka Citroën oznámila odčlenenie modelov DS ako samostatnej značky bolo treba len počkať, či prvý model, DS5 doplní DS4, alebo DS3. Chronologická logika nepustí a DS3 bude ako úplne nový model, takže druhý zástupca novej značky je práve DS4. A treba hneď dodať, že vznikol ako facelift Citroënu DS4.
Niekedy sa stáva, že auto prekvapí. Zlá situácia nastáva, ak na seba strhne negatívne svetlo. Všetko záleží na pôvodných očakávaniach. DS4 nás prekvapila. Ale pozitívne. Čakali sme plavný francúzsky hatchback s luxusnejšou tématikou. Dostali sme omnoho viac ako to.
Skrytý potenciál
Pohľad klame. Vysoká svetlá výška je skôr doménou terénnejších áut. Ale nestratí sa ani medzi hatchbackmi v nižšej strednej triede. DS4 môžete zaparkovať aj kolmo na obrubník a máte veľkú šancu, že zostanete ešte výrazne nad ňou. Ani neškrtnete nárazníkom.
Očakávania o mäkkom pružení však prvá jazda po hlavnom meste zadupe do prachu. V meste sa kombinácia tvrdého podvozku a devätnásťpalcových diskov zdá ešte extrémnejšia ako ná nekompromisnom Renaulte Mégane RS Trophy. V meste to budete zvládať s drkotaním zubov v prípade nekvalitných ciest, ktorých málo nie je. Jasné, dá sa to vydržať, ale minimálne prvé kilometre budete ďakovať aspoň za veľmi dobré sedadlá.
Luxusný hatchback ožíva v momente ako sa dostáva mimo mesta na kľukaté cesty. Volant síce veľa citu nepobral, ale vždy viete, kam mieria kolesá a z riadenia máte výborný pocit. Zimné pneumatiky trochu podporili prirodzenú nedotáčavosť, ale stačí len povoliť plyn a auto prejde do pretáčavého šmyku. Akurát to máte v danej zákrute minimálne o sto percent vyššiu rýchlosť ako 80 percent populácie pri bežnej jazde. Podvozok je celkom agilný, možno mu chýba samosvor, ale na bočných cestách s dobrým povrchom funguje úplne dokonale. Na bežné jazdenie však odporúčame zostať pri osemnástkach a troche komfortu.
Hovorte, čo chcete, ale toto auto má v ponuke jeden výborný motor a dva naftové. Nikto netvrdí, že naftové sú zlé, veď napríklad vrchol sme skúšali v 308 SW GT BlueHDi 180 a bol veľmi dobrý. Ale benzín je pre túto verziu úplne dokonalý. Naftu si kľudne dajte do DS4 Crossback. Do normálnej DS4 si zvolte práve THP 210.
Tušíte správne, pod kapotou je naozaj motor THP, čo je 1,6-litrový štvorvalec s výkonom 155 kW (210 k). Perfektné je aj spojenie so šesťstupňovým manuálom. Nehovoríme, že manuál má úplne dokonalý chod, ale rozhodne nikoho neurazí a práve skôr vyvoláva dobré reakcie. Dráhy sú celkom pevné, páka nemá vôľu v jednotlivých stupňoch, dokonca ani na presnosť sa nemôžeme sťažovať. Možno nám nesedela iba príliš mäkká spojka.
Práve motor je malým drahokamom. Taký živelný nástup, takú ochotu točiť a tak pekný zvuk sme od neho naozaj nečakali. Niekde nad 3000 otáčok akoby ožíval a získal životnú energiu. Nakopnutie, prísun ako VTEC od Hondy. Pružnosť motora je úplne perfektná, zrýchľuje brutálne v celom spektre otáčok. Celková kombinácia podvozku (na 18tkach), motora a prevodovky pôsobí naozaj perfektne.
Lenže to sme stále v športových sférach. V tých sa pohybujeme s prijateľnou spotrebou okolo 8,5 litra. Pri úplne ľahkej nohe sme dali 5,3 litra na sto. Na zimných pneumatickách od Bridgestone! Celková spotreba sa dá udržať do 6,5 litra, čo vzhľadom na schopnosti auta predstavuje až šokujúco nízku hodnotu.
Predná maska určuje identitu
Do faceliftu spojeného so separatistickými tendenciami DS4 bol model, ešte pod krídlami pôvodnej značky, jasným bratom C4. Po modernizácii a odtrhnutí však spredu vyzerá úplne inak. Zadky boli rozdielne už v pôvodnej verzii.
Hatchback dostal už na začiatok vyššiu svetlú výšku, ktorej pozitíva sme už spomínali. Negatívom zostáva obrovský priestor medzi kolesom a blatníkom. Našťastie ho vizuálne zmenšujú devätnásťpalcové disky s jemnou šupkou čiernej farby vo forme nízkoprofilových pneumatík. Lenže tvrdosť devätnástok naznačuje, že o palec menší rozmer by mal byť ten ideálny. Naviac ušetrí pár eur.
Vpredu pribudla nová maska chladiča, ktorá vyzerá presne ako na väčšej DS5. Svetlá zase využívajú technológiu kombinácie LED a xenónu použitú aj na Citroëne DS3. V reálnom svete vidno perfektne rýchle natáčanie aj s prisvecovaním pri nízkych rýchlostiach. Xenónové diaľkové zase svietia tak, že vidíte presne to, čo potrebujete. Aj keď to nie je FullLED ako má Peugeot 308, tak tento systém je naozaj super.
Z auta sa samozrejme vytratili všetky znaky Citroënu a nahradili ich logá DS. Na prednej maske sú dokonca dva. Celkový dobrý dojem pri THP 210 kazí schovaná koncovka výfuku. Na naftových modeloch by to nevadilo, ale benzín by si reálnu koncovku zaslúžil.
Luxus v športovom aute
Koža na prístrojovke. Bodka. Áno, v hatchbacku nižšej strednej triedy môžete mať prístrojovú dosku potiahnutú reálnou kožou. Je to opcia za 1200 eur kombinovateľná iba s čalúnením Bracelet v niektorých farbách, v tomto prípade Havana, ale vyzerá geniálne.
Automobilka tvrdí, že prístrojová doska je potiahnutá ručne. Nemáme dôvod neveriť, lebo niektoré záhyby by jednoducho stroje tak nezvládli. A naviac na niektorých miestach vidno drobné nedokonalosti, ktoré dokáže spraviť len človek, stroj by ich nedal.
Rovnako perfektne sa tvári aj čalúnenie sedadiel. Ale sedí sa celkom vysoko. Na luxusný hatchback je to v poriadku, ale športové gény motora by žiadali posed trochu bližšie k zemi. Tým by sa odstránil aj problém menšej výšky nad hlavami pasažierov aj vpredu. Priestorové pomery vzadu sú horšie ako v C4, ale DS4 nemieri do jej vôd. Zadné sedadlá majiteľ aj tak veľmi používať nebude. Konštruktéri to vedeli a dozadu nedali ani otváranie okien.
Vek modelu najviac poznať na absencii niektorých systémov. Varovanie pred opustením jazdného pruhu je síce vymyslené dobre a vibruje sedadlo vodiča, ale udržiavanie pruhu nenájdete. Rovnako tak chýba aj adaptívny radarový tempomat. Ten však auto nemá možno kvôli dizajnu prednej časti, kde by jednoducho nesedel.
Jedinečný
Dá sa povedať, že DS4 s THP 210 je jedinečným autom. Nemá konkurenta. Teda medzi normálnymi autami. Inak by mu mohli konkurovať niektoré výrobky prémiových výrobcov. Ale nič to nemení na fakte, že najbližšie mu je koncernový model 308 GT s podobným benzínovým motorom. Ale kde má kožený poťah prístrojovky?
Martin Ofúkaný / Automotive Photography
DS4 THP 210 So Chic
Motor | R4 benzín |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 155 kW (210 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 285 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4284 mm |
Šírka | 1810 mm |
Výška | 1535 mm |
Rázvor osí kolies | 2612 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1355/1845 kg |
Batožinový priestor | 385/1021 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 235 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,6/5,0/5,9 |
Emisie g CO2/km | 138 |