DS3

Test DS3 E-Tense: S faceliftom prichádza technologický skok

Automobilka DS Automobiles je už plnohodnotnou rešpektovanou značkou a má aj vlastné modely. Konkrétne 4. Základom je DS3 a ten už stihol vo svojej fáze Crossback prejsť faceliftom. Zrazu stratil sa názov Crossback a predvádza teraz trochu iné tvary, ale hlavným prvkom zmeny je pohonná sústava elektrického modelu.

DS3 sa ku mne dostal po tom, čo som mal mať úplne iné červené auto. Malo mať dvojlitrový benzínový motor s výkonom 180 kW (245 k), bez elektronickej do pomoci, manuál, ale aj klasické logo GTI. Áno, mal to byť Golf. Lenže situácia chcela inak a miesto neho sa v mojich rukách ocitol tento francúzsky prémiový model. A budem veľmi predbiehať, ale nie som sklamaný. Priam som prekvapený akú veľkú zmenu zažil a čo teraz ponúka.

DS3 je stále chic

DS3 vzniklo ako veľmi kontroverzné SUV so zaujímavým tvarovaným. Krátka zadná časť ukazuje extrémny nájazdový uhol, ale aj pekné zadné svetlá. Predné svetla sa trochu zmenili a môžu mať maticové usporiadanie LEDiek pre lepšie osvetlenie a aj neoslnenie ostatných účastníkov premávky. Svetlá fungujú výborne, majú ale aj dennú časť, ktorá po bokoch masky steká smerom nadol v ostrých uhloch. Maska tiež dostala trošku ostrejšie tvarovanie, ale to je tak všetko, čo sa pri vylepšení vozidlá zvonku zmenilo.

Tento model stále ostáva v segmente B medzi SUV, čo potvrdzuje aj príbuzenstvo s ostatnými podobne veľkými vozidlami koncernu. Tu však vidno exkluzívnejšie a zaujímavejšie detaily. Exkluzívnejšie pôsobí napríklad Maska chladiča DS Wings, ale aj bočná línia okien s akousi plutvou v opačnom smere. Keďže strecha môže byť lakovaná čiernou, tak toto je detail optický zväčšujúci a zvyšujúci auto. Pretavuje sa však aj do interiéru a na dverách je línia jemne obmedzujúca výhľad von.

DS3

Model DS3 sa nesnaží preniknúť do žiadnej inej kategórie. Chce byť presne tým, čím je. Rovnako tak elektrická verzia má byť hlavne príjemným a štýlovým vozidlom do mesta. A presne toto jej ide perfektne. Zovňajšok je extravagantný a presne taký má byť. Veď ako inak chcete v meste zaujať? Ako inak chcete zaujať relatívne novou značkou, ktorá má ambíciu dostať sa do prémiovej sekcie?

Neštandardné a veľmi svojské tvary sú však kompatibilné so všetkými farbami karosérie. Ale aj tak treba uznať, že červená s čiernou strechou sú jednoznačne tými najlepšími voľbami. Keď k tomu prirátame ešte vrcholnú výbavu a väčšie zliatinové disky s priemerom 18 palcov, tak DS3 vyzerá naozaj exkluzívne. Vlastne, ak si zvyknete na tvar predných svetiel, tak nebudete mať žiadny vizuálny problém.

Hrubé prahy a miesta akurát

Prvé, ale absolútne prvé, čo vás zaujme pri nasadaní do tohto auta je šírka prahov. Je extrémna, prahy sú omnoho širšie ako vo väčšine ostatných áut. Je to z dôvodu, že platforma je iniverzálna a ponúka možnosť nielen spaľovacích agregátov, ale aj elektrických. No a elektrické autá majú čo? Batériu, ktorú treba chrániť nejakým spôsobom. Široký prah je v aute presne kvôli tomuto. Prekročíte ho ale veľmi ľahko. V prípade DS3 svoje zadky a zvyšky tiel posuniete do výborne tvarovaných predných sedadiel.

Predné sedadlá sú vhodné aj na dlhšiu trasu a nepredstavujú problém ani pre citlivejšie chrbty. Interiér znova pokračuje v avantgardnom naladení. V strede na štvorcoch otočených o 45° dokážete ovládať jednotlivé súčasti nového systému. Práve ten je výrazným pokrokom oproti predchádzajúcej verzii, lebo prináša jednoduchšiu manipuláciu s ľahším prevedením a lepšou grafikou. Jasné, niektoré detaily môžu byť stále trochu menej logické, ale nie je to nič vážne. Do logiky ovládania sa viete dostať v priebehu niekoľkých dní.

DS3

Druhý a menší displej je pred vodičom. Zobrazuje rýchlosť, ale môže mať asistenta vo forme výklopné ho sklíčka s head-up displejom. Toto riešenie je síce staré, ale stále bez akýchkoľvek raplovaní funkčné. Ani v súčasnosti mu nič nechýba a vodičovi pridáva taký ten dojem pilota stíhačky. V stíhačkách je predsa tiež displej riešený samostatným sklíčkom. Teda aspoň tých starších.

Interiér vpredu priestor nemá žiaden problém, na zadných sedadlách sa prejavuje celková veľkosť vozidla. Inak povedané, auto nenafúknete a na dĺžke 4 118 milimetrov ani ďalší výrazný objem nevyčarujete. Aj preto má batožinová časť objem iba 350 litrov a zadné sedadlá nie sú extrémne priestranné. To ale neznamená, že by sa na nich neodviezol dospelý človek. Len jednoducho bude trochu trpieť klaustrofobickými pohnútkami, lebo má to zvláštne skosené okno dverí zmenšujúce výhľad.

Nový motor je skok vpred

Predchádzajúca verzia DS3 s elektrickým pohonom e.tense mala batériu s kapacitou 50 kWh, z čoho využiteľných bolo 44 kWh a tiež elektromotor s výkonom 100 kW (136 k). Batéria síce ostala aj do modernizovanej verzie, ale motor je nový. Predvádza výkon až 115 kW (156 k) a ukazuje nielen lepšie dynamické parametre, ale hlavne lepšie spotrebové hodnoty.

Pôvodná verzia modelu síce v meste excelovala, ale v momente príchodu na diaľnicu klesalo napätie ako kameň do vody. Teraz už diaľnica nie je problém a na plné nabitie viete prejsť viac ako 250 km reálnymi diaľničnými rýchlosťami. Celková spotreba sa dá držať, vrátane týchto rýchlostných prejazdov, pod 19 kWh na 100 km. Mimo diaľnic však dokážete aj nižšie hodnoty. Mne sa podarilo najlepšie niekde okolo 12,5 kWh na 100 km. A v takomto režime by som dokázal prejsť výrazne viac ako tristo kilometrov na plné nabitie. Vlastne by to bolo 350.

DS3

Nabíjanie batérie je možné výkonom až 100 kW pri využití jednosmerného prúdu. Mne sa však najviac podarilo dosiahnuť hodnoty okolo 75 kW. Domáce nabíjanie som ale neskúšal, lebo sa ku mne nedostal kábel, nebol v kufri pribalený. To však záleží od zvolenej siete. Aj tak by som nabíjal maximálnym výkonom do 2 kW. Vlastne pri tejto batérií to asi stačí. Ak prejdete denne mimo diaľnic okolo 130 km, tak za noc si viete toľkoto energie doplniť aj štandardnou nabíjačkou.

Pri DS3 treba rátať s trochu tuhším nastavením podvozku, je to predsa auto, ktoré má vyžarovať aj trochu dynamiky. Ale komfort rozhodne nie je problémom. Auto nie je húpavé, tuhšie naladenie musí mať aj kvôli väčšej hmotnosti. Toto malé auto totiž váži 1 598 kilogramov, čo je ale na elektrické vozidlo stále bezproblémový údaj.

Toto je DS3 Opera E-Tense

Elektrické autá sú stále drahšie a rozhodne sú drahšie v momente ako majú prémiový nádych. Presne toto všetko spĺňa aj DS3 s touto výbavou. Čiže koľko je cena? 52 240 €. Ku základu má naviac hlavne DS Matrix LED Vision. Automobilka ponúka na vozidlo záruku 5 rokov alebo 100 000 km a na batériu až 8 rokov alebo 160 000 km. Je to vlastne dobrá ponuka a jediné čo, tak sa musí vysporiadať s konkurenciou. Tá prichádza nielen v podobe Peugeotu e-2008 a Oplu Mokka, ale aj vo forme Volkswagenu ID.3, prípadne ostatných malých crossoverov na elektrickú energiu. DS3 tu jednoznačne boduje imidžom a avantgardnosťou. Tieto tvary na ceste len tak nezovšednejú. A to je vlastne primárny dôvod na existenciu tohto vozidla. Vozidla, ktoré je po modernizácii násobne lepšie a nevadia mu stále ani výsuvné kľučky.

DS3 Crossback E-Tense Opera

Motor

Trojfázový synchrónny motor s permanentným magnetom

Kapacita batérie 50 kWh
Výkon 115kW/156 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4118 mm
Šírka 1548 mm
Výška 1534 mm
Rázvor osí kolies 2558 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1598 kg/377 kg
Batožinový priestor 350 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
Spotreba (kWh) 17 (priemer počas testu)
Dojazd 395-402 km