Test DS3 Crossback E-Tense Performance Line: Elegancia z Paríža v elektrosvete

DS3 je presne tým autom, ktoré zaujme a má určité čaro osobnosti. Toto je vlastne už jeho druhá generácia. Kým prvá bola výlučne hatchbackom, teraz s doplneným názvom Crossback zasahuje medzi crossovery. Ale tento model má ešte jedno doplnkové označenie E-Tense. To hovorí veľa o systéme pohonu.

Automobilka DS Automobiles označením E-Tense tituluje autá, ktoré majú niečo s elektrickou energiou. Pri väčšom DS7 Crossback hovorí o využití elektromotora a batérií ako doplnku pohonu, čiže o plug-in hybride. Ale pri menšom DS3 Crossback zase naznačuje, že toto je čisto elektrická verzia.

Výhodné rozdelenie

Aj keď sa to možno nezdá, tak práve DS Automobiles má naozaj rozumne vyriešené rozdelenie elektrickej ponuky. Kým DS7 Crossback má plug-in hybrid a dajú sa s ním bez akýchkoľvek nabíjacích problémov prekonávať aj dlhé vzdialenosti, DS3 Crossback je čisto elektrické auto a jeho teritóriom je mesto, okres, kraj. Nie je primárne určený na prekonávanie extrémnych vzdialeností. Veď to by trvalo dlhšie kvôli nabíjaniu, aj keď je rýchle.

Malý crossover je ideálnym mestským autom, vzhľadom na rozmery. Batéria by ho predurčovala aj na dochádzanie do hlavného mesta, kľudne z Piešťan a na jedno nabitie tam aj naspäť. Akurát, že v meste lepšie funguje rekuperácia a tým sa spotreba energie na sto kilometrov výrazne znižuje. Dokonca po medzimestskej etape dojazd pri využití režimu B, čo je najvýraznejšia rekuperácia, rastie.

Energiu DS3 Crossback uskladňuje v batérii s kapacitou 50 kWh. To znamená, že z wallboxu zvládnete nabitie za 5 hodín. Jasné, na toto auto potrebujete práve wallbox, lebo z tradičnej elektrickej siete s 230 voltami to trvá 30 hodín. A v takom prípade by ste nestihli prísť do zamestnania.

Nabitie môže byť aj extrémne rýchle. DS3 Crossback E-Tense podporuje nabitie z nuly na 80 percent za pol hodinu. Ale to iba v prípade, že nájdete nabíjaciu stanicu s výkonom 100 kW. Nabíja sa teda takým výkonom ako má samotný elektomotor. Iná súvislosť tam však nie je. Elektromotor má výkon 100 kW (136 k) a krútiaci moment 260 Nm. Ten je však dostupný okamžite a preto DS3 dokáže naozaj extrémne rýchlo vystreliť z križovatky, alebo semaforu.

Elegancia s avantgardou

Keď automobilka predstavila model DS3 Crossback, tak ostali fanúšikovia rally trochu zarmútení, lebo toto už nie je hothatch. Toto je crossover, ktorý má byť pekný a jedinečný. O tom hovoria aj zapustené kľučky, ktoré sa vysúvajú.

Jediné, čo trochu eleganciu posúva do ústrania je fakt, že toto je verzia Perfomance Line v celočiernej kombinácii. Nie je to zlé, ale prestavte si luxusne pôsobiacu verziu Grand Chic s chrómovými prvkami a bledou farbou! Aj tá vyzerá k svetu. Takto je DS3 Crossback skôr nenápadným autom a vôbec nekričí. Vôbec nekričia ani svetlomety. Povedzme si na rovinu, halogény by v takomto aute čakal málokto, ale aj toto je asi súčasť avantgardy. Tých 1 600 eur príplatok za DS Matrix LED Vision za zváženie naozaj stojí.

LEDkové predné svetlá majú nielen lepšie svietenie, aj vďaka tomu, že sú maticové, ale majú aj nižšiu spotrebu elektrickej energie. Na nabitie tak prejdete viac. Ale aj teraz sa úplne bez problému dá jazdiť 260 a viac kilometrov. Dokonca aj v zime. WLTP udáva dojazd na plné nabitie 320 kilometrov. Na jar a jeseň je aj toto dosiahnuteľná méta. NEDC 430 kilometrov už tak ľahko nepôjde.

Jazda v zime znamená kúrenie a to znižuje dojazd. Našťastie má DS3 Crossback štandardne tepelné čerpadlo, ktoré nie je tak energeticky náročné a tým pádom neznižuje drasticky dojazd. Toto je jedna z tých vecí, ktoré sú naozaj dôležité. V Škode Enyaq je napríklad tepelné čerpadlo za príplatok.

Chic aj dnu

Napriek tomu, že táto výbava má označenie Performance Line, tak vnútri pôsobí znova elegantne a to dokonca aj s červenou aurou sedadiel. Jasné, bledá farba by vytvorila ešte väčšiu šou, ale toto je o praktickosti. Vlastne vpredu sa nie je na čo sťažovať. Teda v momente, keď si zvyknete na to, že ovládanie okien je vedľa radiacej páky. Takéto retro riešenie nie je kvôli ušetreniu, ale kvôli dizajnu. Veľké ovládače okien majú zaujímavý a zložitý tvar, ale používajú sa rovnako ako je zvykom.

Vlastne ostrejšie línie a štvorce otočené o 45 stupňov, prípadne niekde kosoštvorce sú základným dizajnovým prvkom. Tomuto štýlu je prispôsobený aj dizajn displejov. Menší problém predstavuje ovládanie kapacitných tlačidiel pod displejom v troch štvorcoch. Nemá haptickú odozvu a tým pádom nie je vždy jasné, či sa podarilo stlačenie. Jediným tradičným tlačidlom v tejto zostave je spínač výstražného blikania. Ku infotainmentu je naviac možné pripojiť telefón. Teraz nehovoríme o Apple CarPlay a Android Auto, ale o monitorovaní auta cez aplikáciu. Takto máte prehľad o nabíjaní a o tom aký má DS3 ešte dojazd, prípadne kde je zaparkovaná. Aplikácia je veľmi jednoduchá a prehľadná a naviac sa podľa nej dá spraviť kniha jázd.

Nastupovanie dopredu aj dozadu prináša prekvapenie vo forme extrémne širokého prahu. Avšak toto je len o zvyku a pri piatom nasadnutí si široký prah ani nevšimnete. Naviac podvedome vytvára dojem väčšej ochrany. Nie je tam len kvôli pasažierom, ale aj kvôli batériám.

Zadný priestor pre pasažierov je adekvátny tomu ako je auto veľké. Miesta nie je na rozdávanie, ale stačí. Toto auto je výrazne menšie ako napríklad Peugeot e-2008, ale zase má úplne iný štýl, ktorý sa nehrá na sťahovacie auto. A tomu je adekvátny aj kufor s objemom 350 litrov.

Cena je naozaj rozumná

Aktuálne stojí DS3 Crossback E-Tense s výbavou Perfomance Line len o 10 eur menej ako 35-tisíc. A to je naozaj rozumná suma, lebo za ňu je auto, ktoré sa pomaly dostáva medzi prémiových konkurentov. Má však veľkú batériu, rýchle nabíjanie, tepelné čerpadlo a jedinečný dizajn. Avšak odporúčame siahnuť po elegantnejšom Grand Chic. Poďakujete nám neskôr. Vizáž takéhoto modelu s bledým interiérom Rivoli (150 eur) s bledou farbou zovňajšku Crystal Pearl je naozaj fantastická. A nezabudnite na LEDkové predné svetlá. Pri Grand Chic na ne nezabudnete, lebo na rozdiel od Performance Line sú sériovo.

DS3 Crossback E-Tense Performance Line

Motor

Trojfázový synchrónny motor s permanentným magnetom

Kapacita batérie 50 kWh
Výkon 100kW/136 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4118 mm
Šírka 1548 mm
Výška 1534 mm
Rázvor osí kolies 2558 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1614 kg
Batožinový priestor 350 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (kWh) 17,0 (priemer počas testu)
Dojazd 320 km WLTP