Test Dacia Sandero Stepway CVT: Takmer dokonalá konfigurácia

Daciu Sandero sme testovali iba pred pár týždňami a už zasa vám servírujeme jej ďalší test. Ak sa pýtate prečo, otázka je na mieste. Odpoveď je ale viac než jasná, toto Sandero je úplne iné! Tentokrát totiž ide o robustnejší outdoorový model Stepway s výkonnejším a hlavne turbom dopovaným motorom TCe s obstojnými 67kW/91 koňmi a prevodovkou CVT.

Ako sme spomínali už v minulom teste Sandera, auto je to budgetovo zamerané, zvonku ale nepôsobí vyslovene lacno. A tento dojem je ešte lepší v prípade testovanej verzie Stepway. Tá dostala do výbavy ochranné šedé oplastovanie vpredu aj vzadu, avšak v decentnej miere. Rovnako sú tu robustne pôsobiace strešné lyžiny s emblémom Stepway. Nechýba ani plastová ochrana dverí a lemov blatníkov, proste outdoorová edícia ako sa patrí. Je až zarážajúce, o koľko hodnotnejšie a lepšie Sandero vyzerá v tejto edícii v porovnaní s bežnou variantou. Už len pohľad na prednú masku s chrómovanými elementami urobí veľa. Inak ide stále rozmerovo o bežné Sandero s LED svetlami v modrej farbe. My by sme ale radšej volili medenú, ktorá sa podľa nás vydarila viac. Nevadí, aj tak je Sandero Stepway v tomto prevedení sympatické auto s vydareným, mierne outdoorovým imageom. Päťlúčové 16” hliníkové disky sa mu tiež hodia a dodávajú viac šmrncu ako iba malé plastové kryty kolies. Takže za nás spokojnosť, toto je rozhodne najkrajšia verzia Sandera, za ktorú sa oplatí priplatiť, ak vám aspoň trochu záleží na vzhľade.

Kabína je v podstate identická s bežnými Sanderami, avšak vďaka lepšej výbave sa aj tu nájdu prvky, ktoré zavážia smerom k lepšiemu dojmu. Tak napríklad automatická klimatizácia tu má celkom pekné strieborné kruhové ovládače, známe aj z modelov Renaultu. Výduchy ventilácie majú oranžové lemovanie, ktoré ladí s lištami dverí a tiež so sedadlami. Tie majú oranžové prešívanie a nápisy Stepway. Pekne zladený je aj textilny a štruktúrovaný obklad palubovky, ktorý je v rovnakom prevedení ako vrchná časť operadiel. Žiadnu digitálnu prístrojovku tu nečakajte, stačiť musia poctivé ale prehľadné ručičkové budíky, ktoré majú aj dobrú čitateľnosť. Kožený volant s multifunkciou sa drží dobre, máte na ňom aj tempomat a 91 koní pod kapotou sa prebúdza na stlačenie tlačidla. Kľúč môže po celý čas zostať vo vrecku, keďže aj odomykanie a zamykanie je automatické. To je u auta danej cenovej kategórie veľmi príjemné. Nechýba USB, teda až v počte dvoch kusov. Apple Car Play, Android Auto, vstavaná navigácia či parkovacia kamera. Vo výbave tohto auta nič zásadné pre bežný život na cestách nechýba. Výhradu ale máme voči voliču prevodovky, kde nám chýbal citeľnejší prechod medzi rôznymi polohami. Páka ide príliš ľahko a necítite prechod z jednej polohy do druhej, čiže poľahky budete na mieste vŕkať so zaradeným N v domnení, že tam máte D. Plasty sú stále tvrdé, avšak celkom pekne spracované a keďže ani nevydávajú pazvuky, zásadne to neriešite. Čo tomuto autu nechýba je vnútorný priestor, ktorý je na danú kategóriu veľmi vzdušný a štedrý. Vpredu pre dve osoby asi bez najmenšieho problému aj na dlhú trasu. Vzadu to je ale stále obstojné a vcelku príjemné zvezenie aj na stredne dlhú trasu, avšak skôr pre dve než tri osoby. Do kufra ešte nabalíte aj celkom slušných 410 litrov batožiny, čo tiež nie je málo.

Pod kapotou tohto Stepwayu pracoval litrový benzín. Tri valce a výkon 67kW/91 koní síce neznie ako veľa, avšak majúc v pamäti čerstvé dojmy z testu základnej atmosférickej verzie ide predsa len o omnoho použiteľnejšiu motorizáciu. Na stovke je za 14,2 sekundy, čo neohúri, avšak vďaka pomoci turba je dynamika vcelku prijateľná. Na diaľnici nie je problém ani s udržovaním tempomatového tempa 140 km/h, avšak treba rátať s vyššou mierou hluku. Odhlučnenie by teda mohlo byť lepšie. Samotné CVT je typické tým, že pri prudkom zošliapnutí pedálu plynu otáčky prudko vyletia nahor a klesnú až po jeho uvoľnení. V tomto ohľade ale niet Dacii čo vyčítať, to je proste CVT to všetkým čo k nemu patrí. Spotreba po týždni sa ustálila na hodnote 7,8l/100km, čo nie je úplne málo. Treba ale brať do úvahy, že takmer 350 km sme prešli rýchlym diaľničným tempom okolo 140 km/h, na čo Sandero predsa len nie je úplne určené. Pri kľudnejšom jazdení primárne v meste a medzi obcami je celkom určite možné ísť výrazne pod 7,5l/100km. Tak či onak, ak by sme mali voliť medzi najslabšou verziou SCe a touto TCe, jednoznačne by sme išli do tejto. Auto je omnoho použiteľnejšie a živšie. Ak by sme si ale mali vybrať, šli by sme radšej do manuálu, ktorý má Dacia celkom fajn. CVT je špecifický typ prevodovky, ak ale vyslovene chcete automat a viete ako takáto prevodovka funguje, nespravíte žiadnu zásadnú chybu. Jazdné vlastnosti sú jednoznačne naklonené pohodovému štýlu jazdy, dynamika a motorizácia na žiadne pretekanie nie je. Avšak podvozok sa drží stopy zubami nechtami a nehrozí tak, že by ste ani s týmto motorom rýchlosť prestrelili tak, aby nezvládol väčšinu bežných situácií.

Že je Sandero výborné budgetové auto nám potvrdil už predošlý test slabšej motorizácie. Verzia Stepway so silnejším motorom samozrejme stojí o niečo viac, ale je hodná každého jedného eura príplatku. Vyzerá drahšie, krajšie a ako vyspelšie auto. Pritom ide hlavne o oplastovanie a doplnky, tie ale vedia urobiť naozaj veľa. Dokonca ani v jeho výbave nič zásadné nechýba a tak je geniálnym produktom, ktorý by odporučil aj ústav hodnoty za peniaze. Slabinou ostáva vyšší hluk vo vysokých rýchlostiach, za ktorý ale môže aj CVT a dá sa riešiť voľbou manuálu. Sandero vo verzii Stepway Comfort, akým bolo testované vozidlo, začína v danej špecifikácii na sume 14 100 eur s DPH. Za tieto peniaze iné, lepšie vybavené a univerzálnejšie auto ktoré vyzerá k svetu proste nezoženiete.

Dacia Sandero Stepway Comfort TCe 90 CVT

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 67 kW (91 k) pri 4500-5000 ot/min
Krútiaci moment 160 Nm pri 2100-3750 ot/min
   
Prevodovka Automatická CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4099 mm
Šírka 1848 mm
Výška 1587 mm
Rázvor osí kolies 2604 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1122kg
Batožinový priestor 410l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 163 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 14,2 s
Spotreba (WLTP)

NA

Emisie g CO2/km NA