Test Dacia Sandero SCe: Back to the roots

Dacia Sandero je na trhu aktuálne už v tretej generácií, ktorá je stále ešte relatívne novinkou. Toto auto je odpoveďou na otázku, ako má vyzerať extrémne lacné a pritom moderné malé auto pre 21.storočie. Nami testovaný model bol vybavený tým najslabším benzínovým motorom SCe bez turba s výkonom iba 65 koní, avšak v najvyššej výbave Comfort. Ako takáto kombinácia funguje v praxi, napovie náš test.

Sandero je síce jedno z najlacnejších áut na trhu, avšak nevyzerá tak. Predná maska je síce jednoduchá ale elegantná a vkusná, kde sa predné zatmavené svetlá s LED technológiou napájajú do širokej čiernej masky. Samotná optika svetiel je dokonca oživená aj o taký detail, akým je nápis Dacia. V prednom nárazníku nechýbajú ani hmlovky. Vzadu sú tiež pomerne jednoducho tvarované svetlá, avšak celá zadná časť Dusteru je príjemne zaoblená. Fajn detailom je otváranie kufra tlačidlom medzi vekom a nárazníkom, keďže niektoré staršie Dacie sa otvárali stlačením kovového zámku. Ani pri pohľade zboku nenájdete nič rušivé a do celkovej vizáže dobre zapadajú aj 15” kolesá Flexwheel Sorane. Celá karoséria Sandera sa nesie v jednoduchej estetike, ktorá je za danú cenu veľmi vkusná, hodnotná a moderná a dokonca obsahuje aj pár detailov, ktoré by ste na budgetovom aute nečakali. Hovoríme napríklad o spomínaných nápisoch Dacia v svetlách. Jasné, nie je to auto, ktoré vyhrá súťaž krásy alebo bude ohurovať, ale to ani náhodou nemá v popise práce. Toto auto stojí v základe pod 9 tisíc eur a za takúto sumu je jeho dizajn geniálne vydarený a vonkoncom sa nemá za čo hanbiť ani pri drahších konkurentoch. Aj keď, tých úplne nemá.

Aj interiér je navrhnutý rozumne, s dôrazom na jednoduché, ale nie lacno pôsobiace tvary. Áno, plasty sú tvrdé, ale za danú cenu je to absolútne akceptovateľné. Veľmi pekným prvkom je ale textilný obklad palubovky, príjemný na dotyk aj pohľad. Výduchy ventilácie majú zaujímavý tvar a štvorramennému volantu nechýba multifunkcia, kožené prešívanie ani tempomat. Za ním sú tradičné analógové ukazovatele v bielej farbe s červenými ručičkami a jednoduchým palubným počítačom. Nič viac nepotrebujete. Dusteru nechýba ani klimatizácia, aj keď manuálna s jednoduchými plastovými ovládačmi. Aj Dacia ide s dobou a tak ani Sanderu nechýba tablet infotainmentu na vrchu palubnej dosky. V tomto prípade má 8” displej a grafika je extrémne jednoduchá, prehľadnosť však netrpí. Navigácia tu síce nie je, avšak vďaka plnej konektivite Apple aj Android si ju viete premietať z mobilu. Silnou stránkou sú aj odolné látkové sedadlá s pekným prešívaním a akurátnou tvrdosťou aj bočným vedením, v ktorých sa budete cítiť dobre aj na dlhšej trase. A čo sa priestorových pomerov týka, stredne dlhé trasy problémom fakt nie sú. Silnou stránkou tohto auta je totiž vnútorný priestor. Vpredu sa sedí pomerne vysoko, avšak priestorovo veľmi štedro a priestranne v každom smere. Na pomery triedy je to veľmi fajn aj vzadu a dve dospelé osoby tu zvládnu obsedieť aj dlhšie a bez trápenia. Batožinový priestor má objem 410 litrov, čo v takomto aute bohato stačí. Jedinou nevýhodou je vysoká nakladacia hrana, čo trochu sťažuje nakladanie a vykladanie. Objem a využiteľnosť sú ale úplne v pohode.

Pod kapotou bolo trojvalcové benzínové srdce označené SCe s objemom iba jeden liter. Výkon 49 kW/65 koní a 95 Nm sú hodnoty, ktoré patria v dnešnej dobe medzi úplný základ ponuky. A zároveň aj základ motorizácie Sandera, ktorý je spriahnutý s päťstupňovým manuálom. Ten radí presne, aj keď nemožno čakať žiadnu mechanickú super precíznosť. Povedzme si rovno, slovo dynamika a táto motorizácia nejdú veľmi dokopy. Zrýchlenie na stovku trvá 16,7 sekundy a tak je jasné, že predbiehacie manévre, najmä v stredných rýchlostiach, sú vždy buď adrenalínovým športom alebo vyčkávaním na veľmi dlhý úsek cesty s voľným protismerom. Všetko samozrejme sprevádzané vysokými otáčkami nad hodnotou 2000, v ktorých motor musíte držať, aby ste z neho vydolovali výkon. Z tohto pohľadu ide vlastne o zábavné auto ako zo starej školy. Na diaľnici sa dostanete aj na 130 km/h a viete ju udržiavať, avšak zrýchlenie na toto tempo trvá večnosť. Výkon 65 koní bez podpory turba je aj v takomto malom aute určený buď pre veľmi pokojného seniora, odchovaného na podobných parametroch, alebo na jazdenie prevažne v meste. V nízkych rýchlostiach v obci je výkon motora dostatočný a ak nemáte ambície vyhrávať semaforové šprinty, 65 koní vám tu postačí bez problému. Ak ale plánujete Sandero používať aj mimo mesta, na dlhšie trasy alebo prevážať viac pasažierov, jednoznačne je z hľadiska dynamiky zásadne lepšou voľbou silnejší, 91 koňový motor. Túto motorizáciu si ale vieme dobre predstaviť v prípade, ak má Sandero slúžiť výsostne v meste. Napríklad ako rozvážkové vozidlo alebo povoz seniorského páru, ktorý sa nemá kam ponáhľať. Takáto skupina zákazníkov sa poteší aj spotrebe, keďže toto auto jazdí v podstate za nič. My sme sa dostali v kombinovanom režime na 4,6 litra, čo je skutočne skvelá hodnota.

Podvozok je naladený skôr tuhšie a to pri nízkom výkone znamená, že sa do zákruty môžete vrhnúť prakticky hociakou rýchlosťou, akú je auto aktuálne schopné vyvinúť. Faktom je, že Dacii sa v prípade Sandera podarilo navrhnúť veľmi sebaistý podvozok, ktorý ďaleko predbieha schopnosti motora. A tak by to malo byť vždy a všade. Auto sa síce vie mierne nakloniť, stopy sa však drží zubami-nechtami. Napriek vyššej tuhosti však nečakajte žiadne veľké rázy a otrasy nesúce sa do kabíny, podvozok je oproti predošlým generáciám skokom vpred a skutočne sa vydaril.

Takže, aká je Dacia Sandero s najslabším motorom v najvyššej výbave? Pre klientelu, ktorá hľadá maximum za minimum peňazí, je vynikajúca. Auto na obrázkoch v danej výbave začína na sume 10 650 eur s DPH, čo je vskutku ľudová suma, ktorej je takmer nemožné konkurovať. Za tieto peniaze dostanete jednoducho ale sympaticky navrhnuté, moderné malé auto, ktoré má vo výbave také prvky, ako infotainment systém, konektivitu so smartfónmi, klimatizáciu, USB port, LED svetlá či tempomat. Niektoré z týchto prvkov boli ešte pred nie tak veľa rokmi súčasťou výbavy ďaleko drahších áut vyšších tried. Atmosférický motor SCe ohúri spotrebou, nie však výkonom. Avšak určitej špecifickej skupine zákazníkov môže stačiť aj jeho 65 koní, takže zavrhovať ho rozhodne netreba. Dacia je stále verná svojej povesti výrobcu lacných áut, avšak ľuodvú cenu už sprevádza aj kvalita, pekný vzhľad a neprekonateľný pomer ceny a hodnoty.

Dacia Sandero SCe 65 Comfort

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 49 kW (67 k) pri 6300 ot/min
Krútiaci moment 95 Nm pri 3600 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 5-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4088 mm
Šírka 1848 mm
Výška 1499 mm
Rázvor osí kolies 2604 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1090/367 kg
Batožinový priestor 410l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 158 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 16,7 s
Spotreba (WLTP)

5,2 -5,5 l/100 km

Emisie g CO2/km 117-124