Test Dacia Sandero Stepway: Sci-fi je realitou

Kedysi boli navigačné systémy len v drahých autách, drahé autá mali radarové aparáty za predným nárazníkom. Ale doba sa mení a tieto prvky sa udomácňujú v čoraz lacnejších autách. Čudujeme sa? Nie. Ale tým pádom základná cena trochu rastie. Sandero tretej generácie už nie je tým, čo bolo v tej minulej a je kvalitnejšie, lepšie a krajšie ako kedykoľvek doteraz.

Nové Sandero už nie je postavené na výpredajových častiach Renaultu, nie je to dve generácie dozadu. Tretia generácia je postavená na modernej platforme najmodernejšieho Renaultu Clio s poradovým číslom 5. Číslo 5 teda žije aj v útrobách druhej najmenšej Dacie, veď už je na trhu aj elektrický Spring.

Terenné štýly

Dacia hneď na začiatku predaja modelu Sandero ponúka dve samostatné verzie, ktoré majú samostatné cenníky a sú takmer samostatnými modelmi. Stepway prichádza s výraznejšou terénnou vizážou, ktorú podporujú plastové lemy okolo celej spodnej časti karosérie. Vyzerá odhodlane aj napriek tomu, že nemá štvorkolku.

O odkaze na istú taliansku automobilku vyrábajúcu traktory a športové autá ste už určite počuli. Ak nie, tak sa pozrite na predné svetlá, teda denné svietenie a potom na SUV model tej automobilky. Dobre, tento odkaz je dosť klišé, ale ku predným svetlám treba povedať, že majú LED osadenie aj stretávacích svetiel.

Vzadu je všetko tak trochu evolúciou toho, čo bol predchodca, akurát pôsobí o dva svetelné roky novšie. Línie vytvárajú pocit väčšej dynamiky a otváranie kufra je už spínačom vo vybraní nárazníka, nie tlačidlom umiestneným o 10 centimetrov vyššie ako samotné miesto, kde treba potiahnuť veko smerom nahor.

Ku unikátnej výbave Sandera patria aj modulárne strešné lišty. Tie sú v bežnom usporiadaní pozdĺžne, ale po premontovaní jednoducho torxovým kľúčom môžu byť otočené o 90 stupňov a vytvoriť tak klasické priečne držiaky čohokoľvek. Sú sivo-striebornej farby, tak pekne ladia s rovnako sfarbenými plastami na prednom a zadnom nárazníku. A veľmi podobný odtieň majú aj puklice. Naozaj sú to puklice na diskoch s piatimi lúčmi, ale oceľovými.

Dospelý hatchback

Nastupovanie sprevádza veľmi odtlmené buchnutie, ktoré je tiež veľmi vzdialené tomu trochu plechovému, ktorým disponoval predchodca. A vodič sa okamžite ocitá  v naozaj modernom interiéri. Tu je práve to sci-fi. Lepšie vybavené Sandero Stepway ponúka nielen navigáciu na vyvýšenom displeji, ale dokáže aj zrkadliť telefón cez Android Auto a Apple CarPlay. To by nebolo až také závažné, ale dokáže to bezdrôtovo.

A celkom sci-fi pri predchodcovi bola aj automatická klimatizácia. Tá ale predstavuje aj pre výbavu Comfort príplatok 190 eur. Choďte do toho, toto je veľmi použiteľný vylepšujúci prvok. Čo však poteší a nie je to vedecko-fantastická novinka, ktorá donedávna bola len v luxusných autách, je lakťová opierka. Tú má vodič uchytenú priamo na operadle svojho sedadla. Dobre, spolujazdec má smolu, ale už toto je príjemný bonus novej generácie Sandera.

Priestorovo je tiež badateľný nárast a aj pasažieri vzadu sa zmestia bez výraznejšieho problému. Teda ak nemajú dva metre a 150 kíl. V takom prípade by to bolo ťažšie, ale nie nemožné. Popri, na danú dĺžku, schopnom mieste vzadu ostáva aj celkom príjemne veľký batožinový priestor. Má objem 410 litrov. A jeho najväčšou nevýhodou je, že má vyššie nakladaciu hranu a tá je priamo lakovaný kov. Tu je nevyhnutné siahnuť po nejakej ochrane. Dacia niečo určite vo svojom katalógu príslušenstva mať bude.

Keď sme prešli z prednej časti úplne dozadu, tak je na mieste vrátiť sa naspäť na miesto vodiča. Takto pohodlné sedadlá ešte Sandero nikdy nemalo. A nemalo ani takto pekné prevedenie prístrojovej dosky. Má síce všade tvrdé plasty, ale, vo výbave Comfort, dokáže zaujať látkou čalúneným pásom tiahnucim sa celým stredom horizontálne. A to je celkom cool, fresh a príjemný doplnok.

Netreba GPF

Malé auto nepotrebuje veľký motor. Dobre, predchádzajúca generácia ako Renault v Južnej Amerike disponovala aj dvojlitrom. Tu by to však európske emisné normy nerozdýchali, tak treba aj adekvátne pristupovať k ponuke agregátov. Sandero má viac litrových trojvalcov, Stepway však môže mať len tie prepĺňané. A v prípade verzie so spaľovaním LPG má aj trochu väčší výkon. Ale to je jediný rozdiel. 7 kW (9 k) naviac.

Tento kus má však klasické spaľovanie benzínu, čo znamená splašených 67 kW (91 k). Sú spojené s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, ktorá ponúka trochu gumovú kulisu, ale nič, čo by zásadne vadilo, veď toto auto nestojí ani 15-tisíc eur. To, že motor poháňa iba predné kolesá už sme spomenuli a je to tak ako to má byť. Kto by platil naviac za štvorkolku? Dobre, Suzuki má aj také niečo pre Swift, ale väčšina zákazníkov aj tak siahne po predokolke, naviac by tým Dacia znova niečo poposúvala na emisných limitoch.

Niečo o jazde už napovedá samotné určenie auta. Nebude to pretekanie na okruhu. Na to nie je Sandero stavané a Stepway už vôbec nie. Je to pohodlná jazda a preprava ľudí aj na väčšie vzdialenosti. Čiže komfort je prvoradý a podvozok je omnoho lepšie utlmený ako v predchodcovi. Ale zase, ak sa rozbehnete, tak zvláda až neuveriteľné kúsky v zákrutách. Nie, vážne, auto sa nakloní, ale pekné sa snaží držať stanovenej stopy.

Výkon motora je limitujúcim faktorom. Sandero Stepway treba, najmä na diaľnici, trochu naháňať. Aj napriek šiestemu prevodovému stupňu sa tu vyšplhá spotreba nad 7 litrov. Ale ak pôjdete mimo miest po bočných cestičkách a bude sa kochať, tak ju stlačíte pod 5 litrov. Pritom veľkým bonusom motora je, že nepotrebuje filter pevných častíc, takže v meste mu nehrozí závažný problém s preplnením aj keď benzínové motory na tento neduh filtra až tak náchylné nie sú.

S čím ho treba?

Treba ho porovnávať napríklad s odídencom, s Hyundaiom i20 Active, ktorý mal tiež takéto stvárnenie. Ale tu je na mieste minulý čas, lebo už v ponuke novej generácie nie je. Avšak, aj keď z vyššej triedy, ale iba tesne, pokukuje po Sandere Stepway Fiat Tipo Cross. Je lepšie? Nemyslíme si. Sandero je úplne nový model s novými technológiami, kdežto Talian je už na trhu nejaký čas, len teraz predvádza decentný facelift. Sandero Stepway je ideálna voľba aj pre tých, čo si pozerajú základný Duster s rovnakým motorom a pohonom prednej nápravy. Vlastne Duster s takýmto ústrojenstvom akosi stráca zmysel. Jasné, je väčší, o dosť, ale stále sa dá uskromniť za menej peňazí s terénne vyzerajúcim Sanderom Stepway, veď svetlú výšku má tiež obstojnú.

Dacia Sandero Stepway Comfort TCe 90

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 67 kW (91 k) pri 4500-5000 ot/min
Krútiaci moment 160 Nm pri 2100-3750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4099 mm
Šírka 1848 mm
Výška 1587 mm
Rázvor osí kolies 2604 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1211/407 kg
Batožinový priestor 410l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 172 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,0 s
Spotreba (WLTP)

5,6 -5,8 l/100 km

Emisie g CO2/km 126-132