Test Suzuki Swift AllGrip: Štvorkolka v ponuke nie je zbytočná

Nedávno sme testovali miniatúrny model Suzuki Ignis. V tomto teste sme sa ale posunuli o level vyššie, konkrétne do o niečo väčšieho Swiftu. Motor zostal rovnaký, teda hybridný benzín 1.2 DualJet. Zásadnou vecou v prípade tohto kusu Swiftu je ale pohon všetkých štyroch kolies AllGrip, prevodovka bola v tomto prípade manuálna. Poďme sa teda na túto pomerne netuctovú špecifikáciou obľúbeného modelu Suzuki pozrieť.

Sympaticky zaguľatené tvary karosérie Swiftu sú dobre známe a ich kontúry sú tu už prakticky od prvej generácie predstavenej v roku 2004. Aktuálna generácia je síce už treťou v poradí, avšak keby ste vedľa seba postavili všetky tri, bolo by aj veci úplne neznalému človeku jasné, že ide o rovnaký model. Tým ale vôbec nechceme povedať, že by aktuálna verzia vyzerala zastaralo, skôr obdivujeme, ako si auto aj po tak dlhú dobu dokáže zachovať rovnaký dizajnový jazyk a identitu. Aktuálna verzia, ktorou sme jazdili, má veľkú čiernu masku predelnú striebornou linkou. Nechýbajú LED svetlá, ktoré veľmi pekne vyniknú pri priamom pohľade spredu. Z tohto uhla auto pôsobí, ako by sa usmievalo. Tento dojem totiž vytvára tvar a umiestnenie masky a svetiel. Aj to môže byť dôvodom, prečo je Swift tak populárny najmä u žien. Pri pohľade zboku zaujme čierny detail tretieho stĺpika, v ktorom je umiestnená kľučka dverí a Swift tak pôsobí ako trojdverák. Zadné svetlá sú relatívne jednoduché, ozvláštňuje ich do boku pretiahnutá vrchná časť. Pozorné oko si všimne ešte plaketu AllGrip na kufri, ktorá informuje, že toto mestské vozítko môže v zime vycvičiť aj väčšie a silnejšie autá. Inak je Swift vcelku konzervatívne tvarovaným autom, ktoré sa spolieha na osvedčený profil karosérie. V červenej je ale veľmi sympatický a milý, proste fajn mestské auto s osvedčeným zaobleným dizajnom.

Interiér sa nesie v šedej a čiernej, má ale prvky, ktoré rozhodne potešia. Medzi tie patrí napríklad kožený trojramenný volant s intuitívnou a ľahko ovládateľnou multifunkciou. Za ním sú veľké analógové budíky s perfektnou čitateľnosťou a červeným lemovaním. Žiaden plne digitálny prístrojový štít tu nečakajte, avšak pre tradičnejšie ladené duše bude toto riešenie viac než vítané. V strede ale nechýba malý digitálny palubný počítač. Ovládanie klimatizácie a kúrenia má okrúhle fyzické voliče, čo len a len schvaľujeme. Infotainment je ale bohužiaľ skôr šedým priemerom a konkurencia ponúka prepracovanejšie systémy. Grafika ani reakcie nie sú ničím výnimočné. Na obranu ale dodajme, že je tu navigácia, parkovacia kamera aj plná konektivita Apple a Android. Graficky teda nič extra, obsahom ale v poriadku. Chválime tiež dva USB porty a dobrý výhľad spoza volantu. Sedí sa na pomerne mäkkých sedadlách, ktoré majú ale obstojné bočné vedenie a do mesta teda nie sú vôbec zlé. Posed je vyšší, čoho benefitom je už spomínaný dobrý výhľad a ľahké nasadanie a vysadanie. A to je pri mestskom aute vážne dobrá vec. Kabína je inak zhotovená z tvrdších plastov, nič ale nebúcha a neškrípe. Jej tmavé farby oživuje strieborná lišta na prístrojovke a okolo radiacej páky. V čom ale Swift exceluje je priestornosť a celkový pocit, že sedíte v o kategóriu väčšom aute. Podobne sme chválili aj menší Ignis. Priestor na hlavu je dostatočný taktiež vo všetkých iných smeroch. Toto je jedno z tých malých mestských áut, ktoré je aj vzadu schopné prepraviť dospelé osoby. Samozrejme, na transeurópsky roadtrip to nebude ideálne. Na to ale nie je určené. Kufor má objem 265 litrov, čo je vzhľadom k jeho veľkosti a pohonu všetkých štyroch kolies úplne v pohode.

O pohon sa stará už spomínaný štvorvalec DualJet s objemom 1.2 litra. Jeho výkon je 61 kW/83 koní a 107 Nm. Nuž, neohúri, do mesta ale bohato stačí. Pretože ak je reč o mestskom aute, mali by sme primárne hodnotiť jeho dynamiku a výkony práve v jeho prirodzenom prostredí. Na stovke je je za 13,8 sekundy, čo sa javí ako celkom dosť. Avšak v meste takouto rýchlosťou nejazdíte. Dynamika v stredných rýchlostiach je teda skôr priemerná a na svižné predbiehanie motoru chýba výkon, avšak v meste nebudete mať žiaden problém. Naložiť ale toto auto štyrmi pasažiermi a vyraziť na dlhú trasu nie je úplne najlepší nápad, na to skrátka jeho výkon nie je dostatočný. Zásadná otázka pri tomto Swifte ale je, kto vlastne potrebuje AllGrip. Na prvý pohľad sa malé mestské auto so štvorkolkoi môže javiť ako nezmysel, nemusí to tak ale byť. Stačí sa ale pozrieť napríklad do Álp a miestne dedinky sú ako stvorené pre malé kompaktné auto schopné poradiť si aj s veľkou nádielkou snehu. Pre ľudí žijúcich v týchto lokalitách ide teda o prirodzenú voľbu. Pri jazdení po Bratislave je zmysel štvorkolky sporný, ak ale žijete napríklad v Tatranskej Lomnici a chcete auto na jazdenie po okolí, Swift AllGrip je vašou voľbou. Aj so štvorkolkou sme boli schopní jazdiť za 6,2l/100 km a to sme väčšinu času strávili v meste. Z tohto pohľadu teda v poriadku. Chválime aj päťstupňový manuál, má krátke a presné dráhy a radenie s ním je príjemná skúsenosť. Výčitku ale máme voči podvozku, ktorý nám prišiel dosť tvrdý. Hovoríme hlavne o zadnej náprave, od ktorej idú pri prejazde nerovností pomerne silné nárazy. To v meste veľmi nepoteší. Vieme si ale predstaviť, že by toto auto malo kľudne aj dvojnásobný výkon. S ním by totiž bolo na hladkom asfalte veľmi schopným a zábavným hothatchom. Podvozok by takúto porciu koní hravo zvládol. Pri 83 koňoch a primárnom zameraní na mesto by ale vážne Swift zniesol skôr mäkšie naladenie zadnej nápravy.

Suzuki Swift dokázal aj v tomto teste, že je osvedčenou mestskou klasikou, ktorá nesklame. Má veľmi sympatické a milé zaoblené tvary, ktoré neurazia. Hybridných 83 koní je do mesta úplne v pohode, mimo neho či pri väčšom zaťažení ale pôjde o kompromis. Manuál úplne schvaľujeme, patrí medzí pozitíva tohto auta. A čo štvorkolka? Tá mieri na veľmi špecifickú skupinu zákazníkov pre ktorú rozhodne dáva zmysel. Ak žijete na mieste, kde sú kopce a v zime stále sneh, AllGrip je rozhodne dobrou voľbou. Do mesta na nížine ju ale nepotrebujete. Najväčšiu výhradu máme vlastne voči tvrdšiemu podvozku, inak je Swift príjemným mestským autom, ktoré sa oprávnene teší veľkej popularite. Za 16 510 Eur s DPH je váš aj so štvorkolkou.

Suzuki Swift AllGrip Hybrid

Motor R4 benzín
Objem 1197 cm3
Výkon 61 kW (83 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 107 Nm pri 2800 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3845 mm
Šírka 1735 mm
Výška 1520 mm
Rázvor osí kolies 2450 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 991/1420 kg
Batožinový priestor 265/947 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,8 s
Spotreba (WLTP komb) 5,5 l/100 km
Emisie g CO2/km 123-125