Základná myšlienka Renaultu so značkou Dacia bola veľmi jednoduchá. Pripraviť nové auto pre tých, ktorí by si kúpili jazdené. Prvý Logan presne to spĺňal a v niektorých verziách a samozrejme na niektorých trhoch stál menej ako 5000 eur. Ale daňou boli určité pohľady, z ktorých pôsobil zlváštne a najmä riešenia s jasným zameraním na úplne nízku cenu. To sa však písal rok 2004 a teraz je 2013.
Nový Logan sa posunul omnoho ďalej ako by naznačovali generačné obmeny. Bol to skok minimálne o dve generácie vopred. Dizajn stratil prísnu účelnosť a zdá sa, akoby sa vytratil aj hon na náklady. Bez výčitiek svedomia ho možno pasovať za pekné auto. Krásne nie, ani fantastické, ale pekné áno. V modrej farbe Persan naviac nezapadne medzi súčasnou monochromatickou škálou áut na cestách. Kým predchodca mal jeden výrazne zlý uhol na pozeranie, trojštvrťový zozadu, nový model ho vylepšil.
S pokrvným bratom, hatchbackom Sandero ich spredu nerozozná ani nikto. Až po B-stĺpik sú podobní ako vajce vajcu. Potom ale Logan pokračuje tvarom sedan s obrovským kufrom. A aby boli naozaj rodina, zdieľajú aj jeden neduh. Otváranie kufra verzie sedan je asi ešte horšie ako na hatchbacku. Gombík v strede sa síce dá stlačit ľahko, ale potom je jediná šanca vopchať prsty medzi veko a nárazník a otvoriť. Úplne jednoduché riešenie by bolo vymeniť plastový krúžok okolo tlačidla otvárania za akýsi háčik, z ktorého by benefitoval každý, kto by potreboval prístup do batožinového priestoru. Odhadujeme, že to by zvýšilo cenu tak o dve eurá.
Keď už sme načali tten kufor, tak treba uznať, že proporcie sú naozaj veľkorysé. Štvorčlenná rodina? Bez problému. Aj ak nahnevaný otec umiestni batožinu na zadné sedadlá a neposlušné deti do batožinivého priestoru. Jediným obmedzením budú pánty zasahujúce pri zatváraní do vnútra. Tie čiastočne zhoršujú využiteľnosť jaskyne v zadnej časti Loganu.
Cez delené zadné sedadlá možno prepchať aj väčšie predmety. Obmedzenie bude len klasické pre sedany, malý nakladací otvor. Ale kvôli profesii sťahováka si Logan predsa nikto kupovať nebude. Keď tak, siahne po verzii kombi.
Priestorové pomery vnútri nevyrazia dych. Na zadných sedadlách sa kľudne odvezie aj dospelý za dospelým. A donca aj vyšší. My sme skúšali kombináciu 180 a 195 centimetrov a po 200 kilometroch jazdy nikto nenadával. Vzadu by najmä vo vyšších výbavách mohla byť lakťová opierka, ale to už rýpeme do vecí, čo nie sú dôležité. Opierka chýba skôr vpredu. Aspoň naľavo môže vodič oprieť ruku o tvarované výplne dverí.
Prístrojová doska je znova navlas totožná so Sanderom. To však nepredstavuje problém. Už v päťdveráku pôsobila dobrým dojmom. Rovnako aj v sedane. Netreba jej mäkčené plasty, vystavčí si s tvrdými. Veď Logan znie ako meno kanadského drevorubača a to nemôže byť metrosexuál s šálikom Louis Vuitton.
Výbava tstovanej verzie mala okrem koženého čalúnenia asi všetko. Navigačný systém Media Nav už bol známy z Renaultov. Dacia na ňom zmenila len úvodné logo. Aj keď mu stále chýba lokalizácia hlasovej navigácie, patrí s prihliadnutím na cenu k prvkom, ktoré jednoznačne odporúčame.
Vodič nájde pozíciu za volantom relatívine rýchlo. Nastaví výšku kormidla a začne tuho rozmýšľať. Čím to je čalúnený ten volant? Cenník hovorí niečo o koži. Ale vyzerá to skôr na preslívanú koženku. Nie je zlá, ale akosi sa na nej viac potia ruky.
Po nastavení všetkých potrebných posuvných častí to príde. Moment na ktorý čaká veľa ľudí. Štart motora. Klasický kľúčik pod volantom prebudí k životu trojvalec s objemom 9 deci. Malý motor je dôkaz toho, že Renault uvoľnil pre Daciu aj novšie technológie. Predchodca si musel vystačiť s výbehovými jednotkami. Objem a počet vlacov dokážu vyvolať určité pochybnosti, ale toto nie je HTP. Pocitovo je jednotka dokonca lepšia v Logane ako v Cliu.
Výkon 66 kW (90 k) prechádza na predné kolesá cez päťstupňovú prevodovku. Dlhšie dráhy a gumový chod reflektujú zameranie auta. V tomto segmente by športové radenie asi neocenil nikto. Tak isto nikto neočakáva agilné zrýchlenie. Ale tu Logan, najmä pri vypnutom režime Eco, dokáže prekvapiť. Turbo sa nezaprie a pri predbiehaní reaguje agregát pružnejšie ako 1,6 v predchodcovi.
Trochu šokom bude pohľad na palubný počítač. Našťastie positívny. Mimo obce sa s Loganom a trojvalcom dá jazdiť do 5 litrov, v meste tak za 5,5 a najväčším nepriateľom úspornej jazdy je diaľničná stotridsiatka. Tam poskočí cez 6 litrov na sto.
V určitom momente sa dostanete aj do miest, kde sa rovná cesta začne kľukatiť. Zákruty nie sú pre Logan domácim teritóriom. Rozbité cesty zvláda bravúrne s komfortom, ale pri prudkej zákrute sa nakláňa, čo núti šoféra zvoľniť tempo. Podvozok zvláda viac ako psychika šoféra. Auto sa síce nakloní, ale neuskakuje a chová sa neutrálne. To je spôsobené relatívne dobrým rozložením hmotnosti, keď veľký kufor vyváži hmotnosť malého motora.
Kombinácia Loganu a motora 0,9 TCe sa teda podarila. Ak teda nenajazdíte viac ako 20 000 kilometrov ročne je lepšou voľbou ako 1,5 dCi. A potom pozriete do cenníka. Nové auto so slušným výkonom, dobrou výbavou, trojročnou zárukou a stale do 10 000 eur. Je to skoro až neuveriteľné a jedinou prekážkou brániacou lepším predajom tak budú slovenské predsudky. Pritom Dacia sa prešla tiež poriadnymi premenami.
Máme pre Daciu taký nápad, prečo nespraviť niečo ako SuperLogan. O palec väčšie disky, zníženie podvozku a pod kapotou 1,2-litrový turbomotor s výkonom tak 110 kW (150 k) so šesťstupovou prevodovkou. Ideálne základné rýchle náčinie!
Cypo Design Gallery:
Ostatné fotky:
Motor | |
Objem | 898 cm3 |
Výkon | 66 kW (90 k) pri 5250 ot/min |
Krútiaci moment | 135 Nm pri 2500 ot/min |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4347 mm |
Šírka | 1733 mm |
Výška | 1517 mm |
Rázvor osí kolies | 2634 mm |
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) | 998/522 kg |
Batožinový priestor | 510 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 175 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,1 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,4/4,3/5,0 |
Opravdu se nemá za co stydět. Vypadá pěkně a za sebe říkám: Dacia? Proč ne.
Presne! Najhorsie je, ze ludia k Dacii pristupuju s predsudkami. A pritom su to vyborne auta.