Test Dacia Duster TCe 125 4×4: Druhýkrát, ale teraz výborne

Dacia Duster má viacero pohonných jednotiek. Ale každá je zameraná na niekoho iného. Benzínovú atmosféru kupujete, lebo najazdíte málo a nepotrebujete sa ponáhľať. Naftový motor si kúpite, keď najazdíte veľa a potrebujete ťah v spodnom spektre otáčok. Vlastne toto platí pre predokolku aj pre štvorkolku. Lenže minulá generácia Dusteru mala v ponuke aj 1,2 TCe. V predokolke bol motor super. Ale ako štvorkolka žral neuveriteľne veľa. Ako je to po zmene generácií?

Nová generácia Dusteru prešla míľovými krokmi. Už nie je autom, ktoré ste donútení mať situáciou, aj keď aj predtým sa našlo veľa nadšencov. Teraz je veľmi dobre vybaveným, pekným a naviac naozaj príjemným autom na cestovanie. Reparát robil kus s najvyššou výbavou Prestige.

Najlepší je oranžový

Dacia spravila naozaj veľký pokrok aj vo vonkajšom dizajne. No, ale nevyzerá to tak, stále sú charakteristické črty úplne zreteľné. Všetko, teda najmä spredu prešlo skôr evolučnými zmenami. To znamená, že zostal zachovaný štedrý nájazdový uhol. Akurát predné reflektory majú možnosť denného LED svietenia.

Bočný profil akoby sa tiež nemenil. Ale znova, prešiel výraznou inováciou a auto vyzerá modernejšie. Zásluhu na tom má aj vertikálna lišta na konci predného blatníka. Aj keď vyzerá ako otvor na odvetrávanie niečoho, napríklad motora, alebo bŕzd, nie je to tak, rebrovanie je len imitácia. Inak, zboku si, pri zliatinových, sedemnásťpalcových diskoch všimnete aj bubnové zadné brzdy. Aspoň sa do nich nič v teréne nedostane.

Zadok je jednoduchý, len si ho nepozerajte bez evidenčného čísla. Vtedy vyzerá ako dôchodca bez protézy. Ale keď má značku na svojom mieste, tak do seba všetko zapadá úplne parádne. Kde ste už podobné svetlá videli? Jeep, ten malý, ako sa… Renegade. Ani tu mu nie je čo vytknúť. Duster druhej generácie sa fakt podaril a to ani ten predchádzajúci nebol zlý.

Vynikajúci ťah, ktorý však automobilka spravila je použitie novej promofarby. Oranžová Atacama? Máme pocit, že ich budeme vídať naozaj veľa. Je to boj proti monochromatickej schéme na cestách. Takto to má byť! Ale netreba podceňovať ani ostatné odtiene. Modrá Cosmos? Hnedá Vision? Béžová Dune? Každá z nich na Dustri vyzerá dobre.

Interiér má inšpiráciu aj medzi prémiovými autami

Aj vstup do interiéru predvádza, že doby výlučne pracovného auta sú dávno fuč. Sedadlo vodiča už je vybavené lakťovou opierkou a aj nastaviteľnou bedrovou. Plus je, ako bonus, naozaj pohodlné a dá sa v ňom vydržať aj stovky kilometrov. Dosť slušne je na tom nový Duster aj z hľadiska priestoru.

Vpredu nie je problém takmer nikdy, naviac Duster pôsobí vzdušnejšie vďaka menšiemu stredovému tunelu. Vzadu tí, ktorí merajú nad meter-deväťdesiat možno nebudú spokojní s miestom na kolená, ale na hlavy ho budú mať, najmä vzhľadom na vodorovný tvar strechy, naozaj dostatok. A aj v kufri ešte ostane niečo. Aj ak má pod podlahou dojazdovku, tak má stále 411 litrov. Dobre, to je skôr priemer, ale stále veľmi dobrý, najmä, keď dĺžka auta je 4,3 metra.

Všetko pôsobí omnoho hodnotnejšie ako aj po facelifte predchádzajúcej generácie. Volant už v niektorých kusoch bol, ale stredová konzola je úplne niekde inde. Tri výduchy na vrchu, pod nimi displej aj so 4×4 monitorom (náklon, smer jazdy, náklon v druhom smere) a pod ním najväčší šok. Ale fakt veľký.

Pod displejom je rad tlačidiel, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani žiaden performance model. No a pod ním? Tam je automatická klimatizácia. Duster je prvé auto automobilky, v celej histórii, ktorý dostal tento druh výbavy. A nemá hocijako spravené ovládanie. Koliesko v strede má takmer rovnaký tvar a formu ako v Audi Q5. Alebo aj v A5 Sportback je také, či v Q7, dokonca.

Terénu sa nebojí

Máloktoré SUV sa dostáva svetlou výškou nad 20 centimetrov. Ale Duster je nad touto hodnotou úplne s prehľadom. 210 milimetrov má ako štvorkolka, tak predokolka. Nájazdové uhly zostali také ako mal predchodca. To znamená, že nestratil nič zo svojich schopností. Ak chcete prechádzať ťažšie terény, tak musíte zapnúť príslušný ovládač. Inak je Duster stále predokolka. Ale pohon všetkých kolies nemusíte mať iba v polohe Auto, ale dokážete ho pevne uzamknúť.

Naštartovanie odhalí ďalší pokrok. Druhá generácia Dusteru je omnoho lepšie odhlučnená. Počuť, teda nepočuť to aj za jazdy. Ďalej dokážete zistiť aj teplotu motora. Tú nájdete v digitálnom stave na maticovom displeji. Mohol by byť aj farebný, určite to zvláda, ale je spravený čierno-bielo a vôbec to nevadí, práve sa skôr medzi kruhové prístroje s digitálnym ukazovateľom stavu paliva hodí.

Motor s objemom 1,2-litra je v ponuke Dustru najvýkonnejší. Má 92 kW (125 k). Stačí aj na svižnejšiu jazdu. Lenže tú limitujú, aj so sedemnástkami, vysoké profily pneumatík a tiež to, že proste s týmto autom ako prasa nepôjdete do zákrut. Dynamickejšie áno, ale prirýchlo nie. Náklony karosérie a skôr mäkký podvozok sú predsa známkou, že auto športové nemá byť, ak to niekto nepochopil podľa vonkajšieho vzhľadu.

Dostávame sa k tomu, čo bol trochu problém pri zle zabehnutom predchodcovi. Spotreba! Počas testu sme boli v šoku.  Už sme nemali priemer 12 litrov. S prehľadom sme sa vedeli vopchať, aj s diaľnicou do 8 litrov. Pri snahe sme vedeli na palubáku rozsvietiť aj cifru tesne nad 6 litrov. A to už je normálna, relevantná, spotreba, s ktorou dokáže jazdiť už hocikto, nielen členovia repovej scény.

Začína pod 10 litrami, ale…

Základná cena Dustra je 9 990 eur. Ale tú verziu nechcete. Ak vám bude stačiť jedna-šestka, tak stále odporúčame aspoň výbavu, čo má klimatizáciu. Nami testovaný kus mal cenovku 18 159 eur. Ale má aj štyri kamery, ktoré oceníte najmä v teréne. A tiež mal handsfree kartu. Výborná vec, ale niekedy trochu otravná. Máte kartu vo vrecku, beháte okolo auta. Keď sa vzdialite od snímača, auto sa zavrie, pričom dvakrát zatrúbi. Síce jemne, ale stále to je trúbenie. Potom sa vrátite do dosahu a už sa hneď auto odomkne. Potom sa vzdialite a znova potrubovanie. Nie je to úplne zlý nápad, ale ak to spravíte trikrát v noci na sídlisku, ráno si na aute môžete nájsť zvyšky pokazených vajíčok od dobroprajných susedov.

No a zásadná otázka na koniec, naftu, či benzín? Ťažko povedať. Obe sú už rovnocenne dobrými alternatívami. Ale my by sme, v prípade Dusteru, asi aj tak siahli po naftovom motore. Prečo? Lebo má predsalen nižšiu spotrebu a je univerzálnejší. Naviac pri novom odhlučnení už nebude ani trápiť posádku prípadným vyšším hlukom.

Dacia Duster TCe 125 4×4 Prestige

Motor R4 benzín
Objem 1197 cm3
Výkon 92 kW (125 k) pri 5300 ot/min
Krútiaci moment 205 Nm pri 2300 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4341 mm
Šírka 1804 mm
Výška 1693 mm
Rázvor osí kolies 2674 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1462/1867 kg
Batožinový priestor 411/1444 litrov
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 179 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,1/6,0/6,4
Emisie g CO2/km 145