Dacia Duster, rovnako ako aj iné modely, dostala vrcholnú a asi najviac outdoor zameranú úroveň výbavy Extreme. No a my Duster testovali s najvýkonnejším, 150 koňovým motorom, ktorý je dostupný výhradne s pohonom všetkých kolies 4×4. Úplna fullka za niečo málo cez 23 tisíc eur s DPH? Sem s ňou!
Verziu Extreme spoznáte pomerne ľahko, stačí sa zamerať na medené doplnky, konkrétne na nápis Dacia vzadu a spätné zrkadlá či logo na čiernych diskoch Tergan. Zelená metalická farba Cèdre je síce za príplatok, ale k dobrodružné zálesáckemu looku Dusteru pasuje a tak by sme 560 eur za ňu kľudne obetovali. Výbava Extreme to s outdoorom myslí vážne, nechýbajú jej teda ani praktické strešné lyžiny, ktoré hravo zvládnu strešný box, stojan na bicykle či v poslednej dobe mimoriadne populárny strešný stan. Celková vizáž Dusteru je rozhodne robustná a dôveryhodne pôsobiaca. LED vpredu aj vzadu, nová maska a logo, čierne fólie a bohaté oplastovanie. Duster vo výbave Extreme rozhodne pôsobí ako vrcholná špecifikácia modelu. Dokonca sa ani nedá povedať, že by na jeho vizáži bolo niečo vyslovene rušivé a napovedajúce, že ide o budgetové a vôbec nie drahé auto.
Medené prvky sú prítomné aj v kabíne, kde lemujú okolie výduchov ventilácie, kulisy radiacej páky či v podobne nite prešívania sedadiel aj dverí. Hrubé črty a architektúra interiéru sú jednoduché, bez žiadnych prekvapivých či nápaditých plôch a tvarov. O takýchto prvkoch ale Dacia nie je, hrá sa tu na funkčnosť, ktorá je tu doprevádzaná slušnou ergonómiou a výbavou. Plasty sú tvrdšie, ale ich spracovanie je dobré, keďže nič nevydáva nežiadúce zvuky. Stredu dominuje displej infotainmentu. Ten je graficky skôr priemerný, nečakajte ani žiadne hlboké menu. Avšak zžijete sa s ním behom pár sekúnd a účel splní, aj keď priame slnko mu úplne neprospieva. Navigácia je jednoduchá ale zrozumiteľná, ak chcete špičkové displeje a inteligentné navádzanie, musíte hľadaž v kategórií áut s cenovkou o tisíce vyššou. Parkovacie kamery majú viacer náhľadov, Apple CarPlay aj Andorid Auto fungujú bez kábla. Samozrejme, budíky sú klasické ručičkové. Volant je ale obšiý kožou a dobre sa drží, tiež ovládanie tempomatu na ňom je ľahké a presné. Výbava Extreme má sedadlá v kombinácií látka/MicroCloud a uznávame že na pohľad aj dotyk je to fajn. Avšak ak je príliš teplo, nie je to úplné príjemné na spotené telo a tak trochu sa do nich lepíte. Samotný posed je vyšší ale to je niečo, na čo sme u Dacie vlastne zvyknutí. Chválime aj fyzické obládače automatickej klimatizácie. Priestorovo je Duster skôr štandardom triedy. Vpredu úplne v pohode. Vzadu, ak sa bavíme o dospelých a dlhšej trase, tak pre dvojicu v poriadku. Do kufra vojde 411 litrov a to je tak akurát. Ani veľa, ani málo, proste nie Extreme v žiadnom smere 🙂
Duster vie jazdiť s pohonom všetkých štyroch alebo predných kolies, ktoré majú k dispozícií 110kW/150 koní a 260Nm. V tomto prípade kombinovaných so šesťstupňovým manuálom. Na stovke je za 10,4 sekundy, čiže dynamika nie je vyslovene ohurujúca, ale dôstojne svižná a absolútne dostatočná. Vlastne je to pre Duster adekvátne silný motor, ktorý má aj výkonovú rezervu. Výkonovú rezervu pre štandardné situácie, nie pre športové ambície, na tie zabudnite. Znamená to, že aj naložený Duster bude stále obstojne zrýchľovať, predbiehať či zaradzovať sa na diaľnici. Vo vyšších rýchlostiach na diaľnici je prítomný zneisteľný hluk. Tým chceme povedať, že na trhu je množstvo tichších a lepšie odizolovaných áut. Tie sú ale buď menšie ako Duster alebo ak sú v rovnakej kategórií, stoja o kus viac. Stále tu ale nehovoríme o žiadnom, výrazne otravnom hluku. Manuál tu radí fajn, dráhy nie sú zbytočne dlhé, páka ide ľahko a pomerne presne, takže nič zásadne zlé sa nekoná. Väčšinu času sme jazdili po diaľniciach s pohonom iba dvoch kolies a spotreba sa dostala na 7,1 l/100 km, čo nie je vôbec také zlé. Duster to ale myslí celkom vážne aj v teréne, keďže disponuje aj uzávierkou. Lenže, potrebujete ju? Nuž áno, ak plánujete s autom jazdiť mimo ciest a potrebujete sa dostať aj do ťažšieho terénu, než je bežná poľná cesta, príde vám vhod. Duster je totiž v teréne až prekvapivo schopné auto. Ak ale plánujete jazdiť hlavne po cestách, nedáva štvorkolka veľký zmysel. S predokolkou totiž môžete mať aj automat a ušetríte pár kíl hmotnosti a tým pádom aj paliva. Podvozok, či už štvorkolky alebo dvojkolky, je na slovenské cesty výborný. Nezľakne sa vôbec žiadnej jamy či kanálového poklopu a po pár kilometroch zistíte, že sa im vôbec nemusíte vyhýbať. Auto sa samozrejme nakláňa, nie však prehnane. A hlavne, nie je určené na žiadne drastické zmeny smeru. Devízou jeho podvozku je hlave odolnosť, veľmi slušný komfort aj terénne schopnosti.
Dacia Duster vo výbave Extreme je dobrým a dôstojným vrcholom modelového radu. Turbomotor so štvoricou valcov a výkonom 150 koní je presne toľko, koľko tomuto autu treba. Schopná dynamika aj obstojná rezerva výkonu, to Dusteru stačí, pretekať nepotrebuje. Štvorkolka je vecou vkusu a preferencií. Pre niekoho je tento pohon úplne na mieste a potrebný, inému bude prekážať a pridávať kilá hmotnosti. Ak ste napríklad poľovník, rybár, outdoor nadšenec a neobjíte sa ani blata či piesku, štovrkolka s uzávierkami dáva perfetkný zmysel. So slušnou výbavou, peknou a robustnou karosériou pod 24 tisíc eur s DPH? Nie je o čom, lepšiu ponuku za takúto cenu nedostanete.
Dacia Duster TCe 150 4×4 Extreme
Motor | R4 benzín |
Objem | 1332 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 5250-6000 ot/min |
Krútiaci moment | 260 Nm pri 1750-2750 ot/min |
Prevodovka | manuálna šesťstupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4341 mm |
Šírka | 1804 mm |
Výška | 1682 mm |
Rázvor osí kolies | 2676 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1399/1849 kg |
Batožinový priestor | 411/1444 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,4 s |
Spotreba (WLTP) | 6,8 |
Emisie g CO2/km | 153-154 |