V poradí koľký Duster to bude? Vyzerá to tak, že už naozaj posledný. Videli ste u nás snáď všetky dostupné motorizácie, alebo stupne výbavy. Prešli sme s nimi tisíce kilometrov, zažili veľa zábavy. Predávajú sa ako teplé rožky a vyzerá to tak, že kým príde nástupca, na predajniach už žiadne staré nezostanú. To hovorí samo za seba, zákazníci sú s nimi nadmieru spokojní.
S kolegom sa nám však za tie roky nepodarilo mať dva naraz. Tentokrát to vyšlo, brali sme to ako záverečnú rozlúčku s obľúbeným autom. Ja som dostal do rúk benzínový, ale stále s pohonom všetkých štyroch kolies. Zvonku klasika, biela farba, s ktorou ho vidíte na cestách najčastejšie. Vzadu na nárazníku si hneď všimnete, že nemá parkovacie senzory. Načo, v tejto cenovej relácii chýbať nebudú. Predok testovaného auta má vo verzií Blackshadow čiernu lesklú masku, ktorá sa k bielej farbe karosérie výborne hodí. Ďalej tento balíček výbavy pridáva čierne spätné zrkadlá, sivé obrysy hmloviek a 16-palcové čierno lakované disky Thema. K výbave Blackshadow Duster do ponuky dostal aj tmavú šedú farbu, no za ňu si už musíte priplatiť. S ňou však vyzerá zase o veľa lepšie, podobne ako keď bola dostupná verzia Blackstorm. Robí z neho aj trochu štýlovo vyzerajúce auto, vhodné pre mladšie generácie vodičov. Nemusia predsa v prípade potreby pohonu 4×4 ničiť napríklad Kadjar, či Koleos.
Vnútri je Blackshadow niečo podobné ako výbava Arctica. Manuálna klimatizácia zostáva, pribudol mediálny systém MediaNav. Volant dostal kožený poťah, no kolega v o niečo novšom aute mal už ten nový štvorramenný. Vyzerá už ako z auta, ktoré nepochádza z Rumunskej lacnej automobilky. Pre toto sa tešíme na nový Duster, má mať aj komfortnú výbavu a ak bude len o niečo lepší ako aktuálny, automobilka ich nebude stačiť vyrábať.
Blackshadow ďalej prináša hmlovky, či tónované sklá s ktorými má zase o pár krokov bližšie k elegancií vhodnej aj do mesta, nielen do terénov a na stavby. Je to taký lepší základ do ktorého si už môžete doplatiť skoro všetko. Kožený poťah na sedačky vychádza 430 €, chýbajúce senzory len 240 € a v ponuke je aj parkovacia kamera za 390 €. Ten náš testovaný model mal priplatenú len rezervu na dojazd. S lepiacou sadou by sme ho do terénu ťahali neradi. Jediné čo v interiéri pôsobí naozaj lacno, sú švihadlá na otváranie zadných okien. Inak má Duster celkovo funkčne spravený interiér s množstvom úložných priestorov po ruke vodiča.
Tento obľúbený nezmar má pod kapotou schovaný atmosférický motor, ktorý je dôkazom toho, že aj bez turba to stále ide a nie vždy je potrebné. Nie je to žiaden pretekár, o tom potom, no 84 kW a teda 114 koní zrýchľuje do nejakej 80tky celkom svižne. Ak sa chystáte merať stovku, 12 sekúnd rozhodne hovorí o tom, že na takéto veci Duster predsa nie je. Treba ho zobrať do terénu, tak ako sme ho zobrali neraz my. Presvedčí vás o špecifických kvalitách, odhodíte predsudky, teda ak ste nejaké mali a pobavíte sa ako málokedy.
Že vonku prší?! Nevadí, veď má pohon na všetky štyri a dokonca aj tento kus mal počas testu koncom augusta aj zimné pneumatiky. Jediný kto sa bude báť terénu budete po čase vy. Naozaj je prekvapivé kam všade s predným nájazdovým uhlom 29,3 stupňa vyjde. Viac do terénu je prispôsobená aj 6-stupňová manuálna prevodovka. Má pomerne krátke dráhy, v mestskej premávke dokážete jazdiť nad 50 km/h už so zaradením piatym prevodovým stupňom. Kolega vymyslel na záver týždňa menší výlet po cestách podobných tým rumunským a za to 20 minútové umývanie čo nasledovalo potom, to určite stálo. Poľné cesty rozmočené na komplet boli pokorené, menší terén takisto a jediné čo ukončilo moje objavovanie ďalších limitov Dacie bola spotreba benzínového agregátu. V danú chvíľu priemerná spotreba na palubnom počítači vyskočila na 11 litrov a dojazd už vlastne ani nič neukazoval. Na diaľnici pri 130 km/h to nebolo omnoho lepšie, dostali sme sa pod hranicu 9 litrov, no počítadlo tých spálených ukazovalo o pár viac.
Ak by sme to mali nejako zhodnotiť, tak predajné čísla hovoria, že Duster je mimoriadne úspešné auto. Všetci, ktorí ho chcú, si nájdu verziu ušitú na mieru a kto nenajazdí ročne veľa kilometrov, atmosférická jedna-šestka s cenovkou do 14 500 € a výbavou Blackshadow je ideálna voľba. Možno niekomu bude treba doplatiť za parkovacie senzory, no hlavne by sme neupustili od pohonu. Aj predokolka je dobrá, no ak vás netlačí rozpočet, bez nej by ste v zime cestou na víkendovú chatu mohli mať problémy.
Predokolke do kariet hrá len lákavá cena, ktorá je oproti verzií 4×4 v identickej výbave o 2 tisícky nižšia. Aspoň svetlá výška ostáva aj pri nej slušných 205 milimetrov, štvokolka má o 5 viac. Ako sa už rozhodnete je na vás, no na posledné kusy aktuálnej verzie sa musíte poponáhľať. Veľa ich nezostalo a uvidíme čo prinesie jeho nástupca, už schádzajúci z liniek továrne. Nástupca by na našom trhu mohol byť dostupný už budúci rok. S istotu vám zatiaľ vieme povedať len, že bude mať viac miesta vo vnútri, pretože jeho celková dĺžka markantne narástla a pribudli aj nové technológie.
Dacia Duster 1,6 SCe Blackshadow
Motor | R4 benzín |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 84 kW (114 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 156 Nm pri 4000 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4315 mm |
Šírka | 1821 mm |
Výška | 1634 mm |
Rázvor osí kolies | 2674 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1395/1875 kg |
Batožinový priestor | 475 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 168 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,0 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 8,0/6,2/6,8 |
Emisie g CO2/km | 155 |
Test Dacia Duster dCi 4×4 Outdoor: Do cieľa v plnej sile
Test Dacia Duster EDC : Do dôchodku v najlepšej forme
Test Dacia Duster 1,5 dCi 4×4: Noemova archa
Test Dacia Duster SCe LS Open: Blbuvzdorný
Test Dacia Duster TCe 4×4: Neskrotný apetít
Test Dacia Duster Blackstorm: Snowstorm
Test Dacia Duster TCe: Radosť z jazdy kdekoľvek
Test Dacia Duster dCi 4WD: Len určiť trasu
Test Dacia Duster LPG: Esencia auta