Cupra Leon facelift 2024 eTSI hatchback

Test Cupra Leon eTSI: Dravá tvár maskuje základný motor

Leon už nie je tým čo býval a jeho rozdvojená osobnosť získava presnejšie kontúry. Cupra Leon sa ešte viac odlíši od Seatu Leon pri modernizácii. Získava prednú masku a štýl žraločieho nosa, ktorý prezentuje aj vylepšený Formentor, ale aj nový Terramar. A je len na vás, či sa vám toto prevedenie páči viac, alebo menej, podľa mňa je to určite krok ku budúcnosti automobilky, v ktorej je hneď na prvý pohľad jasné, ktoré auto pred vami stojí.

Zo všetkých modelov sa mi do ruky dostala vylepšená verzia krátkeho prevedenia s prvým motorom v cenníku. Prvým v ponuke, s 1,5-litrovým eTSI, ktoré spolupracuje výhradne s automatickou sedemstupňovou prevodovkou.

Prirodzený žralok

Najskôr som nevedel, čo si mám myslieť o modernizácii modelov Cupra. Formentor sa mi možno viac páčil s pôvodnou prednou častou, ale rešpekt si vyslúžili lepšie svetlá. Na Leone mi to prišlo najskôr rovnako, ale po pohľade na Taiga Grey s novou tvárou mi predok na auto sedí určite ešte viac.

Čo sa zmenilo? Zmenila sa kompletná predná časť, ktorá ma žraločí nos a nové svetlomety s trojicou trojuholníkových elementov denného svietenia, ale hlavne s maticovým usporiadaním lúčov, ktoré dokáže segmentovane odlíšiť osvetlenú plochu od tej neosvetlenej. To je veľká výhoda v noci, veď kedy inokedy? A Leon sa tak dostáva na línie najmodernejších vozidiel v triede. No a modernosť podčiarkujú aj hladké línie so znakom až pri kapote a tiež masívny otvor v nárazníku.

Lišty v nárazníku majú sivú farbu, čo je príjemný doplnok ku béžovo-sivej karosérii a aj ku bronzovým detailom nielen na znaku výrobcu, ale aj v brúsených prvkoch zliatinových diskov. Väčšie disky, tieto konkrétne, majú priemer 19 palcov a s nimi si kupujete aj viacprvkovú zadnú nápravu a adaptívny podvozok DCC. Čítate správne, ak zaplatíte 1 403 eur, tak máte zrazu podvozok z výkonnejších verzii v tej vlastne najslabšej.

Cupra Leon facelift 2024 eTSI hatchback

Ale späť k dizajnu, výrazné zmeny si Leon pripísal aj v zadnej časti. Leon má teraz pás prepojených svetlometov so svetelným podpisom obsahujúcim aj podsvietené logo. Čo to znamená? Jednoducho to, že výklopné bronzové logo v zadnej časti nenájdete, takže musíte hľadať otváranie niekde inde. A hľadáte ho pod pravým zadným reflektorom. Pripomína mi to niekdajšie riešenia Peugeotu, ktorý využíval otváranie kufra stlačením stredu nuly v označení.

Cupra Leon v krátkom prevedení vyzerá azda ešte lepšie ako kombi, pred modernizáciou to bolo naopak. Vyžaruje z neho agresia, odhodlanosť a v tomto prípade výrazná dynamika. Dôvodom na to sú nielen 19-palcové zliatinové disky, ale aj farba Taiga Grey, ktorá bola pred tým dostupná hlavne, teda iba, v limitovanej sérii pre Formentor. A kým z Formentora VZ5 vzniklo 999 kusov tejto farby, Leon si môžete špecifikovať s Taiga Grey kedykoľvek.

Viac, ešte viac

Ak by ste čakali, že sa mení priestor, tak tam nemá ako. Rovnako sa nemá ako zväčšiť priestor na zadných sedadlách. Dokonca ani výraznejšie tvarovanie operadiel anatomicky tvarovaný športových sedadiel so zabudovanou opierkou hlavy nepomôže k väčšiemu interiéru. Ale aj napriek tomu je celkom obstojný, veď už od začiatku bol. Kufor má objem 380 litrov a vzadu si sám za seba sadnem aj ja. Možno by to bolo inak s vrcholnými sedadlami Sabelt, ktoré sú o niečo mohutnejšie.

Najviac sa udialo úplne v prednej časti. Displej pred vodičom získal novú tému s veľmi pekne spraveným polkruhovým zobrazením otáčkomera a rýchlomera. Ale ešte väčší krok vpred zažila stredná časť s novým a väčším displejom s lepším rozlíšením, ale hlavne s novým operačným systémom štvrtej generácie. Koncern prišiel s rôznymi zobrazeniami pre rôzne automobilky a Cupra využíva stále diagonálnu charakteristiku ako majú ulice v Barcelone, ale teraz je to všetko zakomponované do mapy a celý štýl vyzerá výrazne modernejšie.

Cupra Leon facelift 2024 eTSI hatchback

Novinku vykazuje aj lišta pod displejom. Po nárekoch novinárov a majiteľov je konečne podsvietená. A trošku sa zmenili jej proporcie, ale to vlastne nevadí. Vyhrievanie sedačiek zapnete stále ľahko cez lištu v spodnej časti displeja, ale zároveň ho môžete zapnúť súčasným šťuknutím na červený aj modrý pásik na jednej strane nastavenia dvojzónovej klimatizácie.

Viac určite nie je priestoru, tým viac je uhlopriečka displeje, viac možností sedadiel, viac je vlastne všetkého podstatného. Všetkého, čo sa dá modernizáciou zmeniť. Cupra Leon po vylepšení vyzerá vnútri ešte lepšie ako predtým a dokáže sa obhájiť aj ako športové rodinné vozidlo s priestorom nielen v kufri, ale aj na zadných sedadlách.

Lenže mne niečo stále vŕta v hlave. Asi by som chcel prevedenie VZ, aj napriek tuhšiemu podvozku a chcel by som rozhodne balík Extreme, ktorého súčasťou sú extrémne škrupinové sedadlá Sabelt s označením Cup Bucket. Sedel som v nich v Cupra Born VZ a boli skutku výnimočné. Sadli mi lepšie ako štandardne Recará Sportster.

Stačí Cupre Leon základný motor?

Základný motor pre toto auto má objem 1,5 litra a štyri valce. V základnej výbave, teda s 18-palcovými zliatinovými diskami má vzadu jednoduchú vlečnú nápravu. Ale s 19-palcovými diskami si prikúpite aj adaptívny podvozok, ale hlavne viacprvkové zavesenie vzadu, takže s 19-palcovými zliatinovými diskami je podvozok lepší. Je lepší ako základ a patrí k tomu lepšiemu aj v triede. A kto nespozná rozdiel, tomu možno stačia menšie kolesá a ušetrí. Ja by som za túto kombináciu priplatil.

Motor má výkon 110 kW (150 k) a asistuje mu 7-stupňová automatická prevodovka a mild hybridný systém. Má znižovať spotrebu, čiže môj dlhodobý priemer 6,8 litra je úplne adekvátny. Približne o 0,5 litra menej ako bez mild hybridného doplnku kedysi. Je zaujímavé, že výkon 110 kW sa teraz považuje za základ, keď v minulosti ním oplývali najvýkonnejšie verzie modelov tejto veľkosti. Stačí si spomenúť na Golf GTI, či prvý Renault Megane.

Cupra Leon facelift 2024 eTSI hatchback

V každom prípade je dynamika nadpriemerná, ak to berieme z historického hľadiska. Ale ak to berieme zo súčasného hľadiska, tak je omnoho lepšou voľbou dvojlitrový motor TSI, ktorý má mať výkon 150 kW (204 k). Ten bude v ponuke neskôr, zatiaľ si môžete pozrieť prevedenie VZ s výkonom ešte vyšším. Konkrétne s 221 kW (300 k)

Ale aj na ostrejšiu jazdu v zákrutách Cupra Leon so základným motorom stačí. Dynamika je predsa dostatočná, zo súčasného uhla pohľadu, ale výborný je nastavitelný podvozok s variabilnou odozvou tlmičov, ak ho máte. Veď dokážete nastaviť aj režim Individual, v ktorom si zvolíte z 12 rôznych úrovni nastavenia medzi športovosťou a plavnosťou. Ja som bol väčšinou tak približne v strede, ale trocha, o 3 dieliky posunutý doľava ku komfortu.

Veď naše cesty sú typickým príkladom toho, že športové naladenie nie je všetko a treba mať skôr univerzálne auto, ktoré zvláda oba extrémy. Aj dokonale hladký povrch, ale aj horšie stavy niektorých ciest. No a teraz fakty, toto auto nemá DCC, nemá ani viacprvkové zavesenie, lebo bolo konfigurované so štandardnými diskami s priemerom 18 palcov. A aj tak jazdí veľmi dobre.

Treba niekomu viac?

Ale on sa javí ako optimálne auto na každý deň. Zvláda aj dynamickejšie presuny, ale aj rozumnú spotrebu. Zvláda aj komfortné prejazdy, ale dokáže sa zahryznúť do zátačiek najmä vďaka celkom rozumný pneumatikám Hankook Ventus S1 evo3. Stojí 38 338 eur, čo znamená, že rozhodne patrí medzi to drahšie a svojou cenotvorbou už atakuje prémiové značky. Atakoval by, kedy je Leon v ponuke s takouto sumou pred 5 rokmi. Veď aj prémiové autá už dokázali o hodný kus cenou odbehnúť.

Cupra Leon vo svojej kategórií teoreticky nemá konkurenta. Ale to iba do momentu, kedy nájdeme podobné výkonný Golf R-line, prípadne Mercedes triedy A. Lenže Cupra to bude vyčnievať buď výbavou, alebo prekvapivým uchovávaným hodnoty.

Cupra Leon hatcbhack eTSI

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW/150 k pri – ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, DSG
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4398 mm
Šírka 1799 mm
Výška 1442 mm
Rázvor osí kolies 2679 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1435/475 kg
Batožinový priestor 380/- l
Palivová nádrž 50 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (WLTP) 5,6-5,9 l/100 km
Emisie g CO2/km 124-134