Nie je to tak dávno, čo som minulú jeseň jazdil s Cuprou Tavascan a vedľajším vrcholom programu bola jazda na Cupra Born VZ. Vtedy som si jazdu užil a skonštatoval som, že toto je vynikajúce elektrické auto a má právo nazývať sa elektrickým hothatchom, lebo má šialené výkony. A to som ešte netušil ako to bude v reálnom svete!
Cupra Born VZ je vlastne vrcholom ponuky zadokolkového sveta koncernu. Má určité spriaznenie s Volkswagenom ID.3 GTX, ale razí si svoju vlastnú extrémnu cestu, ktorá je hodná označenia VZ, čiže Veloz. Toto je vrchol modelu Born a úplne právom.
Môže byť elektromobil zábavný?
Automobilka Cupra prevzala najlepšie atribúty platformy MEB a s novými motormi je vozidlo aj úsporné. Cupra Born VZ má batériu s kapacitou celkovo 84 kWh, z čoho využiteľných 79 kWh. Nabijete ju až výkonom 185 kW, čo znamená, že z 10 na 80% sa dostanete za 26 minút. To sú všetko základné veci o batérií. Ale aký je dojazd, ako auto jazdí a čo od neho čakať sú otázky ďalšie.
Začnem tým ako auto jazdí. Je to šialenec. Na zimných pneumatikách Continental s priemerom 20 palcov sa tvári ako vrah s motorovou pílou (nie Elon). Má predsa extrémny výkon na zadných kolesách. Nie je to ani tak o 240 kW (326 k), skôr je to o krútiacom momente dosahujúcom až 545 Nm. No a ten keď kopne, tak s autom dokážete ísť aj bokom.
Ak máte režim Cupra a nastavenie ESC Sport, tak sa nemusíte obávať, že by ste chceli príliš dlho ostávať v rovnej trajektórii ak po prší. Nepomáhajú ani kvalitné zimné pneumatiky, auto chce ísť bokom. Cupra Born VZ je vlastne jedným z mála zadokolkových hothatchov, ktoré môžete mať. Jasné, to ESP, či ESC nedokážete vypnúť úplne, ale už v momente obmedzenia dokáže poskytnúť zábavu. A priznám sa, že nielen na mokrej vozovke. Keď sa veľmi snažíte, tak viete utrhnúť kolesá aj na suchu.
Pri obyčajnom nastavení so štandardným režimom je auto zase relatívne kľudné. O pohodlí sa tiež dá hovoriť, ale treba mať na pamäti, že ho zhoršujú práve obrovské 20-palcové zliatinové disky. Tie sú až príliš extrémne. No a máte o ne aj strach, lebo disky dokonca vytŕčajú z pneumatík, ktoré majú ochranu disku. A to už je veľký extrém!
Zákruty sa s Cuprou Born dajú rezať úplne presne a nemusíte pri tom prekračovať hranice svojho pruhu. Možno sa budete sťažovať na menší cit vo volante, ale stále presne viete, kam máte auto namierené, lebo všetko funguje tak, ako by ste čakali.
Lenže nie vždy chodíte extrémne rýchlo. V relatívne zimnom počasí sa mi podarilo po diaľnici jazdiť so spotrebou do 20 kWh na 100 km, čo by znamenalo dojazd po diaľnici takmer 400 km. Ak by som opustil diaľnice, tak by som sa dostal so spotrebou 15 kWh takmer na 500 km a stále sme v sekcii nízkeho teplotného komfortu batérie. Preto je nutné mať na pamäti, že aj Born VZ musíte nabíjať a ideálne mať zohriatu batériu. V menu máte priamo softvérové tlačidlo, ktoré toto dokáže.
Áno, ak sa vám zdá, že toto auto velebím, tak áno, je vlastne vynikajúce. Veď má dostatok výkonu na to, aby mohlo byť považované za ostré a zároveň má aj relatívne nízku spotrebu, na nediaľničných presunoch až extrémne nízku. Plus na MEB je to fakt výborný výsledok.
Ale je to možno aj kvôli tomu, že pri MEB som väčšinou jazdil s väčšími vozidlami. Veľmi pomáha aj fakt, že v zime sa veľmi hodí aj tepelné čerpadlo, ktoré predstavuje príplatok 1 192 eur a tento kus ho našťastie ma. Možno aj preto sa spotreba tejto verzie Cupra Born VZ dostáva na takéto rozumné hodnoty.
Priestoru nadpriemerne
Interiér Cupra Born VZ využíva všetky zaujímavosti, ktoré vlastne platforma MEB prináša. Má relatívne použiteľný batožinový priestor s objemom 385 litrov, ale ešte dôležitejšie je, že má obrovské miesto vzadu pre pasažierov. Stále hovorím obrovské s ohľadom na veľkosť vozidla. A ešte nemá ani tunel v strede podlahy, čo tiež pocitovo zväčšuje priestor.
Lenže tie najbrutálnejšie miesta sú vpredu. Cupra Born VZ mám neskutočne dobre sedadlá Sabelt, ktoré majú vysokú bočnicu a dokážu v sedadle udržať aj pri ostrejšom prejazde zákrut. Ale tu prichádza aj nevýhoda, to pomyselné B. Nie sú vhodné úplne pre každú postavu. Mne sadli dokonale, ale verím, že keby som trošku vyšší, prípadne širší, tak už by som mal problém. Príliš chudí jedinci v týchto sedadlách budú zase lietať. Takže áno, sedadlá vám musia sadnúť. A ak nesadnú, aspoň s nimi môžete machrovať pred ostatnými.
Vlastne mi robilo sedadlo Sabelt trochu problém. Moja forma sedenia vyžaduje volant posunutý úplne dole a preto mi ostalo relatívne málo miesta medzi bočnicou a práve kormidlom. Vyriešil som to jednoducho, zakaždým som si jemne zatočil doprava pri parkovaní, aby som mal volant zrezanou časťou tam, kde nastupujem. Práve pre toto by zrezané časti mali v autách takéhoto zamerania byť a naozaj zrezaný spodný kus venca volantu nepotrebujete v akomkoľvek SUV.
Cupra Born VZ využíva najnovšiu generáciu informačno-zábavného systému. Má pekné rozloženie, rýchlo reaguje aj na pripojenie mobilného telefónu bezdrôtovo, ale hlavne má možnosti ako nájsť rôzne atribúty nabíjania. Dokážete si zvoliť akú maximálnu hodnotu úrovne nabitia potrebujete, alebo dokážete spustiť manuálne predhrievanie batérie, keď viete, že idete nabíjať.
Pred vodičom je menší displej, ale aj head-up displej a ešte dôležitejšie je, že na rozdiel od niekdajších Volkswagenov sa chod dopredu a dozadu neovláda pri tomto malom displeji, ale ovláda sa pravou páčkou pod volantom. Tou ľavou sa ovláda vlastne všetko ostanté.
Born VZ VyZerá odhodlane
Cupra Born VZ má okamžité náznaky toho, že auto má byť dynamické. Má nejaké príbuzenské tvary s modelom Tavascan, ale stále si ide svojou cestou a vyjadruje náklonnosť značke nielen znakmi, ale aj použitím charakteristickej medenej farby napríklad na maske chladiča, ale aj na ďalších bodoch.
Predné svetlá sú relatívne malé a ich svetelný výkon nie je zrovna strhujúci, ale v noci vidíte. To asi stačí. Chcelo by to síce trošku viac, ale asi sa dokážete trochu obmedziť na úkor všetkých tých vymoženosti, ktoré s vozidlom dostávate, najmä z pohľadu jazdy.
Pohľad zboku hovorí, že toto auto je extrémne nízke. Cupra Born VZ má svetlú výšku len 131 milimetrov, čo ho predurčuje na nízke ťažisko. Španielska automobilka použila naozaj dynamický štýl karosérie a Born VZ vyzerá jednoducho vynikajúco. Môže za to určite aj tmavozelená farba, ale aj masívne disky. Ich jedinou nevýhodou je azda, že dokážu chytiť akýkoľvek náraz od akéhokoľvek obrubníka, lebo sú príliš vysunuté von dokonca aj z tých pneumatík, ako som už spomenul.
Ak by som chcel ešte veľmi zvonku rýpať, tak veľmi divné sú zadné partie, ktoré vyniknú pri otvorení batožinového priestoru. Prečo? Jednoducho preto, že okolo svetiel má Cupra Born VZ také výrezy do veka kufra. Nie, normálne by sa otvárali dvere aj s častou svetla, ale tu je to zjavne iné. Nevadí, nič to na vizuálnej príťažlivosti modelu nemení.
Má vôbec konkurentov?
Španielska automobilka spravila auto, ktoré hovorí, že chce byť hothatchom medzi relatívne malými vozidlami veľkosti Volkswagenu Golf. A reálne sa mu to darí. Má šialené jazdné vlastnosti, vyzerá tiež dosť odvážne a vnútri je použiteľný. Stojí 48 460 eur v základnom cenníku a toto prevedenie má cenovku 47 021 eur už po konsolidačnom balíčku a zvýšení DPH.
Nie je to málo, ale je to vlastne na úrovni spaľovacích modelov s podobným zameraním. Akurát z elektrického sveta má nejako málo konkurentov. Prečo? Niektorí sa zjavne podobných áut boja. Jediným reálnym konkurentom môže byť vlastný brat. Volkswagen ID.3 GTX je presne rovnako zameraný.
Cupra Born VZ
Motor |
Elektromotor |
Kapacita batérie | 84 kWh brutto/79 kWh netto |
Výkon | 240 kW/326 koní |
Krútiaci moment | 545 Nm |
Prevodovka |
Automatická jednostupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4324 mm |
Šírka | 1809 mm |
Výška | 1540 mm |
Rázvor osí kolies | 2766 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1999/431 kg |
Batožinový priestor | 385/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,6 s |
Spotreba WLTP (kWh/100 km) | 14,7-17,3 |
Dojazd WLTP | 508-599 km (nabíjanie DC 185 kW) |