Pamätám si ešte nedávno, ako som testoval Seat Ateca FR. Mal peknú červenú farbu a dvojlitrový motor TSI dosahujúci výkon 140 kW (190 k). Ale štruktúra modelov automobilky sa výrazne zmenila. Zmenila sa natoľko, že dvojliter sa stal súčasťou výroby značky Cupra. A je asi najuniverzálnejšou Atecou v ponuke. Veď má dosť výkonu, štvorkolku, ale aj relatívne rozumné náklady na prevádzku. Toto všetko dáva dokopy súbor fantastických vlastnosti pre jazdu každý deň.
Vôbec by som sa nečudoval, keby sa stále rozhodnete pre vrchol s výkonom 221 kW (300 k). Veď má úplne iný zvuk a prejav. Lenže vrcholné auto môže niekomu liezť na nervy, čo 190-koňová verzia so štandardnejším nastavením určite nebude.
Ducha Cupra Ateca vidno okamžite
Cupra Ateca je dynamicky tvarované auto, s tým sa musí každý stotožniť. Predný nárazník má omnoho drsnejšie črty ako základný SEAT. Vlastne, prečo to porovnávam? Cupra Ateca je samostatný model, so samostatným logom na kapote, a nakoniec, so samostatnou značkou. Nemôžeme ich brať ako jedno auto, lebo ani Fiat Doblo a Citroën Berlingo neberieme ako jedno auto.
Automobilka Cupra dala karosérii SUV svoje nezameniteľné črti a predný medený znak je len jednou z nich. Karoséria prijala omnoho razantnejšie dizajnérske detaily, ale aj zliatinové disky s tradičnou čierno-medenou témou. Práve veľké kolesa prispievajú k vizuálnemu zmenšeniu vozidla.
Cupra Ateca nie je malé, ale ani veľké auto. Na dĺžku má ani nie 4,4 metra a práve vďaka kolesám pôsobí kompaktnejšie. Je to auto, s ktorým sa už na prvý pohľad nemusíte báť ísť kamkoľvek zaparkovať a kdekoľvek sa otáčať. Jediné, z čoho som mal ja trochu strach boli práve disky. Sú príliš pekné na to, aby som ich poškriabal a zároveň sú aj príliš zložité na opravu, lebo kombinujú matnú čiernu s medeno-zlatou.
Automobilka aj modelu Ateca pripravila len niekoľko farieb, z ktorých šedá je taká obyčajná. Vlastne je obyčajná, ale potenciálne najlepšia. Čierna je ťažšia na údržbu, biela sa k autu až tak nehodí, takže zostáva vlastne len strieborná a z nich je rozhodne sivá tou najlepšou voľbou. Aspoň vyniknú medené detaily.
Cupra Ateca ale do základu dostala aj dobré LED svetlá. Táto verzia síce stojí trochu viac, ale stále je veľmi rozumná na používanie. Veď svetlá majú automatické prepínanie diaľkových, ktoré dokáže v tme pekne fungovať. A vzadu sú LED svetlá tiež štandardne so sekvenčným pohybom smeroviek. Taký malý Cool detail.
Dynamiku cítiť aj vnútri
Čo nie je v interiéri dynamické? Rozhodne nie je dynamický kufor. Ten má stále rovnakú veľkosť ako v prípade akýchkoľvek iných modelov Ateca s pohonom všetkých štyroch kolies 4Drive. Áno, čítate správne, Ateca s pohonom všetkých štyroch kolies má menší batožinový priestor ako Ateca s pohonom výlučne prednej nápravy. Ak budete chcieť väčší batožinový priestor, tak kľudne zostaňte pri zákldnom 1,5-litrovom motore, ktorý je už tiež v ponuke.
Pozitívnym krokom výbavy modelu je použitie zadnej lavice s lakťovú opierku, ale aj vreciek na operadle predných sedadiel. Svoje veci môžete odložiť kamkoľvek ak budete potrebovať aj ak sedíte vzadu. No a ak sedíte vzadu, tak budete možno v šoku z toho koľko miesta v interiéri toto auto predvádza. Na takej malej dĺžke sa podarilo konštruktérom vytvoriť dostatočné proporcie na umiestnenie troch pasažierov, ale v komforte budú vzadu dvaja.
Lenže vy od začiatku viete, že Cupra nie je o zadných miestach, nie je ani o zadných pasažieroch a kufri. Je o sedení vpredu vo výborne tvarovaných športovo ladených sedačkách. Majú zabudovanú opierku hlavy, v príplatkovej výbave sú aj elektricky nastaviteľné, teda len vodičove, a hlavne sú nielen športové, ale aj pohodlné. Vlastne v nich nebudete mať problém prejsť aj dlhšie trasy bez výraznej únavy.
Čo je ale výrazným odlišovacím prvkom Cupra Ateca v interiéri? Je to rozhodne volant. Aj v kombinácii s týmto motorom je dostupný volant Supersport s dvoma satelitnými tlačidlami za príplatok 605 eur. Tlačidlom pod pravým palcom naštartujete, tým pod ľavým palcom meníte režimy. Stále sú to klasické tlačidlá, aj keď ja by som ich prijal skôr v opačnom usporiadaní. Na usporiadanie displeju sa ale sťažovať nemôžem.
Systém MIB3 je už tak odladený, že neseká, netrhá, všetko s ním zvládnete intuitívne a okamžite. A displej pred vodičom? Má viacero zobrazení a je cez celú šírku. Ani ten menší displej mi nevadil, ale tento je jednoducho lepší a krajší a hlavne sa dá omnoho viac prispôsobovať požiadavkám.
Ale nemá 300 k!
Motor pod prednou kapotou má stále objem 2 litre, ako Kofola, ale už nemá výkon 221 kW (300 k), toto je predsa lacnejšia verzia. Má výkon 140 kW (190 k) a cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku rozbieha všetky štyri kolesá. Možno práve toto je ideálna voľba pre všetkých. Nie iba pre tých, ktorí potrebujú pútať pozornosť. Veď aj tento výkon autu stačí a zároveň mu dáva obstojnú dynamiku s rozumnými prevádzkovými nákladmi. Aspoň taká je teória.
Ako motor funguje v praxi? Na fungovanie z hľadiska výkonu a jazdných parametrov v dynamickom spektre sa sťažovať rozhodne nemôžem. Skôr mi trochu vadí spotreba. Za môj problém môžu široké pneumatiky, chladné počasie, kúrenie, krátke trasy, ak nie krátke, tak po diaľnici. Dosť bolo výhovoriek, po 800 km mi na palubnom počítači svietil priemer tesne nad 8 litrov. Pamätám si, že s Atecou FR to bývalo menej. Neviem čím to je, možno naozaj všetky tie faktory hrali v môj neprospech, ale čakal by som priemer približne o pol litra nižší.
Ale ešte mám tušenie, že za mojou vyššou spotrebou môže byť dynamicky ladený podvozok so športovejším charakterom a podvedomým tlačením do rýchlejších prejazdov. Aj napriek vyššiemu výkonu je pocit v Cupra Ateca iný ako v štandardných modeloch Ateca. Veď celá kombinácia všetkých detailov priam povzbudzuje k väčšiemu tlaku na akceleračný pedál.
Podvozok dobre funguje aj v zákrutách, veď toto je stále vysoké auto. Ateca predvádza, že je kompetentná, ale zároveň počuť väčší hluk od podvozku a občasné dojmy pripomínajú, že možno priemer 19 palcov je o jeden viac ako by mal byť. Ale za krásu sa platí a menšie v ponuke ani nie sú. Ale môžete skočiť po 20-palcových diskoch, tie už budú spôsobovať výrazne tuhšie jazdenie.
Univerzál s charizmou
Áno, Cupra Ateca je teda trochu tuhšie SUV, ale to vôbec nevadí. Stále je dostatočne univerzálnym vozidlom na každodenné jazdy a dokonca nestojí ani príliš veľa. Osobne som tipoval, že bude za 50 000, ale reálne je za 48 000 €. Takže vlastne dobrá kúpa, jediné, čo trochu vadí, je…
Vlastne nie, nič nevadí. Dokonca ani staršia koncepcia, lebo v nej je zahrnuté samostatné ovládanie klimatizácie s dvomi zónami, ale aj príjemné používateľské prostredie nielen pre technologických guru. Je aj pre tých, ktorí si chcú jednoducho telefón len pripojiť a budú mať na dlho dopredu pokoj a možno ho chcú ešte bezdrôtovo nabíjať. Toto auto vytvára dojem, že tiež vydrží dlho. Materiály sú trvácne a odolné a dokonca aj spracovanie nenaznačuje žiadne výhrady.
Cupra Ateca TSI 190 DSG 4Drive
Motor | R4 benzín |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k) pri – ot./min. |
Krútiaci moment | 320 Nm pri 1500-4100 ot./min. |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4386 mm |
Šírka | 1841 mm |
Výška | 1613 mm |
Rázvor osí kolies | 2628 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1629/461 kg |
Batožinový priestor | 485/- l |
Palivová nádrž | 55 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 212 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,2 s |
Spotreba (WLTP) | 7,7-8,4/100 km |
Emisie g CO2/km | 176-192 |