TEST Citroën C5 CrossTourer 200HDI – Loď na vlne komfortu

Napísať, že Citroëny boli vždy známe ako autá pre vodičov vyznávajúcich skôr komfort než športovú jazdu, nie je žiadnou novinkou. Auto, ktoré bude hlavným aktérom tohto testu toto konštatovanie nie len potvrdzuje, ale aj násobí a podčiarkuje. Citroen C5 CrossTourer je už od prvého pohľadu loď. Avšak, v tom najlepšom zmysle slova. Nepredbiehajme však, pekne poporiadku. CrossTourer v reči Citroënu znamená kombík, ktorý sa nezľakne ani poľnej cesty či nepokosenej trávy a to vďaka podvozku s výškovým nastavením.

650x200 DSC_5443

Biela mu svedčí, CrossTourer vyzerá zvonka elegantne a dospelo, bez zbytočných dizajnových výstrelkov. Chrómové lišty nesedia každému autu, ale k tomuto celkom určite pasujú. Veľké predné aj zadné svetlomety sú taktiež vydarené a výborne dotvárajú celok. Aj vďaka nim totžť vyzerá toto obrovské kombi vyvážene a napriek svojej veľkosti nepôsobí neohrabaným dojmom. Ak by sme chceli kritizovať, možno by sme zvolili disky v jednej farbe, bez čiernych častí. Prvý dojem po nasadnutí bol v štýle „niečo mi tu vadí“. Tým nespokojnosť vyvolávajúcim elementom bol príliš veľký volant s pevným stredom. O kus menší priemer a pohyblivý stred by sme uvítali. Na druhú stranu, iným ľuďom môže byť práve takáto nevšednosť po chuti. Horšie ale je, že je až príliš preplnený tlačidlami. Po pár minútach sme si však začali na volant zvykať a užívať si pohodlie a komfort, ktorý je na palube tohto Citroënu prítomný vo veľmi hojnej miere. Samotné spracovanie kabíny a materiály sú na top úrovni a hanbiť by sa nemuseli ani pri porovnaní s konkurentmi prémiových značiek. Jedným z mnohých svetlých bodov kabíny sú aj výborné sedačky so samostatným nastavovaním vrchnej časti. Kombinácia kože a odolne pôsobiacej látky je dobrá voľba a taktiež ich tvar ponúka skvelý komfort na dlhých cestách a dostatočné držanie tela v zákrutách. Stredová konzola pôsobí síce pomerne preplnená tlačidlami, dobrou správou ale je že sa v nich dá celkom intuitívne orientovať a tak po ergonomickej stránke nie je príliš čo vyčítať, azda iba mierne chaotické ovládanie navigácie. A vlastne, ešte absenciu odkladacích priestorov na poháre. Iba jediný je v lakťovej opierke, čo nie je úplne najpraktickejšie. Celkový dojem z interiéru je ale veľmi pozitívny a kvalitný. Podtrhuje ho okrem iného aj perfektný audiosystém či hliníkové lišty a časti volantu, ktoré skutočne pôsobia ako hliník a nie strieborný plast ktorý sa naň iba hrá, ako tomu často býva.

50x200DSC_5438

Už spomínaný prívlastok „loď“ vychádza síce čiastočne aj z veľkosti auta a obrovského vnútornému priestoru, ale najmä z jazdného prejavu. Komfort je na prvom mieste, kabína je krásne utlmená a posádka C5 si tak nerušene môže „plávať“ krajinou. Športová jazda nie je jeho doménou, riadenie na to totiž nie je dostatočne ostré a citlivé a aj naladenie podvozku je mäkké. Lenže, v tomto aute vám to vadiť nebude. Tak to totiž má byť, nebolo stvorené na „pilovanie“ okresiek a ani nebudete cítiť potrebu sa o to pokúšať. Budete si užívať všetko to pohodlie a čas strávený na palube. Vynikajúci a hladko radiaci šesťstupňový automat si s autom výborne rozumie a aj keď vždy preferujeme manuál tak priznávame, že tu by pôsobil trochu nepatrične.

650x200 IMG_5594

Keď bol spomenutý podvozok, nemôžme zabudnúť spomenúť to, od čoho sa odvíja samotný názov CrossToureru. Reč je samozrejme o výškovo nastaviteľnom podvozku. Ten má celkovo štyri polohy, a to normálnu, zníženú a dve zvýšené. Celý systém funguje na báze tzv. Hydractive III+. Pri bežnom jazdení je podvozok v normálnom režime, po prekročení hranice 70 km/h sa však automaticky zníži. V zálohe zostávajú ešte dve najvyššie polohy, ktoré sú však limitované tempom 40 km/h, respektíve 10 km/h pri tej najvyššej. Pre istú skupinu ľudí sa takéto riešenie javí ako celkom rozumné. Ak niekto trávi pracovný týždeň v meste či na diaľniciach a logicky preto nesiahne po SUV, ale zároveň potrebuje auto ktoré ho bez následkov prepraví cez víkend na chatu, odpoveďou na túto otázku môže byť práve CrossTourer. Pod kapotou pracoval najsilnejší naftový agregát z ponuky, ktorým je 2,2 litrový štvorvalec s výkonom 150 kW/204 koní a 450 Nm. Označovaný je ako 200 HDI a vzhľadom k veľkosti a hmotnosti auta je jeho výkon tak akurát adekvátny. Dynamiky má rozhodne dosť, výkonová rezerva je slušná a preto je podľa nás ideálnou motorizáciou. Kultúrny chod je plusový bod, rovnako ako aj fakt že pracuje v nízkych otáčkach, veď pri diaľničnej 130-ke boli jeho otáčky iba na hodnote 2000/min. To má samozrejme pozitívny dopad aj na spotrebu. Jej priemerná hodnota počas celého testu dosiahla hodnotu 7,2 litra, čo je na auto týchto rozmerov a výkonových parametrov príjemný údaj. A určite by sa dalo jazdiť aj za menej, keďže o vyslovene šetrnú jazdu sme sa nesnažili.

650x200 IMG_5636

Týždeň strávený za kormidlom tejto „lode“ ktorej nechýba dávka charakteru rozhodne nebol zlý a zanechala v nás presvedčivý dojem. Získala si nás elegantným zjavom a zhýčkala bohatou dávkou komfortu. Niekomu môže síce nastaviteľný podvozok pripadať ako zbytočnosť, ale mať v jednom aute kombináciu diaľničného krížnika a víkendového prepravníka ktorý sa nezľakne poľnej cesty či lúky nie je na zahodenie. Cenovka testovaného modelu takmer 42 000 euro môže síce na prvý pohľad vyraziť dych lenže, do hry vstupuje ešte aktuálna masívna zľava viac než 12 000 euro. Tým pádom sa cena dostáva pod 30 000 euro s DPH, čo už je za takýto kus auta vcelku lákavá ponuka.

Galéria Martina Ofúkaného:

Motor R4
Objem 2179 cm3
Výkon 150 kW (204 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 450 Nm pri 2000 ot/min
Prevodovka Automat 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4829 mm
Šírka 1860 mm
Výška 1491 mm
Rázvor osí kolies 2815 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1787/2387 kg
Batožinový priestor 505/1462 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,2/4,9/6,1
Emisie g CO2/km 159