Test Citroën C5 Aircross Shine BlueHDi 180: Ako v perinke

Dalo by sa povedať, že model C5 Aircross je vlastne vlajkovou loďou značky Citroën. Podvozok, motory aj prevodové ústrojenstvo zdieľa s koncernovým súrodencom od Peugeotu, o kúsok väčším modelom 5008. C5 Aircross má však vlastný dizajn a šarm a v nami testovanej verzii aj špičkovú výbavu Shine a silný naftový motor s výkonom 177 koní. Prívlastok vlajková loď je teda skutočne a bez preháňania na mieste.

Dizajn karosérie sa dá označiť slovom bacuľatý, ale v dobrom slova zmysle. Oproti 5008 od Peugeotu má kratší rázvor a teda pôsobí kompaktnejšie. Tvary sú typickým moderným jazykom Citroënu. Úzke pásiky svetiel vpredu a predelená maska s dvoma výraznými lichobežníkmi v nárazníku. Na bokoch nechýba ochranné oplastovanie, nie je však už umiestnené v strede dverí ako slávne airbumps modelu Cactus. Čierny lak karosérie dodáva punc elegancie a luxusu, ktorý ešte podtrhuje chrómovanie okolo okien. Veľké 19“ kolesá skvele zapadajú k dizajnu auta a dodávajú ten správny svalnatý look, ktorému dáva bodku dvojica výfukov vzadu umiestnená do veľkého plastového difúzoru. Ak sa správne naladíte na vlnu dizajnu moderných Citroënov, musíte uznať, že ide o vkusne a citlivo navrhnuté auto. Pre niektorých ľudí môže hlavne predná maska byť trochu kontroverzná či prekombinovaná, nám sa ale páči jej osobitosť  a netuctovosť a tiež nemožnosť zmýliť si toto auto so žiadnym iným. Vo výsledku teda podarené SUV, v čiernej aj pomerne nenápadné a pritom veľmi elegantno-dynamické.

V interiéri tohto konkrétneho kusu ihneď zaujmú krásne sedadlá v hnedej koži Hype Brown, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani modely drahších prémiových značiek. Naviac disponujú masážnou funkciou, jednou z najlepších, aké sme v bežných autách vyskúšali. Nápaditosť a iskra je to, čo mnohým autám v interiéri chýba. Nie je to ale prípad tejto C5 Aircross. Ako sme už spomínali, hnedá koža ako na sedadlách je prítomná aj na časti prístrojovej dosky a výplniach dverí či na lakťovej opierke. Celkovo, kombinácia hnedej a čiernej kože je veľmi decentná a pôsobí dojmom nenúteného luxusu bez vulgárnosti. Aj v interiéri nájdeme isté podobnosti s Peugetom 5008, napríklad joystick prevodovky, ktorý máme veľmi radi pre netradičný a nerušivý vzhľad a príjemné ovládanie. Trojramenný volant s multifunkciou má veniec v hnedej koži a za ním je plne digitálna prístrojovka. Jej grafika a možnosti nastavenia patria medzi tie úplne najlepšie v rámci neprémiových značiek. Stredový dotykový displej má dobrú čitateľnosť, pri silnom slnku je to však už trochu horšie. Keďže ale nevyčnieva nad úroveň prístrojovky, stále to nie je až tak zlé. Pod ním sú dotykové tlačidlá pre vstup do jednotlivých položiek menu, mechanickou radou tlačidiel o kúsok nižšie zasa viete nastavovať klimatizáciu či vyhrievanie okna. A je to fajn, lebo nevyzerajú zle a nemusíte sa stále preklikávať displejom. Odozva displeja je inak priemerná, neohúri ale ani neurazí, taký štandard. Odkladacích mieste je dostatok, v strednom tuneli si odloží nápoje vodič aj spolujazdec a lakťová opierka má tiež dosť veľký úložný priestor. Vnútorný priestor je adekvátny rozmerom karosérie a dovolíme si tvrdiť, že plne dostatočný aj pre päťčlennú rodinu. Vpredu je miesta dosť a aj vzadu je dostatok priestoru aj pre dospelé osoby. Kufor má dvojité dno a priestor veľmi štedrých 580 litrov čo je vážne dosť.

Nami testovaný kus bol vybavený najsilnejším naftovým motorom z ponuky, ktorým je 2,0 BlueHDi. Štyri valce a veľmi sľubných 130kW/177 koní a 400Nm. Prvý pocit pri studenom motore je, že je možno trošku drsnejší než by sme čakali. Ten sa však vytratí pri zahriatí. Naviac, nami testovaný kus mal najazdených iba niekoľko stoviek kilometrov, túto malú výčitku tak netreba brať príliš vážne. Pri prázdnom aute dokáže tento motor s Aircrossom dosť slušne zacvičiť a môžete si vychutnávať veľmi svižné zrýchlenie a príkladnú pružnosť. Nás motor bavil a napriek tomu, že sme občas zašilapli pedál plynu do podlahy celou silou, priemerná spotreba na konci testu bola 6,4 litra nafty sto kilometrov. To vôbec nie je zlé. Osemstupňový automat je ideálna voľba, aj keď vlastne jediná, keďže manuál k tomuto motoru nedostanete. Vôbec to však nevadí, lebo automat radí rýchlo, hladko a volí rozumné stupne a nemusíte mu ani pomáhať pádlami, ktoré máte pod volantom. Samozrejme, aj tento motor je vybavený milovaným aj nenávideným systémom start-stop.

Veľkou pýchou modelu C5 Aircross je jeho podvozok a z neho vyplývajúci špičkový komfort na palube. Je to vlastne ideálne auto na naše zaplátané cesty. Či už ide o priečne nerovnosti ako retardéry alebo výtlky, toto auto dokáže prefiltrovať takmer všetko. A to hovoríme o kuse jazdiacom na 19“ kolesách. Jasné, keďže je auto naladené na vyslovene pohodlnú nôtu, v zákrutách sa trochu viac nakloní a v extrémnej situácii má tednenciu byť nedotáčavé. Do extrému ho ale hnať nebudete, je to pohodlné SUV a nikto s ním nemôže chcieť jazdiť ako s hothatchom. A vďaka pohodlnému nastaveniu podvozka a trochu vyššej svetlej výške sa nemusí ani báť zísť z cesty, kde sa k slovu prihlási aj kruhový volič jazdných režimov pre jazdu na snehu či nespevnených povrchoch. Stále je to síce iba predokolka, ale pokiaľ sa nedostanete do vyslovenej extrémnej situácie, múdra elektronika vám vie pomôcť.

Vo výsledku tu máme výnimočne pohodlné SUV neopozeraných tvarov s výkonným motorom. Úprimne, na bežné a kľudné jazdenie by možno stačilo aj slabšie a lacnejšie HDI so 131 koňmi. Išlo by však o kompromis za cenu nízkej dynamiky pri väčšom zaťažení. Tento silnejší motor je ale úplne bez kompromisov, má veľmi dobrú spotrebu a dostatok výkonovej rezervy aj pri väčšom zaťažení.  Osmestupňový automat tiež pracuje príkladne, interiér si zaslúži jednotku za iskru a charizmu. No a podvozok je tým, o čom toto auto je. Výnimočné pohodlie aj na nekvalitných vozovkách. Akčná cena tohto modelu je 31 990 eur s DPH. To je porovnateľné ako konkurencia, nie je to veľa ani málo. Cenovka ľahko nad 30 000 je proste štandardom za dobre vybavené väčšie SUV s adekvátne silným motorom.

Citroën C5 Aircross Shine BlueHDI 180 S&S EAT8

Motor R4 benzín
Objem 1997 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4500 mm
Šírka 1969 mm
Výška 1654 mm
Rázvor osí kolies 2730 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1686/2100 kg
Batožinový priestor 580 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 211 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,6 s
Spotreba (WLTP komb) 6,0-6,8
Emisie g CO2/km 157,2-175,2