Test Citroën C4 BlueHDi 130: Nová vlna avantgardnosti a komfortu

Citroën C4 si všetci veľmi dobre pamätáme, bol za málo peňazí a bez vážnejších problémov jazdí posledná generácia pred Cactusom ešte stále. Jeho miesto zaujal následne C4 Cactus, ale to, čo prišlo teraz je posunom vpred vo všetkých smeroch a možných merateľných veličinách.

Prvý dotyk a prvý test v našej redakcii sprostredkoval nejedno prekvapenie. Jasné prvý kus je s maximálnou výbavou, s najvýkonnejším naftovým motorom a výbornou osemstupňovou automatickou prevodovkou. A stojí takmer 28-tisíc eur. Len pre informáciu, výbava Shine žiari na vrchole ponuky. Ale tento motor nie je najvýkonnejší celkovo. Tým je PureTech 155 s výkonom 114 kW (155 k).

Nové tvary, nová osobnosť

Modernejší, tak by sa dal jedným slovom vystihnúť posun od C4 Cactus ku C4 novej generácie. Ono, povedzme si to na rovinu, Aj C4 Cactus vyzeral celkom novátorsky, ale s príchodom C4 akosi stratil náskok a vybehli mu vrásky na tvári a zostarol extrémne rýchlym spôsobom.

C4 proste pôsobí ako keby prišla z budúcnosti. Keby v deväťdesiatych rokoch niekto navrhne auto, ktoré by malo jazdiť v tomto roku, tak by bol blízko tomuto. Azda jedinou výčitkou, ktorá by sa dala vzniesť na adresu C4 je krátkosť zadnej časti pri pohľade zboku. Chýba jej viac kupé charakter a približne 10 centimetrov, aby auto z profilu vyzeralo trochu vyváženejšie.

Avšak zadná časť tohto crossoverovo pôsobiaceho liftacku, nejdeme hovoriť, že zmenšenej X6 je fakt brutálna. Zadné svetlá sú radikálnejšie ako spojler na Honde Civic Type-R, sklo je delené a bez stierača, čo zase nemusí byť optimálne v prípade hnusného počasia, ale cez vrchú časť stále môžete vidieť. A vlastne, aký by bol ten stierač? Pätnásťcentimetrový? To je ako s tým kaprom metrovým, ktorý bol reálne 30-centimetrový kaprík. Takže by mal tak 6 centimetrov.

Rovnako zaujímavý tvar ako majú zadné svetlá majú aj tie predné. Inšpirácia akoby prišla z modelu Citroën GS zo sedemdesiatych rokov, ale technológia prináša Full LED žiarenie. A to je obstojné, aj napriek absencii adpatívnych lúčov. Čo však poteší, je vizáž boku, kde ostali, aspoň čiastočne, zachované ochranné prvky pripomínajúce Airbumps.

Pohodlie, priestor, premakanosť

Vnútri je nový C4 pre Citroën tiež menšou revolúciou. Displej ako samostatný tablet je preč.  Je zakomponovaný citlivejšie do prístrojovej dosky a tvári sa ako súčasť celku s výduchmi. Pred vodičom tak stačí maličký displejík a teraz tá hlavná novinka. Ovládanie klimatizácie je oddelené od displeja. Dvojzónová klimatizácia má kvalitne pôsobiace tlačidlá a kolieska nižšie pod tým celkom výduchov a displeja. Toto je perfektný krok k zjednodušeniu a zlepšeniu ovládania auta. Dokonca sa k nemu pridávajú aj dve tlačidlá pod displejom, ktoré nie sú kapacitné, ale normálne.

Druhým šokom sú sedadlá. Sú fakt pohodlné a prístup Advanced Comfort, ktorý automobilka uplatňuje je naozaj poznať. Veľkou vecou nie je len či, či, či, ale aj to, že si na nich každá postava nájde svoje miesto a bude mať pohodlné cestovanie. Keď sme pri tých prekvapeniach, tak pred spolujazdcom je ďalšie. Okrem klasického odkladacieho priečinku je na tomto mieste aj výsuvná zásuvka, v ktorej sa skrýva obal na tablet. A ten je možné prichytiť vyššie do výsuvného držiaka. Nevieme načo to komu síce bude, ale ideálne môže byť takéto uchytenie na rally pravidelnosti, kde spolujazdec z tabletu číta tvary zákrut a podobné informácie.

Nech sú tí vpredu akokoľvek posunutí, vzadu je stále dosť miesta. Pocitu priestrannosti samozrejme nahráva aj posuvné strešné okno s celkom veľkým otvorom, ale ani na hlavu nie je, napriek zvažujúcej sa línii strechy málo priestoru. Reálne sa netreba príliš uskromňovať ani v kufri. Na prvý pohľad vyzerá menší, najmä ak je na svojom mieste vo vrchnej polohe dvojité dno, ale po jeho odstránení sa kufor prehĺbi o približne 10 centimetrov.

Citroën spravil aj dobrú robotu z pohľadu optimalizácie systému. Displej je rýchlejší, procesor tiež, zjavne má aj grafická jednotka viac pamäte, lebo prekresľuje naozaj lepšie ako kedykoľvek predtým. Znova je celkom ťažké nájsť niečo, čo by mohlo vadiť, ak je niekto nastavený na avantgardný štýl. Vlastne našli sme, prah je celkom široký, takže bude často špinavý, keďže oň bezpodmienečne minimálne raz denne obtriete nohy.

Výkon stačí, spotreba je nízka

Nie, toto auto znova nie je o rýchlom prejazde zákrut. Nie je ani o naháňaní desatín sekundy pri šprinte na ¼ míle. C4 je o pohodlnom presune na akékoľvek, či už krátke, alebo dlhé vzdialenosti. Pohodlie je jediné, čo toto auto zaujíma a poskytuje ho aj na osemnásťpalcových zliatinových diskoch. Kombinácia poddajného podvozku a pohodlných sedadiel nedokáže nikoho donútiť naháňať sa s tými štyrmi krúžkami spred štvrť storočia.

A naháňať sa veľmi nechce ani motor. Pohon má na starosti 1,5-litrový BlueHDi s výkonom 96 kW (130 k). Má vo všetkých režimoch dosť sily a tú distribuuje cez výbornú automatickú prevodovku od Aisinu s ôsmimi prevodovými stupňami. Radenie je príjemné, netrhá, všetko sa nesie v naozaj príjemnom a plavnom tempe. Dokonca nie je nutné ani riešiť športový režim auta. A ani eco.

Vlastne stačí naštartovať, zaradiť zvláštnym prepínačom v otvore stredového tunelu a vyraziť. Volant sploštený z oboch strán nemá takmer žiadne reakcie, čo pri tomto aute vôbec nie je nutné. Má však veľkú lesklú plochu miesto tretieho ramena dole, čo síce vyzerá dobre, ako hypermoderné umývadielko, ale pýta si tiež hýčkanie a opateru mäkkou handrou, keďže láka odtlačky prstov.

A teraz spotreba. V zime, ale riadnej, sme jazdili za 5,6 litra. Aj s diaľnicami, so všetkým, dokonca aj s krátkymi trasami. Takže na jar kľudne aj pod 5 litrov. Toto je ideálne auto aj pre tých, čo cestujú kvôli práci, nízka spotreba, komfort, auto, ktoré sa nekradne. Všetko spĺňa. A naviac má dávku charizmy.

Akú výbavu zvoliť?

Je otázka akú verziu zvoliť. My by sme asi šli do motora PureTech 155, ktorý sme skúsili v Peugeote 2008 GT a bol výborným kompromisom medzi naozaj dobrou dynamikou a spotrebou. Pri konfigurácii C4 by sme však kľudne vypustili pár prvkov, ktoré sú takmer zbytočné. Netreba napríklad kožené čalúnenie. Netreba ani head-up displej, lebo normálny displej je tesne pod ním. A tiež netreba panoramatickú posuvnú strechu. O opodstatnenosti ConnectedCAM, čiže vstavanej kamery by sa dalo polemizovať. Nám by ju nebolo treba. Tieto úpravy konfigurácie by cenníkovú cenu znížili z takmer 30-tisíc eur na 26-tisíc a to už je naozaj prijateľná suma za dobre vybavené auto s výkonným motorom a nezvyklým zjavom.

Citroën C4 BlueHDi 130 Shine

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 96 kW (131 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4360 mm
Šírka 1834 mm
Výška 1525 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1446/1795 kg
Batožinový priestor 380/1250 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 206 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,5 s
Spotreba (WLTP) 4,5-4,7
Emisie g CO2/km 118-122 (WLTP)