Test Citroën C3 PureTech: Zrazu iné auto

Tentokrát sme cestou pre auto rozmýšľali, čím nás ešte môže malý Citroën prekvapiť. Francúzi majú vkus, to áno, no auto sa úspešne vyrába len u nás doma. Oni mu dali nápad, my jeho tuhosť či kvalitu spracovania. Jedno sme už vyskúšali a jeho predajnosť neustále rastie. Vďaka nemu sú ulice konečne farebnejšie a odtieňov šedi ostáva už len 49. Dokonca aj k bielej si viete dať červené doplnky s ktorými vyzerá super. Len si ich nedávajte, sú na každom druhom takom.

Názov výbavy Shine sľubuje, že bude C3 žiariť na cestách, oranžová farba karosérie ešte viac a keď zbadáte oranžový interiér? Je to jasné, tu inžinieri, teda skôr dizajnéri, naozaj neurobili chybu. Dodali ešte čierne doplnky s čiernou presklenou strechou, 17-palcové kolesá a na záver typický odlišný pásik na farebnom prechode karosérie. Na Cactuse si ho pamätáme ešte striekaný, tu už je to fólia, no za tým možno bude snaha vyhovieť aj ľuďom s odlišným ne-vkusom a dať im možnosť dodatočných úprav. Zvonku vyzerá fakt dobre, oproti predchodcovi nehovoriac a s relatívne veľkými kolesami má aj vysokú svetlú výšku na boj v mestskej, betónovej džungli. Ako sa mu v nej darilo?

Nebudeme si klamať, s malým atmosférickým motorom patrí hlavne do mesta. Na dlhé trasy niekam po diaľnici by sme šli len občas i keď všetko je možné. Zvládne ich, no je na ne až príliš pohodlné. Sedačky patria k mäkším, podvozok je takisto viac uplávaný, no odhlučnený na jednotku. Všetkému sekunduje posilňovač riadenia pri ktorom sa nemusíte báť, že by ste sa v meste narobili. Pokojne by ste vedeli prísť do práce jedným prstom na volante. Celé auto je teda zamerané na mesto, vodiča s chladnou hlavou a ľahkou nohou na plyne. Teda vlastne do 50 km/h zrýchľuje super za pomoci krátkej päť stupňovej prevodovky. Neúprosných 82 koní (60 kW) bez turba, no s variabilným časovaním ventilov vám bude po tabuľu s nápisom koniec obce bohato stačiť. Za ňou už sa to oklamať nedá, výkon robí čo môže, ale rýchlosť začína rásť konštantne a hlavne pomaly. Spotrebu tým ovplyvníte rovnako. Zatiaľ čo v meste sa nám podarilo držať aj na hranici 5,5 litra, na diaľnici to bolo cez sedem a navyše s nepríjemným pocitom z obiehania. Nízky výkon v meste vynahradíte odvahou a ak vám pomôže malý polomer otáčania, možno sa dostanete na potrebné miesto skôr ako objemný chlapci s objemnými motormi rokov deväťdesiatych. Určite ich máte aj vo vašom meste s jednou rukou na volante a drsnejším výrazom než má Sebastien Loéb po získaní deviatich titulov majstra sveta v rally. Mestuodolný však nie je tempomat. Z nejakého dôvodu im veľa značiek v dnešnej dobe dáva rôzne limity. Pri vkladaní malého motora sa nad tým pravdepodobne na viac neuvažovalo. Funguje len od zaradeného štvrtého prevodového stupňa, čiže v obci na kopci to je niekedy pre motor neúnosné a ste nútení podradiť bez možnosti si ho opätovne zapnúť.

Citroën do tejto malej krabičky na štyroch kolesách ukryl aj veľké množstvo technológií za cenu viac než prijateľnú. Sedačky vpredu sú vyhrievané, zdobené oranžovou kožou a ňou je potiahnutý rovnako aj volant. Je síce trochu hrubší, no nesie potrebné multifunkčné ovládania rozmiestnené prehľadne, pripravené na použitie. Nemá CD mechaniku, ale za to USB, či navigáciu, ktorá patrí k tým príjemnejším a dokonca v nami testovanom aute rozprávala česky. Za tie peniaze dostanete aj možnosť využiť MirrorLink na dotykovom displeji, poprípade si vypočuť obľúbenú hudbu z dobrých reproduktorov. V tejto najvyššej výbave má C3 elektroniky habadej, nechýba parkovacia kamera. Ako skoro neustály vodič by som aj zabudol na strechu nad hlavou. Je celá presklená a s jednou výhodou oproti dávnejšie testovanej Fabii Scoutline. V nej sa zaťahovacia roleta začínajúca medzi kufrom a zadnými sedačkami nedá spoza volantu dočiahnuť a zavrieť.  Citroën s tým problém nemal a dočiahli sme prakticky kedykoľvek už aj bez otáčania sa dozadu za seba.

„Koľkých kolegov uveziem na obed?“

Vyskúšajte to, štyria si vlezú dovnútra prekvapivo dobre a aj ja s výškou nad 180 cm by som hladný nemal problém vydržať sedieť vzadu. Chýbali by mi len bočné držadlá nad oknami, ktoré tu budete hľadať márne. Ak by sme to mali zhrnúť, je to jednoduché auto s nadčasovým dizajnom Cactusu, neskutočne odolným podvozkom, ktorý sa nebude na nič sťažovať a zároveň nie je také malé ako sa tvári. Kufor má objem 300 litrov, tak akurát aj na nejaký dovolenkový kufor. Škoda len, že mu chýba silnejší motor na dlhé cesty. Ak to však nehľadáte, dá sa urobiť ešte pohodlnejšie a to zvoliť si automatickú prevodovku a šestnástky pneumatiky. To už by sme ho mohli potom nazvať rýdzo mestským, nemuseli by ste v rannej premávke nič na viac robiť. A možno by bol lepší aj na diaľnici, vďaka výkonu 81 kW (110 k), turbu a šiestim stupňom prevodovky.

Aj napriek všetkému musíme zažmúriť oči nad motorom, lebo cenovka takto výbavou nabitého auta presiahla len o málo hranicu 13 tisíc eur. To je za tento dizajnérsky kúsok práce z niektorých pohľadov málo. Tá oranžová kombinácia sa naozaj podarila a mal by ju minimálne vidieť každý. S farbami by boli ľudia na cestách veselší a tým pádom by bol možno aj zábavnejší celý svet. Či to už sme príliš pozitívni? Asi nám dalo to malé oranžové čudo veľa energie do práce, lebo pri viacerých odtieňoch čiernej a sivej je tu ešte pár nových modelov áut, ktoré dávajú dizajnérom stále potrebný čas to zachrániť.

Citroën C3 Shine PureTech 82

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 60 kW (82 k) pri 5750 ot/min
Krútiaci moment 118 Nm pri 2750 ot/min
   
Prevodovka Manuál 5 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3996 mm
Šírka 1749 mm
Výška 1474 mm
Rázvor osí kolies 2540 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1093/1520 kg
Batožinový priestor 300/992 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 173 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 14,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,7/4,1/4,7
Emisie g CO2/km 108

One thought to “Test Citroën C3 PureTech: Zrazu iné auto”

  1. V texte uvádzate objem kufra 348 litrov. V skutočnosti je 300 litrov. Opravte si to prosím.

Comments are closed.