Test Citroën C3 – najpohodlnejší z triedy

Citroën C3 je tým najmenším modelom, ktorý francúzska značka ponúka. Zároveň aj najlacnejším a najdostupnejším a tak je prirodzenou ambíciou bodovať aj cenou, ktorá v základnej výbave podlieza latku magických pätnásť tisíc. My sme novú generáciu C3 testovali so základným benzínovým motorom Turbo 100, avšak v najvyššej výbave Max. 

Nový Citroën C3 sa od svojho predchodcu značne odlišuje a značka tu zvolila úplne inú filozofiu. Kým predošlá generácia bola oblá, nižšia a zavalitá, nový model ide cestou vyššieho a hranatého profilu. Svetlá výška narástla o viac ako 10 centimetrov, čo je badateľné aj voľným okom. Novinka sa tak trochu približuje vzhľadovo k malým SUV. Ak máme byť úprimní, tento vysoký a hranatý profil nám esteticky úplne nesedí, avšak je to len otázka vkusu a chápeme, prečo to Citroën urobil. Odpoveďou je väčší vnútorný priestor. U predošlej generácie sme boli zvyknutí na úzke pásiky svetiel a oblú masku, tu je však predná časť auta v podstate kolmá k zemi a svetlá sú prepojené v jeden celok. V strede tróni nový znak v pomerne rozmernom prevední, rovnako tak je tomu vzadu. Zadok je tiež veľmi kolmý, ale tu sa nám zasa páčia zatmavené koncové svetlá s pekným a moderným podpisom. Vo výbave Max sme mali 17″ disky Atacamite. Tie sú samy osebe pekné, lenže vo vysokej karosérií akoby neboli dosť veľké. Pravda je teda taká, že ja osobne si k dizajnu novej C3 hľadám cestu, aj keď z praktického hľadiska úplne rozumiem pohnútkam značky. 

Architektúra kabíny je oproti staršej C3 zásadne iná. Kým sa však do nej dostanete, musíte zatiahnuť za kľučku, ktorá má podľa nás až príliš veľký odpor a otváranie tak pôsobí akosi ťažkopádne. Palubná doska je posadená pomerne vysoko, malý sploštený volant zasa nízko. Klasický prístrojový panel tak nahrádza široký displej zasadený do kupoly nad palubnou doskou.  Ten nemá žiadnu oslnivú grafiku ani nekonečné moznosti zobrazenia a ide skôr o funkčné než fancy riešenie. Ale úplne to akceptujeme, keďže C3 chce bodovať cenou.  V strede je 10″ dotykový displej, ktorý je, čo sa grafiky aj funkcií týka, takým bežným štandardom. A opäť je to v tejto triede úplne v poriadku. Logika ovládania je jednoduchá a prehľadná a tak nebudeme rozmaznaní. Vo výbave Max je tu aj zadná parkovacia kamera a vstavaná 3D navigácia, čo je super. Tiež nechýba bezdrôtové nabíjanie mobilu aj konektivita. Charakteristickou črtou tejto výbavy je aj čalúnenie Metropolitan Grey s tmavými prešívanými sedadlami, ktoré majú pekné bledé boky. Rovnako tak palubná doska je obložená bledou látkou a farebne sa nám takýto interér páčil. Samotné sedadlá sú mäkke a pohodlné s obstojným bočným vedením, chýbala nám ale lakťová opierka. Materiály sú adekvátne cene a zameraniu auta. Plasty ani vyhotovenie nepôsobia úplne lacno a neurazia, v zásade sú ale z kategórie tých tvrdších. C3 si inak ponechala aj hardvérové tlačidlá pre ovládanie klimatizácie, čo kvitujeme. Trochu nás ale otravovalo klasické štartovanie kľúčom a rovnako tak je zo starého sveta aj mechanická ručná brzda. Vysoký profil karosérie priniesol výrazne viac miesta na hlavu, čo samozrejme nejde hodnotiť inak ako pozitiívne. Rovnako tak je príjemne dosť miesta aj vzadu, takže z hľadiska priestoru a praktickosti je nový model rozhodne lepší než predchodca. Do kufra dáte 310 litrov, čo je na túto triedu úplne v pohode. 

Základným pohonom C3 je turbomotor s objemom 1,2 litra a troma valcami. Spaľuje benzín a má 74kW/100 koní a 205Nm. Skromné čísla, ale pre malé a pomerne ľahké mestské auto by mali stačiť. C3 váži iba 1,2 tony a tak sa vie na stovku dostať za 10,6 sekundy, čo stačí. V meste je dynamika úplne dostatočná, na diaľnici to tiež nie je úplne zlé a chválime aj šesťstupňový manuál s vcelku presnou kulisou. Ak by ste chceli týmto autom cestovať vo štvorici a ďalej, je jasné, že dynamika bude trochu letargická. Toto ale nie je zameraním C3. Na trojvalec je kultrúra chodu aj utlmenie na celkom obstojnej úrovni, najmä keď opäť zvážime, že ide o budgetové malé auto. Pri vyššom teste na diaľnici sme sa dostali na zhruba sedem litrov, avšak priemerku sme nakoniec stlačili ľahko pod šesť, čo je úplne v pohode a šlo by to aj za menej, ak diaľnice úplne vypustíte. Jazdné vlastnosti sú tu ladené primárne na komfort. Koniec koncov, tým je Citroën známy a aj najemnší zástupca má hydraulické dorazy tlmičov. Výsledkom je asi najpoholdnejší podvozok v kategórií, ktorý hravo filtruje väčšinu bežných nerovností.  Samozrejme, prudké manévre a snahy o športovú jazdu takto naladený podvozok veľmi rýchlo utne. U malého auta s nižším výkonom ale rozhodne mäkký a super pohodlný podvozok dáva zmysel a určite pritiahne zákazníkov.

Nový Citroën C3  je výrazne iný ako predchodca. Tým máme na mysli hlavne vzhľad, ktorý je hranatý a vysoký a nemusí úplne sadnúť každému. Dávka originality a odlišnosti mu ale nechýba a benefitom takejto karosérie je väčší vnútorný priestor. Najvyššia výbava Max ponúka takmer všetko, čo v mestskom aute potrebujete a rozumne balansuje s ponukou slušnej výbavy a stále veľmi nízkej ceny. C3 s týmto motorom a výbavou totiž stojí iba 17 490 eur s DPH, čomu zvláda pri podobnej výbave konkurovať snáď iba Dacia. Ak teda chcete malé a pohodlné mestské auto s dobrou výbavou a dostatočne silným motorom, C3 je v pomere hodnoty a ceny úplným vrcholom ponuky svojho segmentu.

Citroën C3 Max Turbo 100 S&S

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 74 kW/101 k pri 5550 ot/min
Krútiaci moment 205 Nm pri 1750 ot/min 
   
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4015 mm
Šírka 1813 mm
Výška 1577 mm
Rázvor osí kolies 2540 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1250/370 kg
Batožinový priestor 597 l VDA (775 l tekutiny)/-
Palivová nádrž 44 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 160 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6 s
Spotreba (WLTP) 5,6 l/100 km  
Emisie g CO2/km 126-127