Test BMW X7 M50d: Večná večerná téma

BMW posunulo veľkosť svojich SUV znova vyššie. Už X5 je celkom veľké auto, ktoré je šírkou na hranici toho, čo sa dá v garážach nákupných centier vôbec použiť. Akurát, že nie všetky obchodné centrá majú také malé miesta na parkovanie ako Bratislava. V takom Detroite je miesta dosť, aj v Atlante. To je dôvod, prečo je možné spraviť aj väčšie auto.

BMW X7 je obrovské s obrovskými ľadvinkami. Má niekoľko konkurentov, ale sú menší. Audi Q7 vyzerá ako detská hračka, v porovnaní s X7 a GLS je tiež akési malé. Jediným rovnocenným súperom je Cadillac Escalade. Avšak ten má iba jeden benzínový motor v ponuke.

Rešpekt

Dĺžka 5,15 metra je dostatočná na to, aby si auto vybudovalo rešpekt už pri prvom pohľade. Ale to hovoríme o prvotnom rešpekte potenciálneho vodiča. Rešpekt áut, ktorým sa X7 objaví v zrkadle zase budujú kontroverzné ľadvinky. Na šírku majú presne tri iphony 8 štandardnej veľkosti a na výšku 2,5. Sú naozaj obrovské, ale viete si predstaviť toto auto s menšími? My nie.

Tvary jasne napovedajú, že s akou automobilkou máte česť. Charakteristické prvky sú zrejmé z každého pohľadu. Nie je to len o maske chladiča, ale aj laserové svetlá majú tvary, ktoré sa s ničím iným zameniť nedajú. A tiež svietia výborne. Možno to nie je drastický rozdiel oproti Bi-LED s maticovým usporiadaním, ale technologické prvenstvo je nezanedbateľná záležitosť.

Z bočného pohľadu vyniknú veľké zadné dvere na prísup ku zadným sedadlám. Tých nie je sedem, ako by sa dalo čakať, ale iba šesť. Luxus nadovšetko. V podstate má táto X7 rovnaký počet sedadiel ako Multipla, tiež polarizuje spoločnosť, ale rozdiel je evidentný. X7 nebude dosahovať tie úrovne nenávisti. Má poľahčujúcu okolnosť, má správny badge.

Obrovské rozmery ešte umocňuje béžová metalíza. Veľké 22-palcové kolesá vôbec nevyzerajú extrémne, sú také akurát. Práve na zvolenej farebnej kombinácii veľmi záleží. Verzia M50d ešte pridáva nárazníky s iným tvarom, športovejším.

Luxus ako základný prvok

Čo čakáte od takto obrovského auta vnútri? Luxusný priestor a luxus samotný, najmä keď je na kapote logo BMW. A ani o jedno nebude nikto ukrátený. Dokonca aj zadní pasažieri v treťom rade majú dosť miesta. Tí majú aj ovládanie klimatizácie a vlastnú piatu zónu. Táto verzia má päť zón pre šesť ľudí na palube.

Luxus je naozaj exrémny, v strednom rade majú pasažieri aj displeje na pozeranie médií, prípadne na prestavovanie hlasitosti v aute celkovo. Práve pasažieri v strede majú podobnú pozíciu ako tí vpredu, lebo ich sedadlá majú milión nastavení, samostatné lakťové opierky. Tretí rad až takto luxusný nebude, aj keď ani tam nie je o taký pocit núdza.

Najviac luxusu má však, s veľkou pravdepodobnosťou, vodič. Má masážne sedadlo, má ventiláciu. A ani šoférovanie s asistenciou adaptívneho udržiavania vzdialenosti a pruhov nie je ničím extra zložitým. Musíte si dávať pozor v zúžených pruhoch, ale inak krotenie X7 zvláda naozaj hocikto. Akurát ak je vzduchový podvozok na najvyššom stupni, tak vyliezť hore bude najťažším orieškom.

Orieškom ale nebude ovládanie informačno-zábavného systému kolieskom. Nič lepšie nikto zatiaľ nevymyslel a BMW sa toho drží. Plus automobilka ponúka aj bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay, aj keď za ročný poplatok. Okrem samotného kolieska môžete displej ovládať dotykom, ale aj gestami. To vás bude baviť chvíľu, potom sa vrátite k dokonalému koliesku.

Mamutia sila

Trojturbový trojliter už šiel do histórie, nahradil ho štvorturbový. Naozaj, tento trojliter má štyri turbá a vôbec vám to nebude vadiť. Ide perfekne. S veľkou 2,5-tonovou karosériou je noazaj svižný. Veď papierová stovka je na displeji pred vodičom za 5,4 sekundy. Určite ste nezabudli na rozmery auta, ani na to, aký luxus ponúka. Je luxusnejší ako 99 percent obývačiek. A žiadna obývačka sa na stovku pod 6 sekúnd nedostane.

A neprejde s takou nenútenou gráciou zákrutu. BMW X7 má natáčanie zadnej nápravy, ktoré je kľúčom k lepšiemu ovládaniu a manévrovaniu dokonca aj v tých najužších miestach. To je naozaj super a pri takomto veľkom aute by malo byť úplne základným prvkom výbavy. Problémom je, že tá hmotnosť a k tomu 760 Nm predvádza ako je rýchlosť relatívna. Pri 90 kilometroch za hodinu máte pocit, že stojíte. Na diaľnici začínajú relevantné rýchlosti pri dvojstovke.

Dychberúce zrýchlenie a správanie v zákrutách hodné omnoho menších áut dokážu nechať nejedného pretekaniachtivého majiteľa hothatchu v prachu. A pritom sa vodič ani len nenamaká. Vlastne ani motor sa nezadýcha. Dobre, nehovoríme o 300-koňových hothatchoch ako Civic Type-R, ale skôr o dvestokoňových trošku starších modeloch.

Za volantom dokonca môže byť zábava. Krútiaci moment dokáže prekĺznuť zadné pneumatiky aj na suchu pri výjazde z križovatky, ak budete chcieť. Fakt, na také monštrum je X7 veľmi agilným autom. Autom, ktoré naviac dokáže jazdiť s nízkou spotrebou. Celotýždňový priemer sme mali na úrovni 9 litrov. Ale cesta z Trenčína do Bratislavy sa niesla v duchu hodnôt okolo 7 litrov. Dostali sme sa bežným legálnym tempom na 7,1 litra.

Dva trojizbáky v Rožňave

Každému je už od začiatku jasné, že X7 nebude ľudovým autom. Veď tento kus cenou atakoval 140-tisíc eur. Za to sú tie dva trojizbové byty v Rožňave. Ale je samozrejmé, že ich na cestách bude dosť, veď je to len o niečo viac ako stojí podobne vybavená X5-ka. X7 je fakt výborná. Jedine veľa ľudí nepríde na chuť prednej maske. Inak jej naozaj nie je čo vytknúť. Je takmer vo svojej vlastnej kategórii, vo svojom vlastnom vesmíre. A ak ju budete chcieť, tak fakt skúste verziu M50d, je famózna spotrebou, zvukom, ťahom, vlastne všetkým. Tiež tak isto odporúčame príplatok za aparatúru Bowers&Wilkins so svetelnými efektami. V noci to vyzerá naozaj brutálne.

BMW X7 M50d

Motor R6 nafta (4 turbá)
Objem 2993 cm3
Výkon 294 kW (400 k) pri 4400 ot/min
Krútiaci moment 760 Nm pri 2000-3000 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5151 mm
Šírka 2000 mm
Výška 1805 mm
Rázvor osí kolies 3105 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2535/- kg
Batožinový priestor 750 (5 miest)/2120 (2 miesta) l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,3/6,8/7,4
Emisie g CO2/km 193