Test BMW X2 M35i Goldplay: Šperky naviac nevadia

BMW do portfólia svojho modelu X2 pridal nielen facelift, odkedy som ho mal naposledy v rukách, ale pridal aj novinku vo forme inej vizuálnej výbavy. Prichádza špeciálna edícia X2 M35i Goldplay, ktorá nič nezostáva dlžná svojmu názvu a zlatých prvkov naozaj nie je málo.

Do vyblýskaného auta s takýmto blingom naviac je nutný aj poriadny motor. BMW do tohto modelu stále dáva štvorvalcový dvojliter, ktorý ma výkon ako kedysi osemvalce. Presne ten je aj v edícii Goldplay, teda konkrétne v tomto kuse. A ako sa s ním jazdí?

Ako sa pozeráte na BMW X2? Ak máte výšku nad 180 centimetrov, tak trocha zvrchu. Presne tak ako na bežný hothatch nižšej strednej triedy. A dá sa povedať, že ním X2 M35i, aj v edícii Goldplay, trochu je. Toto auto má všetky atribúty na to, aby ním mohlo byť. Všetko však začína pri samotnej sústave pohonu. Motor s objemom 2 litre má výkon 225 kW (306 k), ktoré smeruje primárne na predné kolesá, ale v prípade preklzu zapája do celku aj tie zadné. Trochu väčšia výška autu naozaj neškodí. Výkonovo je na tom tak dobre, že dokáže predvádzať zrýchlenie na úrovni 4,9 sekundy na stovku kedykoľvek.

Ďalšou výbornou správou je tiež, že hothatchové správanie zvláda aj podvozok. Je možno trochu tvrdší, ako pri ostatných X2, ale stále máme v rukách fakt, že zostáva vozidlom použiteľným na každý deň a dokonca aj na našich cestách. A naše cesty môžu byť krásne, len tie povrchy nie sú vždy úplne dokonalé. Podľa knižky Okresky som sa vybral na kopec s názvom Homôlka so zámerom, že spravím fotku pri legendárnej autobusovej zastávke. Tá tam už nie je, miesto nej je zatiaľ len betónový blok. Ale to dôležitejšie je, že X2 funguje dokonca aj na vlhkom asfalte naozaj famózne. V zákrutách nebadať žiadne zaváhanie ani pri ostrejšej jazde. A presne takto má hothatch fungovať. Nemôžete si tu síce zvoliť ktorú nápravu chcete aktuálne poháňať, ale stále predvádza výraznú dávku neutrality, ktorá prináša najrýchlejšie prejazdy.

Za veľmi dynamickým celkom trochu zaostáva zvukový prejav. Motor má fantastický zvuk, to si musíme ujasniť, ale ďalší faktom je, že bezprostrednosť a divokosť výfukového soundtracku verzie bez filtra pevných častíc je asi nenávratne preč a X2 M35i nedokáže tak masívne sprevádzať pustenie plynu salvami do výfuku. Verzia s filtrom pevných častíc je kultivovanejšia, čo je na druhú fajn.

Hothatche sú ale aj o použiteľnosti na každý deň a rozumných nákladoch. Tu je X2 M35i Goldplay stále na veľmi dobrej úrovni a zvláda jazdiť aj s nižšími prísunmi paliva. Pri bežnej jazde, bez akéhokoľvek využívania výkonu, sa vie X2 M35i uspokojiť aj s prísunmi paliva na hodnotách do 8 litrov, konkrétne sa mi podarilo zajazdiť istú trasu aj s priemerom 7,3 litra benzínu na sto kilometrov. Ale akonáhle budete jazdiť rýchlejšie a po diaľniciach, tak musíte rátať s hodnotami do 8,5 až 9 litrov. Stále to nie je nejaká tragédia, veď auto ani nikdy nechcelo byť úsporné. Nie je to klasický ekonomický prepravník na trasy do obchodu a naspäť. Je to ostré športové náčinie s podpisom sekcie M.

Pri hothatckoch a iných vozidlách, ktoré by mali byť použiteľné každý deň treba brať do úvahy aj potenciál využitia na prepravu ľudí a batožiny. Aj tu je X2 M35i veľmi použiteľným a kompetentným vozidlom. Dokáže prepraviť štyroch pasažierov úplne bežne, päť s trochou uskromňovania. Avšak aj tí v na zadných sedadlách budú musieť akceptovať športovejšiu náturu vozidla. Nad hlavami rozhodne nebudú mať toľko miesta ako v X1 a úplný ideál to nebude ani na kolená. Ale stále je priestoru dosť pre kohokoľvek s výškou do 180 centimetrov. To je taká hranica, ktorá je asi v predpisoch automobiliek, aby mohli auto prehlásiť za štvormiestne. Kufor s rozumným rozmerom, teda skôr objemom 470 litrov postačuje na akúkoľvek aktivitu, ak nie ste z tých, čo berú pol bytu so sebou na každý výlet. Dá sa však aj zväčšiť sklopeným operadiel. To musí stačiť na hocičo, veď v takom prípade je objem až 1 355 litrov.

BMW X2 M35i Goldplay je stále verné svojej pôvodnej koncepcii s klasickým joystickom prevodovky a so starším informačno-zábavným systémom, ktorý sa ovláda stále kolieskom. Tento systém je už teraz, tak povediac, o dve generácie starší z pohľadu BMW, ale stále sa javí ako o niekoľko generácii novší ako má väčšina konkurentov. Stále je použiteľný, prehľadný a ovládanie kolieskom je presnejšie ako väčšina iných možností na trhu. BMW treba nechať, že toto ovládanie má naozaj perfektné, aj keď od neho pomaly v takto veľkých vozidlách upúšťa, muníciou do tejto prestrelky ohľadne koliesok je nielen BMW 2 Active Tourer, ale po novom aj BMW X1. To znamená, že X2 bude nasledovať a tiež získa nielen iDrive 8, ale aj ovládanie výlučne dotykovým panelom už vo svojej ďalšej generácii.

A teraz to zásadné. Čím sa líši Goldplay od ostatných BMW X2, aj s týmto motorom? V prvom rade je to vonkajšia vizáž. X2 M35i Goldplay môže byť buď čierna, sivá, modrá alebo zelená. Ak by som si mal vybrať, tak by bola moja voľba úplne jednoznačná a dal by som zelenú. Je obohatená o niekoľko zlatých detailov. Matná zlatá je línia lemov prednej masky, čiže tradičných ľadviniek je najvýraznejším odlišovacím znamením spolu so zlatými krytmi zrkadiel. Zlaté sú aj elementy na zliatinových diskoch s priemerom 19 palcov a auto by zvládalo jazdu aj s diskami o palec menšími. Zlaté matné línie vytvárajú na boku veľmi špecifickú grafiku, ktorá je určená výhradne pre tento model. Chcete viac? Viac predsa netreba. Teda zvonka. Vnútri X2 M35i Goldplay charakterizuje rovnaká grafika na lište pred spolujazdcom a hlavne žlté prešívanie s lemami sedadiel rovnakej farby. Vnútri celok pôsobí omnoho decentnejšie ako vonku. Táto edícia bude v budúcnosti určite o niečo viac cenená ako štandardná alternatíva v ponuke bez akéhokoľvek vylepšenia.

Za 70 000 € je BMW X2 M35i Goldplay Edition naozaj príjemným ľahko športovým vozidlom. Je trochu vyššie, ale stále spĺňa požiadavky na to, aby sa mohlo nazývať hothatchom. Toto auto je teda spojenie všetkého, čo sa dá. Vyššia karoséria? Áno. Ostrý motor? Áno. Rozumné priestorové pomery? Áno. Toto auto je vlastne takmer unikátom. Takmer unikátom, lebo stále existuje napríklad Mercedes GLA35 AMG, Volkswagen T-Roc R a napríklad aj Audi má určite niečo vo svojom portfóliu, čo je takto veľké a má takýto výkon. Práve tu je bonusom séria Goldplay, ktorá auto odlišuje ešte viac a je zaujímavejšie aj z dlhodobého hľadiska.

Pôvodný test X2 M35i je tu.

BMW X2 M35i Goldplay Edition

Motor R4 benzín
Objem 1998 cm3
Výkon 225 kW (306 k) pri 5000-6250 ot/min
Krútiaci moment 450 Nm pri 1800-4500 ot/min
   
Prevodovka 8-stupňová automatická
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4360 mm
Šírka 1824 mm
Výška 1526 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1690/2190 kg
Batožinový priestor 470-1355 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,9 s
Spotreba (WLTP) 7,5-8,1
Emisie g CO2/km 170-185