Test BMW X1 xDrive 25e: Najšportovejší hybrid svojej triedy

Aktuálna verzia malého SUV BMW X1 je tu v aktuálnej podobe už od roku 2015. To z tohto auta rozhodne nerobí žiadnu žhavú novinku. Stále však vyzerá k svetu a my sme naviac mali možnosť s ním jazdiť v plug-in hybridnej verzii xDrive 25e. Plug in hybridy predstavujú akúsi polcestu k elektrifikácií a často sú kompromisným riešením. Ako teda funguje takýto pohon v kompaktnom mníchovskom SUV s prémiovým rodokmeňom?

Náš testovaný kus bol naviac vybavený atraktívnym M paketom a pre BMW typickou, modrou farbou Misano Blue. Na jeho profile karosérie síce mierne cítiť zub času, avšak stále pôsobí dostatočne atraktívne a v danej špecifikácií aj dynamicky. Chcelo by to ale o palec väčšie kolesá, 17” šedé hliníkové disky majú síce pekný tvar, v karosérií sa mierne strácajú. Kvitujeme ale veľký čierny difúzor vzadu, rovnako tak čiernu prednú masku a M nárazník s veľkými otvormi na bokoch. V modrej auto púta pozornosť a na ulici ho neprehliadnete, čiže aj napriek svojmu veku stále poskytuje atraktivitu a punc kompaktnej prémiovky. Hlavne spredu pôsobí auto veľmi dobre a nápadne sa podobá aj na novšie modely z produkcie BMW. Tu nájdeme aj stále perfektne svietiace Full LED reflektory. Tak či onak, X1 v M pakete je stále pekné auto, na dnešnú dobu síce už trochu konzervatívnejšie tvarované, ale stále dobre vyzerajúce.

Kabína je taká poctivá klasika od BMW. Ergonómia je aj po rokoch na jednotku, všetko má svoje intuitívne presné miesto v dosahu ruky. Výborne vyzerá aj trojramenný M volant, jeho tvaru niet čo vytknúť a drží sa vynikajúco. Pomerne vysoká páka voliča prevodovky sa dá ospravedlniť vzhľadom na to, že auto je na trhu už pár rokov. Nová generácia bude mať dozaista estetickejšie a menej rušivé riešenie. Pred vodičom sú tradičné analógové ukazovatele. Opäť skôr konzervatívnejší prístup, ale veľmi prehľadný a čitateľný. Displej infotainmentu má stále príjemnú grafiku aj rýchlosť a ovládanie prostredníctvom iDrive ovládača na stredovom tuneli je tradičným a funkčným riešením, na ktoré sú mnohí z nás dobre zvyknutí. Interiér je príjemne ozvláštnený modrým prešívaním sedadiel či volantu a taktiež modrých akcentov na strieborných obkladových lištách. Toto prevedenie, v kombinácií s čiernou farbou interiéru, sa nám veľmi páči. Samotné sedadlá sú výborné. Nie sú prehnane hlboké, majú nastaviteľné bočné vedenie a poskytujú dostatok opory a tiež veľkú dávku pohodlia. Do auta tejto kategórie úplný ideál. Aj keď sa v interiéri nájdu detaily prezrádzajúce vyšší vek auta, kvalita materiálov a ich spracovania je stále na prémiovej úrovni. Napriek tomu, že X1 je najmenšie SUV od BMW, vnútorný priestor je prekvapivo štedrý a použiteľný. Vpredu by ste to možno čakali, vzadu je ale až nečakane veľa priestoru na nohy. No a taktiež 450 litrov batožinového priestoru nie je na malé SUV s hybridným pohonom vôbec málo. Vlastne, X1 je celkom použiteľné plnohodnotné rodinné auto, ak ste ochotný robiť mierne priestorové kompromisy.

To najzaujímavejšie je ale pod kapotou. BMW X1 xDrive 25e je poháňané kombináciou 1.5 litrového trojvalca s 92 kW/125 koňmi a elektromotora so 70kW/95 koňmi. V súčte produkujú systémovo 162kW/220 koní a 385 Nm. Napriek pomerne vysokej pohotovostnej hmotnosti 1820 kg ale dokáže táto motorizácia s malou X1 celkom slušne zacvičiť. Stovka za 6,9 sekundy je toho jasným dôkazom a teda dá sa konštatovať, že toto je celkom schopné športové hybridné SUV. Nie brutálne, ale viac než dôstojne dynamické. Pružné zrýchlenie je skvelé a predbiehanie je hračkou. Pri pomernej svižnom štýle jazdy v kombinácií mesto a diaľnica 50:50 sme sa po týždni dostali na hodnotu 6,0 l benzínu a 5kWh elektrickej energie. Samotná batéria má kapacitu 9,7 kWh a keďže sa dokáže nabíjať rýchlosťou 3 kW, trvá jej plné nabitie niečo cez tri hodiny. Nuž, nie je to výhra, lenže väčšina konkurencie, až na pár výnimiek, je na tom podobne. Skrátka, v prvom rade ide o šetrenie batérie a počíta sa s tým, že auto nabijete buď v noci doma ale počas pracovného dňa na verejnej nabíjačke. BMW hovorí o dojazde na batériu približne 50 km, my sme konkrétne spravili 42 km a to sme šli aj mimo mesta. Takže, uvádzaná hodnota je vcelku reálna, najmä ak budete v mestskej premávke. Jazdili sme aj s úplne vybitou baterkou, vtedy sme sa pohybovali tesne pod 7 litrami benzínu. Takže, prídavný elektrický pohon samozrejme dáva zmysel. Pridáva skutočne výdatnú porciu výkonu naviac a tiež citeľne znižuje spotrebu, avšak musíte vopred zvážiť logistiku nabíjania. Ak je pre vás prijateľná, choďte do toho. X1 s touto motorizáciou je totiž aj šoférsky zábavné auto s dostatkom výkonu a veľmi schopným podvozkom a ovládaním. Treba dodať, že automat Steptronic má síce iba šesť stupňov ale napriek tomu pracuje vo veľmi harmonickej súhre s celým pohonným ústrojenstvom. Jedinou negatívnou stránkou je absencia pádiel pod volantom, ktoré by našli využitie pri športovej jazde. Testované auto bolo vybavené aj príplatkovým športovým M podvozkom, ktorý je príjemne tuhý. Ale tak príjemne, že z neho cítite istotu a chuť podržať vás v každej zákrute, nie vytriasť z vás dušu. Ide o najlepšie jazdiaci kompaktný Plug-in hybrid? Dosť pravdepodobne áno. A to sa bavíme o aute s pôvodom v roku 2015, ktoré naviac znáša prídavné kilá hmotnosti z elektromotora a batérie. Good job, BMW! Jazdná stránka X1 hviezdi.

BMW X1 xDrive 25e predstavuje prekvapivo praktické a priestorovo použiteľné kompaktné SUV s geniálnymi jazdnými vlastnosťami a silným pohonom. Auto je to mimoriadne zábavné, tak ako sa na túto značku patrí. Pohon je teda veľmi moderný, úsporný aj výkonný a z hľadiska jazdných vlastností ide stále o jedno z úplne najlepších áut vo svojej triede. To je úctyhodný výkon. V modrej  farbe s príplatkovým M paketom stále vyzerá atraktívne. Kabína je kvalitná aj keď sa nájdu prvky nahryznuté zubom času. Ergonómia je ale stále špičková a vďaka tomu, ako celé toto auto jazdí, mu odpustíte aj dlhší čas nabíjania, ktorý je ale podobný ako u väčšiny konkurencie. V základe stojí testované auto 44 900 eur čo je relatívne dosť aj v porovnaní s inými motorizáciami X1. Lenže elektro-benzínový pohon ponúka špecifický zážitok z jazdy a pri správnom nabíjaní a používaní dokáže byť aj mimoriadne šetrný. Takže, aj vyššia cena sa dá za určitých okolností ospravedlniť a prehryznúť. V globále ide stále stále o veľmi schopné auto, ktoré aj po rokoch na trhu robí svojej značke dobré meno.

BMW X1 xDrive 25e

Motor R3 benzín + elektromotor
Objem motora/kapacita batérie 1499cm3/9,7kWh
Systémový výkon 165 kW (220 k)
Krútiaci moment 385 Nm
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4439 mm
Šírka 1821 mm
Výška 1612 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1820/2405 kg
Batožinový priestor 450/1470  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 193 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 1,7-1,9 (WLTP komb)
Emisie g CO2/km 39-43