BMW oživilo model s označením číslom 8. Pokračuje tak tradíciou kupé, ktoré predtým reprezenovala šestka. Ale osmička je niečim výnimočná. Naozaj pripomína pôvodnú verziu z prelomu osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Je jasné, že vyklápacie svetlá nemá, to už nemá žiadne auto. Dôvodov je viacero, napríklad technológia svetiel, bezpečnosť chodcov a tiež aerodynamický odpor.
Priznám sa bez mučenia. Auto na mňa zapôsobilo a test bude výrazne subjektvny. Možno niekomu nesedí, ale mne sadlo dokonale. Nepamätám si, či by som tento rok mal v rukách niečo, čo by ma zaujalo viac. A to som sa dostal za volant Mercedesu-AMG GT63S 4-door a Panamery GTS. A aj tak ma najviac zatiaľ opantalo kupé z Mníchova.
Zvuk potvrdzuje dokonalosť
Označenie auta, M850i, toho veľa nenapovedá. Pod kapotou nie je 5-liter. Ale je tam osemvalec. Objem je pre BMW tradične 4,4 litra a má prepĺňanie. Výkon sa dostal na 390 kW (530 k), krútiaci moment dosahuje 750 Nm. Na zadokolke by to bolo celkom šialenstvo, tak osmičku BMW vybavilo pohonom všetkých kolies xDrive.
Reálne však ponúka ovládanie, za ktoré by sa nehanbila ani zadokolka. Priorita zadnej nápravy pri smerovaní výkonu je citeľná. Ak volíte medzi M850i a 840d, tak to naozaj nemáte ľahké, ale exituje niečo, čo dokáže naozaj rýchlo presvedčiť. Nie, spotreba to nie je, ale stačí len naštartovať a začuť ten zvuk.
Po stlačení príslušného tlačidla sa prebudí drak, ktorý svojim odkašľaním zobudí susedov. Odporúčam parkovať ho v prázdnej garáži s dobrou akustikou. Vlastne, s týmto autom by som chcel ísť do parkovacieho domu v Detroite, ktorý bol predtým divadlom a koncertnou sálou.
Pri jazde v normálnych režimoch a naviac v Eco Pro režime dokáže utlmiť svoju hlasnú náturu, správa sa kultivovane, s veľkými kolesami je komfortným krížnikom a bez akýchkoľvek problémov s ním prejdete krížom cez kontinent. V Paríži ste až extrémne rýchlo, len budete mať večný problém s policajtmi.
Nech máte nastavenie auta akékoľvek, tak po šliapnutí na plyn jednoducho čísla skáču takou rýchlosťou, že ani nepostrehnete, že po výjazde z dediny máte zrazu nelegálne rýchlosti. A poriadne nelegálne, možno aj o 50 percent menej legálne ako je limit.
Po prepnutí na športový režim sa z osmičky stáva úplne iné zviera. Podvozok stuhne, volant tiež, ale najmä cítite lepšie natáčanie zadnej nápravy. Ovládateľnosť a manévrovateľnosť tohto auta je priam dychberúca. Natáčanie sa prejavuje aj pri rýchlych prejazdoch zákrut a brutálne maskuje dve tony hmotnosti. V rukách je M850i ľahšie ako prezrádza pohľad do technickej špecifikácie.
V športovom režime naviac auto strieľa z výfuku, správa sa ako chuligán. Dvojitá osobnosť, Jekyll a Hyde, je už obohrané prirovnanie, ale akosi sa sem hodí. Na jednu stranu je kupé civilizovaným GT, ale dokáže sa zmeniť na monštrum. Až mám pocit, že M8 ani netreba. Našťastie moje pocity nehrajú žiadnu úlohu v plánoch automobilky a M8 reálne bude. Bude s výkonom viac ako 442 kW (600 k).
Akurát aj pri niektorých Mercedesoch sa mi potvrdilo, že AMG verziu netreba, možno toto bude platiť aj pri osmičke. Ak neviete o čom hovorím, tak o SL500 a kabriolete triedy S, kde tiež stačí 500vka. Ja nie som náročný, stačí mi aj M850i, M8 nepotrebujem. Zatiaľ…
Poďme sa vrhnúť na tému, ktorá asi málokoho bude trápiť, teda najmä z okruhu reálnych majiteľov. Spotreba je tým faktorom, ktorý môže presunúť váhy smerom k naftovej verzii. Ale ani benzínová nie je nenažraná. Dokážete s ňou jazdiť s priemerom okolo 11 litrov. Ale aj nemusíte, ak budete všade využívať výhody športového režimu, tak sa dostanete na 17-18. My sme mali priemer niekde pri trinástke. Pre poverčivých to je zlé číslo, ale inak, vzhľadom na dynamické využitie agregátu je to vynikajúca hodnota.
Má aj odkaz na minulosť
Dlhá predná kapota s nízkym nábehom určite prospieva aerodynamike, ale zároveň odkazuje na predchádzajúcu osmičku, na tú s vyklápacími svetlami. No a táto má naviac žiarivú oranžovú farbu. Ja by som asi volil trochu inú, ale aj tak je dokonalé. Promofarba mu však sekne. Ani mi nevadia čierne kolesá s výrazným nápisom M Performance.
Vážne, toto je najkrajšie BMW súčasnosti. Páči sa mi dokonca viac ako hybridný superšport. Tvary sú vyvážené, hodia sa do akéhokoľvek prostredia, nikto z nich nie je odviazaný, nikoho neurazia. Elegancia hrá hlavnú úlohu, brutalita je v druhom rade až.
Aj interiér je natočený tak ako sa na BMW sluší. Stredová konzola sa prikláňa k vodičovi a práve tá nesie najzásadnejší náznak toho, ako vyzerala legendárna E31. Všetko funguje dokonale, koliesko na ovládanie infotainmentu neprekoná žiaden dotyk, aj keď BMW zakomponovalo aj ten. Plus máte gestá, hlasové ovládanie, auto môžete ovládať akokoľvek.
Vynikajúci pocit je, keď sadáte do auta a vidíte tú fajnovú radiacu páku. Jasné, Volvo má tiež niečo podobné, ale to donedávna bolo len pre hybridy. V BMW toto môžete mať aj v X5. Len v osmičke to to má omnoho zaujímavejší efekt aj so zakomponovaným číslom. O zadných sedadlách sa baviť nebudeme, tam sa síce zmestím, ale predsa na transport pasažierov má majiteľ tohto auta ešte niečo iné, nie?
Nechcem vedieť cenu
Je mi jedno, koľko toto auto stojí. Nepamätám si nič, čo by ma dostalo viac. Sú určite aj rýchlejšie autá, sú aj komfortnejšie. Ale toto pre mňa predstavuje presne to, čo od auta očakávam. GT, ktoré dokáže prejsť zákruty šialeným tempom, prísť pred hotel v Monaku a zapadnúť aj napriek oranžovej farbe. Jasné, moje by bolo iné, ale to som už hovoril.
Tá cena bude niekde okolo 150-tisíc, predpokladám. To je celkom adekvátne výbave a samotnému autu. Nie je sa čomu čudovať, je to famózne vozidlo.
Ešte jednu galériu máme od Martina:
BMW M850i
Motor | V8 benzín |
Objem | 4395 cm3 |
Výkon | 390 kW (530 k) pri 5500-6000 ot/min |
Krútiaci moment | 750 Nm pri 1800-4600 ot/min |
Prevodovka | Automat 8 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4843 mm |
Šírka | 1902 mm |
Výška | 1341 mm |
Rázvor osí kolies | 2822 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1965/2395 kg |
Batožinový priestor | 420 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,7 s |
Spotreba (WLTP komb) | 10,0-10,5 l/100km |
Emisie g CO2/km | 228-240 |