Nová verzia dvojkového BMW, teda Gran Coupe bola fajn, ale to, čo každého aktuálne zaujíma je ako funguje M2 Competition. Vraj je odkazom na pôvodnú M-trojku, alebo na tú, čo má označenie E46. Pristupovať ku autu s prehnanými očakávaniami nie je práve vhodné, lebo často prichádza sklamanie.
Aj ja som sa akosi pred týmto obrnil a ani som veľmi nečakal, že sa M2 ku mne dostane. Ale podarilo sa. Očakávania boli jasné, gumy ako hlava Jean-Luc Picarda, spojky KO, auto už, ako by som to. Také vyjazdené. Ale nie. Gumy nové, prevodovka v top stave, auto v najlepšej možnej kondícii. Prvé prekvapenie hneď na začiatok. A to stále neverím, že sa niekto predtým k nemu správal dobre, skôr to bude faktom, že auto je fakt odolné.
Čo vlastne je M2 Competition? Je to M2 v druhej fáze. Je lepšia ako predtým, je rovnako drsná ako predtým. Je to vrchol malej zadokolkovej platformy ešte z minulej generácie modelov, kedy boli jednotky aj dvojky stále zadokolkami. A stále je perfektná správa, že naďalej ostáva v ponuke, lebo toto auto je takmer perfektné.
Malé kupé, teda vlastne, najmenšie kupé v ponuke mníchovskej automobilky je od toho, ako vyzerá napríklad M240i poriadne zmenené. Blatníky sú omnoho širšie, nárazníky agresívnejšie. Tieto dva modely si nepomýli nikto. Pri M2 je jasné, že auto je rýchle a ostré. Máločo sa mi pod kožu tento rok dostalo tak ako práve tento konkrétny model. Možno by som zvolil inú farbu, iné disky, ale vlastne by mi ani nebolo treba takmer žiadnu príplatkovú výbavu.
Vlastne, keď hovorím o vzhľade, tak celkom výrazné sú vzadu štyri čierne koncovky výfuku. Toto auto proste funguje dokonale už pri statickej obhliadke. Ale mám k nemu aj kľúč. Čierno-čierny interiér neprekvapí. Je ešte zo staršej školy, vidno to na ovládačoch klimatizácie, na staršej verzii informačno-zábavného systému. Ale funkčný je lepšie ako nové v niektorých iných automobilkách, tak to nevadí.
Čo je však dokonalé je volant. Tento s úzkymi ramenami a minimom ovládacích prvkov sa mi páči najviac zo všetkých volantov v BMW a možno celkovo aj mimo automobilky. Je malý, má hrubší veniec a dobre sa drží. Viac netreba. Netreba na ňom dotykové plochy, netreba mu milión tlačidiel. Vlastne tu sú dve špeciálne. Dá sa nimi zvoliť režim. Na M1 som dal také štandardné nastavenie na pomalú jazdu. M2 som si nastavil všetko najšportovejšie a obmedzenú trakčnú kontrolu, nech nemusím šťukať tlačidlami pri radiacej páke.
Dobre, štartujem, displej mi píše, že plný hnací výkon bude dostupný o chvíľu. Nevadí, veď v obytnej zóne nie je vhodné využívať viac ako 5 percent toho, čo auto má. Betónová cesta odhaľuje, že podvozok je pevný a celkom tuhý, takže presne taký, ako som čakal. Zohriate, idem. Tlačidlo M2 a štart z križovatky. Zadok jemne vybočuje a všetko sa dá korigovať dokonale jednoducho a vodič cíti čo sa s autom deje. Ja cítim, čo sa s autom deje. Ide jemne bokom, prevodovka trochu dlhšie drží stupne a ja mám v hlave trochu adrenalínu, ale mohutne veľa endorfínov. Ak niekedy bude nutné, aby som siahol po antidepresívach, tak budú mať 1,6 tony a formu M2 Competition. Koľko z celkovej ceny prepláca zdravotná poisťovňa a koľko sú mesačné prídavky na benzín? Takto to nefunguje? Mohlo by.
Zapínam naspäť asistentov naplno, pre istotu, zdrvujúce zrýchlenie mi navodzuje pocit, že výkon je ešte omnoho vyšší ako deklarovaných 302 kW (411 k). Skôr by som to videl niekde v blízkosti 450 koní, čiže 331 kW. Podľa papierov má M2 Competition stovku za 4,2 sekundy, ak je vybavená sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Môže byť. Možno je ten čas aj kratší, o desatiny sa ale nejdem naťahovať. Je to brutálne zrýchlenie a s M2 dokáže naozaj divy. Možno to bude znieť divne, ale asi by som pri konfigurácii zvolil verziu s manuálom. Iba pre svoj vnútorný pocit, lebo automat je naozaj vynikajúci.
Verím, že v zákrute sa dá s M2 ísť pekne bokom, ale to som nerobil ani raz. Ja skôr jazdím presnú stopu vo vlastnom pruhu. A aj tu je M2 Competition famózna. Asi som sa poriadne ani nedostal za ten týždeň na hranu, je fakt ďaleko a pneumatiky Michelin Pilot Super Sport sú správnym obutím. Fakt držia veľmi dobre, najmä ak sú teda zahriate. Studené sú menej lepivé, logika nepustí. Stále viac toto auto chcem.
Koniec kopca, vrch, zastavujem, chladím, brzdy sú v pohode, tie nebolo až tak nutné drať, aj keď brzdia šialene dobre. Občas trochu zapískajú, ale to k pretekárskemu autu patrí, nie? Vpredu majú taký priemer ako nemá ani pizza obvyklej veľkosti a tá by mala mať 32 centimetrov. Som si istý, že osemnásťpalcové disky by ich nezakryli. Chladím motor, aj keď som mu nechal posledný úsek voľnejší. Štve ma, že M2 nestrieľa do výfuku. Tak si otváram dvere a prehrabávam plyn. Ona, sviňa, strieľa ako o život, ale dnu to nie je až tak dobre počuť. Páči sa mi ešte viac. Nie je to síce taká naliehavá streľba akou ohuruje M850i, ale aj tak znie fantasticky.
Bude to znieť divne, ale M2 Competition viem vytknúť len dve veci. Ani jednou z nich nie je spotreba. S tou som sa pohyboval počas celého týždňa pod 10 litrami. Skôr je tým problémom malá nádrž. Iba 52 litrov je dosť na 400 kilometrov a potom zapne svetielko rezervná hladina. S tým sa dá žiť. Problémom nie je ani vnútorný priestor, veď kufor má 390 litrov. A na zadných sedadlách… Dobre, ja sa za seba zmestím len so slovníkom štvrtej cenovej skupiny, ale zmestím. Pre menších ľudí s omnoho nižším vekom sú sedadlá úplne bezproblémové. Aj toto je celkom prekvapenie, že na zadných sedadlách je až toľko miesta. Dĺžkového. A aj výškového. Na malé kupé je ho naozaj veľa a viac ako v niektorých modeloch s dĺžkou takmer 4,8 metra. Tým druhým problémom je čiernou farbou lakovaný lesklý plast v interiéri. Nenávidím ho. Tu by som určite zvolil buď karbón pri konfigurácii, alebo by som tieto prvky vymenil za alcantarové, ktoré sú určite v ponuke doplnkov M Performance.
Nikomu nechcem hovoriť, že toto je dokonalé auto. Nie je. Každý má iné požiadavky. Ale pre mňa dokonalé je. A nevadí mi ani menšia nádrž. Ani to, že ich je veľa. Je super, za volantom mám fantastický pocit, začínam si teda odkladať eurá do prasiatka. A ak si M2 Competition naozaj niekedy kúpim, tak nebude garážovou kráľovnou.
BMW M2 Competition
Motor | R6 benzín |
Objem | 2979 cm3 |
Výkon | 302 kW (411 k) pri 5230-7000 ot/min |
Krútiaci moment | 550 Nm pri 2350-5230 ot/min |
Prevodovka | Sedemstupňová dvojspojková |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4461 mm |
Šírka | 1854 mm |
Výška | 1410 mm |
Rázvor osí kolies | 2693 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1650/2010 kg |
Batožinový priestor | 390 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,2 s |
Spotreba (WLTP komb.) | 9,9-10,0 l/100km |
Emisie g CO2/km | 224-228 |